Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Laitatko vanhempasi laitokseen?

Vierailija
12.09.2015 |

Työskentelen hoitajana muistisairaiden osastolla. Työolot ovat vuosi vuodelta kurjistuneet ja tällä hetkellä henkilökunta on minimissä. Meillä ei yksinkertaisesti ole aikaa tehdä työtämme hyvin, josta seuraa jatkuva syyllisyys, vaikkei se meidän syymme ole. Kustannuksia tullaan tulevaisuudessa leikkaamaan edelleen. Aiemmin ajattelin aina laittavani vanhempani vanhainkotiin, mutta nyt en enää sitä voisi tehdä kun se aika tulee, koska vanhempani eivät ole tehneet minulle koskaan mitään pahaa.

Kokemuksesta voin myös sanoa, että vain n. 10% omaisista suostuu ostamaan vanhemmilleen mitään, koska nykyään kaikki maksetaan itse, esim. vaatteet :(

Mites te? Hoidatteko vanhempanne kotona?

Kommentit (175)

Vierailija
21/175 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luojan kiitos tässä suvussa kaadutaan saappaat jalassa. Kukaan ei ole koskaan ollut missään laitoksessa. On varmasti ihana elämä, elää 90-vuotiaaksi viimeiset 20 vuotta dementoituneena vaipoissa.

Vierailija
22/175 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

63 hanki isällesu ranteeseen hälytunnappi, niin se hälyyttää kännykkääsi. Ei jiudu makaamaan lattialla.
Sitten sellainen nostolaite avuksi, jos et itse jaksa ylös häntä nostaa tai voithan kutsua ambulanssimiehet nostamaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/175 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 19:44"]

63 hanki isällesu ranteeseen hälytunnappi, niin se hälyyttää kännykkääsi. Ei jiudu makaamaan lattialla. Sitten sellainen nostolaite avuksi, jos et itse jaksa ylös häntä nostaa tai voithan kutsua ambulanssimiehet nostamaa.

[/quote]

Pahimillaan useita kertoja päivässä? Kuule voin kertoa, että eivät tule. Niin ja se asuminen, minulla on työ 400 km päässä kotikunnastani. Sillä alueella ei minun alani töitä ole lainkaan, kaupunkiin on 50 km. Minä en saa isää yksin ylös. Minä sain todella paljon tehdä töitä, että tein saman työn. Miksi lähtisin minua aina veljiäni vähempiarvoisen ukon takia töistäni pois, koska luultavasti sen jälkeen saisin odottaa työttömänä omaa eläkeikää. Enkä halua itsestäni olevan vanhuksena sen enempää omille lapsilleni vaivaa. 

Vierailija
24/175 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 21:46"]

[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 21:37"]

[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 21:35"]

[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 16:31"]

[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 16:28"]

[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 16:26"]

Miksi kuvittelette, ettei ihminen pärjäisi sitä n. 8 tuntia vaipoissa teidän luonanne vanhainkodin sijaan? Yhden kevyen ruuan voi jättää viereen, koska eihän sängyssä makaava kuluta kaloreita ollenkaan, joten ruuan tarvekin on vähäinen.

[/quote]

Olet sairas.

[/quote]

Mitä kuvittelet siellä vanhainkodissa tapahtuvan? Samalla tavalla ne siellä makaa sängyssä eikä niitä missään vessassa ole aikaa käyttää eikä hoitajilla mihinkään viihdyttämiseen ole aikaa. Jos niin luulet, olet todella vieraantunut todellisuudesta.

[/quote]

Minä en ole vieraantunut todellisuudesta ja tiedän, että omaiseni ovat hoitokodeissa päässeet vessaan tai vaipat on vaihdettu ihan asiallisesti. Ovat päässeet liikkumaan, saunaan ja uloskin niin pitkään kun itse ovat pystyneet liikkumiseen. Älkää aina pelkästään demonisoiko ja pelotelko.  

