Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Laitatko vanhempasi laitokseen?

Vierailija
12.09.2015 |

Työskentelen hoitajana muistisairaiden osastolla. Työolot ovat vuosi vuodelta kurjistuneet ja tällä hetkellä henkilökunta on minimissä. Meillä ei yksinkertaisesti ole aikaa tehdä työtämme hyvin, josta seuraa jatkuva syyllisyys, vaikkei se meidän syymme ole. Kustannuksia tullaan tulevaisuudessa leikkaamaan edelleen. Aiemmin ajattelin aina laittavani vanhempani vanhainkotiin, mutta nyt en enää sitä voisi tehdä kun se aika tulee, koska vanhempani eivät ole tehneet minulle koskaan mitään pahaa.

Kokemuksesta voin myös sanoa, että vain n. 10% omaisista suostuu ostamaan vanhemmilleen mitään, koska nykyään kaikki maksetaan itse, esim. vaatteet :(

Mites te? Hoidatteko vanhempanne kotona?

Kommentit (175)

Vierailija
121/175 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin ihmeen laitokseen? noin 15 vuoden kuluttua kotihoito rules eli yhteyttä pidetään skypen tapaisella systeemillä. Mummot on yksin kotona, kukaan ei käy, mutta kunta ottaa eläkkeen ja muut mahdolliset tulot, käyttörahaa jää 50 e/kk. Laitoksia ei ole, koska päättäjien mukaan niitä ei tarvita.

Vierailija
122/175 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 17:47"]

Mä voisin kyllä ottaa vanhemmat hoitooni jos eivät vittuile ja maksavat kunnon korvauksen, esim 3000-4000e kuussa. Tiedän että heillä tulee olemaan siihen varaa. Ja varmasti mielummin minulle maksavat kuin ulkopuoliselle hoitolaitokselle.

[/quote]

Johan olen ahne, paskiainen etten sanoisin.

Taidat olla niitä jotka kyttää perintöjä ja odottaa että vanhemmat kuolee mahdollisimman nopeasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/175 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otamme meille, meillä on tilat jo varattu. Sairaalassaoloa heille tulisi tarvittavat hoitojaksot, mutta kotiin voimme järjestää hoitoa myös. Esimerkkejä on lähipiiristä, joten myös tietoa miten saada tämä toimimaan. 

Vierailija
124/175 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otamme meille, meillä on tilat jo varattu. Sairaalassaoloa heille tulisi tarvittavat hoitojaksot, mutta kotiin voimme järjestää hoitoa myös. Esimerkkejä on lähipiiristä, joten myös tietoa miten saada tämä toimimaan. 

Vierailija
125/175 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholisti-isäni laitan aivan varmasti jos on elossa vielä silloin. Hänellä ei ole koskaan kiinnostanut asiani, ei minkään suuruiset, kännissä vain soittelee ja valehtelee sairastavansa milloin mitäkin. Kerran olisi katkolle pitänyt viedä karkkia (on katkolla pari päivää kerran vuodessa valtion piikkiin).

Äitini kanssa en tiedä mitä teen, osoittaa nyt jo muistisairauden merkkejä on todella raskas ihminen muutenkin, ei ole koskaan ollut psyykkisesti vakaa ja ajattelee vain itseään (mutta kaikille mainostaa sitä kuinka aina laittaa itsensä viimeiseksi). Haukkuu omaa muistisairasta äitiään eikä tajua olevansa itse aivan samanlainen kuin oma äitinsä 15vuotta sitten.

Olen varttunut lastenkodissa itse.

Vierailija
126/175 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vittumainen äitini saa mädätä vaikka ojanpohjalla minun puolestani.

Vierailija
127/175 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma äiti on alkoholisti ja miehen äidillä on mielenterveysongelmainen. Ihan kumpi vain sotkisi perheemme elämän ihan pilalle, joten ei, en hoida.

Vierailija
128/175 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pystyisi enkä haluaisi hoitaa vanhempiani. Varsinkin äidillä on vakavia mielenterveysongelmia. Molemmat myös polttavat ketjussa ja alkoholiakin kuluu reippaanlaisesti.

