Maailman paras jauhelihakastike :)
Ei tuu ylimääräistä rasvaa eikä pelkoa paakkuuntumisesta!
Eli ensin ruskistan jauhelihan ja maustan sen. Sitten ripottelen kypsän jauhelihan päälle noin 2rkl vehnäjauhoja ja sekoitan sen keskenään. Niiden päälle noin 4-5dl kuumaa vettä (keitän aina vedenkeittimessä sillä aikaa kun ruskistan jauhelihaa). Kastike alkaa pikkuhiljaa sakenemaan.
Sinne sekaan sit puolikas tai kokonainen lihaliemikuutio ja 1rkl soijakastiketta (antaa väriä ja makua! pitää vaan muistaa, ettei tuu liikaa, vaan just toi max 1rkl).
Eli tosiaan, tän ohjeen oon havainnut paljon paremmaksi, kuin sen, että ensin voinokareeseen sekoitetaan jauhot. Tulee paakkuja, sitäpaitsi tällä mun tavalla koko kastikkeeseen riittää se pelkkä jauhelihan rasva.
Ihan pirun hyvää!! :D
Kuka muu tekee näin? Tai, miten teet jos et näin?
Kommentit (88)
[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 13:16"]
[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 13:15"]
[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 12:47"]
Miksiköhän täällä puhutaan ruskeakastikkeeesta jauhelihakastikkeen sijaan. Nyt menee ihan ohi ..
[/quote] Mikä sun mielestä on jauhelihakastike?
[/quote]
No ei ainakaan ruskeakastike. Se sopii nakkikastikkeeksi yms.
T: Ex-ammatti-kokki
[/quote] Eli et osannut vastata. Ok.
[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 13:25"]
Miksiköhän täällä puhutaan ruskeakastikkeeesta jauhelihakastikkeen sijaan. Nyt menee ihan ohi ..
[/quote]
[/quote]
Mikä sua oikein nyppii? On aika suuri ero kotona tehdyllä ja ravintolassa tehdyllä.
Voi Jeesus. Ruskea kastike tehdään rasvasaostuksella. Toki siihen kuuluu se jauhokin, mutta tää tapa "käristää" pelkkiä jauhoja kuumalla pannulla... No, toiset tykkää varmaan sitten syödä kärtsänneen jauhon makusta ruokaa. Ette ole tainneet maistaa oikeeta voilla tehtyä ruskeaa kastiketta. Ei sitä makua saa mistään lihsliemistä. Mutta toki jauhelihakastikkeen voi tehdä kukin miten tykkää, mutta se ei välttämättä ole ruskeakastike. ( vaikka musta se just perinteinen on parasta) T. Kokki
Itse teen näin: N. 500g naudan jauhelihaa ja sipuli ja valkosipulia paistetaan pannulla kypsäksi, lisätään pari ruokalusikallista jauhoja sekaan ja jatketaan paistamista n. 10 min jotta jaihot ruskistuu kunnolla. Sitten lisään suolaa ja pippuria ja puoli litraa kiehuvaa vettä vähän kerrallaan. Maistelen ja lisään mausteita tarvittaessa. Soijaa tai muita väriaineita ei tarvitse lisätä kun malttaa paistaa jauhoja lihan kanssa tarpeeksi pitkään! Hyvä paistinpannu on tärkeä ettei jauhot pala pohjaan :) namnam!
[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 13:28"]
[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 13:25"]
[/quote]
[/quote]
Mikä sua oikein nyppii? On aika suuri ero kotona tehdyllä ja ravintolassa tehdyllä.
[/quote] Eikun ihmettelen, kun naristaan mutta sitten ei osata kertoa eroa. En tosin tiedä lähtikö tuo alkuperäinen viesti sulta.