[/quote]

Vaippojen vaihtamisen esteeksi usein muodostuu se, että vanhus itse vastustaa sitä. Ei ne vanhukset liikuntakyvyttömiä yleensä ole kuin harvat, sellaisille on jo omat hoitolaitoksensa tai ovat terveyskeskuksen vuodeosastolla. Moni osaa mennä vessaan ihan itsekin. Ei kaikki vanhukset ole vauvoja, vaan aikuisia, jotka osaavat tehdä asioita itsekin. Kaikkia ei tarvitse syöttääkään. 

[/quote]

Enhän minä mitään tuollaista väittänytkään. Olen erittäin hyvin tietoinen tästä, kokemusta on monesta paikasta ja monesta vanhuksesta. Mutta kyllä minun kokemukseni on se, että koulutetulta henkilökunnalta onnistuu vastustelevan ja dementian vaikeassa vaiheessa olevan vanhuksen kanssa toimiminen paremmin kuin omaiselta kotona. Sehän se yksi ongelma kotihoidossa juuri on: jos toinen ei suostu syömään eikä suihkuun eikä minnekään ja on aggressiivinen, niin kotona hoitaminen voi olla käytännössä ihan mahdotonta. Mutta niin vain ne kokeneet hoitajat ovat niistä tilanteista selvinneet. Hattua nostan heille! Tuskin saavat liikaa kiitosta. Ja käytännössä liikuntakyvytönhän ei välttämättä ole sänkypotilas, pystyy ehkä istumaan samassa tilassa muiden kanssa mutta ei kävele enää itse kun kaatuu niin helposti. Yksi minun läheiseni oli juuri tällaisessa tilassa loppuaikoinaan.  Eikä hän silti tietenkään mikään vauva ollut. Kuka niin väitti? 

[/quote]

Tässä meni lainaus jotenkin pieleen, ei sinulle ollut tarkoitus vastata, vaan olen kanssasi samaa mieltä. Sen kanssa moni unohtaa, että mieleltään virkeä vanhus kaipaa sitä omanikäistä seuraa. Sitä ei välttämättä kotona ole, kun eivät jaksa enää kyläillä toistensa luona. Isäkin valitteli yksinäisyyttä ennen palvelutaloon pääsemistä ja kyllä me käytämme sanaa, että pääsi, ei joutunut. Nimenomaan sitä, että päivällä on yksinäistä, vaiheessa jossa ei enää omatoimisesti päässyt eläkeläisten kerhoihin ja nehän ovat monet juuri päiväsaikaan. 

Vierailija
25/175 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen vanhaan vanhukset hoidettiin vuorotellen lastensa kodeissa. Lain mukaan vanhuksen elatus oli lasten vastuulla 60-luvulle saakka. Isoisovanhemmat molemmista puolilta olivat isovanhempieni perheissä vuoden kerrallaan ja sitten taas vuodeksi jollekin muulle lapselleen.

Kyllä nykyäänkin mahtuisi koteihin asumaan ja helpompaakin olisi, kun on lämmin vesi hanasta ja vaipat. Nykyään ei vaan olla totuttu raatamaan aamusta iltaan. Aika on toinen.

Vierailija
26/175 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset seitsenkymppisiä ja vanhemmat yhdeksänkymppisiä. Tuppurainen Tappuraisen taluttajana. Ei onnistu!

Vierailija
27/175 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

63/67 juu, sun sitten kyllä pitäis ottaa se sun luoksesi asumaan tai itse muuttaa sen luo. Ei se noin kaukaa onnistu.

Pakkohan ambulanssin on tulla nostamaan, jos kukaan muu ei ylös saa. Eihän sitä voi ihmistä maahankaan jättää. Mutta on olemassa kotihoitoon sellainen kevyt nostolaitekin, jolla ihmisen saa maasta ylös.

Vierailija
28/175 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En hoida. Ei kiinnosta.
Ymmärrän hoitajana myös monia, jotka eivät käy tapaamassa vanhempiaan. Jos on jonkun taholta tullut vittumaisesti kohdelluksi vuosikymmenien ajan lienee ymmärrettävää, että evvk.
Omiani en mene katsomaan ja laitostukoon rauhassa.
Töissä taas toimin hyvänä hoitajana ammattilaisen ottein... Kun ei ole sitä tunnesidettä..

