Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ns "influensserit" vetivät herneitä nenäänsä Ivana Helsingin avautumisesta

Vierailija
27.03.2022 |

Oikeassahan tuo oli. Itsekin olen seurannut noita vaikuttajia, jotka availevat instassaan ovelle tulleita pr-paketteja. Ennen kuin joku kertoo, että olen kade niin enpä ole.

Mitä edes tekee noilla kaikilla tuotteilla, jos ei ole niille käyttöä?

Tuossa teille lääke, jos vituttaa:
https://media.riemurasia.net/albumit/mmedia/ac/y9/fvtj/358006/106283120…

Kommentit (565)

Vierailija
281/565 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rakennan taloja. Joka rqkennuksessa haluan ja on pakko tehdä yhteistyötä putkimiehen kanssa. Ja jos se ei ole hyvä eikä tee hommaansa tai tekee sen huonosti tai yrittää pissiä silmään niin kyllä, minä haukun sen putkimiehen kaikille, jotka tunnen. Ihan juuri siksi, että olen halunnut tehdä yhteistyötä ja se ei ole toiminut.

En minä näe, miksi se, että haluaa tai yrittää yhteistyötä estää toteamasta, että tämän kanssa sitä ei jatketa, eikä kenenkään muunkaan pitäisi?

Influenssereista tai ivana helsingistä en kummastakaan tiedä mitään, mutta noin yleensä yhteistyön periaate on juuri se, että puskaradio kyllä kertoo, toimiiko se vai ei.

Niin. Sinä et työskentelisi huonon putkimiehen kanssa kerta toisensa jälkeen hyvässä hengessä ja sitten yhtäkkiä toteaisi, että ihan paskaa olet tehnyt koko ajan.

Vierailija
282/565 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän osaltani Iivanan päätöstä.

Kysymys on se että onko Paola itse näitä somemarkkinoijia vikitellyt, vai onko yrityksessa markkinointia hoitanut joku muu...

Minulla on yritys jossa valmistan käsityönä arvokkaitakin, uniikkeja tuotteita.

N. kerran-kaksi kuukaudessa saan pyyntöjä ilmaisesta tavarasta "vaikuttajilta".

Olen alussa jopa sitä tehnyt, mutta tulokset ovat olleet laihaakin laihempia.

Nykyään pyydän jonkinlaista seurantaa edellisistä yhteistöistä, esim. seuraajien siirtymistä, rahallista arvoa, ja sopiiko että kysyn aiemmilta kumppaneilta hyötysuhdetta.

Noim 29/30 jättää vastaamatta tähän kokonaan.

Eli käytännössä ei ole hajuakaan minkä arvoinen oikeasti on markkinoille.

Ja koska minä itse valmistan kaikki tuotteet, menetän 2 kertaa sen rahan jonka mainostajalle luovutan:

Ensin tuotteen hinnan, ja samalla työajan toisen, myyntiin menevän tuotteen osalta.

Ei se vaan niin kannattavaa ole, ja olen käytännössä lopettanut moisen itsekin.

Aitojen asiakkaiden spontaanit kehut somessa ovat tienanneet minulle uusina asiakkaina valtavasti enemmän......

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/565 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysymys on se että onko Paola itse näitä somemarkkinoijia vikitellyt, vai onko yrityksessa markkinointia hoitanut joku muu...

Nykyään pyydän jonkinlaista seurantaa edellisistä yhteistöistä, esim. seuraajien siirtymistä, rahallista arvoa, ja sopiiko että kysyn aiemmilta kumppaneilta hyötysuhdetta.

Ja koska minä itse valmistan kaikki tuotteet, menetän 2 kertaa sen rahan jonka mainostajalle luovutan:

Ensin tuotteen hinnan, ja samalla työajan toisen, myyntiin menevän tuotteen osalta.

Aitojen asiakkaiden spontaanit kehut somessa ovat tienanneet minulle uusina asiakkaina valtavasti enemmän......

Sama juttu. Asiakkaiden spontaanit kehut ja vilpittömät suositukset ovat monin verroin arvokkaampia kuin maksetut kehut. Näkyvyys tuotetta vastaan ei ole kannattavaa. Mielummin rehti kohdennettu maksettu mainos.

