Jos 1.sairaslomapäivä muuttuu palkattomaksi
Jos 1. sairaslomapäivä muuttuu palkattomaksi, jään jatkossa aina viideksi päiväksi sairaaksi. Tämä on protesti.
Kommentit (99)
Menetät sen ekan päivän palkan lisäksi 20% muiltakin päiviltä ja seuraavissa yt:issä lähtee koko työpaikka
Kannattaa ruveta kansanedustajaksi.
Ei vaan, Ruotsissahan tämä on ollut käytössä jonkin aikaa, ja on todettu sairaslomien pitämisen lisääntyneen runsaasti, vaikka alkuvaiheessa ne lyhenivätkin.
[quote author="Vierailija" time="09.09.2015 klo 21:18"]Sairastumisesta rankaistaan.
[/quote]
Pitäisikö sinun sairastumisestasi rangaista työnantajaasi? Oikeasti?
[quote author="Vierailija" time="09.09.2015 klo 21:16"]
Menetät sen ekan päivän palkan lisäksi 20% muiltakin päiviltä ja seuraavissa yt:issä lähtee koko työpaikka
[/quote]
Ei haittaa eikä kiinnosta.
[quote author="Vierailija" time="09.09.2015 klo 21:17"]
Kannattaa ruveta kansanedustajaksi.
Ei vaan, Ruotsissahan tämä on ollut käytössä jonkin aikaa, ja on todettu sairaslomien pitämisen lisääntyneen runsaasti, vaikka alkuvaiheessa ne lyhenivätkin.
[/quote]
Ruotsissa vältetään karenssipäivää sillä, että käydään eka saikkupäivänä leimaamassa itsensä työpaikalle ja lähdetään parin tunnin päästä pois. Näin karenssia ei tule. Lisäksi omalla ilmoittamisella saa olla 7 päivää pois. Eli tätähän Ruotsissa paljon tehdään, että otetaan ylimääräinen viikon loma, mutta käväistään karenssipäivänä leimaamassa itsensä sisään ja kohta pois, vältetään karenssi.
Yksi ongelma tulee ikääntyneempien työntekijöiden kanssa. Nyt on oltu saikulla ja yritetty tehdä taas töitä mahdollisimman pitkään, kunnes on ollut pakko jäädä pois. Nyt vedetään putkeen yhdellä saikulla mahdollisimman pitkään, ettei tule useampaa karenssipäivää.
Eli aiemminkin on tullut saikuteltua ja nyt on kova hinku päästä kostamaan kun tämä saavutettu etu poistetaan? Olisi hyvä, jos paikkasi saisi joku työhaluinen.
No nyt loppuvat ainakin turhat sairauspoissaolot.
Ja kuinka paljon ihmiset oikein sairastavat? Itse en sairasta juuri ollenkaan. Jos kerran kymmenessä vuodessa pitää olla yksi päivä palkattomalla sairauden vuoksi, niin eipä se paljon hetkauta. Mutta ymmärrän, että on sitten sellaisia, joille noita poissaoloja kertyy. Mutta eikö totuus ole kuitenkin se, että aika harvoin niitä sairauslomia pitää pitää.
[quote author="Vierailija" time="09.09.2015 klo 21:23"]
No nyt loppuvat ainakin turhat sairauspoissaolot.
Ja kuinka paljon ihmiset oikein sairastavat? Itse en sairasta juuri ollenkaan. Jos kerran kymmenessä vuodessa pitää olla yksi päivä palkattomalla sairauden vuoksi, niin eipä se paljon hetkauta. Mutta ymmärrän, että on sitten sellaisia, joille noita poissaoloja kertyy. Mutta eikö totuus ole kuitenkin se, että aika harvoin niitä sairauslomia pitää pitää.
[/quote]
Tuskin loppuvat, koska jos eka saikkupäivästä ei saa palkkaa, ei siitä voi vaatia todistustakaan. Eli voit ottaa koska tahansa palkattoman päivän, kun ei kiinnosta mennä töihin. Nykyään pitää anoa palkaton työpäivä, mutta uusi laki antaa mahdollisuuden pitää palkattoman päivän koska tahansa.
Sinänsä mielenkiintoista että nyt ne kaikki työnsankarit jotka mielellään ovat tähänkin asti tulleet sairaana töihin, saavat seuraa myös kaikista niistä jotka ovat tähän asti olleet kahden vaiheilla. Erittäin mukava uutinen kaikille niille joilla on syystä tai toisesta alentunut vastustuskyky, kuten esim biologisia reumalääkkeitä käyttävät.
Muuten hyvä mutta se normaali-ihmisen flunssa joka kestää kolmesta viiteen päivään vetää käytännössä sängyn pohjalle kuukaudeksi, ja mikään vähääkään vakavampi alkaa olla hengenvaarallista. Tähänkin asti väistely on ollut lähinnä tuurista kiinni mutta nyt tästäkin tehdään ilmeisesti selviytymispeli jossa leikitään ihmisten hengellä.
Ei näin.
Jos ekalta päivältä ei tarvi enää todistusta, niin voikin silloin tällöin vietellä palkattomia vapaita kun on "kipeenä".
