Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Julkisella sektorilla vuosilomia lyhennetään 38 työpäivästä 30 työpäivään.

Vierailija
08.09.2015 |

YES!!!!

Kommentit (102)

Vierailija
61/102 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö yhteiskuntasopimus tarkoita sitä, että kaikik tinkivät, ei vaan ne jolla 38pv lomaa ? Tämä ei koske kun murto-osaa.

Vierailija
62/102 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuule di, tervetuloa vaan yksityiselle. Mulla 12v takana ja palkka alle 3500€. Lomaa 25 päivää vuodessa eli 4vkoa koska lauantaitkin lomapäiviä...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/102 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 17:31"][quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 16:45"]

Minulla kaupungilla palkka bruttona 2200€, vaatimuksena ylempi korkeakoulututkinto, vuosilomaa 28 pv. Jatkuvasti palkattomia ylitöitä. Opiskelen parhaillaan uuteen ammattiin.

[/quote]

saatko ylityöt pitää vapaana?
[/quote][quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 17:31"][quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 16:45"]

Minulla kaupungilla palkka bruttona 2200€, vaatimuksena ylempi korkeakoulututkinto, vuosilomaa 28 pv. Jatkuvasti palkattomia ylitöitä. Opiskelen parhaillaan uuteen ammattiin.

[/quote]

saatko ylityöt pitää vapaana

En koskaan ehdi. Lisäksi minulla ei ole virallidta ylityölupaa, sillä meillä on ylityökielto. Käytännössä kuitenkaan en ehdi tehdä kaikkea työajan puitteissa, vaikka olen nopea tekemään.

Vierailija
64/102 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

KENELLÄ julkisella sektorilla on 38päivää lomaa? Kunnassa töissä ties miten pitkään ja lomia vain 30. Mitä ne toimet ja virat on, joista viikko lomia saadaan nipistettyä?

Vierailija
65/102 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 19:05"]Täällä korkeakoulutettu, asiantuntijatyötä valtiolla tekevä, joka ei ole tajunnut että julkisen sektorin palkkakehitys on pilviä hipovaa ja syy tämän maan ongelmiin. Palkka 2600, ylitöitä ei saa rahana eikä voi pitää vapaana vaan liukumien puitteissa. Pitkien lomien makuun en ole vielä päässyt, enkä näillä näkymin pääsekään. Ai niin, sijaisia ei ole otettu koko täälläoloaikanani. Ihan sama olenko töissä, lomalla tai sairauslomalla, työni hoidan kuitenkin itse ja ylitöinä jos ei muuten onnistu.
[/quote]

Juuri näin. En ymmärrä mitä säästetään, sijaisia ei ole otettu vuosikausiin. Palkkaa saan minäkin 2200, vaikka olen johtavassa asemassa. Työvuosia takana 30v.

Vierailija
66/102 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän vertailutietoa tässä julkisen sektorin työntekijänä omasta ja perhepiirin kokemuksesta: Olen vaativassa esimiesasemassa, 42 alaista, akateeminen tutkinto. Normaali työaika ei ole koskaan riittänyt työmäärästä selviytymiseen, vaan teen viikottain 5-10 h ylitöitä. Palkka n. 4000 € brutto kk. 38 päivän vuosilomiin on vielä monta vuotta aikaa, eli lomat 30 päivää/vuosi vielä pitkän aikaa. Kaikki lomarahat on aina pitänyt ottaa vapaana, sillä muuten en yksinkertaisesti JAKSA! Lisää töitä tulee kuukausittain, mutta mistään vanhasta ei luovuta. Työmäärä on sellainen, että osa jää tekemättä ja suurin osa on pakko tehdä hutiloiden, että saa edes ne tehtyä. Käytännössä olen burn outin partaalla, 36 vuotiaana. Ihmisten eläköidyttyä uusia ei oteta tilalle, vaan kaikista tehtävistä on koko ajan suoriuduttava entistä pienemmällä porukalla.