Vierailija
284/565 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Somemarkkinoijia on olemassa, koska perinteisistä mainoksista on tullut tehottomampia. Tätä on tukittu, että ihmiset eivät enää edes katso mainoksia kohti netissä ja tämä on osittain myös ikäluokkiin liittyvä ilmiö. Nuoremmat ihmiset suodattavat mainokset pois yhä tehokkaammin, joten pitää mainostaa esim. instagramissa, koska sitä he vapaaehtoisesti katsoivat. Nyt Suhonen oppii kuinka paljon vaikutusvaltaa vaikuttajilla on, kun hänen yritystään aletaan boikotoimaan isolla kädellä.

Minkä ihmeen takia häntä pitäisi boikotoida? Siksi, ettei halua enää käyttää influenssereiden palveluita ja kertoo syynsä siihen?

Paolalla on oikeus olla markkinoimatta kokonaan, enkä silti näe syytä miksi häntä pitäisi boikotoida. Mitä se kertoo muille firmoille, jos influensserit ryhtyvät kostamaan? Että heistä kannattaa pysyä hiton kaukana. Heistä kun tulee helposti takinkääntäjiä, jollei heidän voiteluaan jatka. Kohta he kieltävät tuotteidensa käytön noilta. Jäljelle jää jotkut halpatuotefirmat ja mitä se kertoo influensserista, jonka pääasialliset yhteistyökumppanit ovat Shein ym.

Jos internetissä haukkuu väärää tahoa niin siitä tulee seurauksia. Kuluttajilla on oikeus boikotoida yrityksiä, joista eivät pidä. Asia olisi toisin jos yhteistyöt olisi lopetettu hiljaa tai asiallisella ilmoituksella, mutta nyt on menty loukkaamaan väärää ryhmää ja yritys tulee menettämään rahaa. Ei missään muuallakaan alalla voi haukkua muita ilman seurauksia, joten se on oma vika jos sille tielle lähtee. Yritykset voivat tulevaisuudessakin markkinoida tuotteita somevaikuttajien kautta kunhan eivät puukota selkään ensimmäisenä.

Tuo kuvaa juuri sitä, ettei vaikuttajat ole ammattilaisia vaan somespämmääjiä.

Itse en asiaa tunne, mutta jos se esitetään noin, niin sehän on enemmän maalittamista hyvässä sekä pahassa.

Haukkumalla väärää ihmisryhmää somessa menetät elantosi kaikilla aloilla.

Laumalla kiukkuisia pissiksiä , jotka muutenkaan ei olisi maksavia asiakkaita, ei ole mitään väliä . Päinvastoin kusevat omiin muroihinsa mustamaalauskamppanjoilla.

Vierailija
285/565 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paola Suhonen nosti esiin kaksi asiaa.

1. Influenssereita ei kiinnosta mikään muu kuin he itse ja heidän saamansa huomio. Tämä on huono lähtökohta yhteistyölle.

2. Influensserit eivät ole valmiita sopimuksiin, joissa heille maksettaisiin tulosten perusteella, esimerkiksi heidän jakamiensa alennuskoodien todellisen käytön mukaan.

Molemmissa asioissa Suhonen on täysin oikeassa. Somevaikuttajat yliarvioivat oman vaikuttavuutensa eivätkä ole valmiita mittaamaan sen todellista tasoa. Vaikuttajat etsivät oman elämänsä esittelyyn rahoittajia, ja elävät narsistisessa kuvitelmassa, jossa juuri heidän oma esillä olemisensa itsessään olisi jotenkin muita arvokkaampaa ja pelkästään siitä tulisi maksaa. Narsisti yhteistyökumppanina on jo muutenkin lähtökohtaisesti täysin kartettava ajatus.

Vierailija
286/565 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jatkan tätä vielä, olen siis yllä olevan kirjoittaja. 

-Mainostan kyllä somessa, mutta ihkaoikeina mainoksina. 

