Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ns "influensserit" vetivät herneitä nenäänsä Ivana Helsingin avautumisesta

Vierailija
27.03.2022 |

Oikeassahan tuo oli. Itsekin olen seurannut noita vaikuttajia, jotka availevat instassaan ovelle tulleita pr-paketteja. Ennen kuin joku kertoo, että olen kade niin enpä ole.

Mitä edes tekee noilla kaikilla tuotteilla, jos ei ole niille käyttöä?

Tuossa teille lääke, jos vituttaa:
https://media.riemurasia.net/albumit/mmedia/ac/y9/fvtj/358006/106283120…

Kommentit (565)

Vierailija
261/565 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaup.yhteistyöt houkuttelee vaan ihmisiä pääosin ostelemaan ja kuluttamaan rahojaan

Aivan tämä on mainonnan tarkoitus. Tässä tapauksessa mainonta on naamioitu vertaissuositteluksi vaikka se suosittelijat tekee suosittelun rahasta ja selittelee, että suosittelen vain tuotteita joiden takana voin seisoa( rahasta.).

Vierailija
262/565 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monenkin influensserin päällä on ollut paljon rytkyjä joista näkee että ei oo normaalia tyyliä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/565 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hah, Yleisesti on tiedossa että nämä ns. influencerit kerjäävät IvanaH:n tapaisilta yrityksiltä vaatteita yhteistyötä vastaan jotta olisi jotakin muutakin kuin Henkkamaukkaa ja Zaraa pistää päälle. 

Paola ei haukkunut vaikuttajia vaan kertoi fiksusti ettei yhteistyö ole toiminut sellaisella tavalla että se olisi hänen yritykselleen mielekästä. Hän on sponsoroinut vaikuttajia antamalla tuotelahjoituksia näkyvyyttä  vastaan mutta todennut ettei se ole toiminut edullisena mainoksena hänen yritystään kohtaan ja lopettanut yhteistyön. Ei hänellä ole mitään velvollisuutta kehua vaikuttajia jos hänen mielestään paikallaan on kritiikki. Vaikuttajien on nyt vaan se nieltävä ettei mahdollinen asiakas halua jatkaa yhteistyötä heidän kanssaan huonojen kokemusten takia. Hankkikoon ilmaisrytkynsä muualta. Mun mielestä outoa että noin kauheasti hermostuivat kritiikistä. Onhan siitä tutkimuksia tehty viime vuosien aikana että vanhanaikainen mainonta sanomalehdissä ja mainoslehtisissä puree edelleen paremmin OSTAVIIN asiakkaisiin kuin somenäkyvyys. Minullekin on alkanut pitkästä aikaa tipahtelemaan hyvälaatuisia mainoslehtiä muotifirmoilta ja alkanut tulemaan kutsuja asiakasiltoihin joissa muotinäytöstä, purtavaa ja viiniä sekä muuta kivaa.. Niitä muotimainoslehtisiä  on tullut selailtua viime aikoina, ovat kuin pieniä muotilehtiä. Ja olen niiden perusteella myös ostanut. ne pikkupuravat, hemmottelut ja skumppalasit kuuluvat vakiasiakkaille pr;nä, ei suinkaan vaikuttajille:D Onneksi varsin monet yritykset  ovat tämän tajunneet. Kanta-asiakas tuo aina lisää asiakkaita mukanaan. 

Vierailija
264/565 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me emme usko, että asia on alkuunsakaan mennyt niin kuin "vaikuttajat" antavat ymmärtää. Totuus on jotain aivan muuta kuin mitä väittävät.

Totuus lienee, että ne "lahjaksi" saadut tuotteet verottaja katsoo työtuloksi ja influesseri joutuu maksamaan niistä verot.

Kyllä. Laitoin aina ylös mitä olen vastaanottanut, mitä on maksanut ovh ja missä olen käyttänyt.

Se, että tulee postiluukusta huulipuna, eri asia on lahjat.

En enää muista miten summat meni. Korjanpitäjä teki kaikki viennit ja ilmoitukset.

Pari krt verottajalta tuli lisäkyselyjä ebsimmäisinä vuosina. Sen jälkeen, kun palkkasin kirjanpitäjän, kaikki kyselyt loppui.