Siis eikö tässä oo mitään sellaista, että ei koske niitä, joilla diagnosoitu sairaus ja sairaudesta aiheutuu juuri päivän poissaolot? Ymmärrän, että flunssista ja muista porukka joutuu olemaan omaan piikkiin pois sen päivän, vaikka se onkin ihan perseestä. Itse sairastan migreeniä ja tästä koituu usein juurikin tuo päivän poissaolo. Olisi ihan reilua, että jos on lääkärin todistus pitkäaikaisesta sairaudesta niin ei sen takia tartteis rahojaan menettää. Meinaan niitä migreenikohtauksia tulee "hiukan" useammin kuin flunssia, oksennustauteja yms. Minkä mä sille voin, että sairastan tällaista sairautta, josta tulee usein päivän poissaolo? En välttämättä kohtauksessa kykene menemään työpaikalle mitenkään.
On tuo aika epäreilua. Esimerkiki minä migreenistä kärsivänä tarvitsen silloin tällöin sen yhden päivän sairasloman, mutta muuten en ole ikinä kipeänä. Niinpä minä siis tulevaisuudessa maksan kaikki sairaspäiväni omasta pussista, kun taas pitempiä saikkuja pitävä pääsee halvemmalla.
[quote author="Vierailija" time="09.09.2015 klo 21:31"]Jos ekalta päivältä ei tarvi enää todistusta, niin voikin silloin tällöin vietellä palkattomia vapaita kun on "kipeenä".
[/quote]
Miksi ei tarvisi todistusta?? Ei sitä nyt omin luvin silti saa olla pois vaikkei palkkaa saisi!
[quote author="Vierailija" time="09.09.2015 klo 21:33"]
[quote author="Vierailija" time="09.09.2015 klo 21:31"]Jos ekalta päivältä ei tarvi enää todistusta, niin voikin silloin tällöin vietellä palkattomia vapaita kun on "kipeenä". [/quote] Miksi ei tarvisi todistusta?? Ei sitä nyt omin luvin silti saa olla pois vaikkei palkkaa saisi!
[/quote]
Ja mitähän tapahtuu jos en toimita todistusta? Tällä hetkellä seuraus on se että en saa palkkaa. Ei muuta.
Ihan kauhea uudistus. En ole koskaan ollut aiheetta pois. Tämän jälkeenhän voin olla, koska se ei edes maksa työnantajalle mitään. Selvä. Pitääpä muistaa.
[quote author="Vierailija" time="09.09.2015 klo 21:33"]On tuo aika epäreilua. Esimerkiki minä migreenistä kärsivänä tarvitsen silloin tällöin sen yhden päivän sairasloman, mutta muuten en ole ikinä kipeänä. Niinpä minä siis tulevaisuudessa maksan kaikki sairaspäiväni omasta pussista, kun taas pitempiä saikkuja pitävä pääsee halvemmalla.
[/quote]
Mutta se ei ole epäreilua että työnantaja maksaa vähän väliä sairaspäivistä mutta ei saa työpanostasi?
[quote author="Vierailija" time="09.09.2015 klo 21:31"]
Minkä mä sille voin, että sairastan tällaista sairautta, josta tulee usein päivän poissaolo? En välttämättä kohtauksessa kykene menemään työpaikalle mitenkään.
[/quote]
Sama juttu. Kohtauksia tulee parista kolmeen kertaan viikossa, eikä siinä kunnossa autoa lähdetä ajamaan. Tai voin sitten lähteä Sipilän ohjeistuksella mutta en ota vastuuta jos jonkun henki lähtee.
Käytännössä tulot putoavat lähemmäs 50% - lienee ehkä aiheellista siirtyä työttömäksi. Migreenihän ei ole sairaus jonka vuoksi pääsisi sairauseläkkeelle ellei ensin todista olevansa muutenkin mielisairas. Jälkimmäisen järjestämisessä tosin Kepu tekee kaikkensa.
[quote author="Vierailija" time="09.09.2015 klo 21:31"]
Siis eikö tässä oo mitään sellaista, että ei koske niitä, joilla diagnosoitu sairaus ja sairaudesta aiheutuu juuri päivän poissaolot? Ymmärrän, että flunssista ja muista porukka joutuu olemaan omaan piikkiin pois sen päivän, vaikka se onkin ihan perseestä. Itse sairastan migreeniä ja tästä koituu usein juurikin tuo päivän poissaolo. Olisi ihan reilua, että jos on lääkärin todistus pitkäaikaisesta sairaudesta niin ei sen takia tartteis rahojaan menettää. Meinaan niitä migreenikohtauksia tulee "hiukan" useammin kuin flunssia, oksennustauteja yms. Minkä mä sille voin, että sairastan tällaista sairautta, josta tulee usein päivän poissaolo? En välttämättä kohtauksessa kykene menemään työpaikalle mitenkään.
[/quote]
Niin kyllä jotenkin pitäisi huomioida oikeasti pitkäaikaissairaat, jotka kuitenkin haluavat olla työelämässä mukana.
Minullakin pahat vatsaoireet chrohnin taudista, välillä (keskimäärin 1-2 krt kuukaudessa) joudun olemaan juuri sen yhden päivän poissa, koska en pysty edes kävelemään kivuilta. Haluan kuitenkin jatkaa työtäni heti kun vointini sen sallii.
On surullista jos palkkaa pienennettään ahkerilta, oikeasti motivoituneilta työntekijöiltä.
Kiukuti kiukuti