Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Maailman paras jauhelihakastike :)

Vierailija
11.09.2015 |

Ei tuu ylimääräistä rasvaa eikä pelkoa paakkuuntumisesta!

Eli ensin ruskistan jauhelihan ja maustan sen. Sitten ripottelen kypsän jauhelihan päälle noin 2rkl vehnäjauhoja ja sekoitan sen keskenään. Niiden päälle noin 4-5dl kuumaa vettä (keitän aina vedenkeittimessä sillä aikaa kun ruskistan jauhelihaa). Kastike alkaa pikkuhiljaa sakenemaan.

Sinne sekaan sit puolikas tai kokonainen lihaliemikuutio ja 1rkl soijakastiketta (antaa väriä ja makua! pitää vaan muistaa, ettei tuu liikaa, vaan just toi max 1rkl). 

Eli tosiaan, tän ohjeen oon havainnut paljon paremmaksi, kuin sen, että ensin voinokareeseen sekoitetaan jauhot. Tulee paakkuja, sitäpaitsi tällä mun tavalla koko kastikkeeseen riittää se pelkkä jauhelihan rasva.

Ihan pirun hyvää!! :D

Kuka muu tekee näin? Tai, miten teet jos et näin?

Kommentit (88)

Vierailija
21/88 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ruskitan pelkät jauhot pannulla ja sekoitan kiehuvaan veteen. Ei tule paakkuja.

Vierailija
22/88 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ruskistan jauhot pannulla ilman rasvaa, tarkkana pitää olla että ei pala.
Sitten jäähdytin jauhot ja lisään kylmää vettä ja sekoitan vispilällä, sitten seos lämmitetään että se kypsyy. Ei tarvi laisinkaan rasvaa jos ei halua, mutta itse laitan nokareen voita valmiiseen kastikkeeseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/88 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 12:30"]

[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 12:28"]

Aina mä oon noin tehny, en edes tiedä ketään joka ruskistaisi enää jauhot voissa...

[/quote]

Mun kaveripiirissä tosi moni! :D varmaan jotain peruja omilta vanhemmilta ja isovanhemmilta..

ap

[/quote]

Kuten on vehnäjauhojen ja lihaliemenkin käyttö ruuanlaitossa. :D

Vierailija
24/88 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 12:14"]

Eli ensin ruskistan jauhelihan ja maustan sen. Sitten ripottelen kypsän jauhelihan päälle noin 2rkl vehnäjauhoja ja sekoitan sen keskenään. Niiden päälle noin 4-5dl kuumaa vettä (keitän aina vedenkeittimessä sillä aikaa kun ruskistan jauhelihaa). Kastike alkaa pikkuhiljaa sakenemaan.

Sinne sekaan sit puolikas tai kokonainen lihaliemikuutio ja 1rkl soijakastiketta (antaa väriä ja makua! pitää vaan muistaa, ettei tuu liikaa, vaan just toi max 1rkl). 

Eli tosiaan, tän ohjeen oon havainnut paljon paremmaksi, kuin sen, että ensin voinokareeseen sekoitetaan jauhot. Tulee paakkuja, sitäpaitsi tällä mun tavalla koko kastikkeeseen riittää se pelkkä jauhelihan rasva.

[/quote]

Mä tein noin joskus sinkkuna. Juuri samalla lailla. Nykyään käytän maizenaa, ja ne voi lisätä lopussa.

T: Mies

Vierailija
25/88 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 12:23"]

[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 12:22"]

Ihan normaali tapa tuo kylläkin on

[/quote]

Nii mustakin mut tosi moni kaveri ja tuttu tekee niin, että laittaa rasvaa pannulle ja sekoittaa siihen jauhot.

ap

[/quote]

Minusta on jo iät ajat siitä, kun ihmisiä suositeltiin siirtymään rasvasuuruksen tekemisestä tuohon aloittajan käyttämään tapaan. Ihmettelen, jos koulussakaan on opetettu ruskean kastikkeen tekoa vanhalla tavalla 20 vuoteen. Valkokastike on sitten erikseen.

Vierailija
26/88 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 12:44"]

[/quote]

Nii mustakin mut tosi moni kaveri ja tuttu tekee niin, että laittaa rasvaa pannulle ja sekoittaa siihen jauhot.

ap

[/quote]

Minusta on jo iät ajat siitä, kun ihmisiä suositeltiin siirtymään rasvasuuruksen tekemisestä tuohon aloittajan käyttämään tapaan. Ihmettelen, jos koulussakaan on opetettu ruskean kastikkeen tekoa vanhalla tavalla 20 vuoteen. Valkokastike on sitten erikseen.

[/quote]

En tarkoittanut kokkikoulua! 26

Vierailija
27/88 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksiköhän täällä puhutaan ruskeakastikkeeesta jauhelihakastikkeen sijaan. Nyt menee ihan ohi ..

