Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Maailman paras jauhelihakastike :)

Vierailija
11.09.2015 |

Ei tuu ylimääräistä rasvaa eikä pelkoa paakkuuntumisesta!

Eli ensin ruskistan jauhelihan ja maustan sen. Sitten ripottelen kypsän jauhelihan päälle noin 2rkl vehnäjauhoja ja sekoitan sen keskenään. Niiden päälle noin 4-5dl kuumaa vettä (keitän aina vedenkeittimessä sillä aikaa kun ruskistan jauhelihaa). Kastike alkaa pikkuhiljaa sakenemaan.

Sinne sekaan sit puolikas tai kokonainen lihaliemikuutio ja 1rkl soijakastiketta (antaa väriä ja makua! pitää vaan muistaa, ettei tuu liikaa, vaan just toi max 1rkl). 

Eli tosiaan, tän ohjeen oon havainnut paljon paremmaksi, kuin sen, että ensin voinokareeseen sekoitetaan jauhot. Tulee paakkuja, sitäpaitsi tällä mun tavalla koko kastikkeeseen riittää se pelkkä jauhelihan rasva.

Ihan pirun hyvää!! :D

Kuka muu tekee näin? Tai, miten teet jos et näin?

Kommentit (88)

Vierailija
61/88 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 13:51"]

Et tainnut osata edes lukea?

[/quote]

Varmaan sitten osaat valaista minua?

Vierailija
62/88 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 13:59"]

[/quote]

[/quote] Eli kun ap sanoi, että tosi moni tekee hänen ystäväpiiristään ruskean kastikkeen, niin sun pointti oli ilmaista, että ei sun vaan, niinkö?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/88 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun jauhelihasoosiin tulee aina kasviksia.

Vierailija
64/88 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 14:06"]

[/quote]

[/quote] Eli kun ap sanoi, että tosi moni tekee hänen ystäväpiiristään ruskean kastikkeen, niin sun pointti oli ilmaista, että ei sun vaan, niinkö?

[/quote]

Ei ap. niin sanonut. 

Vierailija
65/88 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 14:17"]

[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 14:06"]

[/quote]

[/quote]

Ei ap. niin sanonut. 

[/quote] Ai jaa: "Nii mustakin mut tosi moni kaveri ja tuttu tekee niin, että laittaa rasvaa pannulle ja sekoittaa siihen jauhot."

Vierailija
66/88 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Eli ensin ruskistan jauhelihan ja maustan sen. Sitten ripottelen kypsän jauhelihan päälle noin 2rkl vehnäjauhoja ja sekoitan sen keskenään. Niiden päälle noin 4-5dl kuumaa vettä"

Missä vaiheessa tässä tehdään ruskeakastike? Ei aukea ..

T: Ex-ammatti-kokki

Vierailija
67/88 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos paistaa uunissa lohta ja tekee perunoita, niin en mitenkään saa siitäkään lohikiusausta aikaiseksi.

Vierailija
68/88 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 12:28"]Aina mä oon noin tehny, en edes tiedä ketään joka ruskistaisi enää jauhot voissa...
[/quote]
No ihan perus ruskea kastike tehdään noin?

Vierailija
69/88 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 14:30"]

"Eli ensin ruskistan jauhelihan ja maustan sen. Sitten ripottelen kypsän jauhelihan päälle noin 2rkl vehnäjauhoja ja sekoitan sen keskenään. Niiden päälle noin 4-5dl kuumaa vettä"

Missä vaiheessa tässä tehdään ruskeakastike? Ei aukea ..

T: Ex-ammatti-kokki

[/quote] Ja minä 15v ravintolakokkina työskennellyt teen kyllä ruskean kastikkeen ruskistamalla jauhot voissa.

Tässä kohtaa ekan kerran puhutaan ruskeasta kastikkeesta,  en tiedä kuka alkoi sekoittamaan, että ap sanoi noin. Viesti 20.

Vierailija
70/88 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 14:34"]

[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 12:28"]Aina mä oon noin tehny, en edes tiedä ketään joka ruskistaisi enää jauhot voissa... [/quote] No ihan perus ruskea kastike tehdään noin?