Minulla oli exceli, missä luki mikä vaate on ollut missäkin kuvassa ja tietty aika, 2-3 v ? ja x kertaa päällä, sen jälkeen vaatteet meni reloveen myyntiin.

Vierailija
265/565 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikkuset voi boikotoida Iivanaa ihan vapaasti. He eivät ole ole brändien maksavia asiakkaita. Eivät kaikki heidän seuraajat ole typeriä lampaita jotka tekee kuten käsketään.

Sen sijaan nostamalla tikun nokkaan tämän monella tapaa epäeettisen mainonnan muodon, Iivana saa uusia asiakkaita.

Vierailija
266/565 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hah, Yleisesti on tiedossa että nämä ns. influencerit kerjäävät IvanaH:n tapaisilta yrityksiltä vaatteita yhteistyötä vastaan jotta olisi jotakin muutakin kuin Henkkamaukkaa ja Zaraa pistää päälle. 

Paola ei haukkunut vaikuttajia vaan kertoi fiksusti ettei yhteistyö ole toiminut sellaisella tavalla että se olisi hänen yritykselleen mielekästä. Hän on sponsoroinut vaikuttajia antamalla tuotelahjoituksia näkyvyyttä  vastaan mutta todennut ettei se ole toiminut edullisena mainoksena hänen yritystään kohtaan ja lopettanut yhteistyön. Ei hänellä ole mitään velvollisuutta kehua vaikuttajia jos hänen mielestään paikallaan on kritiikki. Vaikuttajien on nyt vaan se nieltävä ettei mahdollinen asiakas halua jatkaa yhteistyötä heidän kanssaan huonojen kokemusten takia. Hankkikoon ilmaisrytkynsä muualta. Mun mielestä outoa että noin kauheasti hermostuivat kritiikistä. Onhan siitä tutkimuksia tehty viime vuosien aikana että vanhanaikainen mainonta sanomalehdissä ja mainoslehtisissä puree edelleen paremmin OSTAVIIN asiakkaisiin kuin somenäkyvyys. Minullekin on alkanut pitkästä aikaa tipahtelemaan hyvälaatuisia mainoslehtiä muotifirmoilta ja alkanut tulemaan kutsuja asiakasiltoihin joissa muotinäytöstä, purtavaa ja viiniä sekä muuta kivaa.. Niitä muotimainoslehtisiä  on tullut selailtua viime aikoina, ovat kuin pieniä muotilehtiä. Ja olen niiden perusteella myös ostanut. ne pikkupuravat, hemmottelut ja skumppalasit kuuluvat vakiasiakkaille pr;nä, ei suinkaan vaikuttajille:D Onneksi varsin monet yritykset  ovat tämän tajunneet. Kanta-asiakas tuo aina lisää asiakkaita mukanaan. 

Olen samaa mieltä. Hemmottelut ja asiakasillat kuuluvat maksaville asiakkaille, eikä ahneille välikäsille. Hyvä jos yrityksissä on tajuttu tämä.

Vierailija
267/565 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enemmänkin nää influensserit antaa tällä jälkikäteen tapahtuvalla kostolla ja kiukuttelulla kuvaa just siitä että tämä firma on oikeassa. Nuo influensserit yrittää antaa kuvaa että tää on ihan oikeaa ammattimaista työtä mutta kuitenkin nuo reagoi kuin harrastelijat ja rupeaa kostamaan jos joku yritys ei halua heidän kanssaan tehdä yhteistyötä enää. Firmat haluaa ammattilaisuutta eikä tuollaisia tuuliviirejä jotka mielentilan mukaan joko tekee sen mitä on sovittu tai sitten heittää läskiksi ja rupeaa haukkumaan firmaa josta sai hetkeä aiemmin tuotteita oman influensseribisneksensä tekemiseksi. 

Vierailija
268/565 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kateus huokuu kyllä nyt... Mutta ihan oikeasti, niistä saaduista tuotteista maksetaan siis ihan tulovero, ei alv. Jos saat 100€ arvoisen tuotteen, se on sama kuin saisit 100€ palkkaa. Ainoa vaan ettei sillä rätillä osteta kaupasta ruokaa lapselle...

