Laitatko vanhempasi laitokseen?
Työskentelen hoitajana muistisairaiden osastolla. Työolot ovat vuosi vuodelta kurjistuneet ja tällä hetkellä henkilökunta on minimissä. Meillä ei yksinkertaisesti ole aikaa tehdä työtämme hyvin, josta seuraa jatkuva syyllisyys, vaikkei se meidän syymme ole. Kustannuksia tullaan tulevaisuudessa leikkaamaan edelleen. Aiemmin ajattelin aina laittavani vanhempani vanhainkotiin, mutta nyt en enää sitä voisi tehdä kun se aika tulee, koska vanhempani eivät ole tehneet minulle koskaan mitään pahaa.
Kokemuksesta voin myös sanoa, että vain n. 10% omaisista suostuu ostamaan vanhemmilleen mitään, koska nykyään kaikki maksetaan itse, esim. vaatteet :(
Mites te? Hoidatteko vanhempanne kotona?
Kommentit (175)
Niistä muistisairaista suurin osa asuu kotonaan tälläkin hetkellä. Hellassa on lukko ja ovi lukitaan ulkoapäin. Eli keksikääpäs parempia tekosyitä mukavuudenhalullenne.
Kaikki täällä puhuu vain, ettei voi pitää muistisairasta vanhusta kotonaan, mutta entä jollei ole muistisairautta?
[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 17:08"]Niistä muistisairaista suurin osa asuu kotonaan tälläkin hetkellä. Hellassa on lukko ja ovi lukitaan ulkoapäin. Eli keksikääpäs parempia tekosyitä mukavuudenhalullenne.
[/quote]
Okei. Eli ala-asteikäinen velvoitetaan vahtimaan koulun jälkeen muistisairasta tai sitten pitää pysyä poissa kotoa? Tosi reilua elämää lapselle.
En aio ainakaan hoitaa itse. Asun 135km päässä. En ole suoraan sanottuna miettinyt koko asiaa, tällä hetkellä isä tarttisi hoitoa, mutta kieltäytyi niin laitospaikasta kuin kotihoidostakin. Mikä minä olen siihen mitään sanomaan. Rakastan kyllä isääni, mutta jos mikään ei käy niin ei sitten. Äiti on vielä hyväkuntoinen (ovat siis eronneet) ja jos hän edelleenkin kohtelee minua kuin paskaa niin jääpi hoitamatta juu.
[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 17:08"]
Niistä muistisairaista suurin osa asuu kotonaan tälläkin hetkellä. Hellassa on lukko ja ovi lukitaan ulkoapäin. Eli keksikääpäs parempia tekosyitä mukavuudenhalullenne.
[/quote]
Anteeksi vaan, mutta paloturvallisuussyistä laki kieltää lukitsemasta ovea ulkoapäin. Jos joku näin tekee, rikkoo lakia. Kuka vastaa, jos asunnossa syttyy tulipalo, eikä pääse pakenemaan?
[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 21:35"]
[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 16:31"]
[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 16:28"]
[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 16:26"]
Miksi kuvittelette, ettei ihminen pärjäisi sitä n. 8 tuntia vaipoissa teidän luonanne vanhainkodin sijaan? Yhden kevyen ruuan voi jättää viereen, koska eihän sängyssä makaava kuluta kaloreita ollenkaan, joten ruuan tarvekin on vähäinen.
[/quote]
Olet sairas.
[/quote]
Mitä kuvittelet siellä vanhainkodissa tapahtuvan? Samalla tavalla ne siellä makaa sängyssä eikä niitä missään vessassa ole aikaa käyttää eikä hoitajilla mihinkään viihdyttämiseen ole aikaa. Jos niin luulet, olet todella vieraantunut todellisuudesta.
[/quote]
Minä en ole vieraantunut todellisuudesta ja tiedän, että omaiseni ovat hoitokodeissa päässeet vessaan tai vaipat on vaihdettu ihan asiallisesti. Ovat päässeet liikkumaan, saunaan ja uloskin niin pitkään kun itse ovat pystyneet liikkumiseen. Älkää aina pelkästään demonisoiko ja pelotelko.
[/quote]
Kyllä ne vaipat varmasti asiallisesti vaihdetaan, mutta se tarkoittaa siis 2-3 kertaa vuorokaudessa eli n. 8-12 tunnin välein. Kyllä se vanhus siis voisi sinunkin kotonasi maata sen ajan samoissa vaipoissa.