En tiedä, mistä vuosista täällä puhutaan (ehkä jostain 80-luvusta, jolloin olin itse vielä koulun penkillä), mutta tehostaminen on ollut todella raakaa ja irtisanomisiakin on julkisella puolella käytetty.

Sisareni on taas yksityisellä, vastaavassa asemassa (päällikkötasolla), amk-koulutuksella ja 7 alaista. Ylitöitä ei tee, palkka n.6000 €, ikä 32 vuotta. Normaalit lomat ja vuosittain bonukset päälle.

Niin pistää vihaksi nämä puheet julkisen puolen loisista ja lomakateudesta. Mitä saavutetaan sillä, että iän karttuessa lomia ei kerry enempää ja eläkevuodetin ovat karanneet itsellänikin sinne 68 vuoteen. Vastassa on todennäköisesti ennenaikainen sairastuminen/sairaseläke. Palkkahan ei vuosien tai kokemuksen perusteella täällä enää nouse.

Kyllä kannattaa prkl kadehtia! Olen täysin valmis jakamaan työtäni halukkaalle - lyhentämään työaikaani vaikka 50 % ja saamaan siitä hyvästä 2000 € palkkaa. Elämänlaatuni on tällä hetkellä suoraan sanottuna täyttä paskaa, että todellakin olen jakamaan työtäni halukkaalle ja kohentamaan elämänlaatuani isommalla vapaa-ajalla. 

Työn jakamisella voisi olla jotain mahdollisuuksiakin saada työtä työttömille ja työläisiä jaksamaan jatkaa työntekoa pidempään. Jostain syystä tämä ei ole missään hallituksen keinovalikoimassa, vaan työssäolijat halutaan tappaa sinne (julkisen) sorvin ääreen.

Kansalaisten tietämättömyyttä ja kateutta käytetään hyväksi ajamalla toisarvoisia hankkeita läpi, jotka eivät kuitenkaan ratkaise esim. työttömyysongelmaa.

Kiitos ja anteeksi - t. julkisen sektorin työläinen, jonka vastuualueelle kuuluu kansalaisten oikeusturvan toteutumisen, tasa-arvoisen kohtelun ja perustuslaillisuuden toteutuminen.

Vierailija
67/102 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikea säästökohde kerrankin! Laskutapoja sotkee kun yksityisellä lauantaista menee lomapäivä ja julkisella ei. Ehkä olisi selkeämpää puhua viikoista. Eli jos tuo 30 päivää on 6 viikkoa niin jukkisella edelleen viikko enemmän lomaa kuin yksityisellä.

Ja minusta turha vikistä tulospalkkioista; ei niitä yksityisellä puolella makseta jos huono tulos tai esim. vaihtaa firman sisällä toiseen positioon missä ei tulospalkkaa. Itse vaihdoin työpaikkaa, uudessa pelkkä peruspalkka.

Vierailija
68/102 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vali,vali,vali....luulis ainakin näiden aina sairaiden sairaslomien vähenevän. Meilläkin muutamat tyypit ovat kolmen päivän saikulla pari kertaa kuukaudessa.

Vierailija
69/102 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 19:20"]

KENELLÄ julkisella sektorilla on 38päivää lomaa? Kunnassa töissä ties miten pitkään ja lomia vain 30. Mitä ne toimet ja virat on, joista viikko lomia saadaan nipistettyä?

[/quote]

Tutustu KVTESiin. Kaikilla, joilla palvelusaikaa yli 15 vuotta.

Vierailija
70/102 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 16:44"]

Mitä olen katsellut työpaikkailmoituksua, niin valtiolla peruspalkka on alhainen, mutta henkilökohtaiset lisät nostavat palkan aina hyväksi. Ja näissä paikoissa henkilökohtaista lisää saa suuren osuuden ensimmäisestä työpäivästä lähtien kuka tahansa valituksi tullut. Eli peruspalkka on suurta kusetusta, jolla saadaan valtion palkat vaikuttamaan pieneltä

Anna mun nauraa!

