Oikeus kieltäytyä aborttien teosta
Kommentit (105)
[quote author="Vierailija" time="09.09.2015 klo 16:20"][quote author="Vierailija" time="09.09.2015 klo 16:15"]
[quote author="Vierailija" time="09.09.2015 klo 16:11"]
Tällaisia töihinsä kykenemättömiä rassukoita ei sitten kannata palkata mihinkään. Mielestäni tämä asia tulee merkitä henkilön CV:n tietoihin, koska kukaan ei halua vapaamatkustaja-laiskiasita töihin työkaveriksi.
Mahtaa muuten nämä aborttienvastustajahihhulit vihata lääkkeellistä keskeytystä ;)
[/quote]
Olkoon Luoja sinulle armollinen.
[/quote]
Olkoon Jumalatar ja Suuri Sarvipää sinulle armollisia.
[/quote]
Apua näen sielunisimin Annelin ja Jensin hyppelemässä alasti ulkona päässään dildosarvet, siis Jumalatar ja Suuri Sarvipää.
Miksi tähän usko sekoitetaan? Vakaumus voi tarkoittaa muutakin. En ole kristitty, mutta sikiön surmaamista pidän kuvottavana. Joskus hyvin harvoin se täytyy tehdä vaikka äidin hengen pelastamiseksi. Mutta kuvottavaa se tietenkin silloinkin on. Ihminen se sikiökin on.
[quote author="Vierailija" time="09.09.2015 klo 17:08"]
Miksi tähän usko sekoitetaan? Vakaumus voi tarkoittaa muutakin. En ole kristitty, mutta sikiön surmaamista pidän kuvottavana. Joskus hyvin harvoin se täytyy tehdä vaikka äidin hengen pelastamiseksi. Mutta kuvottavaa se tietenkin silloinkin on. Ihminen se sikiökin on.
[/quote]
Usko sekoitetaan asiaan siksi, että jos vakaumuksen perusteella aletaan tehdä poikkeuksia niin samalla joudutaan tekemään poikkeuksia uskonnollisin perustein esitetyn vakaumuksen vuoksi. Ei vakaumuksia voi laittaa vakavuusjärjestykseen ja sillä tavalla antaa yhdelle erioikeus mutta toiselle ei.
Jehovalaiset vapautettiin asepalvelusta uskonnollisen vakaumuksen perusteella. Nykyään tuolle vapautukselle ei enää ole perustetta mutta sääntö on ja pysyy. Tässä yhteydessä on pohdittu vakaumusten keskinäistä arvojärjestystä.
http://yle.fi/uutiset/mika_on_tarpeeksi_vahva_vakaumus_asevelvollisuudesta_kieltaytymiselle/6630138
[quote author="Vierailija" time="09.09.2015 klo 16:20"]
No ainakin tämä mediassa muistuttaa että kaikki eivät hyväksy aborttia. Jos ei lakialoite mene läpi niin häviää kuitenkin se harhaluulo että abortti ovat kaikkien mielestä ok. Edes pientä häpeän tunnetta saisi jokainen aborttia hakeva tuntea.
[/quote] Minkä vuoksi pientä häpeän tunnetta tarvitsisi tuntea hakemastaan laillisin syin tehdystä abortistaan? Miksi minun pitäisi hävetä ei-toivomani raskauden jatkumisen ei-jatkumista vastoin tahtoani ja määräysvaltaani omaa kehoani kohtaan? Jos olen käyttänyt asianmukaisesti ehkäisykeinoa, joista mikään ei ole satasen varman, ja se on pettänyt, ja oma henkeni on ollut jo vaarassa edellisissä raskauksissa komplikaatioineen, niin oi miksi minulla ei saisi olla itsesuojeluvaisto terve ja normaali, ja oi miksi en saisi teetättää laillista raskauteni keskeyttämistäni? Ketä se haittaa? Kerropa nyt ja millä tavalla minun aborttini haittaa muita?
Vastaavasti pitää avioerot kieltää, sehän on suuri synti, jos mikä, kaikki ihmiset, jotka menevät vihille, pitää siinä pysymän loppuelämänsä vaikka hampaita kiristellen, ei sitä niin vaan erota saa, ei toki, eihän se ole oikein, että esim. juopporetkusta naisten hakkaajasta ero otetaan, ja lapsetkin siitä häiriintyy, kun avioero tullee, aah, näitä vakaumuksellisia tietyn ammatin valitsijoita, onks pakko mennä hommaan, jossa toimenkuvaan kuuluu abortin tekemiset?
Hullua, että hoitoalalle hakeutuu hihhuleita, jotka asettavat mielipiteensä potilaan edun edelle. Ei alalle vaan jonnekin muualle.
Samalla logiikalla voitaneen laatia laki, että lääkäri, joka ei itse polta tupakkia, ja vastustaa sitä toimintaa, on vakaumuksensa puolesta sallittava kieltäytymän hoitamasta tupakoivaa keuhkosyöpään sairastunutta tupakoitsijaa.
