Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Laitatko vanhempasi laitokseen?

Vierailija
12.09.2015 |

Työskentelen hoitajana muistisairaiden osastolla. Työolot ovat vuosi vuodelta kurjistuneet ja tällä hetkellä henkilökunta on minimissä. Meillä ei yksinkertaisesti ole aikaa tehdä työtämme hyvin, josta seuraa jatkuva syyllisyys, vaikkei se meidän syymme ole. Kustannuksia tullaan tulevaisuudessa leikkaamaan edelleen. Aiemmin ajattelin aina laittavani vanhempani vanhainkotiin, mutta nyt en enää sitä voisi tehdä kun se aika tulee, koska vanhempani eivät ole tehneet minulle koskaan mitään pahaa.

Kokemuksesta voin myös sanoa, että vain n. 10% omaisista suostuu ostamaan vanhemmilleen mitään, koska nykyään kaikki maksetaan itse, esim. vaatteet :(

Mites te? Hoidatteko vanhempanne kotona?

Kommentit (175)

Vierailija
81/175 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro miten keskitasoista palkkaa ja esim. kerrostalossa perheensä kanssa asuva, töissä käyvä aikuinen ihminen voisi mitenkään edes teoriassa hoitaa itse vanhempansa?

Nykyinen yhteiskuntamalli olettaa, että ihminen käy töissä ja samanaikaisesti syyllistää tätä töissäkäyvää ihmistä tästä.

Vierailija
82/175 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kuvittelette, ettei ihminen pärjäisi sitä n. 8 tuntia vaipoissa teidän luonanne vanhainkodin sijaan? Yhden kevyen ruuan voi jättää viereen, koska eihän sängyssä makaava kuluta kaloreita ollenkaan, joten ruuan tarvekin on vähäinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/175 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 16:26"]

Miksi kuvittelette, ettei ihminen pärjäisi sitä n. 8 tuntia vaipoissa teidän luonanne vanhainkodin sijaan? Yhden kevyen ruuan voi jättää viereen, koska eihän sängyssä makaava kuluta kaloreita ollenkaan, joten ruuan tarvekin on vähäinen.

[/quote]

Olet sairas.

Vierailija
84/175 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vanhempien kunto edellyttää laitoshoitoa, mieluummin sinne kuin olla väkisin kotona odottamassa kotihoidon pikavisiittejä.

Vierailija
85/175 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 16:23"]

Ei mulla riitä voimat eikä ole mitään haluakaan ryhtyä vaippoja vaihtamaan. Eikä ole siskollakaan.

[/quote]

Aika erikoisia tyyppejä olette. Kyllä ne on ihan tavallisia ihmisiä, jotka niitä vaippoja vaihtaa, joten heikossa fyysisessä kunnossa olette, jollei teillä voimat riitä. Ja luulisin kyllä teidän vanhempienne vaihtaneen teidän vaippojanne, kun olitte pieniä...

Vierailija
86/175 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 16:28"]

[/quote]

Olet sairas.

[/quote]

Mitä kuvittelet siellä vanhainkodissa tapahtuvan? Samalla tavalla ne siellä makaa sängyssä eikä niitä missään vessassa ole aikaa käyttää eikä hoitajilla mihinkään viihdyttämiseen ole aikaa. Jos niin luulet, olet todella vieraantunut todellisuudesta.

Vierailija
87/175 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen varmaan siinä tilanteessa työttömänä. Voin alkaa omaishoitajaksi ja hoitaa äitini kotiin (isä kuollut jo aikoja sitten). Taitaa olla palvelukotipaikat siinä vaiheessa jo niin kalliita, ettei kenelläkään ole varaa maksaa niitä.

Vierailija
88/175 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikeaa arvella vielä, mitä tekisin, jos äitini olisi siinä kunnossa. Toki hän jo eläkkeellä on, eikä koskaan tiedä, mikä sairaus voi tulla ja koska. Voi olla, että ottaisin hänet luokseni, voi olla, että joutuisin laittamaan laitokseen. Vaippojen vaihtaminen ei olisi mulle kyllä ongelma.