Itse teen sometyötä sivutyönä. Minulla on yritys ja laskutan työni siitä kautta. Tienaan noin 500-1000€/kk rahana josta maksan siis alvin (tosin alarajahuojennus tuo alvista takaisin osan tai kaikki jos vuositulot jää rajojen alle) sekä tuloverot. Sen lisäksi saan vaihtelevasti muutaman satasen verran tuotepalkkioita, joista myös maksan tuloveron. Sen lisäksi käyn ihan kokopäiväisesti päivätöissä tavallisena palkansaajana. Minulla on pieni, aktiivinen instatili jossa on noin 10 000 seuraajaa, ja laskutan yritykseni kautta noin 200€ +alv yhdestä yhteistyöstä. Pelkillä tuotepalkkioilla en suostu yhteistöitä tekemään, koska se on pelkkää persnettoa.

Mutta miksi tällainen sivutyö/työ aiheuttaa niin kovasti pahaa verta täällä? Ihan yhtälailla kartutan omalta osaltani yhteistä veropottia, ja sivutuloni tulee yhteistyöyritysten mainoskampanjabudjeteista. Miksi se on niin kauheaa?

Siksi, että kaikki nuo "yhteistyöt" voi olla pelkkää valhetta. Eli käytät tuotetta ja kerrot siitä mielipiteen ja mainostat tuotetta ja saat siitä palkan. Voitko ikinä rehellisesti sanoa, että tuote oli ihan sysipaska? Tätä kuraa en ottaisi vastaan edes ilmaiseksi? Et. Sinun pitää vain maireasti mainostaa.

Tämä on se mikä somessa mättää. Se epärehellisyys ja pinnallisuus. Vihaan sitä ja arvostan Paolaa nyt aivan vallattoman paljon kun hän rohkeasti puhuu tästä ääneen.

En tietenkään voi haukkua tuotetta josta teen mainoksen, mutta tietysti valitsen itse ne tuotteet joista mainoksia teen. Miksi ihmeessä haluaisin mainostaa tuotetta jonka koen sysipaskaksi?? Siinähän menettäisin hyvin nopeasti seuraajieni luottamuksen, ja se taas johtaisi tilin suosion laskuun. En minä sitä halua, joten en ikinä ottaisi mainostettavaksi tuotetta jonka takana en voi 100% olla.

Eli tiedät aina tuotteen olevan hyvä jo ennen kuin olet sitä kokeillut?

Tästä koko tapauksesta tulee sellainen kuva, että influenserit eivät oikeasti tykänneet Paolan vaatteista, mutta pitkin hampain suostuivat yhteistyöhön hyvää hyvyyttään ja tukeakseen pientä suomalaista yritystä. Tämä mättää. Valheita valheiden perään. En usko yhteenkään vaikuttajaan. Voisin uskoa, jos olisivat rehellisiä. Kertoisivat kerrankin, että "tätä voidetta testasin ja se oli turha, tämän mekon sain yhteistyöllä, mutta puristaa rinnoista, eikä istu kunnolla". Hallelujaa, sellaista sometyyppiä rakastaisin joka ihan oikeasti tuntisi ja eläisi elämää, eikä esittelisi vain pelkkää kiiltokuvaa ja namnamihattaraa. Ja en todellakaan tarkoita, että aina pitäisi haukkua myöskään, mutta olisi rehellinen.

Sitä Paola merkitsee minulle. Rehellisyyttä ja suoraselkäisyyttä.

Kyllä minä saatan tililläni mainita myös esimerkiksi huonosta palvelusta tai huonosta tuotteesta. Ne eivät kuitenkaan ole yhteistöitä, vaan ihan ostamiani tuotteita. Yhteistöihin otan vain niitä tuotteita joita pidän rehellisesti hyvinä omasta mielestäni. Miksi ottaisin jonkun huonon tuotteen? En yhtään pysty käsittämään tätä ajatusta että se on valetta jos se on yhteistyönä kehuttu. Yhteistöitä on kuitenkin tarjolla niin paljon että niistä voi ihan valita ne mistä itse tykkää.

Samalla tavoin prostituoidutkin kertovat valitsemansa vain asiakkaat joista "tykkäävät". Saatu palkkio ei näyttele valinnassa mitään roolia. Juu ,todella uskottavaa.....

Vierailija
269/565 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se hupsua, että influensserit haluavat olla vakavastiotettavia uraihmisiä, mutta julkisesti yrittävät nolata yhteistyökumppania. Liike-elämässä pitää kestää vaikeiden asiakkaiden ohessa myös hyvinkin vaikeita yhteistyökumppaneita. Ei esim. Kesko. kiukuttele somessa jonkun sidostahon toiminnasta.

