Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Laitatko vanhempasi laitokseen?

Vierailija
12.09.2015 |

Työskentelen hoitajana muistisairaiden osastolla. Työolot ovat vuosi vuodelta kurjistuneet ja tällä hetkellä henkilökunta on minimissä. Meillä ei yksinkertaisesti ole aikaa tehdä työtämme hyvin, josta seuraa jatkuva syyllisyys, vaikkei se meidän syymme ole. Kustannuksia tullaan tulevaisuudessa leikkaamaan edelleen. Aiemmin ajattelin aina laittavani vanhempani vanhainkotiin, mutta nyt en enää sitä voisi tehdä kun se aika tulee, koska vanhempani eivät ole tehneet minulle koskaan mitään pahaa.

Kokemuksesta voin myös sanoa, että vain n. 10% omaisista suostuu ostamaan vanhemmilleen mitään, koska nykyään kaikki maksetaan itse, esim. vaatteet :(

Mites te? Hoidatteko vanhempanne kotona?

Kommentit (175)

Vierailija
41/175 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 20:10"]

[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 20:08"]

[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 19:55"]

Ennen vanhaan vanhukset hoidettiin vuorotellen lastensa kodeissa. Lain mukaan vanhuksen elatus oli lasten vastuulla 60-luvulle saakka. Isoisovanhemmat molemmista puolilta olivat isovanhempieni perheissä vuoden kerrallaan ja sitten taas vuodeksi jollekin muulle lapselleen. Kyllä nykyäänkin mahtuisi koteihin asumaan ja helpompaakin olisi, kun on lämmin vesi hanasta ja vaipat. Nykyään ei vaan olla totuttu raatamaan aamusta iltaan. Aika on toinen.

[/quote]

Vanhemmat työmatkalla, teinit kotona yksin. Heidänkö pitäisi hoitaa dementikot? Ajat, työt ja tavat ovat muuttuneet, ymmärtäkää se.

[/quote]

Voihan silloin palkata henkilökohtaisen avustajan. Maksaahan se laitoksessa asuminenkin maltaita.

[/quote]

Voi tietenkin, jos vanhuksilla massia piisaa. Siinä tapauksessa on varaa asua myös palvelutalossa.

Vierailija
42/175 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talouteni ei kestä työelämästä poisjäämistä. En usko että juuri mitään palveluja on omassa vanhuudessani jäljellä ja haluan olla silloin sen verran omillani, etten ole lapsilleni kohtuuton taakka.

T. Helsinkiläinen yh

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/175 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ole tarvinnut pohtia tuota vaihtoehtoa, sillä vanhemmat ovat jo haudassa. Eivätkä olleet dementoituneita!

Vierailija
44/175 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 20:02"]

[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 19:35"]

Isällä on tuhansia euroja rahaa tilillään, joten miksi hän ei voisi maksaa maksujaan itse? Kyllä me silti viemme hänelle ruokia ja ostamme joskus kun näemme kivoja paitoja, mutta miksi isän pitäisi saada säilyttää rahojaan tilillä koskemattomana, kun vuosiakaan ei nyt todennäköisesti enää paljon ole jäljellä. Sinähän et ap sitä tiedä, paljonko vanhuksilla on omaa rahaa, et ainakaan saisi tietää. [/quote]

Ööö. Kyllä hoitajat sen tietää. Hoitajat myös kertovat sen vanhukselle, jos tämä sitä sattuu tiedustelemaan.

[/quote]

Miksi tietää, mitä se heille kuuluu? Jos on edunvalvoja tai asianhoitaja, niin asia ei kuulu kellekään muulle. Hoitajille ei asia kuulu, jos utelevat, rikkovat tietosuojaa. 

Vierailija
45/175 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 22:17"]Kai tiedät, että laitoksissa et voi toimia kyseisellä tavalla, johtuen tarkasti määritellyistä henkilökunta mitoituksesta. Laitoksissa asukkaat saavat vain minimihoidon, siihen ei sisälly mitään ylimääräistä. Jos haluat omaisillesi kunnon hoitoa, oikea paikka on jokin yksityinen hoitopaikka, jossa jokaisesta asiasta maksetaan erikseen. Tulee kalliiksi, mutta hoito on kunnollista.
[/quote]

Kyllä yksityisetkin jää välillä kiinni ihan törkeistä laiminlyönneistä. Yksityisyys ei ole laadun tae.