Valtiolla heko-pisteiden eli henkilökohtaiset lisät ovat aina pienimmät mahdolliset taloon tullessa. Niitä saa sitten hien ja tuskan kanssa yrittää nostattaa joka vuosi palkkakeskusteluissa. Heko-pisteiden nouseminen naisilla myös lakkaa lasten saantiin... Että näin ne muka pienet palkat todella ovatkin pienet.

[/quote]

Vierailija
71/102 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä! Ei niitä 38:aa kerkee edes pitää, t Kunnan ikänainen

Vierailija
72/102 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kenestäkään tuo 2500 e perhevapaita pitävien naisten työnantajille ole hyvä juttu? Tosin.. musta se on vähän väärin, että on valtion varoja. Miksei isän ja äidin työnantajien kesken jaeta sitä pottia?

Vierailija
73/102 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 16:10"]

Opettajilla ei ole lomaa, vaan vuoden opetusmäärän palkka on jaettu 12 kuukaudelle. Opeilla ei myöskään ole muuten virallista ruoka- tai kahvitaukoa, eikä työnantaja tarjoa työpistettä tai välineitä. Haluatteko samat työsopimusehdot ;) Hallitus voisi olla kovinkin kiinnostunut.

[/quote]

Minä vaihdan koska vain kymmenen minuutin kahvitaukoni ja puolen tunnin palkattoman ruokataukoni opettajan työaikaan ja palkkaan. Ja ainakin minun lasteni opella on välineet ihan työnantajan puolelta. Ja oma työpiste on aivan tuntematon käsite esim. suurimmalle osalle sairaanhoitajista.

T. Th, joka viettää joka päivä työpaikalla 7.45-16.15. No, perjantaisin voi lähteä jo 14.45. Ja lomia vajaa puolet opettajan lomista ja "työvapaista".

Vierailija
74/102 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 22:21"]

[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 16:10"]

Opettajilla ei ole lomaa, vaan vuoden opetusmäärän palkka on jaettu 12 kuukaudelle. Opeilla ei myöskään ole muuten virallista ruoka- tai kahvitaukoa, eikä työnantaja tarjoa työpistettä tai välineitä. Haluatteko samat työsopimusehdot ;) Hallitus voisi olla kovinkin kiinnostunut.

[/quote]

Minä vaihdan koska vain kymmenen minuutin kahvitaukoni ja puolen tunnin palkattoman ruokataukoni opettajan työaikaan ja palkkaan. Ja ainakin minun lasteni opella on välineet ihan työnantajan puolelta. Ja oma työpiste on aivan tuntematon käsite esim. suurimmalle osalle sairaanhoitajista.

T. Th, joka viettää joka päivä työpaikalla 7.45-16.15. No, perjantaisin voi lähteä jo 14.45. Ja lomia vajaa puolet opettajan lomista ja "työvapaista".

[/quote]

Siitä vain alaa vaihtamaan sitten!

Vierailija
75/102 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 15:46"]

Huono juttu. Julkisella puolella ei palkalla kilpailla. Siellä on kuitenkin monia tehtäviä, joihin tarvitaan parhaita ammattilaisia. Pitkillä lomilla on korvattu palkkaa yksityiselle puolelle päin ja toisaalta ehkäisty korruptiota. Mutta korruptiota hallitus varmaan haluaakin.

[/quote]

Julkisen työntekijöillä on suuri harhaluulo, että tavikset saisivat yksityisellä jotain ihmeellistä. Eivät saa, eikä niitä työsuhde-etujakaan mitään älyttömiä ole. Esim. minulla amk-koulutus*2, palkka 2700 brutto, työpaikan puolesta kahvit/tee ja kerran vuodessa joululounas. Työterveyshuolto on minimi, mikä tarkoittaa, että sairaanhoitajan eikä lääkärin palveluita siihen kuulu. 

Valtiollakin olen joskus ollut, suhteessa paras palkka sekä joustavimmat työajat oli siellä. Toimistohenkilö valtiolla saa aika usein parempaa palkkaa kuin yksityisellä, varsinkin täällä "maaseudulla", missä tulijoita riittää. 