Kun kommentoi yhtä yhteistyökumppania negatiivisesti, niin kyllä ne muutkin miettii, että onko influensseri tarpeeksi professional.

Vierailija
270/565 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen seurannut tätä juttua ja suurin osa ihmisistä Paolan puolella. "Vaikuttajille" selviää nyt, mitä ihmiset oikeasti heistä ajattelee. Niillä on pieni oma piirinsä ja keskenään "vaikuttavat". Arvo myynnille ollut nolla, siksihän nämä ei ole provikkapalkkaan suostuneet. Maailman isoimmat brändit lopettaneet kaiken yhteistyön "vaikuttajien" kanssa vuosi pari sitten, koska niiden somettaminen ei myyntiä lisännyt.

Menisivät opiskelemaan ja oikeisiin töihin. Kuvitteliko nää oikeasti, että elämä vois olla kuin someilluusiota? Muut opiskelee ja raataa töissä ja nämä kuvaavat naamaansa ja takapuoltaan ja omaa elämäänsä someen. Ei suurinta osaa ihmisiä vaan kiinnosta noi. Monissa herättävät vastenmielisyyttä. Sitten nämä "vaikuttajat" vielä kuvittelevat, että niille halutaan maksaa rahaa siitä loputtomiin. Kuoleva alue tämä.

Mutta siis sä et näe mitään ongelmaa siinä, että Paola Suhonen on tehnyt yhteistyötä somevaikuttajoen kanssa, jotka ovat ajatelleet hyvää hyvyyttään tukevansa pientä suomalaista merkkiä ja tehneet yhteistyöt siksi ilmaiseksi ja nyt sitten Suhonen kertoo, ettei lainkaan arvosta näitä ihmisiä, joiden kanssa on tehnyt yhteistyötä?

"Hyvää hyvyyttään" - uskotko oikeasti tohon itsekään? Yksi "vaikuttaja" juuri oli kertonut oma-aloitteisesti halunneensa antaa Ivanalle näkyvyyttä, koska itse arvosti brändiä. Minkälainen ihminen on sisimmältään, että yhtäkkiä alkaakin vaatia tästä rahaa? Kukaan noista ei tasan tarkkaan tee "hyvää hyvyyttään" yhtään mitään. Oma lehmä ojassa ja sitä saa, mitä tilaa.

En nyt ihan ymmärrä, mitä tässä kysyt. Jos puhutaan ammattimaisista somevaikuttajista, hehän tosiaan tekevät sitä työkseen. Eli saavat rahaa yhteistöistä. Ivana Helsinki ei ole tarjonnut rahaa yhteistöistä, vaan monet vaikuttajat ovat tehneet yhteistyöt mekkopalkalla. Vielä useampi on kieltäytynyt yhteistyöstä, josta ei makseta. Somevaikuttajat maksavat ALV:N saamistaan tuotteista.

Googlaamalla löydät, millaisia palkkioita vaikuttajat saavat yhteistyökampanjoistaan.

Mutta edelleen, etkö sinä ja ettekö muut ketjun alapeukuttajat näe mitään väärää siinä, että ensin halutaan yhteistyötä somevaikuttajien kanssa ja sitten haukutaan ne somevaikuttajat? Miksi tämä ei ole ongelma? Olisiko teille ok, että joku yhteistyökumppaninne haukkuisi teidät yhteistyön jälkeen?

(Ja minä en siis seuraa somevaikuttajia, mutta ilmiö on mun mielestä muuten ihan kiinnostava, siis se, miten se vaikuttaa markkinointiin nyt ja tulevaisuudessa.)

Ennen otettiin kuvia itsestään keikistelemässä tavaroiden kanssa ja pidettiin blogis. Tämä siksi että on kiva katsoa omia kuviaan ja vielä kivempaa, kun joku muukin niitä jaksoi katsoa. Sitten joku keksi että sillä voi tehdä rahaa jolloin siitä tulikin "ammatti". Onko mikään ihme että tällainen kuolee itsestään pois?

Vierailija
271/565 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttajat ovat täysin turha, kallis ja v-mäinen välikäsi. Tyhjä arpa, joka ei tuota mitään muuta kuin harmia.

