Oletteko lukeneet Iida Rauman kirjaa? Järkky kuvaus sadistiopettajasta
Kirja perustuu mm. kirjoittajan omiin kouluajan päiväkirjoihin.
Kommentit (110)
Hesarin juttu Iida Raumasta ja ko. kirjasta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, kaipa se pitää lukea että näkee onkohan taas kerran kyseessä joku tosikko. Elämme uhriutumisen kulttuurissa jossa jokainen kokee olevansa jollakin tapaa uhri ja liioittelee niitä itseensä kohdistuvia negatiivisia asioita.
Oletko itse koulukiusaaja, kun käytät tuollaista kiusaajien kieltä nimittelemällä tosikoksi sitä, joka on joutunut kiusaamista kokemaan. Ja muuten. Se ei ole kiusaamista, vaan väkivaltaa.
Realismi on negatiivista. Monet kiusatut on liian tosikoita eivätkä osaa vastata huumorilla. Miksi ne muuten on samat ihmiset, jotka kokee kiusaamista koulussa, harrastuksissa, töissä, vapaalla, jne...
Sinun olisi hyvä muistaa, että kaikkia ihmisiä ei naurata samat jutut!
Luin kirjan, tykkäsin tosi paljon. Upea, vahva, hieman pahoinvointia aiheuttava. Kaikkien pitäisi lukea tämä kirja. 💔 ja kamalaa, että ne kiusaajat jatkaavat elämäänsä tuttuun turvalliseen tapaan ja tuskin edes tajuavat, mitä ovat tehneet.
Vierailija kirjoitti:
Luin kirjan, tykkäsin tosi paljon. Upea, vahva, hieman pahoinvointia aiheuttava. Kaikkien pitäisi lukea tämä kirja. 💔 ja kamalaa, että ne kiusaajat jatkaavat elämäänsä tuttuun turvalliseen tapaan ja tuskin edes tajuavat, mitä ovat tehneet.
Kuvottavinta on tietää, että moni kiusaaja täysin tajuaa ja tiedostaa mitä aiheuttaa.
Väkivalta ei ole vahinko. Milloinkaan.
Ihan ansaittu Finlandia-palkinto.
Sattuimoisin tunnen yhden Iidan silloisista luokkakavereista.
Miltäköhän luokkalaisista ja opettajista tuntuu?
Vierailija kirjoitti:
opettajat olivat melkoisia auktoriteettihahmoja ainakin vielä 70 luvulla. poliisista seuraavia suurinpiirtein. olivat hyvin kunnioitettuja ja mukaan mahtui kaikenlaisia mutta pääsääntöisesti lapset kurissa pitäviä.Toisia sai ihan pelätä varsinkin niitä jotka opettivat ainetta jota et osannut. Esim. käsitöitä en itse osannut ja muistan vieläkin 60 luvulta naisopen jota sai tosissaan pelätä, oli tosi temperamenttinen. en uskaltanut edes puhua mitään tunnilla. onneksi saimme viedä työt kotiin ja äiti kutoi enimmäkseen kaikki, olin vain kutovinani tunnilla. huusi kuin hinaaja kun teit jotain väärin ei ymmärtänyt ollenkaan ettei joku osaa.. karmea tapaus.
Mutta Iida syntynyt vasta 80-luvulla ja mennyt kouluun 90-luvun alussa. Eiköhän nuo kiusaaja opettajat pystytä tunnistamaan noista teksteistä? Miltähän opeista tuntuu?
Vierailija kirjoitti:
Yhtä poikkeusta lukuunottamatta kaikki kohtaamani opettajat ovat olleet tehtäväänsä täysin sopimattomia simputtajia ja sadisteja. En voi tuntea lainaan myötätuntoa tämän johdosta opettajia kohtaan. Luonnehäiriöisiä paskiaisia.
Aivan samat kokemukset. Sairaita paskoja ovat opettajani olleet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
opettajat olivat melkoisia auktoriteettihahmoja ainakin vielä 70 luvulla. poliisista seuraavia suurinpiirtein. olivat hyvin kunnioitettuja ja mukaan mahtui kaikenlaisia mutta pääsääntöisesti lapset kurissa pitäviä.Toisia sai ihan pelätä varsinkin niitä jotka opettivat ainetta jota et osannut. Esim. käsitöitä en itse osannut ja muistan vieläkin 60 luvulta naisopen jota sai tosissaan pelätä, oli tosi temperamenttinen. en uskaltanut edes puhua mitään tunnilla. onneksi saimme viedä työt kotiin ja äiti kutoi enimmäkseen kaikki, olin vain kutovinani tunnilla. huusi kuin hinaaja kun teit jotain väärin ei ymmärtänyt ollenkaan ettei joku osaa.. karmea tapaus.
Mutta Iida syntynyt vasta 80-luvulla ja mennyt kouluun 90-luvun alussa. Eiköhän nuo kiusaaja opettajat pystytä tunnistamaan noista teksteistä? Miltähän opeista tuntuu?
No siinähän se suurin huolen aihe, miltä kiusaajaopettajista mahtaa tuntua?
Sota rauhaa, kissat koiria, valhe totuutta.
