Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Julkisella sektorilla vuosilomia lyhennetään 38 työpäivästä 30 työpäivään.

Vierailija
08.09.2015 |

YES!!!!

Kommentit (102)

Vierailija
41/102 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heino homma, hyvää tekee varmasti niille työssään uupuneille sairaanhoitajille ja esim. lähihoitajille ja muille. Kyllä auttaa jaksamaan, kun ei tartte stressata lomailusta. Eikun...

Vierailija
42/102 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 15:56"]

Mites ne opettajien lomat? Kosketaanko niihin lainkaan, niissä sitä olis hiukan lyhentämistä.

[/quote]

Opettajat eivät ole vuosilomajärjestelmän piirissä, ja sen vuoksi he eivät voi esimerkiksi siirtää lomien ajakohtaa.

Kesälomien lyheneminen tarkoittaa sitä, että ne, jotka ennen ovat päässeet edes kesäksi töihin, menettävät nyt kesätyöliksat.

En ymmärrä myöskään sitä, miksi helatorstai ja loppiainen muutetaan palkattomiksi vapaiksi. Miksei niitä vain yksinkertaisesti muutettu normaaleiksi työpäiviksi normaalilla palkalla? Näiden pyhien uskonnollinen viettäminen on muutenkin aivan nollassa, eikä 99 % suomalaisista edes tiedä näiden pyhien merkitystä. Mitä jos on kolmivuorotöissä ja on pakko mennä myös helatorstaina ja loppiaisena töihin? Maksetaanko pyhälisää, normaalipalkka vai "saako" töissä olla peräti palkattomasti?

Sairauslomakorvauksen muuttaminen johtaa siihen, että ihmiset ovat sairaina töissä. Johan se on nähty. Mitä enemmän sairaina ollaan työmaalla, sitä enemmän tartutetaan muita ja hankitaan pitkäkestoisia jälkitauteja.

Minua myös kiinnostaa, mitä käytännössä on irtisanottaville annettava "työllistymistä edistävä valmennus", joka "vastaa noin kuukauden keskipalkkaa".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/102 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 16:09"][quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 15:56"]

Mites ne opettajien lomat? Kosketaanko niihin lainkaan, niissä sitä olis hiukan lyhentämistä.

[/quote]

Mitä laittaisit opettajat tekemään? Lyhennetäänkö lasten lomia?

Tiedäthän, että opettajilla ei ole kahden ja puolen kuukauden lomaa, vaan kyseessä on vain opetukseton jakso?

Lisäksi: opettaja saa palkkaa vain opetuskuukausilta, mutta palkkaa tasoitetaan siten, että osa palkastya maksetaan kesäkuukausina.
[/quote]
Niin, ei se varmaan ketään hyödyttäisi jos istuisin koululla vaikka pari viikkoa kesäkuussa läppärin ääressä.

Vierailija
44/102 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 15:56"]Mites ne opettajien lomat? Kosketaanko niihin lainkaan, niissä sitä olis hiukan lyhentämistä.
[/quote]
Opettajillahan ei ole varsinaista vuosilomaa vaan kesäaika on opetuksetonta aikaa.

Vierailija
45/102 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 16:03"]

Jaa. Minulla on 28 lomapäivää ja se on mielestäni ihan riittävästi. Jotkut vanhemmat työntekijät on jatkuvasti lomalla, kun lomapäiviä on kertynyt niin paljon 28 päivällä saa pitää 4vko kesällä ja viikon talvella.

[/quote]

osaatko ajatella kestävää kehitystä. Eläkeikä on nostettu 65 vuoteen. Kun ihminen vanhenee, palautuminen hidastuu. Osa-aika eläkkeet on poistettu ja vanhenevalta ihmiseltä vaaditaan koko ajan kovempaa työtahtia, vaikka järkevästi pitäisi ajatella, että työpäivää pitäisi lyhentää, että jaksaa olla mahdollisimman pitkään töissä. Lomien lyhentäminen tekee sen, että porukka hakeutuu enenevissä määrin pitkille sairauslomille ja kuntoutustuelle. Se ei kokonaisvaltaisesti katsoen tuo mitään säästöä. Pidemmät lomat ovat taanneet sen, että ihmiset jaksavat pitempään työelämässä.