Vierailija
272/565 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen nyt kysynyt monta kertaa eikä kukaan osaa vastata: mainitsiko ja haukkuiko Suhonen jotain tiettyjä "vaikuttajia" nimeltä? Tai antoiko niin selkeitä vihjeitä persoonista, että niistä voi ihmisten henkilöllisyydet päätellä? Puhuiko hän oikeastaan ihmisistä yksilöinä ollenkaan?

Jos ei, niin mikä ihmeen lokakampanja se sellainen on, jossa puhutaan vain yleisellä tasolla somesta?

Ei puhunut yleisellä tasolla vain somesta, vaan:

"Influensserikulttuuri on minulle hyvin vieras, se ei perustu ammattiosaamiseen, vaan on hyvin mutu-tuntumalla huutelua ja itsensä influensseriksi julistamista."

Niputtaa kaikki vaikuttajat yhdeksi ryhmäksi, jonka tekemistä väheksyy. Olisikin osoittanut palautteensa suoraan heille, joiden työhön ei ollut tyytyväinen, niin olisivat voineet käsitellä asian keskenään. Kuitenkin vielä kuukausi sitten kosiskeli yhtä heistä yhteistyöhön kanssaan. Miksi ihmeessä, kun näin oikeasti ajattelee?

Tällaista se liiketoiminta on. Jokainen punnitsee saamaansa hyötyä suhteessa kuluihin ja mikäli neuvotteluissa ei päästä molempia hyödyttävään ja molempien hyväksymään tulokseen sopimus raukeaa ja yhteistyötä ei synny. Mikä tässä on niin ihmeellistä?

Vierailija
273/565 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen seurannut tätä juttua ja suurin osa ihmisistä Paolan puolella. "Vaikuttajille" selviää nyt, mitä ihmiset oikeasti heistä ajattelee. Niillä on pieni oma piirinsä ja keskenään "vaikuttavat". Arvo myynnille ollut nolla, siksihän nämä ei ole provikkapalkkaan suostuneet. Maailman isoimmat brändit lopettaneet kaiken yhteistyön "vaikuttajien" kanssa vuosi pari sitten, koska niiden somettaminen ei myyntiä lisännyt.

Menisivät opiskelemaan ja oikeisiin töihin. Kuvitteliko nää oikeasti, että elämä vois olla kuin someilluusiota? Muut opiskelee ja raataa töissä ja nämä kuvaavat naamaansa ja takapuoltaan ja omaa elämäänsä someen. Ei suurinta osaa ihmisiä vaan kiinnosta noi. Monissa herättävät vastenmielisyyttä. Sitten nämä "vaikuttajat" vielä kuvittelevat, että niille halutaan maksaa rahaa siitä loputtomiin. Kuoleva alue tämä.

Mutta siis sä et näe mitään ongelmaa siinä, että Paola Suhonen on tehnyt yhteistyötä somevaikuttajoen kanssa, jotka ovat ajatelleet hyvää hyvyyttään tukevansa pientä suomalaista merkkiä ja tehneet yhteistyöt siksi ilmaiseksi ja nyt sitten Suhonen kertoo, ettei lainkaan arvosta näitä ihmisiä, joiden kanssa on tehnyt yhteistyötä?

"Hyvää hyvyyttään" - uskotko oikeasti tohon itsekään? Yksi "vaikuttaja" juuri oli kertonut oma-aloitteisesti halunneensa antaa Ivanalle näkyvyyttä, koska itse arvosti brändiä. Minkälainen ihminen on sisimmältään, että yhtäkkiä alkaakin vaatia tästä rahaa? Kukaan noista ei tasan tarkkaan tee "hyvää hyvyyttään" yhtään mitään. Oma lehmä ojassa ja sitä saa, mitä tilaa.

En nyt ihan ymmärrä, mitä tässä kysyt. Jos puhutaan ammattimaisista somevaikuttajista, hehän tosiaan tekevät sitä työkseen. Eli saavat rahaa yhteistöistä. Ivana Helsinki ei ole tarjonnut rahaa yhteistöistä, vaan monet vaikuttajat ovat tehneet yhteistyöt mekkopalkalla. Vielä useampi on kieltäytynyt yhteistyöstä, josta ei makseta. Somevaikuttajat maksavat ALV:N saamistaan tuotteista.