Mieleen tuli yksi markkinoija, joka halusi n. 250 € arvoisen tuotteen ilmaiseksi, ja lupasi kuuta ja aurinkoa taivaalta jos tehtäisiin "yhteistyötä".

Ehdotin kainosti, että tämä sopii niin, että hän maksaa tuotteen, ja saa alennuskoodin jota asiakkaat voivat käyttää. Jokaisesta ostoksesta jossa koodia käytetään, hän saisi 10% itselleen, joko lahjakorttina yritykseeni, TAI halutessaan rahana.

Lisätäkynä kerroin että hyvitän MYÖS  koko 250€ hänelle siitä tuotteesta, jos alennuskoodeja käytetään enemmän kuin 10kpl (hinnasta riippumatta), TAI koodin voimassaoloaikana minulle siirtyy 100 seuraajaa tai enemmän.

Ei kiinnostanut. 

Olisi joutunut aidosti markkinoimaan, eikä vain postamaan yhtä tai kahta kuvaa......

Vierailija
287/565 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse ainakin seuraan mieluummin suoraan yritystä tai puotia kuin some-influenseria.

Vierailija
288/565 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mieleen tuli yksi markkinoija, joka halusi n. 250 € arvoisen tuotteen ilmaiseksi, ja lupasi kuuta ja aurinkoa taivaalta jos tehtäisiin "yhteistyötä".

Ehdotin kainosti, että tämä sopii niin, että hän maksaa tuotteen, ja saa alennuskoodin jota asiakkaat voivat käyttää. Jokaisesta ostoksesta jossa koodia käytetään, hän saisi 10% itselleen, joko lahjakorttina yritykseeni, TAI halutessaan rahana.

Lisätäkynä kerroin että hyvitän MYÖS  koko 250€ hänelle siitä tuotteesta, jos alennuskoodeja käytetään enemmän kuin 10kpl (hinnasta riippumatta), TAI koodin voimassaoloaikana minulle siirtyy 100 seuraajaa tai enemmän.

Ei kiinnostanut. 

Olisi joutunut aidosti markkinoimaan, eikä vain postamaan yhtä tai kahta kuvaa......

Tämäkin esimerkki kertoo siitä että halutaan vaan niitä ilmaisua tuotteita antamatta asianmukaista vastinetta tuotteen hinnalle. Ei ihme jos yritykset ei tahdo markkinoida vaikuttajien kautta tai vaikuttajien kautta markkinointi laskee heidän arvostusta.

Vierailija
289/565 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rakennan taloja. Joka rqkennuksessa haluan ja on pakko tehdä yhteistyötä putkimiehen kanssa. Ja jos se ei ole hyvä eikä tee hommaansa tai tekee sen huonosti tai yrittää pissiä silmään niin kyllä, minä haukun sen putkimiehen kaikille, jotka tunnen. Ihan juuri siksi, että olen halunnut tehdä yhteistyötä ja se ei ole toiminut.

En minä näe, miksi se, että haluaa tai yrittää yhteistyötä estää toteamasta, että tämän kanssa sitä ei jatketa, eikä kenenkään muunkaan pitäisi?

Influenssereista tai ivana helsingistä en kummastakaan tiedä mitään, mutta noin yleensä yhteistyön periaate on juuri se, että puskaradio kyllä kertoo, toimiiko se vai ei.

Niin. Sinä et työskentelisi huonon putkimiehen kanssa kerta toisensa jälkeen hyvässä hengessä ja sitten yhtäkkiä toteaisi, että ihan paskaa olet tehnyt koko ajan.

Ilmeisesti tämä yhteistyö ei kuitenkaan ole sujunut niin hyvässä hengessä kerta toisensa jälkeen, että sitä yrityksen kannattaisi jatkaa toisen osapuolen sanelemilla ehdoilla. Tässä ei ole mitään salailtavaa että influenssereille on turhan suuret luulot vaikutusvallastaan.

Vierailija
290/565 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No influensserit nyt kokeilevat vaikuttaa sitten siihen suuntaan että Ivana Helsingille tulee tästä jotain haittaa :D Siinähän se oikea ammattitaito punnitaan :D

Olenko mä todella ainoa, jota tässä tapauksessa mietityttää se, että on tehty laajasti yhteistyötä somevaikuttajien kanssa, mutta nyt sitten haukutaan kaikki vaikuttajat? Kaikkien muiden mielestä tämä on ihan ok?