Vierailija
46/175 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 22:23"]

[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 22:17"]

Kai tiedät, että laitoksissa et voi toimia kyseisellä tavalla, johtuen tarkasti määritellyistä henkilökunta mitoituksesta. Laitoksissa asukkaat saavat vain minimihoidon, siihen ei sisälly mitään ylimääräistä. Jos haluat omaisillesi kunnon hoitoa, oikea paikka on jokin yksityinen hoitopaikka, jossa jokaisesta asiasta maksetaan erikseen. Tulee kalliiksi, mutta hoito on kunnollista.

[/quote]

Ei sitä kunnollista hoitoa aina rahallakaan saa. Itse suosittelen kunnallista puolta.

[/quote]

Isän palvelutalossa jokainen asia on erikseen hinnoiteltu ja se on kunnallinen. Ei se mitenkään kallista ole, hoidon tarve on arvioitu kunnon mukaan ja isällä se on vain tunti päivässä. Toki se olisi enemmän, mutta samalla paikkakunnalla asuu lähiomainen, joka mm. tuo kaupasta tavaroita ja hakee lääkkeet. Vanhukset kaipaavat sitä toistensa seuraa monesti kaikkein eniten, sillä heilä on niitä yhteisiä menneitä aikoja, mistä jutella. Isälläkin oli pari vuotta - rauha kämppiksen muistolle - kämpässä ihminen, jonka kanssa oli tehnyt ennen paljon töitä yhdessä. Heillä riittii puhuttavaa, vaikka molemmat olivatkin huonokuuloisia ja meni huutamiseksi. 

Vierailija
47/175 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 20:11"]

Ennen vanhaan vanhukset hoidettiin vuorotellen lastensa kodeissa. Lain mukaan vanhuksen elatus oli lasten vastuulla 60-luvulle saakka. Isoisovanhemmat molemmista puolilta olivat isovanhempieni perheissä vuoden kerrallaan ja sitten taas vuodeksi jollekin muulle lapselleen. Kyllä nykyäänkin mahtuisi koteihin asumaan ja helpompaakin olisi, kun on lämmin vesi hanasta ja vaipat. Nykyään ei vaan olla totuttu raatamaan aamusta iltaan. Aika on toinen.

[/quote]

Vanhemmat työmatkalla, teinit kotona yksin. Heidänkö pitäisi hoitaa dementikot? Ajat, työt ja tavat ovat muuttuneet, ymmärtäkää se.

[/quote]

Voihan silloin palkata henkilökohtaisen avustajan. Maksaahan se laitoksessa asuminenkin maltaita.

[/quote]

Voi tietenkin, jos vanhuksilla massia piisaa. Siinä tapauksessa on varaa asua myös palvelutalossa.

[/quote]

Voivoi :') Luuletko, että "täysihoidossa" asuminen maksaa yhtä paljon kuin se, että vanhuksen luo tulee silloin tällöin henkilökohtainen avustaja kun vanhemmat ovat työmatkalla? Eikä niihin palvelutaloihin rahallakaan niin vain pääse.

Vierailija
48/175 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitiä en olisi laittanut laitokseen EVER. Syöpä korjasi hänent kuusikymppisenä mutta olisin ilmanmuuta hoitanut hänet itse jos vain olisi meille se yhteinen aika suotu. Äidillä oli reilusti säästöjä jotka olisivat kyllä kattaneet minun kotiinjäämiseni. Isää en aio hoitaa jos sellainen tilanne joskus eteen tulee, emme ole millään tavalla läheisiä.

Vierailija
49/175 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 20:16"]

Isällä on tuhansia euroja rahaa tilillään, joten miksi hän ei voisi maksaa maksujaan itse? Kyllä me silti viemme hänelle ruokia ja ostamme joskus kun näemme kivoja paitoja, mutta miksi isän pitäisi saada säilyttää rahojaan tilillä koskemattomana, kun vuosiakaan ei nyt todennäköisesti enää paljon ole jäljellä. Sinähän et ap sitä tiedä, paljonko vanhuksilla on omaa rahaa, et ainakaan saisi tietää. [/quote]

Ööö. Kyllä hoitajat sen tietää. Hoitajat myös kertovat sen vanhukselle, jos tämä sitä sattuu tiedustelemaan.