Vierailija
89/175 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 16:31"]

[/quote]

Olet sairas.

[/quote]

Mitä kuvittelet siellä vanhainkodissa tapahtuvan? Samalla tavalla ne siellä makaa sängyssä eikä niitä missään vessassa ole aikaa käyttää eikä hoitajilla mihinkään viihdyttämiseen ole aikaa. Jos niin luulet, olet todella vieraantunut todellisuudesta.

[/quote]

Tuohan on selvä, mutta tämä on se tärkein ero minun "teoriassa toimivan hoidon" ja laitoksen välillä: minä en ole alan ammattilainen enkä millään tasolla kykenevä hoitamaan oikeasti esim. muistisairaita vanhuksia. En myöskään omia vanhempiani jos sellainen kohtalo heille tulee.

Vierailija
90/175 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 16:29"]

[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 16:23"]

Ei mulla riitä voimat eikä ole mitään haluakaan ryhtyä vaippoja vaihtamaan. Eikä ole siskollakaan.

[/quote]

Aika erikoisia tyyppejä olette. Kyllä ne on ihan tavallisia ihmisiä, jotka niitä vaippoja vaihtaa, joten heikossa fyysisessä kunnossa olette, jollei teillä voimat riitä. Ja luulisin kyllä teidän vanhempienne vaihtaneen teidän vaippojanne, kun olitte pieniä...

[/quote]

Lapsia hankitaan omasta vapaasta tahdosta. Vaippakausi kestää vain pari vuotta per lapsi ja yleensä toinen vanhemmista on suuren osan siitä ajasta työelämän ulkopuolella, kotona lasten kanssa. Tuosta ajasta melkein vuosi menee vanhempainvapailla, joista saatava korvaus on tulosidonnainen. Lasten kasvua ja kehitystä on ilo seurata ja he oppivat koko ajan itsenäisemmiksi.

Kukaan meistä ei ole pyytänyt saada syntyä tänne. On sattuman kauppaa, millaiset vanhemmat saamme ja kuinka pitkä ja vaikea vanhuus heillä on. Huonolla tuurilla joku voi olla todella heikossa kunnossa ja silti sinnitellä hengissä vaikka parikymmentä vuotta. Omaishoidon tuki on pieni, pahimmassa tapauksessa sitä ei saa lainkaan, joten vanhuksen hoidon ohessa saattaa olla pakko käydä töissä. Niin, ja siinä saattaa olla vielä omat lapsetkin huolehdittavana.

Vierailija
91/175 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 16:35"]

voi olla, että joutuisin laittamaan laitokseen.

[/quote]

Ei niihin "laiteta". Ensin rukoillaan ja kerjätään, että niihin päästään ja sitten maksetaan suuri summa rahaa.

Vierailija
92/175 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Läheskään kaikki vanhukset eivät ole selväjärkisiä sänkypotilaita. Siinä vaiheessa kun vanhuksella on liikuntakyky tallella ja pitkälle edennyt muistisairaus, yksin kotiin jättäminen on käytännössä heitteillejättö. Ikinä ei voi tietää kotiin mennessä onko vanhus siellä odottamassa, vai onkä hän kenties lähtenyt ulos harhailemaan ilman päällysvaatteita, kenkiä tai avaimia. Tai tuleeko hän poliisikyydillä kotiin vai löytyykö paleltuneena jostain metsästä. Näissä tapauksissa, jos läheiset eivät pysty olemaan jatkuvasti lähellä, vanhainkoti ja sen lukitut ovat ovat ehdottomasti paras vaihtoehto.

Vierailija
93/175 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En laita niitä mihinkään. Saavat sumplia itse asiansa

Vierailija
94/175 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 16:39"]

Tuohan on selvä, mutta tämä on se tärkein ero minun "teoriassa toimivan hoidon" ja laitoksen välillä: minä en ole alan ammattilainen enkä millään tasolla kykenevä hoitamaan oikeasti esim. muistisairaita vanhuksia. En myöskään omia vanhempiani jos sellainen kohtalo heille tulee.