Vierailija
29/175 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika harvoin on ikäero kaikilla lapsilla max 20 vuotta.

Vierailija
30/175 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 19:31"]

[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 16:51"]

Varsinkin lähihoitajat joutuvat jo opiskellessaan melkein heti kättelyssä kentälle ja alkavat yksinkertaisesti tekemään hoitotyötä. Ihmiset ovat kautta aikojen hoitaneet sairaita ihmisiä, ei siitä ole missään vaiheessa tullut mitään tähtitiedettä. Minua aina huvittaa jos omaiset sattuvat tulemaan laitokseen kylään ja jos pyydän heitä syöttämään vanhempiaan, he sanovat etteivät osaa. Tekisi mieli kysyä, että käykö heillä kotonaan hoitaja lapsiakin syöttämässä :D

[/quote]

Minä en ymmärrä miksi sinä teet yleistyksiä vielä vaikka viestissä 12 selitetään erittäin tarkasti erot sen välillä mitä on jos hoitaa sairasta / kasvattaa omaa lastaan. Tyystin eri asioita.

Plus: edelleen vanhukset ovat etenkin loppuvaiheissa erittäin sairaita. Minulla ei ole pätevyyttä lääkitä, hoitaa tai tehdä ylipäänsä mitään enkä haluaisi, että minuakaan hoitaisi ammattitaidoton lapseni.

[/quote]

Se lääkitseminen on aika helppoa. Lääkäri määrää lääkkeet, jotka annetaan tablettina vanhukselle ja sanotaan, että "syö ja ota vettä päälle".

Vierailija
31/175 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 19:35"]

Isällä on tuhansia euroja rahaa tilillään, joten miksi hän ei voisi maksaa maksujaan itse? Kyllä me silti viemme hänelle ruokia ja ostamme joskus kun näemme kivoja paitoja, mutta miksi isän pitäisi saada säilyttää rahojaan tilillä koskemattomana, kun vuosiakaan ei nyt todennäköisesti enää paljon ole jäljellä. Sinähän et ap sitä tiedä, paljonko vanhuksilla on omaa rahaa, et ainakaan saisi tietää. [/quote]

Ööö. Kyllä hoitajat sen tietää. Hoitajat myös kertovat sen vanhukselle, jos tämä sitä sattuu tiedustelemaan.

Vierailija
32/175 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulle, jonka mielestä pitäisi kutsua ambulanssimiehet paikalle monta kertaa päivässä nostamaan. Kai olet tietoinen, että se on maksullinen palvelu? Kyllä ne varmaan jo kolmannella kerralla veisivät sairaalaan, missä vaan todettaisiin, että tämä on jo tutkittu eikä syytä ole löytynyt ja lähetettäisiin takaisin kotiin ja sama toistuisi taas. 

Vierailija
33/175 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 19:35"]

Ap olisi varmaan valmis jäämään silläkin uhalla, ettei töitä enää koskaan saa. [/quote]

Niin olisinkin. Tosin olen vanhustenhoitaja, joten ei minulta työt lopu. -AP

Vierailija
34/175 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 19:23"]

[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 19:21"]

En tule hoitamaan vanhempiani. Laitan laitokseen, jos tarve vaatii.Mutta pidän huoleta, että saavat hyvää hoitoa...

[/quote]

Ihan uteliaisuudesta kiinnostaa miten aiot siitä pitää huolen? :)

[/quote]

Palkkaan esimerkiksi lähihoitajaopiskelijan, hierojan ja kampaajaan vierailemaan. 

Vierailija
35/175 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 19:38"]

Toinen vanhempi jo kuollut ja toinen dementikkona vaipoissa laitoksessa. Tosin pystyy vielä syömään itse ja selviäkin hetkiä on. Henkilökunta ja paikan ilmapiiri ovat mukavia. On ikävää, että olet työssä paikassa, josta et pidä. Kannattaisi vaihtaa alaa. Sinulla ei ole sydämen sivistystä, jota vanhusten hoidossa tarvitaan.

[/quote]

Häh? Kyllä minä pidän työpaikastani. Ei se ole työpaikkanikaan vika, että henkilökunta on minimissä ja kiire on kova. Miksi minun pitäisi vaihtaa alaa jos olen hyvä vanhustenhoitaja?