[/quote] Päättäkää nyt teettekö niin vai ettekö tee? Ensin sanotaan, ettei kukaan enää noin tee ja yhtäkkiä niin tehdäänkin, huoh!

Vierailija
71/88 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 12:39"]Vaikka jauhelihan paistaisi ihan ihan ruskeaksi eli niin kuin pitääkin, niin ne jauhot EI ruskistu samalla joten kastikkeesta tulee harmaata. Toki lihaliemestä ja soijasta saa väriä mutta silti se EI ole ruskea kastike.

Meillä tehdään PASTAkastike näin: ruskistetaan jauheliha (sipuli, porkkanaraaste), purkki joko tomaattipyrettä tms, lihaliemikuutio, mausteita (pippuri, paprikajauhe yms), pari rkl sokeria (taittaa tomaatin kitkerän maun) mahd 2dl kuohukermaa sekä tilkka vettä ja haudutus n. 15min. Ei ikinä jauhoja tuohon...

Ruskea kastike tehdään AINA jauhoja rasvassa ruskistaen. Voi myös ruskistaa jauhot ilman rasvaa jos rasvaa haluaa välttää. Kun jauhot on ruskistunut niin kuumaa vettä vähän kerrallaan sekoittaen niin ei tule paakkuja Sitten se maustetaan miten halutaan. Kermatilkka joukkoon
Valurautapannu on paras.....
[/quote]

Yäk, sokeri ruuanlaitossa. Itse olen ihan ehdoton sen suhteen, en lisää ripaustakaan sokeria kunnon ruokaan. En myöskään käytä kuohukermaa muussa kuin kakussa.

Vierailija
72/88 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 14:38"][quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 14:34"]

[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 12:28"]Aina mä oon noin tehny, en edes tiedä ketään joka ruskistaisi enää jauhot voissa... [/quote] No ihan perus ruskea kastike tehdään noin?

[/quote] Päättäkää nyt teettekö niin vai ettekö tee? Ensin sanotaan, ettei kukaan enää noin tee ja yhtäkkiä niin tehdäänkin, huoh!
[/quote]
Jauhelihakastike ei ole ruskea kastike ellet tee sitä rasva jauho seosta ensin ja sitten heitä niitä lihoja sekaan. Jauhelihaan lisätty jauho vesi seos ei tee jauhelihakastikkeesta ruskeaa kastiketta. Eli, kaksi eri kastiketta.

Vierailija
73/88 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 14:41"]

[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 14:38"][quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 14:34"] [quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 12:28"]Aina mä oon noin tehny, en edes tiedä ketään joka ruskistaisi enää jauhot voissa... [/quote] No ihan perus ruskea kastike tehdään noin? [/quote] Päättäkää nyt teettekö niin vai ettekö tee? Ensin sanotaan, ettei kukaan enää noin tee ja yhtäkkiä niin tehdäänkin, huoh! [/quote] Jauhelihakastike ei ole ruskea kastike ellet tee sitä rasva jauho seosta ensin ja sitten heitä niitä lihoja sekaan. Jauhelihaan lisätty jauho vesi seos ei tee jauhelihakastikkeesta ruskeaa kastiketta. Eli, kaksi eri kastiketta.

[/quote] Niin?

Vierailija
74/88 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin noita jauhoja oikein tarvitsee? en laita koskaan mitään jauhoja, eikä rasvaakaan tarvitse lisätä. paistan jauhelihan ja sipulin, sitten kippaan sekaan tomaattisoseen ja mausteet. valmista.

Vierailija
75/88 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 14:44"]

Mihin noita jauhoja oikein tarvitsee? en laita koskaan mitään jauhoja, eikä rasvaakaan tarvitse lisätä. paistan jauhelihan ja sipulin, sitten kippaan sekaan tomaattisoseen ja mausteet. valmista.

[/quote] En mäkään aina laita, mutta joskus on kiva kun kastike on sakeampaa. Mutta mihin tota tomaattisosetta tarvitaan, yök?