[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 13:29"]
Voi Jeesus. Ruskea kastike tehdään rasvasaostuksella. Toki siihen kuuluu se jauhokin, mutta tää tapa "käristää" pelkkiä jauhoja kuumalla pannulla... No, toiset tykkää varmaan sitten syödä kärtsänneen jauhon makusta ruokaa. Ette ole tainneet maistaa oikeeta voilla tehtyä ruskeaa kastiketta. Ei sitä makua saa mistään lihsliemistä. Mutta toki jauhelihakastikkeen voi tehdä kukin miten tykkää, mutta se ei välttämättä ole ruskeakastike. ( vaikka musta se just perinteinen on parasta) T. Kokki
[/quote] Eihän täällä tainnut olla edes ketään rasvankäristäjää. Ehkä yksi kokonainen.
[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 13:33"]
Itse teen näin: N. 500g naudan jauhelihaa ja sipuli ja valkosipulia paistetaan pannulla kypsäksi, lisätään pari ruokalusikallista jauhoja sekaan ja jatketaan paistamista n. 10 min jotta jaihot ruskistuu kunnolla. Sitten lisään suolaa ja pippuria ja puoli litraa kiehuvaa vettä vähän kerrallaan. Maistelen ja lisään mausteita tarvittaessa. Soijaa tai muita väriaineita ei tarvitse lisätä kun malttaa paistaa jauhoja lihan kanssa tarpeeksi pitkään! Hyvä paistinpannu on tärkeä ettei jauhot pala pohjaan :) namnam!
[/quote] Soija myös maustaa. Mukavan suolaista.
[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 13:37"]
Eikun ihmettelen, kun naristaan mutta sitten ei osata kertoa eroa. En tosin tiedä lähtikö tuo alkuperäinen viesti sulta.
[/quote]
Joo, ei mun ystäväpiirissä kukaan tee ruskeakastiketta, kun on jauhelihakastiketta tekemässä. Jokainen tavallaan. Ohjeita on niin paljon, kuin kokkejakin.
[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 13:08"]Voi ei. Ap oikein kuvittelee olevansa joku huippukokki. Ja muka maailman paras jauhelihakastike.
Lihaliemikuutio oiekasti kaikista surkein keino ikinä maustaa yhtään mitään. Soijakastikkeetkin yleensä pelkkää suolan korviketta.
Kuolen nauruun...
[/quote]
Huono päivä? :D mun mielestä toi on maultaan maailman parasta, ihan sama onko siellä se lihaliemikuutio vai ei :)
Ap
[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 13:38"][quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 13:29"]
[/quote] Eihän täällä tainnut olla edes ketään rasvankäristäjää. Ehkä yksi kokonainen.
[/quote]
No se voihan siinä kuuluukin ruskistaa. Puhuinkin pelkän jauhon kärtsääjistä.
[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 12:14"]
Eli ensin ruskistan jauhelihan ja maustan sen. Sitten ripottelen kypsän jauhelihan päälle noin 2rkl vehnäjauhoja ja sekoitan sen keskenään. Niiden päälle noin 4-5dl kuumaa vettä (keitän aina vedenkeittimessä sillä aikaa kun ruskistan jauhelihaa). Kastike alkaa pikkuhiljaa sakenemaan.
Sinne sekaan sit puolikas tai kokonainen lihaliemikuutio ja 1rkl soijakastiketta (antaa väriä ja makua! pitää vaan muistaa, ettei tuu liikaa, vaan just toi max 1rkl).
Eli tosiaan, tän ohjeen oon havainnut paljon paremmaksi, kuin sen, että ensin voinokareeseen sekoitetaan jauhot. Tulee paakkuja, sitäpaitsi tällä mun tavalla koko kastikkeeseen riittää se pelkkä jauhelihan rasva.
[/quote]
Sun jauhelihassa on rasvaa takuulla, muttei mun: huuhtelen sen ruskistuksen jälkeen rasvasta ja sitä on paljon. Ja tietysti unohdit valkopippurin, mustapippurin, tavallisen sipulin ja valkosipulin. Ja sitten kun on valmista päälle vielä oreganoa jonka annat hautua. Sulla on aivan liian mauton kastike, mut mulla se vasta maailman pars onkin, mausteinen mutta kevyt. Herkullinen vaikka suoraan tekisi pizzan.