Lasku tästä on se, että varsinkin raskasta vuorotyötä tekevät väsyvät enemmän ja alkavat hakeutua keinolla millä tahansa työelämästä pois. Vaivoja ei saa enää parannettua lomalla, vaan tauoton työnteko pahentaa tuki-ja liikuntaelin sairauksia. Sinäkin tulet joskus vanhaksi ja huomaa, että et ole enää 60 vuotiaana niin vetreä, kuin 30 vuotiaana. Alat kaipaamaan pitempää palautumisjaksoa, jotta jaksaisit työskennellä pitempään.

Se ei tuo mitään säästöä pitkällä tähtäimellä, että ihmiset hakeutuvat sairauslomille ja kuntoutustuelle viimeiseksi 5-7 vuodeksi, koska eivät enää jaksa kulkea täyspainoisesti töissä.

Vierailija
46/102 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi on nykyään paska maa! Onneksi lapset saavat valita missä maassa tekevät töitä ja missä opiskelevat. Itse olen jo liian vanha vaihtamaan maisemia paitsi eläkkeellä etelään.

En jää kaipaamaan mätäpaisetta nimeltään Suomi.

Vierailija
47/102 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 17:28"]

Suomi on nykyään paska maa! Onneksi lapset saavat valita missä maassa tekevät töitä ja missä opiskelevat. Itse olen jo liian vanha vaihtamaan maisemia paitsi eläkkeellä etelään.

[/quote]

Näin. Miehen kanssa myös puhuimme, että tässä ei onneksi eläkkeeseen kovin pitkää aikaa ole. Pitää alkaa ottamaan selvää tuosa etelän maille muuttamisesta eläkkeellä. Lapsilla on onneksi hyvä kielitaito. Tänne ei kannata jäädä valmistumisen jälkeen.

Vierailija
48/102 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 16:45"]

Minulla kaupungilla palkka bruttona 2200€, vaatimuksena ylempi korkeakoulututkinto, vuosilomaa 28 pv. Jatkuvasti palkattomia ylitöitä. Opiskelen parhaillaan uuteen ammattiin.

[/quote]

saatko ylityöt pitää vapaana?

Vierailija
49/102 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 17:28"]Suomi on nykyään paska maa! Onneksi lapset saavat valita missä maassa tekevät töitä ja missä opiskelevat. Itse olen jo liian vanha vaihtamaan maisemia paitsi eläkkeellä etelään.

[/quote]

Sama juttu. Säästetään lapselle rahaa, että voidaan kustantaa opinnot ulkomailla. Muutetaan sitten eläkkeellä perässä.

Vierailija
50/102 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi ei tarjoa nykyään nuorille muuta kuin suht ilmaisen opiskelun. Valmistumisen jälkeen tosiaan kannattaa lähteä ulkomaille. Ei ole mitään syytä jäädä rahoittamaan uppoavaa laivaa. Kova työnteko täällä palkitaan kovilla veroilla eikä millään muulla.

Vierailija
51/102 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

DMuistakaan että huonomminkin voisi olla, vai mitä sanotte jos la /su ilta tai yökorvauksa ei olisi lainkaan, lomat maksimissaan 30 , ei lomarahaa ? 

Näin julkisella puolelle englannissa. 

Vierailija
52/102 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sosiaalityöntekijä. Olen jo jonkin aikaa harkinnut alan vaihtoa. Melkein missä työssä tahansa saa saman palkan. Työpaineet ovat sitä luokkaa, että kotonakin mietin työtä lähes aina. Sote-lain valmistelu on huolestuttanut mm. siksi, että johtoa ja esimiehiä ollaan vähentämässä. Esim. lastensuojelussa on oltava johtava viranhaltija moniin päätöksiin. Pelkään myös sitä, että terveydenhuolto alkaa johtaa sosiaalityötä. Näin oli käytännössä vielä 70-luvulla, jolloin pelkän lääkärinlausunnon perusteella otettiin usein lapsia huostaan. Tästä mm. tutkimuksessa "vastoin vanhempien tahtoa". Jos tähän päälle kuormataan vielä työolosuhteiden heikennykset, niin loppuu minun osaltani raataminen. Ei vain jaksa enää...

Vierailija
53/102 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jeeeess. Vihdoin tulla kärkiin näissä yli pitkissä lomissa.

