Maailman paras jauhelihakastike :)
Ei tuu ylimääräistä rasvaa eikä pelkoa paakkuuntumisesta!
Eli ensin ruskistan jauhelihan ja maustan sen. Sitten ripottelen kypsän jauhelihan päälle noin 2rkl vehnäjauhoja ja sekoitan sen keskenään. Niiden päälle noin 4-5dl kuumaa vettä (keitän aina vedenkeittimessä sillä aikaa kun ruskistan jauhelihaa). Kastike alkaa pikkuhiljaa sakenemaan.
Sinne sekaan sit puolikas tai kokonainen lihaliemikuutio ja 1rkl soijakastiketta (antaa väriä ja makua! pitää vaan muistaa, ettei tuu liikaa, vaan just toi max 1rkl).
Eli tosiaan, tän ohjeen oon havainnut paljon paremmaksi, kuin sen, että ensin voinokareeseen sekoitetaan jauhot. Tulee paakkuja, sitäpaitsi tällä mun tavalla koko kastikkeeseen riittää se pelkkä jauhelihan rasva.
Ihan pirun hyvää!! :D
Kuka muu tekee näin? Tai, miten teet jos et näin?
Kommentit (88)
[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 14:45"][quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 14:44"]
Mihin noita jauhoja oikein tarvitsee? en laita koskaan mitään jauhoja, eikä rasvaakaan tarvitse lisätä. paistan jauhelihan ja sipulin, sitten kippaan sekaan tomaattisoseen ja mausteet. valmista.
[/quote] En mäkään aina laita, mutta joskus on kiva kun kastike on sakeampaa. Mutta mihin tota tomaattisosetta tarvitaan, yök?
[/quote]
Ilman jauhoja kastikkeesta tulee vetistä, liian ohutta. Vinkkinä voin vielä antaa että kastikkeen sekaan voi kipata myös tölkin herkkusieniä, tai papuja jos niistä pitää. Itse en niin pavuista välitä. T. mies.
Kyllä se perinteinen voihin jauhot on kyllä kans hyvää :(
Eikä se nyt niin epäterveellistä ole. Kaikkea nimittäin kohtuudella.
En olisi uskonut, että kukaan käyttää vehnäjauhoja jauhelihakastikkeessa! AV:lla viisastuu
[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 12:14"]Ei tuu ylimääräistä rasvaa eikä pelkoa paakkuuntumisesta!
Eli ensin ruskistan jauhelihan ja maustan sen. Sitten ripottelen kypsän jauhelihan päälle noin 2rkl vehnäjauhoja ja sekoitan sen keskenään. Niiden päälle noin 4-5dl kuumaa vettä (keitän aina vedenkeittimessä sillä aikaa kun ruskistan jauhelihaa). Kastike alkaa pikkuhiljaa sakenemaan.
Sinne sekaan sit puolikas tai kokonainen lihaliemikuutio ja 1rkl soijakastiketta (antaa väriä ja makua! pitää vaan muistaa, ettei tuu liikaa, vaan just toi max 1rkl).
Eli tosiaan, tän ohjeen oon havainnut paljon paremmaksi, kuin sen, että ensin voinokareeseen sekoitetaan jauhot. Tulee paakkuja, sitäpaitsi tällä mun tavalla koko kastikkeeseen riittää se pelkkä jauhelihan rasva.
Ihan pirun hyvää!! :D
Kuka muu tekee näin? Tai, miten teet jos et näin?
[/quote] Muuten ok , mutta miks pitää aina tunkea se lihaluemikuutio joka paikkaan? Eikö Suomslaiset osaa muuten maustaa ruokia??yök
:DD
Ihana ja niin tyypillinen AV-ketju. Mun mielestä on kiva tällaisten ketjujen äärellä kuvitella näitä vänkääjiä IRL, miten he käyttäytyvät läheistensä tai ventovoieraiden kanssa (netissähän olemme ventovieraita). Jos vaikka vänkääjä ostaa naudan jauhelihaa ja toinen sikanautaa, niin käykö vänkääjä sikanaudan ostajan kimppuun? Entä saako kertalipun ostaja matkustaa bussissa rauhassa jos vänkääjällä on matkakortti?
Mutta sen tulin vielä vain lisäämään, että vehnäjauhot vaativat kypsyäkseen n. 10 min. haudutuksen, eli ihan heti jauhojen lisäämisen jälkeen ei kannata kastikekattilaa nostaa pöytään.
Taisin olla 19
[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 15:12"]
Muuten ok , mutta miks pitää aina tunkea se lihaluemikuutio joka paikkaan? Eikö Suomslaiset osaa muuten maustaa ruokia??yök
[/quote]
Niihin on monesti lisätty esim. naudanliha uutetta yms. Moni ei jaksa itse keittää lihaliemiään.
[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 15:12"]
[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 12:14"]Ei tuu ylimääräistä rasvaa eikä pelkoa paakkuuntumisesta! Eli ensin ruskistan jauhelihan ja maustan sen. Sitten ripottelen kypsän jauhelihan päälle noin 2rkl vehnäjauhoja ja sekoitan sen keskenään. Niiden päälle noin 4-5dl kuumaa vettä (keitän aina vedenkeittimessä sillä aikaa kun ruskistan jauhelihaa). Kastike alkaa pikkuhiljaa sakenemaan. Sinne sekaan sit puolikas tai kokonainen lihaliemikuutio ja 1rkl soijakastiketta (antaa väriä ja makua! pitää vaan muistaa, ettei tuu liikaa, vaan just toi max 1rkl). Eli tosiaan, tän ohjeen oon havainnut paljon paremmaksi, kuin sen, että ensin voinokareeseen sekoitetaan jauhot. Tulee paakkuja, sitäpaitsi tällä mun tavalla koko kastikkeeseen riittää se pelkkä jauhelihan rasva. Ihan pirun hyvää!! :D Kuka muu tekee näin? Tai, miten teet jos et näin? [/quote] Muuten ok , mutta miks pitää aina tunkea se lihaluemikuutio joka paikkaan? Eikö Suomslaiset osaa muuten maustaa ruokia??yök
[/quote] Toi tuleekin mausteiden lisäksi. Etkö itse osaa kirjoittaa? Kuitenkin suomalainen koulutus...
[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 14:51"]
Ruskea kastike ei paakkuunnu, mikäli teet sen kattilassa ja käytät vispilää apuna. Niitä jauhoja ei saa laittaa liikaa, vaan sen voi-jauhoseoksen pitää jäädä hiukan löysäksi ja kokoajan sekoittaa vispilällä, kunnes on tarpeeksi ruskeaa ja sen jälkeen kaadetaan vesi. Hyväksi havaittu oppi koulusta. Aina on ruskea kastike onnistunut ilman paakkuja!
[/quote] Ja kuumaa vettä, se on se juju!