Nro 53, enhän mä edes kertonut, että millä maustan? Ap
[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 13:39"]
[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 13:37"]
Eikun ihmettelen, kun naristaan mutta sitten ei osata kertoa eroa. En tosin tiedä lähtikö tuo alkuperäinen viesti sulta.
[/quote]
Joo, ei mun ystäväpiirissä kukaan tee ruskeakastiketta, kun on jauhelihakastiketta tekemässä. Jokainen tavallaan. Ohjeita on niin paljon, kuin kokkejakin.
[/quote] Et tainnut osata edes lukea?
[/quote]
[/quote]
Ex-ammattikokin mielipide ei ole yhtään sen arvokkaampi tai painavampi kuin tavallisen harrastelija- tai kotikokinkaan.
[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 13:46"]
[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 13:38"][quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 13:29"] Voi Jeesus. Ruskea kastike tehdään rasvasaostuksella. Toki siihen kuuluu se jauhokin, mutta tää tapa "käristää" pelkkiä jauhoja kuumalla pannulla... No, toiset tykkää varmaan sitten syödä kärtsänneen jauhon makusta ruokaa. Ette ole tainneet maistaa oikeeta voilla tehtyä ruskeaa kastiketta. Ei sitä makua saa mistään lihsliemistä. Mutta toki jauhelihakastikkeen voi tehdä kukin miten tykkää, mutta se ei välttämättä ole ruskeakastike. ( vaikka musta se just perinteinen on parasta) T. Kokki [/quote] Eihän täällä tainnut olla edes ketään rasvankäristäjää. Ehkä yksi kokonainen. [/quote] No se voihan siinä kuuluukin ruskistaa. Puhuinkin pelkän jauhon kärtsääjistä.
[/quote] Juu, yksi kokonainen taisi olla.
[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 13:47"]
[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 12:14"]
[/quote]
Sun jauhelihassa on rasvaa takuulla, muttei mun: huuhtelen sen ruskistuksen jälkeen rasvasta ja sitä on paljon. Ja tietysti unohdit valkopippurin, mustapippurin, tavallisen sipulin ja valkosipulin. Ja sitten kun on valmista päälle vielä oreganoa jonka annat hautua. Sulla on aivan liian mauton kastike, mut mulla se vasta maailman pars onkin, mausteinen mutta kevyt. Herkullinen vaikka suoraan tekisi pizzan.
[/quote] En ole ap, mutta miten huuhtelet jauhelihan rasvasta? Vedellä vai? Ap sanoi laittavansa mausteita. Missä ihmisten lukutaito taas on?
[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 13:49"]
[/quote]Kerroithan: lihaliemikuutiolla ja soijakastikkeella.
Naulan kantaan nro 58!
Miksi te tyypit väittelette täällä? Naurettavaa :D halusin vaan jakaa oman tapani ja kysyä teidän tapoja, en saada aikaan väittelyä.
Ap
[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 13:56"][quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 13:49"]
[/quote]Kerroithan: lihaliemikuutiolla ja soijakastikkeella.
[/quote]
Laitoin alussa hyvin selvästi, että ruskistan jauhelihan ja maustan sen. Lihaliemen ja soijan mainitsin vasta sen jälkeen eri kohdassa. Haloo!
Ap
[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 13:13"]
[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 13:12"]
Jauheliha ruskeaks, purkki kermaa ja mausteet. Done. Menee max 20min ja on superhyvää.
[/quote]
Mielestäni jauheliha pitää maustaa ruskistamis vaiheessa, muuten makua on vain kastikkeessa ja jauhelihassa ei ollenkaan.
[/quote]
Se toki riippuu mausteesta. Osa mausteista on hyvä herätellä voissa ja osa lisätä vasta valmiseen ruokaan esim. rouhimalla pippuria.