Laitatko vanhempasi laitokseen?
Työskentelen hoitajana muistisairaiden osastolla. Työolot ovat vuosi vuodelta kurjistuneet ja tällä hetkellä henkilökunta on minimissä. Meillä ei yksinkertaisesti ole aikaa tehdä työtämme hyvin, josta seuraa jatkuva syyllisyys, vaikkei se meidän syymme ole. Kustannuksia tullaan tulevaisuudessa leikkaamaan edelleen. Aiemmin ajattelin aina laittavani vanhempani vanhainkotiin, mutta nyt en enää sitä voisi tehdä kun se aika tulee, koska vanhempani eivät ole tehneet minulle koskaan mitään pahaa.
Kokemuksesta voin myös sanoa, että vain n. 10% omaisista suostuu ostamaan vanhemmilleen mitään, koska nykyään kaikki maksetaan itse, esim. vaatteet :(
Mites te? Hoidatteko vanhempanne kotona?
Kommentit (175)
Minulle läheinen mummo oli laitoshoidossa lähes kymmenen vuotta, isäni vuoden ennen kuolemaansa.
Päätin jo isäni kuoltua etten missään tapauksessa kestä sitä että äitinikin olisi laitoksessa. Hoidon taso lukuisilla eri osastoilla oli kammottavaa, ainoastaan yhdessä vanhainkodissa jossa mummoni oli muutaman ensimmäisen vuoden oli lämmin ja vanhuksia kunnioittava ilmapiiri.
Toivon että pystyn hoitamaan äitini meillä kotona jos tarvitsee. Käyn töissä varmasti ainakin puolipäiväisesti, lisäksi varmaan kotihoidosta voi joku käydä esim kerran päivässä tai ostan saman palvelun joltain yksityiseltä.
Ja lapseni osallistuvat mummonsa hoitoon varmasti. Mummo on erittäin rakas molemmille, on hoitanut lapsia usemman kerran viikossa vauvasta asti. Ei heidän mitään vaippoja tarvitse vaihtaa mutta kykyjensä mukaan voivat ihan hyvin koulun jälkeen tarkistaa onko kaikki hyvin ja laittaa vaikka välipalaa tai antaa lääkkeet. Tai olla iltavahtina vuorollaan jos minulla olisi menoa.
Äitini on ollut osa perhettä ollessaan terve ja auttanut meitä niin paljon. Jos heräsin oksentamaan vatsataudissa aamulla lasten ollessa pieniä ei tarvinnut koskaan epäillä etteikkö mummo olisi puolesa tunnissa paikalla kun soitan. Tai kun toista piti lähteä viemään yöllä päivystykseen mummo oli se joka mitään vastapalvelukseksi pyytämättä pyyhälsi taksilla toista lasta hoitamaan aamuyöstä.
En voi kuvitellakaan että hylkäisimme hänet vieraiden hoitoon johonkin laitokseen jos hän joskus tarvitsisi meitä. ja minusta erittäin tervettä myös lasten oppia että läheisistä huolehditaan.
Toki ymärrän etä pahimmillaan joku aivosairaus voi johtaa niin hankaliin käytöshäiriöihin ettei olisi lasten kannalta oikein pitää mummoa kotona mutta tämä ei varmaan ole se todennnäköisin vaihtoehto.
Joku sekavuus ja muistamattomuus ei todellakaan estä kotihoitoa.
Ovat haudassa niin ei tarvitse miettiä. Voin keskittyä pikku koululaisteni hoitoon. Joskus surettaa olla aikuinen orpo mutta ei ole toisaalta sitä vanhempien hoitovelvollisuutta.
Olen hoitaja vanhusten dementia osastolla. En koskaan,ikinä laittaisi omaa rakasta isääni kyseiseen paikkaan. Olen onnekas, koska isäni on 82-vuotiaana fyysisesti sekä henkisesti terve. Jos tulee tarve ja itselläni terveyttä riittää, hoidan isäni kotona, jolloin tiedän hänen saavan ihmisarvoista hoito loppuun saakka.