Tulisiko tässä "lapset hoitavat vanhempansa"-mallissa minulle myös kaupan päälle äidin uusi (lapseton) väkivaltainen alkoholisti mies. 

Vierailija
129/175 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini olen valmis ottamaan meille asumaan. Mutta käymme päivisin töissä joten jos hän on jo pahasti dementikko, niin en varmaan pystyisi pitämään häntä meillä, kun emme ole aina kotona.

Isääni en olisi valmis hoitamaan samalla tavalla kuin äitiä. Isä on alkoholisti ja muutenkin tottunut siihen että äiti tekee kaiken. Liian rasittavaa olisi katsoa kännikalaa omassa kotonaan.

Vierailija
130/175 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitan laitokseen.

Vierailija
131/175 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan hoida kahta alkoholiongelmaista, häiriintynyttä ihmistä. Näin kun olen käytännössä tukiverkoton yh, ja pitkäaikaissairaan lapsen ainoa hoitaja niin ei kyllä edes oma jaksaminen ja resurssit riittäisi muutenkaan. Ahdistaa koko ajatuskin.

Vierailija
132/175 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä otin anopin meille asumaan ja olen töistä pitkällä vapaalla. Onneksi työpaikka on sellainen, että on mahdollisuus olla palkattomalla vapaalla jopa pari vuotta. Miksi otin? Koska en halua edes anoppia laitokseen. Toiseksi näin sovittiin miehen ja hänen sisarustensa kanssa, että kuka ottaa, niin saa hakea omaishoidontuen ja ottaa pitkälti anopin eläkkeen asuin- ja ruokakuluihin. Näin tämä myös mahdollistui taloudellisten realiteettien puolesta. Ei tää helppoa ole, mutta tällä mennään ja niin kauan hoidetaan, kun pystytään vaan.

Saan siis palkkani sijasta noin 600 Euroa bruttona omaishoidontukea ja anopin eläke on 2300 Euroa nettona ja siitä noin 2000 Euroa jää meille. Näin ollen saan about saman kuin töissä.

Vierailija
133/175 |
17.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten vanhus "laitetaan laitokseen" kun laitospaikkoja ei ole? Yli 90-vuotias, puoliksi halvaantunut, lähes sokea alzheimer-potilas joutuu pärjäämään kotonaan kerran päivässä käyvän kotihoidon turvin, kun laitospaikka ei yksinkertaisesti löydy. (Ja ennen kuin joku kysyy, miksi minä en hoida, vastaan että kyseinen vanhus ei ole minulle mitään sukua. Hänellä ei ole omaisia).

Vierailija
134/175 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pistä laitokseen. Vanha äitini on rahoissaan ja eläkekin on hyvä, niin hoitomaksut veisivät kaiken, kun ne on niitä prosenttiperusteisia. Sovin yhden sekä minun että äidin tuttavan maahanmuuttajaperheen (Vietnamista) kanssa, että äiti asuu heidän kanssaan siellä. Vuokra on sovittu 1600 euroa kuussa ja sillä on saanut päivän ateriat ja perheen äiti auttaa häntä peseytymisen kanssa, käyttää asioimassa ja tulee vaikka pankkiin tai lääkäriin mukaan tarvittaessa jne. Lisäksi siellä käy kotisairaanhoitaja muutaman kerran viikossa ja se ei maksa muistaakseni paljon mitään. Äiti saa todella viimeisen päälle hoidon siellä, ja maksaa murto-osan siitä, mitä jossain hoitolaitoksessa. Perhekin on tyytyväinen tuohon, kun saavat omasta mielestään todella hyvän korvauksen tuosta ja viihtyvät vielä äidin kanssa siellä.

Vierailija
135/175 |
17.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyrin tekemään kaikkeni isäpuoleni hyvän elämän eteen. Jos se vaatii kotiin ottamista, rahankulua tai mitä tahansa muuta, niin sitten vaatii. Aijon tehdä hänen toiveiden mukaisesti juuri niin kauan, kun lyhdyssä palaa vähänkin järjen valo. Hän teki minun hyvän lapsuuden ja elämän niin myötä- kuin vastamäessä, joten tottakai se on sydämenasia pitää huolta hänestä joka ikinen päivä.