[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 17:11"]
Kaikki täällä puhuu vain, ettei voi pitää muistisairasta vanhusta kotonaan, mutta entä jollei ole muistisairautta?
[/quote]
Perkele, ei ole tilaa. Jos 5h asuu 4h+k 88m2 asunnossa, niin mihin se vanhus pannaan? Olkkariin? Vai vanhemmat tai lapset olkkariin?
Ja olen 17-vuotiaaksi asti asunut 48m2 mökissä, jossa asui äidin, isä ja kahden lapsen isäksi mummu ja ukki. Voin kertoa, että se oli yhtä helvettiä muunkin kuin tilanahtauden puolesta. Ei enää ikinä kolmen sukupolven talouteen.
[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 22:38"]
Jos hoitajilla olisi löysää aikaa, niin monessa paikassa se luisuisui pitkiksi kahvitteluiksi hoitajien kesken. Harvoin se aika käytettäisuin ylimääräiseen vanhusten kanssa olemiseen, jos asiaa ei tiukastui kukaan valvoisi.
[/quote]
Eli toisisanoen puolustat minimimiehitystä jolloin ei ainakaan ole aikaa edes vanhusten kanssa seurusteluun? Puistattaa miten kylmiä jotkut ihmiset ovat.
Laittaisin laitokseen, mutta kävisin päivittäin kylässä.
Vuosisatoja vanhukset on hoidettu lastrn talouksissa hyvinkin pienissä tiloissa. Mikä kumma nyt on, kun yhtäkkiä ei mahdu.
Meidän piharakennuksessa on pieni huone+keittiö. Siinä asui vanhemmat+2 lasta+mummo.
Just oma isä on jouduttu sijoittamaan laitokseen, 93-v sotaveteraani, umpisokea, lähes kuuro, saattohoitoa tarvitseva syöpäpotilas.
(ps. lääkärin mielestä tarvitsee paljon hoivaa, mutta ei korotettua hoitotukea)
Appivanhemmillani on kummallakin muistisairaus. Anoppi on nyt sairauden loppusuoralla ja appiukko vasta alkumetreillä. Mummo on vuosi sitten todettu vaikeasti muistisairaaksi ja vaativan 24 h hoitoa eikä häntä voi jättää hetkeksikään yksin. Hän karkailee ulos talosta, hän satuttaa itseään veitsillä ja saksilla jos onnistuu saamaan ne käsiinsä. Hän nukkuu päivät ja vaeltelee yöt.Mummo on syötettävä ja juotettava. Hän tekee kaiken vaippaan kuten vauva sillä erotuksella että repii vaipat pois. Appiukko ei voi nukkua. Hänelle uni on tarpeen koska on sydänsairas. Kerran hän nukahti vahingossa päivällä ja mummo karkasi kadulle. Naapurit onneksi löysivät hänet ja toivat kotiin.
Mieheni ja minä käymme päivittäin heidän kodissa hoitamassa heitä ja heidän asioita. Yövymme siellä tarpeen vaatiessa jos mummo on ollut todella levoton.Appiukko maksaa samaa laskua kymmeneen kertaan ja yritämme saada rahoja takaisin. Sellaiset asiat hoidamme päivisin töistä. Siitä ei työnantaja tykkää.
Siis ymmärtäkää nyt, me emme halua sulkea mummoa laitokseen. Muistisairas vaan on täysin sopimaton kotihoitoon taudin loppuvaiheessa. Laitospaikka on silloin välttämätön. Kukaan ei voi valvoa 24 h päivässä. Vaikka teidän hoitajien työ on raskasta niin vanhan 80 vuotiaan sydänsairaan papan työ se raskasta onkin. Lisäksi se on täysin ilmaista. Kaupunki ei tue millään tavalla. Mummo on jonottanut paikkaa jo vuoden mutta sitä ei löydy koska laitospaikkoja on rajusti vähennetty. Vanhukset kuulemma pitäisi hoitaa kotona.
Mun äiti on palvelutalossa, ei olisi musta hoitajaksi. Kaikki kulut maksan mielelläni - äidin omilla rahoilla tosin. Onneksi hänellä on hyvä eläke ja reilusti säästöjä niin ei tarvitse tinkiä mistään. Hoitoon olen tyytyväinen. Isä on jo kuollut.