Tämä onkin ajankohtainen aihe meillä. Mieheni isä on huonossa kunnossa. Vanha alkoholisti, joka viima vuosina saanut muutaman lievän aivoinfarktin. Puhe mennyt ihan möhjöksi, kävely vain tuen kanssa, saa raivokohtauksia ja kaatuilee. Jouduttu viemään parin viimeisen kuukauden aikana useamman kerran ambulanssilla päivystykseen. Asuu yksin omakotitalossa, ovat eronneet mieheni äidin kanssa jo kauan sitten. Apella on naisystävä samassa kylässä, mutta ei hänkään jaksa mieheni isää kuin rajoitetun ajan kerrallaan. Appeni on suututtanut käytökksellään kaikki naapurinsa ja ystävänsä. Hänelle olisi nyt varattu laitospaikka ihan ystävättärensä talon vierestä. Appeni ei todellakaan halua mennä sinne.
Mieheni ja veljensä asuvat molemmat ulkomailla. Miehelläni on todella ristiriitainen suhde isäänsä; kärsinyt lapsena ja nuorena paljon isänsä alkoholismista, mutta on vuosia ponnistellut paremman suhteen luomiseen. Meidän perhe on tällä hetkellä todella vähissä varoissa, mieheni ensi kuun matka tapaamaan isäänsä leikkaa aika kohtuuttoman loven meidän olemattomaan budjettiin. Jo pelkät puhelinkulut, kun hän soittelee lääkäreiden, hoitajien, isänsä ystävättären kanssa rasittaa taloutta.
Nyt mieheni veli vaimoineen ovat saaneet päähänsä ottaa appi luokseen. Todella kaunis ja kunnioitettava ajatus, mutta ovatkohan nyt miettineet asiaa ihan loppuun asti. Appi siis muuttaisi heille englantiin. Hän ei puhu eikä ymmärrä sanaakaan englantia. Miehen veljellä kaksi pientä lasta ja pieni asunto, jossa makuuhuoneet yläkerrassa, alakerta niin ahdas ettei sinne saa majoitettua vierasta pidemmäksi aikaa... Ja mitenköhän englannin terveydenhoito suhtautuu siihen, että yhtäkkiä pitäisi ruveta hoitamaan suomesta tuotua pappaa sielä? (Täytyy vielä todeta, että miehen veljellä huomattavasti neutraalimpi suhde isäänsä kun on paljon nuorempi ja asunut suurimman osan lapsuuttaan kahden äitinsä kanssa eron jälkeen.)
Todella vaikeita nämä asiat, varsinkin jos ei asu edes lähistöllä. Mieheni äidin olisin valmis milloin tahansa ottamaan meidän 'nurkkiin' asumaan jos sellainen tarve tulisi. Tästäkin huomaa, että joidenkin eteen on paljon helpompi tinkiä omasta elämästään kuin toisten...
Haluaisin sydämestäni hoitaa heitä kotona mutta vanhempani eivät halua olla vaivaksi.
Aivan varmasti laitan, olen itse hoitaja ja hoidan ihmisiä ihmisarvoisesti, työpaikkani on pienen paikkakunnan kunnallinen palvelutalo.
En ymmärrä hoitajia, jotka ovat työssä paikassa, johon eivät omia vanhempiaan laittaisi, on paikkoja, joissa on tarpeeksi pätevää henkilökuntaa, hyvä johto ja hoitajamitoitus kunnossa. Kun henkilökunta on pysyvää ja pitkään talossa ollutta tietää toisen jalan asennosta mihin toinen menee ja tietää tarvitseeko tämä apua, aikaa säästyy hirveästi.