Googlaamalla löydät, millaisia palkkioita vaikuttajat saavat yhteistyökampanjoistaan.

Mutta edelleen, etkö sinä ja ettekö muut ketjun alapeukuttajat näe mitään väärää siinä, että ensin halutaan yhteistyötä somevaikuttajien kanssa ja sitten haukutaan ne somevaikuttajat? Miksi tämä ei ole ongelma? Olisiko teille ok, että joku yhteistyökumppaninne haukkuisi teidät yhteistyön jälkeen?

(Ja minä en siis seuraa somevaikuttajia, mutta ilmiö on mun mielestä muuten ihan kiinnostava, siis se, miten se vaikuttaa markkinointiin nyt ja tulevaisuudessa.)

Rakennan taloja. Joka rqkennuksessa haluan ja on pakko tehdä yhteistyötä putkimiehen kanssa. Ja jos se ei ole hyvä eikä tee hommaansa tai tekee sen huonosti tai yrittää pissiä silmään niin kyllä, minä haukun sen putkimiehen kaikille, jotka tunnen. Ihan juuri siksi, että olen halunnut tehdä yhteistyötä ja se ei ole toiminut.

En minä näe, miksi se, että haluaa tai yrittää yhteistyötä estää toteamasta, että tämän kanssa sitä ei jatketa, eikä kenenkään muunkaan pitäisi?

Influenssereista tai ivana helsingistä en kummastakaan tiedä mitään, mutta noin yleensä yhteistyön periaate on juuri se, että puskaradio kyllä kertoo, toimiiko se vai ei.

Vierailija
274/565 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos Ivana Helsinki laittaa mainoksen lehteen, niin pitääkö se saada ilmaiseksi vai pitääkö siitä maksaa?

Jos sovit lehden kanssa mainostilasta, siitä maksetaan. Jos lähetät lehteen näytekappaleen, jota käytetään vaikka tuotearvosteluun tai editorial-kuvien osana, siitä ei tietenkään kuulu maksaa. Jotain lahjontaa varmasti tapahtuukin kulisseissa, mutta se on epäeettistä, koska muoti- ja lifestyle-lehdetkin ovat ainakin nimellisesti journalismia.

Jos sovit bloggaajan kanssa mainostilasta tai "influensserin" kanssa brändiyhteistyöstä somessa, siitä tietysti maksetaan. Jos kysyt samalta influensserilta haluaisiko hän kenties ilmaiseksi mekon jota voisi näyttää somessa, se ei ole mitään huijausta tai hyväksikäyttöä. Jos kyseinen kallis mekko oikeasti influensseria miellyttää, järjestelyssä ei lienee ongelmaa. Jos mekosta ei edes tykkää, ja tähtäimessä on vain maksettuja yhteistyökampanjoita, niin sitten arvon influensseri voi yksinkertaisesti kieltäytyä vastaanottamasta mitään. Se ei ole vaikeaa.

Jo kalliiden tavaroiden lähettäminen somettajille on itsessään kuluerä, joka voi olla kannattavaa tai sitten ei. On aika naurettavaa verrata jotain 10 tuhannen seuraajan suomalaisia Insta-"vaikuttajia" lehtien levikkiin. Ensinnäkin 10 tuhannesta seuraajasta ei Instagram näytä postausta kuin tuhannelle. Toisekseen se, että somettaja poseeraa ilmainen mekko päällä, on markkinointina hakuammuntaa eikä mitenkään verrattavissa brändin omaan mainoskampanjaan.

Sinä et ainakaan tiedä mitään Instagramin levikistä. Minulla on se noin 10 000 seuraajaa, ja postaukseni tavoittavat keskimäärin 22 000 tiliä per postaus.

Ööö. So what? 22k ihmistä selaa tilisi ohi. Se ei tarkoita sitä että heistä monikaan kiinnostui tilistäsi ja mainostamistasi tuotteista.

Itse käytän aktiivisesti toimintoa ei kiinnosta ,jolloin saan ohjattua mitä materiaalia minulle näytetään. Mikäli seuraan jotain tiliä, ensimmäinen kaupallinen yhteistyö saa minut lopettamaan seuraamisen. Ihmisten pitäisi aktivoitua vastustamaan tuotteiden tyrkytystä.