Äidille oon sanonut että kun tuo huoneen tullessa, asuu vielä omakotitalossa.
[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 16:13"]
Työskentelen hoitajana muistisairaiden osastolla. Työolot ovat vuosi vuodelta kurjistuneet ja tällä hetkellä henkilökunta on minimissä. Meillä ei yksinkertaisesti ole aikaa tehdä työtämme hyvin, josta seuraa jatkuva syyllisyys, vaikkei se meidän syymme ole. Kustannuksia tullaan tulevaisuudessa leikkaamaan edelleen. Aiemmin ajattelin aina laittavani vanhempani vanhainkotiin, mutta nyt en enää sitä voisi tehdä kun se aika tulee, koska vanhempani eivät ole tehneet minulle koskaan mitään pahaa.
Kokemuksesta voin myös sanoa, että vain n. 10% omaisista suostuu ostamaan vanhemmilleen mitään, koska nykyään kaikki maksetaan itse, esim. vaatteet :(
Mites te? Hoidatteko vanhempanne kotona?
[/quote]
Kotona hoidan niin kauan kuin se on mahdollista, huonompaan kuntoonhan vanhus menee koko ajan jossain vaiheessa kotona hoito ei enää onnistu, pakko saada laitospaikka.
Ongelmat laitoshoidosta tiedossa mutta mikä olisi vaihtoehto jos kotona ei enää pärjätä?
Terveisin omaishoitaja
Entisaikaan vanhus ei elänyt vuosikausia hoidettavana, vaan ensimmäinen keuhkokuume koitui kohtaloksi. ON ihan eri asia hoitaa vanhusta 1/2 vuotta kuin jopa 10 vuotta, minkä nykyajan vanhukset voivat vuodepotilaana elää.
Moi, loukkasin selkäni ja polveni pahasti autokolarissa tuossa vajaat 10v takaperin 35-vuotiaana, olin kuntoutustuella ja kävin kipupoliklinikalla, fysiossa, leikkauksissa ja toisinaan kuntoutusjaksoilla sairaalassa yms. Siinä meni 5 vuotta suurinpiirtein tuossa ruljanssissa, sain sitten opiskeltua uuden ammatin ja pääsin osa-aikaisesti entistä kevyempään työhön.
Äitini sai minun ollessa kuntoutustuella ja työkyvytön aivoinfarktin ja hänen vasen puolensa halvaantui, hän jäi liikuntakyvyttömäksi. Isäni sai ajatuksen, että minä hoidan äitini, kun en kerran ole töissäkään..hän ei ollenkaan ymmärtänyt, että olen kuntoutustuella/pois työelämästä ihan syystä, enkä pysty tekemään mitään kovin raskaita työtehtäviä, kuten äitini nostoja tai vaippojen vaihtoja tai kotisiivousta..Tuo oli painajaismaista..Välit menivät isään moneksi vuodeksi ja hän ei vieläkään ymmärrä, miksen tullut hoitamaan äitiäni..en vieläkään ymmärrä miten tämä oikein näin meni..
Mä voisin kyllä ottaa vanhemmat hoitooni jos eivät vittuile ja maksavat kunnon korvauksen, esim 3000-4000e kuussa. Tiedän että heillä tulee olemaan siihen varaa. Ja varmasti mielummin minulle maksavat kuin ulkopuoliselle hoitolaitokselle.
Molemmat vanhempani ovat jo kuolleet, toinen 82-, toinen 85-vuotiaana. Kumpikaan ei laitoksessa kuolinhetkeensä mennessä. Isä kuoli sairaalassa, äiti kotonaan.
Voisi olla mahdotonta ottaa kolmioon vielä jatkuvaa apua tarvitsevat vanhusta, kun jo nyt täällä on kaksi lasta ja vanhemmat. Sitä paitsi miten se muistisairas selviäisi yksin kaiken päivät kun täällä ei ole ketään, kun me ollaan töissä? Sehän voisi lähteä minne vaan harhailemaan tai unohtaa hellan päälle tms. kun kukaan ei vahdi. Jotta ja jaetaan käydä töissä, pitää öisin nukkua, valvoa ihmisen kanssa, joka saattaa päättää "lähteä kotiin" väkisin tai muuten pitää hoitaa.