Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IL: Vaikuttajat raivostuivat Paola Suhoselle

Vierailija
25.03.2022 |

”Suomalainen muotimerkki Ivana Helsinki on päättänyt poistua sosiaalisesta mediasta 4. huhtikuuta 2022. Tämä ei todellakaan ole tapahtunut kaikessa hiljaisuudessa, vaan vaatemerkin perustaja Paola Suhonen on saanut lausunnoillaan sosiaalisen median vaikuttajat närkästymään.”

” En enää pysty allekirjoittamaan sosiaalisen median maailman arvoja, toimintamalleja enkä sosiaalisen median taustalla toimivien yritysten näkemyksiä tai tulevaisuuden visioita. On siis aika lähteä ja jatkaa seikkailuja kohti uuteen aikaan, uusien tuulien matkassa, Suhonen kuvaili syitä päätöksen takana Tyyli.com aiemmin tällä viikolla.”

” Myöhemmin samana päivänä Suhonen avautui Ylellä ottamalla kantaa nimenomaan vaikuttajakulttuuriin sosiaalisessa mediassa.

– Influensserikulttuuri on minulle hyvin vieras, se ei perustu ammattiosaamiseen, vaan on hyvin mutu-tuntumalla huutelua ja itsensä influensseriksi julistamista, Suhonen sanoi. Hän myös veikkasi, että tulevaisuudessa influensserina olo voidaan mieltää jopa noloksi.”

Vaikuttajat sitten hiiltyivät näistä kommenteista ja alkoivat ottaa esille Suhoselta saamaansa ”epäreilua” ja huonoa kohtelua, joka tässä kontekstissa tarkoittaa siis sitä, että heille on ehdotettu yhteistöitä ilmeisesti pelkästään tuotteita vastaan? Rahaa ei ole influenssereille tarjottu brändin tuotteiden käyttämisestä ja siitä somettamisesta.

Kyllä ihmettelen tätä nykymenoa aika paljon. Aikamoinen syy jälleen ”raivostua”. Ymmärtäisin, jos nämä vaikuttajat oikeasti pyörittäisivät vaikka studiota, jossa otetaan ammattimaiset mainoskuvat tuotteista, tekstit olisi muutakin kuin mutua ja minä #kaupallinenyhteistyö. Mikä on edes kaupallinen yhteistyö, muuta kuin maksettu tuotearvostelu?

Minusta blogit menivät pilalle, kun kaikki alkoi olla kaupallista yhteistyötä. Koko somen idea oli alunperin aitous ja kotikutoisuus, ei brändidiilit. Ei kukaan jaksa niitä maksettuja mainoksia lukea, vaan aitoja kokemuksia ja mielipiteitä. On todella rasittavaa nykyään yrittää ottaa mistään selvää, kun monet tuotearvostelut alkaa sanoilla ”tuote saatu”. Siitä ei sitten ota enää mitään selvää.
Tsemppiä Paolalle ”someraivoon”!

Kommentit (842)

Vierailija
361/842 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tässä nyt muutamia kuukausia pyörittänyt tuoretta verkkokauppaani ja viikottain tulee useita yhteistyöpyyntöjä. Olen muutamaan suostunut tuotetta vastaan ja valitettavasti lopputulos ei kertaakaan ole ollut sellainen, että siitä olisi kannattanut ”maksaa” edes niitä tuotteita :( Ihan luokatonta materiaalia, jonka perään saa ensinnäkin kysyä useita kertoja ja lopputulos tosiaan niin heikkolaatuista, että menee miinuksen puolelle hyöty..

Näin tuoreena yrittäjänä on ollut pakko lopettaa nuo täysin kannattamattomat yhteistyöräpellykset ja teen jatkossa itse kaiken somemarkkinointimateriaalin sekä pyrin kasvattamaan oman tilin seuraajamääriä. Ihmetyttää myös nuo syytökset ”hyväksikäytöstä”, sillä kyllä nuo influensserit ihan itse mankuvat tuotteita ja asioista on sovittu etukäteen, en ole kertaakaan ketään lähestynyt itse. En ikinä kehtaisi itse kinuta tuotteita yhtään miltään taholta, jos ei ole osaamista tehdä yhtään mitään sen eteen. Valitettavasti nekin tuotteet ovat kuitenkin yrittäjälle maksanut ja jostain syystähän niitä on itselle haluttu.