[/quote]

Miksi tietää, mitä se heille kuuluu? Jos on edunvalvoja tai asianhoitaja, niin asia ei kuulu kellekään muulle. Hoitajille ei asia kuulu, jos utelevat, rikkovat tietosuojaa. 

[/quote]

Siksi, ettei se tieto välttämättä välity ilman hoitajaa siinä välissä :) Ihan laillista on kuule. Sitäpaitsi miksi ketään hoitajaa kiinnostaisi jonkun vanhan mummon varakkuus?

Vierailija
50/175 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 16:13"]Työskentelen hoitajana muistisairaiden osastolla. Työolot ovat vuosi vuodelta kurjistuneet ja tällä hetkellä henkilökunta on minimissä. Meillä ei yksinkertaisesti ole aikaa tehdä työtämme hyvin, josta seuraa jatkuva syyllisyys, vaikkei se meidän syymme ole. Kustannuksia tullaan tulevaisuudessa leikkaamaan edelleen. Aiemmin ajattelin aina laittavani vanhempani vanhainkotiin, mutta nyt en enää sitä voisi tehdä kun se aika tulee, koska vanhempani eivät ole tehneet minulle koskaan mitään pahaa.

Kokemuksesta voin myös sanoa, että vain n. 10% omaisista suostuu ostamaan vanhemmilleen mitään, koska nykyään kaikki maksetaan itse, esim. vaatteet :(

Mites te? Hoidatteko vanhempanne kotona?
[/quote]
äidin olen nähnyt viimeksi joskus -90luvulla ja on nyt sairaalassa letkuissa,kuolee syöpään ja faija juo itsensä hengiltä.
ei tarvitse hoitaa ketään.

Vierailija
51/175 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma äitini ei ole halunnut auttaa minua koskaan millään tavoin. "Tervetuloa maailmaan, täällä pärjätä saa omillaan". Taitaa olla narsisti. Eli miksi ottaisin luokseni asumaan ja/tai välittäisin?

Vierailija
52/175 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 20:19"]

[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 20:11"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Yksityisiin pääsee. Näistä palveluista takuueläkeläiset vain unelmoivat.

Voivoi :') Luuletko, että "täysihoidossa" asuminen maksaa yhtä paljon kuin se, että vanhuksen luo tulee silloin tällöin henkilökohtainen avustaja kun vanhemmat ovat työmatkalla? Eikä niihin palvelutaloihin rahallakaan niin vain pääse.

[/quote]

Vierailija
53/175 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoidan itse kotona.

Vierailija
54/175 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 16:23"]

En hoida siinä vaiheessa kun ei pääse itse enää sängystä ylös. Asun siis tällä hetkellä samassa taloudessa. Mun on mentävä töihin ja lapsen kouluun joten miten pärjäisi täällä pitkän päivän. Ei mulla riitä voimat eikä ole mitään haluakaan ryhtyä vaippoja vaihtamaan. Eikä ole siskollakaan.

[/quote]
En tiedä miksi minun pitäisi huolehtia isästäni, ei hänkään huolehtinut omista vanhemmistaan. Muutenkin hemmetin kärttyissä ukko, että ei edes kiinnosta.

Ja työmatkoihin ja töihin menee helposti 10 tuntia tai jpos on joku asiakasreissu pitempääkin. Lapselle 10 v ei ukin hoitotaakkaa voi jättää vaikka tulee aiemmin koulusta. 

Vierailija
55/175 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 20:06"]

[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 19:23"]

[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 19:21"]

En tule hoitamaan vanhempiani. Laitan laitokseen, jos tarve vaatii.Mutta pidän huoleta, että saavat hyvää hoitoa...

[/quote]

Ihan uteliaisuudesta kiinnostaa miten aiot siitä pitää huolen? :)

[/quote]

Palkkaan esimerkiksi lähihoitajaopiskelijan, hierojan ja kampaajaan vierailemaan. 