Nykyään kaivataan aikoja, jolloin opettajilla oli valtaa ja auktoriteettia. Tuo oli se kääntöpuoli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettaja on itse aikoinaan valinnut syrjiä oppilastaan ja käyttää valta-asemaansa väärin. Hän on tuolloin ottanut riskin siitä, että asia tulee jossain vaiheessa elämää eteen, ja nyt tämä riski sitten realisoitui. Hän on itse vastuussa oman toimintansa aiheuttamista tunteista, ei kirjailija voi niistä vastata.
Oli meilläkin ala-asteella aika ankea opettaja 80-luvulla. Jos joku melusi väituntijonossa (jonotettiin sisälle) niin kaikki juoksivat koulun ympäri. Meitä oli koulussa alle 50 oppilasta. Tunnilla jos katsoi ulos ikkunasta, kommentoi, miksi katselet ulos. Syyllisti lapsia jos kotona tupakoitiin kuten meidän vanhemmat tekivät - sisällä. "Kouluvihoista voi haistaa, kenen kotona tupakoidaan". Jne jne, Kävi äitilleni kasvotusten kertomassa kuinka kouluni meni kuin lehmänhäntä eli alaspäin. No juu, keskiarvo oli hiukan yli tai ali 9 koko ala-asteen. Sairas ukko oli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, kaipa se pitää lukea että näkee onkohan taas kerran kyseessä joku tosikko. Elämme uhriutumisen kulttuurissa jossa jokainen kokee olevansa jollakin tapaa uhri ja liioittelee niitä itseensä kohdistuvia negatiivisia asioita.
Oletko itse koulukiusaaja, kun käytät tuollaista kiusaajien kieltä nimittelemällä tosikoksi sitä, joka on joutunut kiusaamista kokemaan. Ja muuten. Se ei ole kiusaamista, vaan väkivaltaa.
Toisen luokan opettaja tuskin pystyy paljoa vaikuttamaan mitä Iidalle tapahtui yläasteella?
Olin 70 -luvulla opettajan koulukiusaama. Tämä kokemus vaikutti minulla koko lopun elämäni suhtautumisessa koulunkäyntiin ja opettajiin.
On hyvä huomioida, että pienellä lapsella opettajan auktoriteetti ja ihailu menee jopa omien vanhempien auktoriteetin ja ihailun edelle. Kun tuossa iässä saa sadistiselta opettajalta kuraa niskaan niin se pahimmillaan vaikuttaa koko loppuelämän.
Vierailija kirjoitti:
Oli meilläkin ala-asteella aika ankea opettaja 80-luvulla. Jos joku melusi väituntijonossa (jonotettiin sisälle) niin kaikki juoksivat koulun ympäri. Meitä oli koulussa alle 50 oppilasta. Tunnilla jos katsoi ulos ikkunasta, kommentoi, miksi katselet ulos. Syyllisti lapsia jos kotona tupakoitiin kuten meidän vanhemmat tekivät - sisällä. "Kouluvihoista voi haistaa, kenen kotona tupakoidaan". Jne jne, Kävi äitilleni kasvotusten kertomassa kuinka kouluni meni kuin lehmänhäntä eli alaspäin. No juu, keskiarvo oli hiukan yli tai ali 9 koko ala-asteen. Sairas ukko oli.
lisättäköön etten edes muista kaikkia kauheksia kun olin jotenkin rauhassa niiltä. Olin urheilullinen mikä suojasi ja muutenkin hyvä koulussa. Heikoimpiin takertui pahemmin.
Vierailija kirjoitti:
Mitähän sinullekin on elämässä tapahtunut
Vierailija kirjoitti:
Iida Rauma on kirjoittanut useammankin kirjan. Mitä niistä nyt tarkoitat?
Ai, et siis tiedä, että Iida Rauma
voitti tuolla kirjallaan tämän vuoden kirjallisuuden Finlandia palkinnon?
Taas jälleen kerran huomaa, kuunka tyhmää sakkia täällä päiväsaikaan on linjoilla.
Vierailija kirjoitti:
Seuraa aikaasi ja viisastele vasta sitten. Noloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai, et siis tiedä, että Iida Rauma
voitti tuolla kirjallaan tämän vuoden kirjallisuuden Finlandia palkinnon?Taas jälleen kerran huomaa, kuunka tyhmää sakkia täällä päiväsaikaan on linjoilla.
Aloitus ei viittaa mihinkään. Ihan aiheellinen kysymys. Moni voi arvata, että kyse on Finlandia palkitusta, mutta toisaalta sen myötä hänen .muutkin kirjat tulee taas esille.
Vierailija kirjoitti:
Miltäköhän luokkalaisista ja opettajista tuntuu?
Jos edes vähäistä itsereflektiokykyä on päässyt kehittymään niin asialla olleet häpeävät. Ja tietysti pelkäävät mitä heistä nyt ajatellaan, syystäkin..!
Tyhmän ihmisen näkökulmasta kaikki opettajat ovat ilkimyksiä, kun antavat niin heikkoja arvosanoja. Elämä on epäreilu. Noh, eihän se ole kiva saada heti syntymästä ns. kuolleen miehen kortteja. Nillä kun ei voi pelata. Ja elämä on vaikea peli, jossa ei edes ole kunnon sääntöjä, kuten shakissa on.