Vierailija
28/88 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse teen jauhelihakastikkeen yksinkertaisesti: ensin jauheliha ruskistetaan pannulla, sen jälkeen noin 5 dl vettä + jauhot, ja pari tölkkiä tomaattimurskaa perään. Mukaan voi vielä laittaa pilkottua sipulia ja valkosipulia jos löytyy. Siinä sitten antaa porista että kastike paksuuntuu hetken. Voita tai kermaa en käytä lainkaan. T. mies.

Vierailija
29/88 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 12:47"]Miksiköhän täällä puhutaan ruskeakastikkeeesta jauhelihakastikkeen sijaan. Nyt menee ihan ohi ..

[/quote]

Niin ruskeakastike on pohja monille kastikkeille kuten jauhelihakastikkeelle.
Samoin kuin valkokastike on vain pohja...

Vierailija
30/88 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on ilmeisesti ihan alan ammattilainen, niin kysymys:

kun on voissa (rasvassa) ruskistanut vehnäjauhot ruskeaa kastiketta varten, kuuluuko sen vielä tekeytyä parikymmentä minuuttia - puoli tuntia vai onko se valmis syötäväksi heti ruskistumisen jälkeen? Tai tietty on syötäväksi, mutta onko parempi, että tekeytyy vielä?

Tästä tuli nimittäin kinaa ystävän kanssa siitä, missä vaiheessa ruskea kastike on kunnolla valmis.

Vierailija
31/88 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ei. Ap oikein kuvittelee olevansa joku huippukokki. Ja muka maailman paras jauhelihakastike.

Lihaliemikuutio oiekasti kaikista surkein keino ikinä maustaa yhtään mitään. Soijakastikkeetkin yleensä pelkkää suolan korviketta.

Kuolen nauruun...

Vierailija
32/88 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 12:14"]

[/quote] Samallailla muuten, mutta meillä laitetaan myös mm. maustesinappia, tuorejuustoja ja kermaa kastikkeeseen. Kaikkien suosikki, juuri söin =)

Vierailija
33/88 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 12:16"]

Suurustan Maizenalla. Ei taatusti paakkuunnu. 

Soijakastiketta en ymmärrä jauhelihan kanssa. Minusta ei käy. Minä pilkon pari tomaattia jauhelihakastikkkeeseen, ja ehdottomasti sipulia ja vlkosipulia.

[/quote] Maizena maistuu pahalle.

Vierailija
34/88 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

ap

[/quote] Mä teen joskus vieläkin, kun haluan vielä paremman makuista.

Vierailija
35/88 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 12:54"]

[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 12:47"]Miksiköhän täällä puhutaan ruskeakastikkeeesta jauhelihakastikkeen sijaan. Nyt menee ihan ohi ..   [/quote] Niin ruskeakastike on pohja monille kastikkeille kuten jauhelihakastikkeelle. Samoin kuin valkokastike on vain pohja...

[/quote]

Saahan sitä syödä vaikka jauhelihat raakana, mutta en vain ymmärrä ..

Vierailija
36/88 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jauheliha ruskeaks, purkki kermaa ja mausteet. Done. Menee max 20min ja on superhyvää.

Vierailija
37/88 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 13:12"]

Jauheliha ruskeaks, purkki kermaa ja mausteet. Done. Menee max 20min ja on superhyvää.

[/quote]

Mielestäni jauheliha pitää maustaa ruskistamis vaiheessa, muuten makua on vain kastikkeessa ja jauhelihassa ei ollenkaan. 

Vierailija
38/88 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 12:49"]

Itse teen jauhelihakastikkeen yksinkertaisesti: ensin jauheliha ruskistetaan pannulla, sen jälkeen noin 5 dl vettä + jauhot, ja pari tölkkiä tomaattimurskaa perään. Mukaan voi vielä laittaa pilkottua sipulia ja valkosipulia jos löytyy. Siinä sitten antaa porista että kastike paksuuntuu hetken. Voita tai kermaa en käytä lainkaan. T. mies.

[/quote] Tomaattimurska on vaan niin pahaa jauhelihakastikkeessa. Juuri ja juuri sen spaghetin kanssa menee.

Vierailija
39/88 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 12:47"]

Miksiköhän täällä puhutaan ruskeakastikkeeesta jauhelihakastikkeen sijaan. Nyt menee ihan ohi ..

[/quote] Mikä sun mielestä on jauhelihakastike?

Vierailija
40/88 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 13:15"]

[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 12:47"]

[/quote] Mikä sun mielestä on jauhelihakastike?

[/quote]

No ei ainakaan ruskeakastike. Se sopii nakkikastikkeeksi yms.

T: Ex-ammatti-kokki

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi yhdeksän