Tässä kannattaa tehdä paljon taustatyötä että kenen kanssa tekee yhteistyötä. Ne jotka mankuvat tavaroiden perään eivät ole niitä. Heidän sometilinsä ovat heidän ansioluettelonsa, sieltä näet selkeästi kuvien laadut aikaisempien yhteistyökumppaneiden kanssa, tykkäysmäärät ja asiakaskunnan jotka tätä influensseria seuraa. Eli ei kannata ostaa sikaa säkissä vaan koska näitä kyselyitä saapuu ja valitset vaan jonkun ja toivot parasta.

Minulla oli terveyskahvila ja sinne tuli jatkuvalla syötöllä kyselyitä päästäänkö ilmaiselle brunssille näkyvyyttä vastaan, ja en todellakaan jaellut kelle tahansa etuja. Selvitin millaista asiakaskuntaa kaipaisin, ja sen perusteella lähdin tekemään yhteistyötä. Otin itse yhteyttä muutamaan vaikuttajaan, ja sitä kautta erittäin hyvää markkinointia ja hyviä asiakkaita joten olin siihen tyytyväinen. 

Vierailija
362/842 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tässä nyt muutamia kuukausia pyörittänyt tuoretta verkkokauppaani ja viikottain tulee useita yhteistyöpyyntöjä. Olen muutamaan suostunut tuotetta vastaan ja valitettavasti lopputulos ei kertaakaan ole ollut sellainen, että siitä olisi kannattanut ”maksaa” edes niitä tuotteita :( Ihan luokatonta materiaalia, jonka perään saa ensinnäkin kysyä useita kertoja ja lopputulos tosiaan niin heikkolaatuista, että menee miinuksen puolelle hyöty..

Näin tuoreena yrittäjänä on ollut pakko lopettaa nuo täysin kannattamattomat yhteistyöräpellykset ja teen jatkossa itse kaiken somemarkkinointimateriaalin sekä pyrin kasvattamaan oman tilin seuraajamääriä. Ihmetyttää myös nuo syytökset ”hyväksikäytöstä”, sillä kyllä nuo influensserit ihan itse mankuvat tuotteita ja asioista on sovittu etukäteen, en ole kertaakaan ketään lähestynyt itse. En ikinä kehtaisi itse kinuta tuotteita yhtään miltään taholta, jos ei ole osaamista tehdä yhtään mitään sen eteen. Valitettavasti nekin tuotteet ovat kuitenkin yrittäjälle maksanut ja jostain syystähän niitä on itselle haluttu.

Alan ammattilaiset eivät kontaktoi uunituoreita yrityksiä. Olen haksahtanut amatöörien tuotoksiin. Sen perusteella ei kannata koko alaa tuomita. Ole itse aktiivinenja ota yhteyttä markkinointitoimistoon jonka kautta myös vaikuttajamarkkinointi järjestyy tuloksia seuraten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/842 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos somettajat nyt vetävät lokaan ja tuhoavat koko Ivana Helsingin ja Paola Suhosen maineen kostoksi tästä somesta lähtemisestä ja kommentista, ettei se ole arvojen mukaista eikä somettajilla ole oikeita ammattipätevyyksiä, niin kukaan tuskin enää moisiin markkinoijiin sekaantuu. Itse en ainakaan uskaltaisi.

Vierailija
364/842 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suhonen on tarjonnut vaikuttajille tiettyä prosenttiosuutta vaikuttajien koodeillla myydyistä tuotteista. Mutta ei ole kelvannut, eli ei ole vaikuttajillakaan ollut kova luotto siihen, että heidän avulla myyntiä tulisi…

Edes Seiska-lehteä ei myydä tuollaisilla nollasoppareilla. Jos puhutaan myynnin edistämisestä, niin korvaus muodostuu usein jostain sovitusta kiinteästä hinnasta ja provisiosta.

Seiska-lehden myyminen onkin oikea kokopäivätyö jolla jotkut joutuvat elättämään itsensä, vaikuttaminen ei. Menee 2min laittaa Instagram-storyihin selfie Ivana Helsingin mekossa ja kirjoittaa joku "käyttäkää koodia ankkahuuli2022 Ivana Helsingin verkkokaupassa niin saatte 30% alennusta"

Vierailija
365/842 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin. Itse kirjoitin tuon lainaamasi kohdan ja luin molemmat lehtijutut sekä kuuntelin haastattelun.