Vierailija
36/175 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 17:08"]

Niistä muistisairaista suurin osa asuu kotonaan tälläkin hetkellä. Hellassa on lukko ja ovi lukitaan ulkoapäin. Eli keksikääpäs parempia tekosyitä mukavuudenhalullenne.

[/quote]

Oletko kuullut harhaisista tai agressiivisista muistisairaista?

Vierailija
37/175 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 19:58"]

63/67 juu, sun sitten kyllä pitäis ottaa se sun luoksesi asumaan tai itse muuttaa sen luo. Ei se noin kaukaa onnistu. Pakkohan ambulanssin on tulla nostamaan, jos kukaan muu ei ylös saa. Eihän sitä voi ihmistä maahankaan jättää. Mutta on olemassa kotihoitoon sellainen kevyt nostolaitekin, jolla ihmisen saa maasta ylös.

[/quote]

Jos vaikka tulisi asumaan minun luokseni, mikä vaatisi kyllä ensinnäkin isomman asunnon, niin saisin varmaan aika äkkiä potkut, jos monta kertaa päivässä pitäisi mennä nostelemaan vaikka sitten joku laitekin olisi. Isälle on paras vaihtoehto laitosasuminen, koska hoitajat on jatkuvasti saatavilla, siellä on hänen tuttaviaan ja samanikäistä muuutakin porukkaa aamusta iltaan ja kaksi hoitajistakin on sellaisia, jotka isä on tuntenut ihan siitä asti, kun nämä olivat vauvoja. Kotona olisi paljon yksinäisempää. Todellakaan ei kukaan tosissaan voi pitää parhaana vaihtoehtona sitä, että isä tulisi täysin oudolle paikkakunnalle, kaupunkioloihin, missä ei ole koskaan asunut, ja olisi päivät yksinään. Eikä se omaishoidon tuki riitä elämiseen. Se on eri asia niillä, jotka saavat muutakin tuloa, kuten eläkettä tai tekevät sellaista työtä, mikä mahdollistaa sen hoitamisen. 

Vierailija
38/175 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitokseen. Eivät ole minua hoitaneet hyvin. Päinvastoin.

Vierailija
39/175 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 19:55"]

Ennen vanhaan vanhukset hoidettiin vuorotellen lastensa kodeissa. Lain mukaan vanhuksen elatus oli lasten vastuulla 60-luvulle saakka. Isoisovanhemmat molemmista puolilta olivat isovanhempieni perheissä vuoden kerrallaan ja sitten taas vuodeksi jollekin muulle lapselleen. Kyllä nykyäänkin mahtuisi koteihin asumaan ja helpompaakin olisi, kun on lämmin vesi hanasta ja vaipat. Nykyään ei vaan olla totuttu raatamaan aamusta iltaan. Aika on toinen.

[/quote]

Vanhemmat työmatkalla, teinit kotona yksin. Heidänkö pitäisi hoitaa dementikot? Ajat, työt ja tavat ovat muuttuneet, ymmärtäkää se.

Vierailija
40/175 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 20:08"]

[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 19:55"]

Ennen vanhaan vanhukset hoidettiin vuorotellen lastensa kodeissa. Lain mukaan vanhuksen elatus oli lasten vastuulla 60-luvulle saakka. Isoisovanhemmat molemmista puolilta olivat isovanhempieni perheissä vuoden kerrallaan ja sitten taas vuodeksi jollekin muulle lapselleen. Kyllä nykyäänkin mahtuisi koteihin asumaan ja helpompaakin olisi, kun on lämmin vesi hanasta ja vaipat. Nykyään ei vaan olla totuttu raatamaan aamusta iltaan. Aika on toinen.

[/quote]

Vanhemmat työmatkalla, teinit kotona yksin. Heidänkö pitäisi hoitaa dementikot? Ajat, työt ja tavat ovat muuttuneet, ymmärtäkää se.

[/quote]

Voihan silloin palkata henkilökohtaisen avustajan. Maksaahan se laitoksessa asuminenkin maltaita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä neljä