Vierailija
76/88 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 14:42"][quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 14:41"]

[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 14:38"][quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 14:34"] [quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 12:28"]Aina mä oon noin tehny, en edes tiedä ketään joka ruskistaisi enää jauhot voissa... [/quote] No ihan perus ruskea kastike tehdään noin? [/quote] Päättäkää nyt teettekö niin vai ettekö tee? Ensin sanotaan, ettei kukaan enää noin tee ja yhtäkkiä niin tehdäänkin, huoh! [/quote] Jauhelihakastike ei ole ruskea kastike ellet tee sitä rasva jauho seosta ensin ja sitten heitä niitä lihoja sekaan. Jauhelihaan lisätty jauho vesi seos ei tee jauhelihakastikkeesta ruskeaa kastiketta. Eli, kaksi eri kastiketta.

[/quote] Niin?
[/quote]
Eli jos tekee OIKEAN ruskea kastikkeen niin KAIKKI tekee sen noin. Muut on jotain variaatioita. Joten kyllä noin tehdään.

Vierailija
77/88 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 14:44"]Mihin noita jauhoja oikein tarvitsee? en laita koskaan mitään jauhoja, eikä rasvaakaan tarvitse lisätä. paistan jauhelihan ja sipulin, sitten kippaan sekaan tomaattisoseen ja mausteet. valmista.
[/quote]
Villi veikkaus että saostukseen? Mä tykkään paksusta kastikkeesta.

Vierailija
78/88 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 14:45"]

[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 14:42"][quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 14:41"] [quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 14:38"][quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 14:34"] [quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 12:28"]Aina mä oon noin tehny, en edes tiedä ketään joka ruskistaisi enää jauhot voissa... [/quote] No ihan perus ruskea kastike tehdään noin? [/quote] Päättäkää nyt teettekö niin vai ettekö tee? Ensin sanotaan, ettei kukaan enää noin tee ja yhtäkkiä niin tehdäänkin, huoh! [/quote] Jauhelihakastike ei ole ruskea kastike ellet tee sitä rasva jauho seosta ensin ja sitten heitä niitä lihoja sekaan. Jauhelihaan lisätty jauho vesi seos ei tee jauhelihakastikkeesta ruskeaa kastiketta. Eli, kaksi eri kastiketta. [/quote] Niin? [/quote] Eli jos tekee OIKEAN ruskea kastikkeen niin KAIKKI tekee sen noin. Muut on jotain variaatioita. Joten kyllä noin tehdään.

[/quote] Niin? Mihin tämä nyt siis liittyy? Ap tekee jauhelikastikkeen sun mielestä väärin?

Vierailija
79/88 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruskea kastike ei paakkuunnu, mikäli teet sen kattilassa ja käytät vispilää apuna. Niitä jauhoja ei saa laittaa liikaa, vaan sen voi-jauhoseoksen pitää jäädä hiukan löysäksi ja kokoajan sekoittaa vispilällä, kunnes on tarpeeksi ruskeaa ja sen jälkeen kaadetaan vesi. Hyväksi havaittu oppi koulusta. Aina on ruskea kastike onnistunut ilman paakkuja! 

Vierailija
80/88 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 12:59"]Täällä on ilmeisesti ihan alan ammattilainen, niin kysymys:

kun on voissa (rasvassa) ruskistanut vehnäjauhot ruskeaa kastiketta varten, kuuluuko sen vielä tekeytyä parikymmentä minuuttia - puoli tuntia vai onko se valmis syötäväksi heti ruskistumisen jälkeen? Tai tietty on syötäväksi, mutta onko parempi, että tekeytyy vielä?

Tästä tuli nimittäin kinaa ystävän kanssa siitä, missä vaiheessa ruskea kastike on kunnolla valmis.
[/quote]

Vehnäjauhon kypsymisaika on 10min eli eli ei tarvitse 20-30min porista, mutta tokihan maut tasaantuu, kun antaa hiljakseen kiehua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän seitsemän