Suomessa on erittäin hyvä ja toimiva aborttilainsäädäntö ja kansainvälisesti arvioiden ja abortteja tehdään vähän ja kaikki niistä laillisesti ja turvallisesti. Asiaan ei ole tarvetta hakea mitään muutosta. Edelleen toistan sen, että kenenkään ei ole pakko hakeutua alalle eikä työpaikkaan, joissa näitä asioita joutuu kohtaamaan ja on potilaita kohtaan oikein, että heitä hoitavat sellaiset ihmiset, jotka nöiden tehtävien kanssa pystyvät asiallisesti ja ammatillisesti toimimaan.
Mihin asti uskonnollinen vakaumus saa päättää, mitä työtehtäviä voin tehdä? Voinko kieltäytyä määräämästä tai asentamasta kierukkaa tai määräämästä e-pillereitä niitä haluavalle potilaalle? Voinko olla antamatta tai määräämättä verensiirtoa sitä tarvitsevalle potilaalle? Voinko opastaa ja ohjata uskovaisena psykologina asiakasta pysymään avioliitossa, vaikka hän itse kokisi paremmaksi erota? Voinko kieltäytyä tekemästä transihmiselle lähetettä sukupuolenvaihdosarvioon tai tekemästä noita leikkauksia, jos uskonnollinen kantani hyväksyy vain heteronormatiivisen elämän? Voinko hoitaa HIV-positiivista seksuaalisesti aktiivista homoseksuaalia tuomitsematta ja väheksymättä? Mikä ratkaisee oikean ja väärän, potilaan arvot vai lääkärin tai hoitajan arvot?
[quote author="Vierailija" time="09.09.2015 klo 17:02"]
[quote author="Vierailija" time="09.09.2015 klo 16:20"][quote author="Vierailija" time="09.09.2015 klo 16:15"] [quote author="Vierailija" time="09.09.2015 klo 16:11"] Tällaisia töihinsä kykenemättömiä rassukoita ei sitten kannata palkata mihinkään. Mielestäni tämä asia tulee merkitä henkilön CV:n tietoihin, koska kukaan ei halua vapaamatkustaja-laiskiasita töihin työkaveriksi. Mahtaa muuten nämä aborttienvastustajahihhulit vihata lääkkeellistä keskeytystä ;) [/quote] Olkoon Luoja sinulle armollinen. [/quote] Olkoon Jumalatar ja Suuri Sarvipää sinulle armollisia. [/quote] Apua näen sielunisimin Annelin ja Jensin hyppelemässä alasti ulkona päässään dildosarvet, siis Jumalatar ja Suuri Sarvipää.
[/quote]
Kaikki wicat kiristelevät nyt hampaitaan ja yrittävät olla nauramatta..
[quote author="Vierailija" time="09.09.2015 klo 17:26"][quote author="Vierailija" time="09.09.2015 klo 16:20"]
No ainakin tämä mediassa muistuttaa että kaikki eivät hyväksy aborttia. Jos ei lakialoite mene läpi niin häviää kuitenkin se harhaluulo että abortti ovat kaikkien mielestä ok. Edes pientä häpeän tunnetta saisi jokainen aborttia hakeva tuntea.
[/quote] Minkä vuoksi pientä häpeän tunnetta tarvitsisi tuntea hakemastaan laillisin syin tehdystä abortistaan? Miksi minun pitäisi hävetä ei-toivomani raskauden jatkumisen ei-jatkumista vastoin tahtoani ja määräysvaltaani omaa kehoani kohtaan? Jos olen käyttänyt asianmukaisesti ehkäisykeinoa, joista mikään ei ole satasen varman, ja se on pettänyt, ja oma henkeni on ollut jo vaarassa edellisissä raskauksissa komplikaatioineen, niin oi miksi minulla ei saisi olla itsesuojeluvaisto terve ja normaali, ja oi miksi en saisi teetättää laillista raskauteni keskeyttämistäni? Ketä se haittaa? Kerropa nyt ja millä tavalla minun aborttini haittaa muita?
[/quote]
Jos henkesi on raskauden takia vaarassa menet tietenkin sterilisaatioon. Sen lisäksi vielä hormonikierukka. Jos näistä huolimatta tulet raskaaksi, mene aborttiin.
[quote author="Vierailija" time="09.09.2015 klo 15:17"][quote author="Vierailija" time="09.09.2015 klo 15:11"][quote author="Vierailija" time="09.09.2015 klo 15:10"]
Kuuluu työhön. Ei työtehtäviä tule voida valita vakaumuksen perusteella.
[/quote]
Ei tule kuulumaan työhön, jos lakimuutos tulee.
[/quote]
Kyseenalaista lähteä tälle tielle. Onko seuraavaksi lääkäri, jonka vakaumuksen mukaan sielu on veressä oikeutettu kieltäytymään tekemästä verensiirtoja?
[/quote] nykyään ei verensiirtoja tarvii tehdä . Voidaan hoitaa muutenkin
Miksi ihminen hakeutuu alalle, jolla tehdään abortteja, jos ei niitä kerran halua tehdä?