Vierailija
136/175 |
17.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
137/175 |
17.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 19:58"]

[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 21:35"]

[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 16:31"]

[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 16:28"]

[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 16:26"]

Miksi kuvittelette, ettei ihminen pärjäisi sitä n. 8 tuntia vaipoissa teidän luonanne vanhainkodin sijaan? Yhden kevyen ruuan voi jättää viereen, koska eihän sängyssä makaava kuluta kaloreita ollenkaan, joten ruuan tarvekin on vähäinen.

[/quote]

Olet sairas.

[/quote]

Mitä kuvittelet siellä vanhainkodissa tapahtuvan? Samalla tavalla ne siellä makaa sängyssä eikä niitä missään vessassa ole aikaa käyttää eikä hoitajilla mihinkään viihdyttämiseen ole aikaa. Jos niin luulet, olet todella vieraantunut todellisuudesta.

[/quote]

Minä en ole vieraantunut todellisuudesta ja tiedän, että omaiseni ovat hoitokodeissa päässeet vessaan tai vaipat on vaihdettu ihan asiallisesti. Ovat päässeet liikkumaan, saunaan ja uloskin niin pitkään kun itse ovat pystyneet liikkumiseen. Älkää aina pelkästään demonisoiko ja pelotelko.  

[/quote]

Kyllä ne vaipat varmasti asiallisesti vaihdetaan, mutta se tarkoittaa siis 2-3 kertaa vuorokaudessa eli n. 8-12 tunnin välein. Kyllä se vanhus siis voisi sinunkin kotonasi maata sen ajan samoissa vaipoissa.

[/quote]

Lopeta hölmöilysi. Itse tiedän oman läheiseni (tai siis edesmenneen läheiseni) asiat eikä hän olisi missään tapauksessa tullut toimeen yksinään loppuaikoina, ei missään tapauksessa, yhtään ainoaa tuntia. Eikä hän itse asiassa edes viimeisessä vaiheessa maannut, vaan istui. Hän sai hyvää hoitoa ensin kotona, loppuvaiheessa hoitokodissa. Oli tosi helpottavaa huomata, että se oli hyvä paikka ja siellä oli hyviä ihmisiä töissä. Eikä muuten ollut yksityinen.

Vierailija
138/175 |
17.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen luvannut isäni hoitaa,mutta mihin pisteeseen saakka sitä en vielä osaa sanoa . Äitini saa mennä vanhainkotiin ja hoitakoon puolsiskoni hänet

Vierailija
139/175 |
17.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 22:17"]

Kai tiedät, että laitoksissa et voi toimia kyseisellä tavalla, johtuen tarkasti määritellyistä henkilökunta mitoituksesta. Laitoksissa asukkaat saavat vain minimihoidon, siihen ei sisälly mitään ylimääräistä. Jos haluat omaisillesi kunnon hoitoa, oikea paikka on jokin yksityinen hoitopaikka, jossa jokaisesta asiasta maksetaan erikseen. Tulee kalliiksi, mutta hoito on kunnollista.

[/quote]

Siis millä tavalla ei voi toimia? Meillä on julkisen puolen paikoista (kahdesta eri) toisenlainen kokemus, vähintään yhtä hyvä kuin yksityisistä (niistäkin kokemusta kahdesta). Minä olen saanut sen kuvan, että näissä on isoja kuntakohtaisia vahteluja. Vai onko asiat muuttuneet ihan viime vuosina radikaalisti? 

Vierailija
140/175 |
17.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 20:41"]

Vai onko asiat muuttuneet ihan viime vuosina radikaalisti? 

[/quote]

On. Vaikka isojen leikkausten jälkeen säästökuuri ei ole ollut yhtä kova, alkaa hoitajien jaksaminen olemaan lopussa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi neljä