Minusta hän puhuu nimenomaan influensserikulttuurista ja somekulttuurista. Niiden asioiden pointti, joita sanoo ei ole haukkua ketään, tai lytätä ketään. Hän puhuu ilmiöstä, että olemme läsnä vähemmän, aitous on katoamassa ja somessa on modernia narsismia. Allekirjoitan jokaisen havainnon itse myös.

En ymmärrä tätä aivan järkyttävät mittasuhteet saanutta asian paisuttelua ja sen vääristelyä henkilökohtaiseksi loukkaantumiseksi ja henkilökohtaiseksi hyökkäykseksi Suhosta kohtaan.

Kummastelen myös tätä, että täysin tähän asiaan liittymättömiä epäkohtia aletaan nyt tuoda esille. En tiedä, ovatko nämä totta vai ei. Mutta tämähän tarkoittaa juuri sitä, mistä täällä on keskusteltu kommenttikaupalla, että kaupalliset yhteistyöt ovat epärehellisiä. Niin kauan kuin influensseri hyötyy, influensseri ei nosta ongelmia esille! Tyytyväisenä ollaan otettu vastaan mekkoja ja juotu skumppaa, mutta nyt se onkin riistoa, myrkyllistä ilmapiiriä, hyväksikäyttöä jne. Miksi asioista ei ole puhuttu aikaisemmin avoimesti, jos tämä on ollut totta vuosia? Ehei, pelkkää hehkutusta somessa.

Miksi yritys on antanut mekkoja ja järjestänyt skumppatilaisuuksia, jos influensserikulttuuri sotii arvoja vastaan?

Lukekaa se juttu, niin ei tarvitse samoja asioita sataan kertaan ihmetellä.

"Hänen mukaansa yritys on ollut sosiaalisessa mediassa puhtaasti markkinoinnillisista ja viestinnällisistä syistä.

– Olen kokenut että se on sellaisena kanavana ollut ihan ok. Mutta mitä kaikkea muuta se ilmiö ylipäätään edustaa, niin en henkilökohtaisesti pysty sitä allekirjoittamaan. Tämä on puhtaasti arvomaailmallinen asia, että halutaan ainakin omalta osaltamme viedä ajatuksia siihen suuntaan, että tällainenkin vaihtoehto on mahdollista, Suhonen sanoo."

Miksei yritys ei itse hoitanut vain tuota markkinointia ja viestintää? Miksi tehdä lainkaan yhteistyötä "mutuilevien ja ammattitaidottomien" vaikuttajien kanssa?

Vierailija
366/842 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme asiaa, jotka nyt nyppivät tässä:

Ensteks: ”vaikuttajien seuraajat” ovat kyllä melko tyhjän kanssa.

Jokainen seuraajia tarvinnut tietää, miten niitä hankitaan ilman että niitä edes kunnolla on.

Niitä saa viiden euron päiväbudjetilla Suomestakin ihan kelpo määrän, mutta jos laajentaa toivomaansa ”tykkääjä”- ja ”seuraaja” -määrää maailmanlaajuiseksi, pitää muistaa itsekin välillä katkaista ”tykkääjä/seuraaja”-tilaustaan, jottei bluffi ole niin läpinäkyvää.

Oletteko koskaan tulleet miettineeksi, miksi jollain suomalaisella ”vaikuttajalla” on seuraajia ympäri maailmaa?

Ehhei, ei hän ole mitenkään ihmeellisen mielenkiintoinen seurattava, vaan tälle seuraajalle maksetaan siitä, että hän seuraa heitä, jotka ovat ostaneet moisen palvelun seuraajan työnantajalta. Näin sitä luodaan kuva, että huh-huh, tämän tytön kirjoituksia toooodellakin seurataan ja mielipiteillä on merkitystä. Bullshit ole.

Toiseksi: miten ”oikea” toimittaja, tässä Henna Koste (Eilen klo 19:11 Iltal) osoittaa tietämättömyytensä ja sitä kautta alentaa toimittajan ammattikyvyn niinkin naurettavalla väitteellä kuin  (suora lainaus): "Olen harmitellut omaa laiskuuttani, kun en ole jaksanut enää lähteä ostoksille uuteen Ivana Helsinki -taloon. Aikaa ei ole tuntunut kertakaikkisesti löytyvän julkisissa istumiseen tuntia per suunta yhden liikkeen takia."