Jos on suostunut mekkopalkalla tekemään, on sitä jälkeenpäin mahdotonta lähteä muuttamaan, niin kuin missä tahansa muussakaan kaupan käynnissä.

Toinen asia, että jos joku haukkuu kaikki alani työntekijät julkisesti, ei se ole kutsu osallistua yhteiseen somesotaan.

Ulkopuolisen taas on täysin mahdotonta ottaa kantaa asiaan, josta tietää sitä ja tätä somessa kirjoitettua, mutta josta ei ole mitään oman käden tietoa.

Jos suomalainen oikeusjärjestelmä toimisi samalla tavalla, että kiistat käydään suosituimmuus menetelmällä, olisi vallassa oman käden oikeuteen perustuva lynkkayskulttuuri.

Ei kai tässä olekaan kyse siitä, että ne vaikuttajat ovat lähdössä jälkikäteen muuttamaan yhteistyön laatua, vaan sitä, että he kertovat oman puolensa asiasta. Paola Suhonen on kertonut oman puolensa ja nyt vaikuttajat, joiden kanssa Suhonen on omasta aloitteestaan pyrkinyt yhteistyöhön tai ollut yhteistyössä, kertovat nyt, mitä yhteistyö heidän kannaltaa on ollut.

Eivätkö he mielestäsi saisi kertoa sitä? 

Asioista voi keskustella huonoilla tavoilla ja hyvillä tavoilla.

Kumpi Suhosen keskustelunavaus mielestäsi oli, huono vai hyvä tapa?

Siihen vastaamisen tapa on se, joka merkitsee. Provosoimisesta ei kannata koskaan provosoitua.

Eli sinä et näe ongelmaa siinä, että Suhonen haukkuu entiset yhteistyökumppaninsa radiossa?

Miksi hän muuten pyrki provosoimaan?

Suhonen ei haukkunut ketään yhteistyökumppaniaan, hän kritisio ilmiötä yleisellä tasolla. Instatyttelit veti herneen neukkuun koska osui liian lähelle ja lähtivät kostoretkelle. No joutabvaa kitinää maailmaan mahtuu toki, mutta itselleen ja "brändilleen " nämä "influenserit" eniteb haittaa tekevät.

Tämä on pieni maa. Täällä on vaikea haukkua marginaalista ihmisryhmää kohdistamatta sitä juuri tiettyihin ihmisiin. 

Minusta tämä on nolosti hoidettu Paolalta. Hän olisi kaikessa hiljaisuudessa voinut lopettaa yhteistyöt somehenkilöiden kanssa, poistua somesta ja parin vuoden päästä kommentoida asiaa ja kertoa mikä on muuttunut. Nyt hän vain lausui jyrkkiä mielipiteitä aiheesta, jota hän ei oman kertomansa mukaan tunne, mutta jonka vaikutusta on kuitenkin aiemmin (jopa ihan lähiaikoina) halunnut hyödyntää yrityksensä markkinoinnissa. 

Minun on myös vaikea uskoa, että Ivana Helsingin ydinostajakunnassa on paljon ihmisiä, jotka eivät koe somea isoksi osaksi arkeaan. Loukkaamalla ns. influenssereitä, hän loukkasi osin samalla heidän seuraajiaan. Samalla, kun hän kutsui influenssereita mutu-tuntumalla huutelijoiksi, hän kutsui seuraajia mutu-tiedon uskojiksi. 

Minulla ei ole tarvetta boikotoida Ivanan vaatteita, ne eivät koskaan ole olleet tyyliäni. Taloudessa on vaikeat ajat edessä, eivätkä Ivanan vaatteet ole edullisia tai käytännöllisiä. Kannattiko juuri nyt ottaa riski, että edes osa uskollisimmista ostajista jää harkitsemaan seuraavan kukkakoltun hankintaa?

Vierailija
291/565 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kiinnostanut. 