Vierailija
54/102 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 16:26"]

[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 15:48"]

[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 15:46"]Huono juttu. Julkisella puolella ei palkalla kilpailla. Siellä on kuitenkin monia tehtäviä, joihin tarvitaan parhaita ammattilaisia. Pitkillä lomilla on korvattu palkkaa yksityiselle puolelle päin ja toisaalta ehkäisty korruptiota. Mutta korruptiota hallitus varmaan haluaakin. [/quote] Julkisen sektorin palkat ovat todellakin ohittaneet yksityisen sektorin aivan ylintä johtoa lukuunottamatta.

[/quote]

Ainoastaan valtiolla palkat ovat nousseet, kuntien palkat ovat edelleen paljon matalammat. Turha kadehtia.

[/quote]

Valtiolla työntekijämäärä on laskenut vuosia tasaisesti... Tänävuonna mennään jo alle 80.000.

Suomessa on VÄHÄN valtion virkamiehiä:

http://yle.fi/uutiset/suomessa_on_vahiten_valtion_virkamiehia_eussa/7920697

Valtio on vähentänyt työntekijämäärää kovalla kädellä:

Valtion työpaikkojen määrä on romahtanut Suomessa vuoden 1988 jälkeen noin kolmannekseen. Valtiovarainministeriön mukaan huippuvuonna 1988 työntekijöitä oli yli 215 000, nyt 78 800.

Kunnissa työntekijöitä vielä löytyy runsaasti:

http://www.kuntatyonantajat.fi/fi/ajankohtaista/tilastot/henkilosto/Henkilostomaaran_kehitys/Sivut/default.aspx

Vierailija
55/102 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtion työntekijät on vähentyneet, kun virastoja ja laitoksia on yksityistetty. Ikävä kyllä rahoitus vain tulee edelleen valtiolta.

Vierailija
56/102 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pojilla oikea suunta. Aivan liian pitkät kesälomat ja kustannus verovaroin.

Vierailija
57/102 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä, miksi tästä nyt nillitetään - lomapäiviä kun kuitenkin on jatkossakin yksityistä sektoria enemmän.

Vierailija
58/102 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 15:48"]

[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 15:46"]Huono juttu. Julkisella puolella ei palkalla kilpailla. Siellä on kuitenkin monia tehtäviä, joihin tarvitaan parhaita ammattilaisia. Pitkillä lomilla on korvattu palkkaa yksityiselle puolelle päin ja toisaalta ehkäisty korruptiota. Mutta korruptiota hallitus varmaan haluaakin. [/quote] Julkisen sektorin palkat ovat todellakin ohittaneet yksityisen sektorin aivan ylintä johtoa lukuunottamatta.

[/quote]

Ahaa. Mun palkka ainakin haukutaan täällä todella paskaksi. Olen DI, asiantuntijatyössä ja saan palkkaa 4000€/kk. Työkokemusta sen verran, että saisin nuo pitkät lomat vihdoinkin ensi vuonna. Täytyy sanoa, että vituttaa ankarasti jos tuo toteutuu. Se on todellakin palkkio siitä, että on VALTION PALVELUSTA takana 15 vuotta ja sitä jatkaa edelleen vaikka palkka ei ole missään määrin kilpailukykyinen eikä minkäänlaista palkkakehitystä ole tapahtunut 10 vuoteen. Veikkaan, että valtio menettää aika monta hyvää asiantuntijaa.

Virkamiehet on tosiaan asia erikseen, mutta meitän on muitakin.

Vierailija
59/102 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä korkeakoulutettu, asiantuntijatyötä valtiolla tekevä, joka ei ole tajunnut että julkisen sektorin palkkakehitys on pilviä hipovaa ja syy tämän maan ongelmiin. Palkka 2600, ylitöitä ei saa rahana eikä voi pitää vapaana vaan liukumien puitteissa. Pitkien lomien makuun en ole vielä päässyt, enkä näillä näkymin pääsekään. Ai niin, sijaisia ei ole otettu koko täälläoloaikanani. Ihan sama olenko töissä, lomalla tai sairauslomalla, työni hoidan kuitenkin itse ja ylitöinä jos ei muuten onnistu.

Vierailija
60/102 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama. Mulla on 28 päivää ja se riittää. Harvempi enää jaksaa edes sinnitellä kunnissa, meillä ainakin väkeä lähtee tiuhaan tahtiin eikä uusia palkata.