Tänäänkin leivoimme sämpylöitä ja työkaveri ehti pelaamaan korttia asukkaiden kanssa, vaipat tuli vaihdettua ja vessassa käytettiin kaikki, joilla jalat edes jotenkin kantoivat, puurot ja karjalanpaistit ehdittiin syötää ja naamat pyyhkiä.
Kauempaa omaisiaan katsomaan tulevat sanovat muuttavansa paikkakunnalle että pääsevät meille hoitoon vanhana.
En ehdi lukea koko ketjua. Haluan vain sanoa, että olen tosi pahoillani siitä, että työolosuhteenne ovat huonot. Se on varmasti raskasta teille ja tylyä vanhuksille. Ne hoitokodit, joissa minun läheisiäni on ja on ollut, ovat olleet minusta jopa yllättävän hyvän oloisia paikkoja, henkilökunta osaavan ja mukavan tuntuista ja jotenkin aika sellaista hyvinvoivan oloista. Onneksi, koska kaikissa tapauksissa ei vain ole mahdollista hoitaa omaisiaan kotona. Selvästi paikkoja on tosi erilaisia. Näitä juttuja huonoista olosuhteista kuulee usein, mutta en ole itse törmännyt vielä sellaisiin missään.
Isäni totes kun hän täytti 70-vuotta että sitten kun hän ei enää pärjää itsekseen & ymmärrä maailmanmenosta mitään, hänet saa lukita laitokseen ja heittää avaimen menemään.
Ei tahdo olla meille vaivaksi...
Ei tarvitse ikinä miettiä omien vanhempien kohdalle, he kuolivat auto-onnettomuudessa alle nelikymppisinä kun olin lapsi. Miehen isä on myöskin kuollut ja äiti jo yli 70. On erittäin läheinen äitinsä kanssa ja luvannut tälle että hoitaa sitten vanhana. Itsellä ei ole aikomusta ottaa siitä vastuuta. Saattaa olla että laitoshoitoon joutuu loppujen lopuksi.
[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 16:31"]
[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 16:28"]
[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 16:26"]
Miksi kuvittelette, ettei ihminen pärjäisi sitä n. 8 tuntia vaipoissa teidän luonanne vanhainkodin sijaan? Yhden kevyen ruuan voi jättää viereen, koska eihän sängyssä makaava kuluta kaloreita ollenkaan, joten ruuan tarvekin on vähäinen.
[/quote]
Olet sairas.
[/quote]
Mitä kuvittelet siellä vanhainkodissa tapahtuvan? Samalla tavalla ne siellä makaa sängyssä eikä niitä missään vessassa ole aikaa käyttää eikä hoitajilla mihinkään viihdyttämiseen ole aikaa. Jos niin luulet, olet todella vieraantunut todellisuudesta.
[/quote]
Minä en ole vieraantunut todellisuudesta ja tiedän, että omaiseni ovat hoitokodeissa päässeet vessaan tai vaipat on vaihdettu ihan asiallisesti. Ovat päässeet liikkumaan, saunaan ja uloskin niin pitkään kun itse ovat pystyneet liikkumiseen. Älkää aina pelkästään demonisoiko ja pelotelko.
[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 21:21"]
Aivan varmasti laitan, olen itse hoitaja ja hoidan ihmisiä ihmisarvoisesti, työpaikkani on pienen paikkakunnan kunnallinen palvelutalo.
En ymmärrä hoitajia, jotka ovat työssä paikassa, johon eivät omia vanhempiaan laittaisi, on paikkoja, joissa on tarpeeksi pätevää henkilökuntaa, hyvä johto ja hoitajamitoitus kunnossa. Kun henkilökunta on pysyvää ja pitkään talossa ollutta tietää toisen jalan asennosta mihin toinen menee ja tietää tarvitseeko tämä apua, aikaa säästyy hirveästi.
Tänäänkin leivoimme sämpylöitä ja työkaveri ehti pelaamaan korttia asukkaiden kanssa, vaipat tuli vaihdettua ja vessassa käytettiin kaikki, joilla jalat edes jotenkin kantoivat, puurot ja karjalanpaistit ehdittiin syötää ja naamat pyyhkiä.