Onnea vaan etsintään, jos noilla spekseillä etsit mainostoimistoa tekemään markkinointikampanjaa.

Vierailija
292/565 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä vaikuttajathan on enimmäkseen mistään mitään tietämättömiä lapsentasoisia harrastelijoita jotka kehuvat mitä vain tuotetta saadakseen karkkirahaa. Ei sellaisiin tuuliviireihin ole mitään luottamista.

Tuotteesta eivät ole viikko sitten edes kuulleetkaan, saati että heillä olisi mitään toimialaosaamista, koulutusta tai ymmärrystä.

Kunhan rahasta länkyttävät.

Ota itse selvää tuotteiesta josta olet kiinnostunut lukemalla kunnon testejä esim Kuluttaja -lehteä tai alan aikakauslehtiä. Myös oman alansa oikeiden ammattilaisten tekemien Youtubevidoiden kommentit ovat avartavaa selattavaa.

Vierailija
293/565 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos influensereiden mm. yksi louis vuitton laukku saavutti niin suuren suosion, että siihen oli 1,5 v jono ympäri maailman. Ko. laukku maksoi 1400€ eli ei ihan pikkurahoja. En väittäisi ettei influenssereilla ole valtaa tai näkyvyyttä.

Vierailija
294/565 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ivana helsingin vaatteet on niin kaameita kukertavia trikoo rytkyjä ettei niitä pelasta mikään.

Vierailija
295/565 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksihän ivana helsinki piti vaikuttajille reilu viikko sitten tilaisuuden, jossa pyydettiin vaikuttajia kuvaamaan ivanan rytkyjä päällään someen jotta ivana saa mainosta jos ei kerta heistä ole mitään hyötyä? Tästäkin toki vain rytkyjä palkaksi.

Vierailija
296/565 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mekkopalkalla vaikuttaja saa vaan mekko saatu kuvan someen johonkin stooriin, maksamalla kampanjasta saa kampanjasuunnitelman joka yhdessä suunnitellaan, sovitaan ja hyväksytään, näkyvyyttä ja toistoa niin usein kun tahtoo, luvut ja seurannan yms. Ihan itse voi ivanakin valita.

Vierailija
297/565 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mekkopalkalla vaikuttaja saa vaan mekko saatu kuvan someen johonkin stooriin, maksamalla kampanjasta saa kampanjasuunnitelman joka yhdessä suunnitellaan, sovitaan ja hyväksytään, näkyvyyttä ja toistoa niin usein kun tahtoo, luvut ja seurannan yms. Ihan itse voi ivanakin valita.

Mekkopalkalla yritys saa vaikuttajalta*

Vierailija
298/565 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseasiassa on tutkittu että esim. kardashianeilla on enemmän valtaa ihmisiin ja heidän mielipiteisiin kuin pressalla ja lehdillä, että tuota miettisin vähän näitä kommentteja.

Vierailija
299/565 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kiinnostanut. 

Kun toimin bloggaajana, itse ehdotin näitäkin.

Yleisesti pyysin lainaksu mekon ja ehdotin maksan pesulan.

Vaihtoehtoja on. Kannattaa valita se, mistä itselle on eniten hyötyä.

Blogin ensimmäisinä vuosina pyysin alekoodia lukijoille hatusta. Jonkun syyn takia koodi on edelleenkin voimassa.

Kun olin lopettanut blogin, hattumestari kysyi mitä tehdään, kun edelleen saa tilauksia alekoodilla.

Kerroin lahjoittaa mun osuuden spr.lle

Bloggaajia ja yrityksiä on joka lähtöön

Vierailija
300/565 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monenkin influensserin päällä on ollut paljon rytkyjä joista näkee että ei oo normaalia tyyliä

Nimeä muutama? isoimmat ainakin selkeästi vetää omalla tyylillään jatkuvasti. Ja heillä on se vakio yhteistyökumppanit. Esi. Rosanna Kulju, Sara Sieppi, Martina Aitolehti, Metti Forssel, Hanna Väyrynen, Natalia Oona, Charin Carita, Magicpoks Maj, Jonna Leppänen, Karita Tuomola, Shirly, Veronica Verho, Xenia ym ym.