Vierailija
76/102 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 22:21"][quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 16:10"]

[/quote]

[/quote]
sitten vaan opiskelemaan opeksi.

Vierailija
77/102 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 22:26"]

[/quote]

En halua vaihtaa alaa. En vain ymmärrä tuota opettajien rutkutusta työajoista, kun päivät ovat lyhyitä ja LOMAA (sitähän se on, vaikka miten haluaisi nimityksillä kikkailla) on yli tuplasti enemmän kuin normaalilla palkansaajalla. Kuvitellaan että on kovinkin huonot työsopimusehdot. NO EI OLE!

Vierailija
78/102 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyinen systeemi on epäoikeudenmukainen, julkisella puolella lomaa 8vk, koska lauantaita ei lasketa mukaan ja yksityisellä 5vk, vaikka työlainsäädäntö pitäisi kaikille palkansaajille olla sama

Vierailija
79/102 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 22:29"]

[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 15:46"]

Huono juttu. Julkisella puolella ei palkalla kilpailla. Siellä on kuitenkin monia tehtäviä, joihin tarvitaan parhaita ammattilaisia. Pitkillä lomilla on korvattu palkkaa yksityiselle puolelle päin ja toisaalta ehkäisty korruptiota. Mutta korruptiota hallitus varmaan haluaakin.

[/quote]

Julkisen työntekijöillä on suuri harhaluulo, että tavikset saisivat yksityisellä jotain ihmeellistä. Eivät saa, eikä niitä työsuhde-etujakaan mitään älyttömiä ole. Esim. minulla amk-koulutus*2, palkka 2700 brutto, työpaikan puolesta kahvit/tee ja kerran vuodessa joululounas. Työterveyshuolto on minimi, mikä tarkoittaa, että sairaanhoitajan eikä lääkärin palveluita siihen kuulu. 

Valtiollakin olen joskus ollut, suhteessa paras palkka sekä joustavimmat työajat oli siellä. Toimistohenkilö valtiolla saa aika usein parempaa palkkaa kuin yksityisellä, varsinkin täällä "maaseudulla", missä tulijoita riittää. 

[/quote]

Olen huomannut saman. Julkisella on käsitys, että yksityisellä tienaa tuota vaan hirveitä rahoja. Ei tienaa, tiedoksi teille kaikille. Esimerkiksi tuo sosiaalityöntekijä tuossa ylempänä väittää, että "melkein mistä vaan hommasta yksityisellä saa saman". Olisipa mielenkiintoista nyt sitten samalla kuulla, mistä kaikista töistä tuo sosiaalityöntekijä meinaa saada saman palkan? Sos.työntekijän palkka ei kummoinen ole, mutta ei tuolla pohjakoulutuksella nyt kummoisia työmarkkinoita yksityiselläkään ole. Itse hain esimerkiksi juuri kouluttajaksi yksityisellä, takana akateeminen tutkinto ja pedagogiset opinnot. Työ olisi sisältänyt paljon reissaamista eli tosi rankka duuni. Määräaikainen ja itse pitäisi myydä vielä osaamistaan koko ajan, jotta työt jatkuu. Ja tadaa, tästä kaikesta 2600 Euroa/kk tarjous. Että eipä yksityiselläkään mitään maltaita makseta.

Vierailija
80/102 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 22:31"]

[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 22:26"]

[/quote]

En halua vaihtaa alaa. En vain ymmärrä tuota opettajien rutkutusta työajoista, kun päivät ovat lyhyitä ja LOMAA (sitähän se on, vaikka miten haluaisi nimityksillä kikkailla) on yli tuplasti enemmän kuin normaalilla palkansaajalla. Kuvitellaan että on kovinkin huonot työsopimusehdot. NO EI OLE!

[/quote]

Suu suppuun sitten, jos et halua muuttaa omaa tilannettasi. Opettajilla on ihan hyvät työsopimusehdot. Ja ilmeisesti sairaanhoitajillakin, kun kerran alalla aiot pysyä.