Kyllä toimittajan olisi luullut ottavan ensiksi oikeasti selville, kuinka pitkä ajomatka julkisilla on Marjaniemen taloon, nimittäin 29 minuuttia rautatieasemalta. Siitä on piiiitkä matka tuntiin. Omalla autolla muuten menee 14 minuuttia. Ja polkupyörällä 35 minuuttia.

Ja kolmanneksi: jos joku hehkuttaa jonkun tuotetta maksusta, ymmärtää jokainen edes keskinkertaisella älyllä varustettu tallaaja, että se tuote itsessään ei voi kiinnostaa hehkuttajaa hevonkukkuakaan vaan se raha jota hehkuttamalla saa.

Ei tule sitten ”influensserin” mieleen (meidä kaikkien muiden mieleen nääs tulee), että kautta maailman on ollut esim loistavia  matkatoimittajia, joiden jutuista maksetaan suuria summia, mutta jotka eivät suin surminkaan suostu ottamaan vastaan ilmaisia palveluja matkansa varrelta - toisin kuin ne ”toimittajat”, jotka antavat maksaa matkansa ja palvelut sen varrella ja suoltavat mitään sanomatonta jargonia ”palkkioksi” matkastaan. Mutta nämä jälkimmäiset (vaikuttajiin verrattavat) eivät saisikaan tekstejään itsenäisesti myytyä?

Eniten harmittaa, että yrittäjät ovat lähteneet tähän mukaan. Tässähän on ihan sama toimintamalli kuin aaialaisturisteja kuljettavilla oppailla: sovitaan provisio jossain kaupassa/joissain kaupoissa reiteillä - ja sinne viedään ryhmä ja muualle ei sitten kukaan saa poiketa. 

Tätäkö me todellakin haluamme Suomeen?

Vierailija
367/842 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suhosta vtuttaa, kun instagramissa on 26k seuraajaa, mutta kuvat ei saa edes sataa tykkäystä. Eli hyvin todennäköisesti on ostanut seuraajia. Tämä somen jättäminen on vain markkinointitemppu.

Onhan se erittäin huonoa mainosta jos ei saa tykkäyksiä, silloin on parempi poistaa koko tili. Eipä ihme jos some ärsyttää kun ei vaan osaa eikä opi.

Vierailija
368/842 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saatanan Severi!

Niin justiinsa!

Vierailija
369/842 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrittäjä haluaa myydä tuotteitaan. Vaikuttajilta tämä unohtuu kokonaan. Haluaisin nähdä tuloksia vaikuttajan kanssa tehdyistä yhteistöistä, kuinka monta maksavaa asiakasta vaikuttaja on tuonut yritykselle. Eipä niitä ole näkynyt.  Itse yrittäjänä muiden yrittäjien kanssa asiasta on keskusteltu. Ei niitä maksavia asiakkaita tule some-vaikuttajien kautta vaikka vaikuttajalla olisi kuinka monta tykkäystä ja ihana-kommenttia. Ne maksavat asiakkaat tulevat edelleen niitä vanhoja kanavia pitkin. Usein myös näkee että mainospostauksissa hehkuttajat ja tykkääjät ovat lähes yksinomaan muita samaan rinkiin kuuluvia vaikuttajia plus omalle tililleen uusia seuraajia hakevia somettajia. 

Vierailija
370/842 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyylikäs veto tuo somesta poistuminen! Ihmiset jotka ei seuraa somea, eikö halua tulla liitetyksi mihinkään insta-kulttuuriin, voi nyt rauhassa ostaa mekkonsa ilman että joku somejulkkis on tehnyt siitä tusinatavaraa -10% etukoodilla.

Vierailija
371/842 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen seuraajia tarvinnut tietää, miten niitä hankitaan ilman että niitä edes kunnolla on.

Niitä saa viiden euron päiväbudjetilla Suomestakin ihan kelpo määrän, mutta jos laajentaa toivomaansa ”tykkääjä”- ja ”seuraaja” -määrää maailmanlaajuiseksi, pitää muistaa itsekin välillä katkaista ”tykkääjä/seuraaja”-tilaustaan, jottei bluffi ole niin läpinäkyvää.

Oletteko koskaan tulleet miettineeksi, miksi jollain suomalaisella ”vaikuttajalla” on seuraajia ympäri maailmaa?