Vierailija
275/565 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkomailta on näitä keissejä, joissa influensseri on lähestynyt hotellia ja vaatinut ilmaista majoitusta näkyvyyttä vastaan. Aika härskiä toimintaa.

https://www.is.fi/viihde/art-2000005534120.html

Vierailija
276/565 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ulkomailta on näitä keissejä, joissa influensseri on lähestynyt hotellia ja vaatinut ilmaista majoitusta näkyvyyttä vastaan. Aika härskiä toimintaa.

Tätähän se on Suomessakin. Suhosen keskustelun yhteydessä vaikuttaja avautui täällä vauvalla, että mennessään johonkin juhliin toiseen kaupunkiin, hän kerjäsi hotellin ja vaatteet ja mitä lie.

Olisi hienoa, jos Suomessakin yrittäjät avautuisivat näistä kerjäläisistä ja tekisivät stopin piilomainonnalle. Sitten kerjäläiset vielä valittaa kun ei anneta rahaa lisäksi.

Vierailija
277/565 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän ihmetyttää se että onko nämä "influensserit" oikeasti ajatelleet että heidän "ammattinsa" olisi jotenkin kauhean arvostettu?

Kun kauhea itkuparku kun kritisoidaan.

Onhan ne juuri tuollaisia nykypäivän puhelinmyyjiä. Tyrkytetään turhaa tavaraa kun ei muuta osaamista ole.

Niin, siis tässähän kritisoija ei ole kuka tahansa kadunmies, vaan henkilö, joka on halunnut tehdä laajasti kaupallisia yhteistöitä sosiaalisen median vaikuttajien kanssa omasta aloitteestaan. Minusta on aika kummallista toimia noin. Ilmeisesti muiden mielestä ongelmaa ei ole. Kyllä mua suututtaisi, jos joku taho haluaisi tehdä mun kanssa jonkinlaista yhteistyötä huonoin ehdoin, ja sitten jälkikäteen haukkuisi koko alani. 

Minuakin suututtaa joskus joku asia, en kuitenkaan ole koskaan uskonut, että somessa huutelu porukalla pystyisi korvaamaan rakentavaa keskustelua.

Oliko Suhosen keskustelunavaus, eli vaikuttajien haukkuminen radiossa, sitten mielestäsi rakentava keskustelunavaus? Minusta ei, koska hän kuitenkin oli tehnyt omasta aloitteestaan kaupallisia yhteistöitä somevaikuttajien kanssa sekä vaatemerkkinsä että festivaalinsa tiimoilta.

Koska hän on tehnyt kaupallista yhteistyötä niin hän lienee täysin pätevä kertomaan ettei kyseinen työ ole tuottanut yritykselle hyötyä. Kyllä sen saa sanoa. Ylipäätään tämä vertaismarkkinointi on mainonnan harmaata aluetta ja on hyvä että keskustellaan siitä, että onko oikein että influensserit esittävät olevansa seuraajiensa kaveria/esikuvaa ja sitten tousaalta saavat taloudellista hyötyä mainostamalla rahan edestä näille tuotteita.

Vierailija
278/565 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun pidin blogia, aina otin yhteyttä paikkakunnan hotelliin. Siinä järjestyksessä, missä halusin mennä.

Olin vkonloppuna yötö, jolloin hotellit olivat tyhjimmillään. Välillä sanottiin ei, välillä joo. Samoin se on, kun otetaan yhtetttä yrityksestä. Välillä solmittiin yhteistöitä, välillä sanoin ei.

Pidin blogia monta v. Koskaan en haukkunut yhteistöitä ja hyvin usein pyydettiin uudestaan tekemään postaus, uudella sopparilla.

Monia on ollut näitä sain valita mekon näkyvyyttä vastaan. Mulle nää kävi, koska oli päätyö. Bloggaus oli harrastus

Vierailija
279/565 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka vain voi ilmoittautua influensseriksi, ilman mainittavaa tulosta, mutta kuluja.  Koko mallisto menee ilmaiseksi flunssaisille. 

Vierailija
280/565 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Influensserit ovat täysin turhia. Maailma on muuttunut ja muuttumassa niin rajusti, että markkinoinnissa ollaan palaamassa alkujuurille. Pinnallisuus ja kaupallisuus ovat out. Todella inhottavaa mainostamista.