[/quote]

Varsinkin lähihoitajat joutuvat jo opiskellessaan melkein heti kättelyssä kentälle ja alkavat yksinkertaisesti tekemään hoitotyötä. Ihmiset ovat kautta aikojen hoitaneet sairaita ihmisiä, ei siitä ole missään vaiheessa tullut mitään tähtitiedettä. Minua aina huvittaa jos omaiset sattuvat tulemaan laitokseen kylään ja jos pyydän heitä syöttämään vanhempiaan, he sanovat etteivät osaa. Tekisi mieli kysyä, että käykö heillä kotonaan hoitaja lapsiakin syöttämässä :D

Vierailija
95/175 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi te alapeukutatte aloitusta? Ettekö usko, että vanhainkotien hoidon taso on kammottavaa vai mitä?

Vierailija
96/175 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimenomaan, ei laitoksiin niin vain laiteta. Laitospaikkaa ennen menee usein monta kamalaa vuotta, jolloin vanhus ei selvästikään enää pärjää kotona ja omaiset lähtevät tuon tuostakin hoitamaan katastrofeja. Pitää käydä moooooonta kertaa päivystyksessä ja lääkärissä ja tavata palveluneuvoja ja sitten saattaa saada kotiapua. Ja jos omainen jaksaa tämän jälkeen vielä vaatia sata kertaa ja kirjoittaa yleisönosastolle jne jne niin voi ehkä saada laitospaikan.

tutustukaa joskus siihen, miten edellinen hallitus tätä laitoshoitolainsäädäntöä on heikentänyt. On vain kallista tuettua palveluasumista erittäin harvoille. Ei mitään vanhainkoteihin jonne mennään kun siltä tuntuu. Paitsi yksityisiä, niitäkin niin vähän, ettei rahallakaan ole helppo ratkaista pulmaa.

Vierailija
97/175 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat on kuusikymppisiä, ja mulla ja systerillä on aika pieniä lapsia, en tiedä sitten kuinka käy ku vanhemmat on niin vanhoja, ollaan sitten itekin jo varmaan kuusikymppisiä jos vanhemmat elää kasikymppiseksi. Meidän nuorimmat sisarukset sisko ja veli ovat vielä lapsettomia, en tosin tiedä aikovatko lapsia tehdäkään, mutta en usko heidän alkavan hoitajaksi. Enkä me laitetaan rahat yhteen ja maksetaan joku työtön hoitamaan vanhempia, saa asua heidän talossaan hyyryläisenä, ja saadaan palkkatukirahat tai kotitalousvähennys.

Vierailija
98/175 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 16:59"]

Enkä me laitetaan rahat yhteen ja maksetaan joku työtön hoitamaan vanhempia, saa asua heidän talossaan hyyryläisenä, ja saadaan palkkatukirahat tai kotitalousvähennys.

[/quote]

Kuka haluaa asua työpaikallaan?

Vierailija
99/175 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 16:39"]

[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 16:31"]

[/quote]

Olet sairas.

[/quote]

[/quote]

[/quote]

No totta sinä saman osaat, kuin ne kutosen tytöt, jotka lukee lähäreiksi tai pitkäaikaistyöttömät, jotka pakotetaan koulutukseen. Sinä osaat varmaan ihan samalla tavalla istua kahvilla persettä levittämässä ja silloin tällöin vaipan vaihtamassa. 

Vierailija
100/175 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 17:01"]

No totta sinä saman osaat, kuin ne kutosen tytöt, jotka lukee lähäreiksi tai pitkäaikaistyöttömät, jotka pakotetaan koulutukseen. Sinä osaat varmaan ihan samalla tavalla istua kahvilla persettä levittämässä ja silloin tällöin vaipan vaihtamassa. 

[/quote]

Olisi ihanaa jos puhe siitä, etteivät hoitajat tee mitään eivätkä osaa mitään, muuttaisi todellisuuden sellaiseksi, että vanhainkodeissa on oikeasti tosi rento työtahti. Valitettavasti näin ei ole. Se vain peittää ongelman, jota ei haluta nähdä, koska se on iljettävä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi viisi