[/quote]

Ai sellaisen lähihoitajan kuten itse erehdyksissä palkkasin. Joka toinen päìvä sairauslomaa (krapula) ja muutenkin työt jäi tekemättä. En yleistä kaikkiin tietenkään, mutta kiltti ulkonäkö pettää joskus ja pahastikin. Ihmekös nämä tyypit eivät ole kelvanneet edes julkiselle.

Vierailija
56/175 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 20:21"]

[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 20:16"]

[/quote]

[/quote]

Siksi, ettei se tieto välttämättä välity ilman hoitajaa siinä välissä :) Ihan laillista on kuule. Sitäpaitsi miksi ketään hoitajaa kiinnostaisi jonkun vanhan mummon varakkuus?

[/quote]

Ai miksi? Siksi että pyytää/painostaa vanhusta tekemään testamentin hyväkseen. Etkö lue ehtiä ja seuraa tuomittuja tapauksia?

Vierailija
57/175 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harva hoitaa itse, jos asiallinen muu hoitopaikka on. Nykyään on totuttu rentoutumaan, suomaan aikaa itselle jne

Vierailija
58/175 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pyrin auttamaan nyt raskaammissa kotitöissä ja mieheni hoitaa sitten muita raskaampia asioita. Vanhemmat asuu vielä omakotitalossa, mutta olen toivonut että he tai luulen että parin vuoden päästä vain äitini muuttaisi lähemmäs minua ja pienempään asuntoon. Olen ajatellut, että hoitaisin ns. kotihoitona itse niin kauan kun ovat kuitenkin jotenkin omatoimisia. Itse ajattelen että se on vähän niinkun velvollisuuskin huolehtia rakkaista, niinkuin äitini on aina minusta ja lapselapsista huolehtinut.

Vierailija
59/175 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 18:53"]

[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 17:14"]

[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 17:08"]Niistä muistisairaista suurin osa asuu kotonaan tälläkin hetkellä. Hellassa on lukko ja ovi lukitaan ulkoapäin. Eli keksikääpäs parempia tekosyitä mukavuudenhalullenne. [/quote] Okei. Eli ala-asteikäinen velvoitetaan vahtimaan koulun jälkeen muistisairasta tai sitten pitää pysyä poissa kotoa? Tosi reilua elämää lapselle.

[/quote]

Ovatko siis kulttuurit, joissa vanhuksista huolehditaan itse loppuun asti tosi epäreiluja?

[/quote]

Kyllä ne ovat, lapset laitetaan raskaisiin ja vaarallisiin töihin, eivätkä varsinkaan tytöt saa käydä koulua.

Vierailija
60/175 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en kyllä muista, että isä olisi koskaan hoitanut meitä. Vietiin tädille, jos äidillä oli jotain menoa, sekä oltiin kyllä aika pienestä keskenämme veljien kanssa. Eikä isä ole lapsilleni koskaan ollut kiva ukki, vaan isompi lapsi kuin lapset, kaikki aina pitänyt tehdä isän ehdoilla ja mitä isä haluaa. Kun veli ja isä olivat meillä, television volyymi piti laittaa suurelle vain siksi, ettei isä suostu käyttämään kuulolaitetta. Minä koetin sanoa, että naapurit häiriintyy, kuulemma pitää ottaa muidenkin isä huomioon. Aina niin päin, että muiden on huomioitava isä, ei koskaan toisinpäin. Isä ei ole koskaan antanut lapsille mitään, ei aikaa eikä yhtäkää lahjaa. Ei edes rippi- tai ylioppilaslahjaa, vaikka rahaa on eikä edes korttia synttäreille lähettänyt. Juhliin kyllä tuli. Kyllä, me on aina viety kotiin jotain ja ostettu isälle joulu- ja synttärilahjat, en tiedä miksi. Minun lapseni ovat ainoat lastenlapset. Hän kyllä viljelee sitä mielikuvaa, että pojat ovat hänelle tärkeitä, ei pidä paikkaansa. Hänelle on tärkeää, että häntä palvotaan. En minä jaksa palvoa ihmistä, joka on minua lapsuuteni vain haukkunut ja vaatinut. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kahdeksan