Kauempaa omaisiaan katsomaan tulevat sanovat muuttavansa paikkakunnalle että pääsevät meille hoitoon vanhana.
[/quote]
Alkaako K:lla paikkakunta, osa isompaa? Kuulostaa ihan siltä samalta, missä isäni on, ehkä tunnemme toisemme?
[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 21:35"]
Miksi kuvittelette, ettei ihminen pärjäisi sitä n. 8 tuntia vaipoissa teidän luonanne vanhainkodin sijaan? Yhden kevyen ruuan voi jättää viereen, koska eihän sängyssä makaava kuluta kaloreita ollenkaan, joten ruuan tarvekin on vähäinen.
[/quote]
Olet sairas.
[/quote]
Mitä kuvittelet siellä vanhainkodissa tapahtuvan? Samalla tavalla ne siellä makaa sängyssä eikä niitä missään vessassa ole aikaa käyttää eikä hoitajilla mihinkään viihdyttämiseen ole aikaa. Jos niin luulet, olet todella vieraantunut todellisuudesta.
[/quote]
Minä en ole vieraantunut todellisuudesta ja tiedän, että omaiseni ovat hoitokodeissa päässeet vessaan tai vaipat on vaihdettu ihan asiallisesti. Ovat päässeet liikkumaan, saunaan ja uloskin niin pitkään kun itse ovat pystyneet liikkumiseen. Älkää aina pelkästään demonisoiko ja pelotelko.
[/quote]
Vaippojen vaihtamisen esteeksi usein muodostuu se, että vanhus itse vastustaa sitä. Ei ne vanhukset liikuntakyvyttömiä yleensä ole kuin harvat, sellaisille on jo omat hoitolaitoksensa tai ovat terveyskeskuksen vuodeosastolla. Moni osaa mennä vessaan ihan itsekin. Ei kaikki vanhukset ole vauvoja, vaan aikuisia, jotka osaavat tehdä asioita itsekin. Kaikkia ei tarvitse syöttääkään.
[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 21:26"]
En ehdi lukea koko ketjua. Haluan vain sanoa, että olen tosi pahoillani siitä, että työolosuhteenne ovat huonot. Se on varmasti raskasta teille ja tylyä vanhuksille. Ne hoitokodit, joissa minun läheisiäni on ja on ollut, ovat olleet minusta jopa yllättävän hyvän oloisia paikkoja, henkilökunta osaavan ja mukavan tuntuista ja jotenkin aika sellaista hyvinvoivan oloista. Onneksi, koska kaikissa tapauksissa ei vain ole mahdollista hoitaa omaisiaan kotona. Selvästi paikkoja on tosi erilaisia. Näitä juttuja huonoista olosuhteista kuulee usein, mutta en ole itse törmännyt vielä sellaisiin missään.
[/quote]
Alapeukusta näkee, että joidenkin mielestä vanhustenhoidosta ei saisi koskaan sanoa mitään hyvää. Ei uskota että se voi jossain toimiakin. Tämä on kiinnostavaa. Tulee melkein mieleen, että tässä voi olla takana joku piiloagenda. Ja kyllä, todellakin uskon, että kaikissa paikoissa ei ole yhtä hyvin. Mutta osassa oikeasti on.
[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 21:21"]
[/quote]
Alkaako K:lla paikkakunta, osa isompaa? Kuulostaa ihan siltä samalta, missä isäni on, ehkä tunnemme toisemme?
[/quote]
Ei ala K:lla, A:lla alkaa, tiedän että ihan yhtä hyviä palvelutaloja on muuallakin.