Minäkin haluan opettajana valita, ketä opetan ja mitä opetan ja milloin opetan. Jos en tykkää jostain oppiaineeni osa-alueesta, en halua käydä sitä läpi. Haluan myös itse valita, kenet päästän luokkaan ja ketä en. Jaa häh, eikö käy? Mutta jos vakaumukseni sanoo näin?
Tässä ketjussa on törkeää vihapuhetta uskovia, vakaumuksellisia kristittyjä kohtaan! Uskontoja pitää kunnioittaa. Aina löytyy joku ateisti toteuttamaan aborttinne mutta hyvä asia kristityille ja muslimeille.
Mitä seuraavaksi? Oikeus olla hoitamatta juoppoja/narkkareita/pedofiileja/raiskareita/jne jne...
Vakaumus estää "roskasakin" hoitamisen.
Kunnan ainoa lesta lääkäri ei suostu hoitamaan leukemia potilaita verensiirroilla? Rukoillaan että se paranee...
[quote author="Vierailija" time="09.09.2015 klo 17:43"]
[quote author="Vierailija" time="09.09.2015 klo 15:17"][quote author="Vierailija" time="09.09.2015 klo 15:11"][quote author="Vierailija" time="09.09.2015 klo 15:10"] Kuuluu työhön. Ei työtehtäviä tule voida valita vakaumuksen perusteella. [/quote] Ei tule kuulumaan työhön, jos lakimuutos tulee. [/quote] Kyseenalaista lähteä tälle tielle. Onko seuraavaksi lääkäri, jonka vakaumuksen mukaan sielu on veressä oikeutettu kieltäytymään tekemästä verensiirtoja? [/quote] nykyään ei verensiirtoja tarvii tehdä . Voidaan hoitaa muutenkin
[/quote]
Jaa, ihan huvikseenko yritetään saada ihmisiä luovuttamaan verta?
[quote author="Vierailija" time="09.09.2015 klo 17:45"]Tässä ketjussa on törkeää vihapuhetta uskovia, vakaumuksellisia kristittyjä kohtaan! Uskontoja pitää kunnioittaa. Aina löytyy joku ateisti toteuttamaan aborttinne mutta hyvä asia kristityille ja muslimeille.
[/quote]
Antakaa nyt joku järkevä perustelu sille, MIKSI JOKU MUSLIMI TAI KRISTITTY HAKEUTUISI SELLAISEEN PAIKKAAN TÖIHIN, MISSÄ JOUTUU TEKEMÄÄN JOTAIN, MIKÄ ON HÄNEN VAKAUMUSTAAN VASTAAN?
Tätä olen odottanut. Tietenkin jotkut abortit ymmärrän, mutten halua silti osallistua kaikkiin.
T. Lääkäri
[quote author="Vierailija" time="09.09.2015 klo 17:51"]Tätä olen odottanut. Tietenkin jotkut abortit ymmärrän, mutten halua silti osallistua kaikkiin.
T. Lääkäri
[/quote]
Aivan, koska jokainen lääkäri ja hoitaja joutuu työssään tekemään abortteja. Itse olen kieltäytynyt aborttien tekemisestä menemällä töihin semmoseen paikkaan missä niitä ei tehdä. Taidanpa absolutistina hakeutua baariin töihin ja kieltäydynpä myymästä viinaa, koska vakaumukseni kieltää. Taidanpa oikein laittaa lakialoitteen siitä, että absolutistien pitää baarissa saada kieltäytyä myymästä viinaa vaikka baarimikon tehtävään onkin tietoisesti hakeutunut. Hienoa logiikkaa!
[quote author="Vierailija" time="09.09.2015 klo 15:24"]
Minulle kelpaa muutos, jos samalla nämä vakaumuksensa vuoksi työtehtävistä kieltäytyvät luokitellaan kykenemättömiksi kaikkiin työtehtäviin ja tämä kykenemättömyys vaikuttaa työhönottoon ja palkkaan.
Eihän se ole sopivaa, että tohtori X tekee myös tohtori D:n tehtävät ja D vain nauttii X:n työn hedelmistä.
[/quote]
Kannatetaan! Teetkö heti kansalaisaloitteen?
[quote author="Vierailija" time="09.09.2015 klo 16:26"]
[quote author="Vierailija" time="09.09.2015 klo 16:24"]
[quote author="Vierailija" time="09.09.2015 klo 16:20"]No ainakin tämä mediassa muistuttaa että kaikki eivät hyväksy aborttia. Jos ei lakialoite mene läpi niin häviää kuitenkin se harhaluulo että abortti ovat kaikkien mielestä ok. Edes pientä häpeän tunnetta saisi jokainen aborttia hakeva tuntea. [/quote] On harhaluulo kuvitella että on olemassa harhaluulo että abortti on kaikkien mielestä ok.
[/quote]
Lisää kristillisyyttä, abortti ei ok.
[/quote]
Avioero ei ole ok. Ruumiillisen kurituksen puute ei ole ok. Ei ole myöskään ok ettei jumala ole pistänyt meitä sotimaan mitään kansaa vastaan aikoihin. Ja jotain heinäsirkkoja tai muita vitsauksia pitäisi myös saada lisää.