[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 21:37"]
[/quote]
Olet sairas.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Vaippojen vaihtamisen esteeksi usein muodostuu se, että vanhus itse vastustaa sitä. Ei ne vanhukset liikuntakyvyttömiä yleensä ole kuin harvat, sellaisille on jo omat hoitolaitoksensa tai ovat terveyskeskuksen vuodeosastolla. Moni osaa mennä vessaan ihan itsekin. Ei kaikki vanhukset ole vauvoja, vaan aikuisia, jotka osaavat tehdä asioita itsekin. Kaikkia ei tarvitse syöttääkään.
[/quote]
Enhän minä mitään tuollaista väittänytkään. Olen erittäin hyvin tietoinen tästä, kokemusta on monesta paikasta ja monesta vanhuksesta. Mutta kyllä minun kokemukseni on se, että koulutetulta henkilökunnalta onnistuu vastustelevan ja dementian vaikeassa vaiheessa olevan vanhuksen kanssa toimiminen paremmin kuin omaiselta kotona. Sehän se yksi ongelma kotihoidossa juuri on: jos toinen ei suostu syömään eikä suihkuun eikä minnekään ja on aggressiivinen, niin kotona hoitaminen voi olla käytännössä ihan mahdotonta. Mutta niin vain ne kokeneet hoitajat ovat niistä tilanteista selvinneet. Hattua nostan heille! Tuskin saavat liikaa kiitosta. Ja käytännössä liikuntakyvytönhän ei välttämättä ole sänkypotilas, pystyy ehkä istumaan samassa tilassa muiden kanssa mutta ei kävele enää itse kun kaatuu niin helposti. Yksi minun läheiseni oli juuri tällaisessa tilassa loppuaikoinaan. Eikä hän silti tietenkään mikään vauva ollut. Kuka niin väitti?
Kai tiedät, että laitoksissa et voi toimia kyseisellä tavalla, johtuen tarkasti määritellyistä henkilökunta mitoituksesta. Laitoksissa asukkaat saavat vain minimihoidon, siihen ei sisälly mitään ylimääräistä. Jos haluat omaisillesi kunnon hoitoa, oikea paikka on jokin yksityinen hoitopaikka, jossa jokaisesta asiasta maksetaan erikseen. Tulee kalliiksi, mutta hoito on kunnollista.
[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 22:17"]
Kai tiedät, että laitoksissa et voi toimia kyseisellä tavalla, johtuen tarkasti määritellyistä henkilökunta mitoituksesta. Laitoksissa asukkaat saavat vain minimihoidon, siihen ei sisälly mitään ylimääräistä. Jos haluat omaisillesi kunnon hoitoa, oikea paikka on jokin yksityinen hoitopaikka, jossa jokaisesta asiasta maksetaan erikseen. Tulee kalliiksi, mutta hoito on kunnollista.
[/quote]
Ei sitä kunnollista hoitoa aina rahallakaan saa. Itse suosittelen kunnallista puolta.
Jos hoitajilla olisi löysää aikaa, niin monessa paikassa se luisuisui pitkiksi kahvitteluiksi hoitajien kesken. Harvoin se aika käytettäisuin ylimääräiseen vanhusten kanssa olemiseen, jos asiaa ei tiukastui kukaan valvoisi.
En hoida siinä vaiheessa kun ei pääse itse enää sängystä ylös. Asun siis tällä hetkellä samassa taloudessa. Mun on mentävä töihin ja lapsen kouluun joten miten pärjäisi täällä pitkän päivän.
Ei mulla riitä voimat eikä ole mitään haluakaan ryhtyä vaippoja vaihtamaan. Eikä ole siskollakaan.
Minulla on mielisairas äiti.Kävelee rollaattorilla ja vakava diabetes.Olin äitini omaishoitaja 2v.En pystyisi siihen enää.Jos äitini menee niin huonoon kuntoon, että ei pärjää kotona.Todellakin laitan laitokseen.Minulla 2lasta ja toinen erityislapsi ja olen yh.Hoidan äitiäni kerran viikossa.Se saa riittää.