Ehhei, ei hän ole mitenkään ihmeellisen mielenkiintoinen seurattava, vaan tälle seuraajalle maksetaan siitä, että hän seuraa heitä, jotka ovat ostaneet moisen palvelun seuraajan työnantajalta. Näin sitä luodaan kuva, että huh-huh, tämän tytön kirjoituksia toooodellakin seurataan ja mielipiteillä on merkitystä. Bullshit ole.

Toiseksi: miten ”oikea” toimittaja, tässä Henna Koste (Eilen klo 19:11 Iltal) osoittaa tietämättömyytensä ja sitä kautta alentaa toimittajan ammattikyvyn niinkin naurettavalla väitteellä kuin  (suora lainaus): "Olen harmitellut omaa laiskuuttani, kun en ole jaksanut enää lähteä ostoksille uuteen Ivana Helsinki -taloon. Aikaa ei ole tuntunut kertakaikkisesti löytyvän julkisissa istumiseen tuntia per suunta yhden liikkeen takia."

Kyllä toimittajan olisi luullut ottavan ensiksi oikeasti selville, kuinka pitkä ajomatka julkisilla on Marjaniemen taloon, nimittäin 29 minuuttia rautatieasemalta. Siitä on piiiitkä matka tuntiin. Omalla autolla muuten menee 14 minuuttia. Ja polkupyörällä 35 minuuttia.

Ja kolmanneksi: jos joku hehkuttaa jonkun tuotetta maksusta, ymmärtää jokainen edes keskinkertaisella älyllä varustettu tallaaja, että se tuote itsessään ei voi kiinnostaa hehkuttajaa hevonkukkuakaan vaan se raha jota hehkuttamalla saa.

Ei tule sitten ”influensserin” mieleen (meidä kaikkien muiden mieleen nääs tulee), että kautta maailman on ollut esim loistavia  matkatoimittajia, joiden jutuista maksetaan suuria summia, mutta jotka eivät suin surminkaan suostu ottamaan vastaan ilmaisia palveluja matkansa varrelta - toisin kuin ne ”toimittajat”, jotka antavat maksaa matkansa ja palvelut sen varrella ja suoltavat mitään sanomatonta jargonia ”palkkioksi” matkastaan. Mutta nämä jälkimmäiset (vaikuttajiin verrattavat) eivät saisikaan tekstejään itsenäisesti myytyä?

Eniten harmittaa, että yrittäjät ovat lähteneet tähän mukaan. Tässähän on ihan sama toimintamalli kuin aaialaisturisteja kuljettavilla oppailla: sovitaan provisio jossain kaupassa/joissain kaupoissa reiteillä - ja sinne viedään ryhmä ja muualle ei sitten kukaan saa poiketa. 

Tähän voisi jopa sanoa, että ok boomer. Tervetuloa nykymaailmaan.

Vierailija
372/842 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa paula jatkossa myydä Iivana Helsingin wt-rytkyjä Venäjällä.

Vierailija
373/842 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saa paula jatkossa myydä Iivana Helsingin wt-rytkyjä Venäjällä.

Ai siksi että sua harmittaa? Vaikuttajien rahanteko "mainostamalla" alkaa olemaan just sitä last season-hommaa. On niitä muitakin mainoskanavia kuin some ja vaikuttajat. 

Vierailija
374/842 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toi vaikuttajana toimiminen on jo vanhanaikaista. 

Vierailija
375/842 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

USA: ssa WSJ: n jutun mukaan omien sometilien poistaminen kiihtyy vauhdilla. Tätä tapahtuu etenkin yli 35 vuotiaiden kohdalla. Perusteluina ihmisillä on kyllästyminen ja oman elänsä ja aikansa muilla tavoin jakaminen. Moni myös perustelee, että somessa juuri mikään ei ole aitoa.

Paola Suhonen on vain ajan hermolla. Kohta pako somesta toteutunee täälläkin, toki viiveellä.

Vierailija
376/842 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sais tulla pakolliseksi, et yritykset kertois mitä mainostoimistoo ne käyttää ja paljonko Se maksaa. Ei kaikki bloggaajat ole ammattitaidottomia. Niin kui ei kaikki mainostoimistot ole ammattitaitoisia.

Vierailija
377/842 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka niitä pöytäliinan näköisiä rättejä haluaa ostaa tai mainostaa? Ihan hirveitä ja vieläpä epäettisesti tuotettuja.

Vierailija
378/842 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä kannattaa tehdä paljon taustatyötä että kenen kanssa tekee yhteistyötä. Ne jotka mankuvat tavaroiden perään eivät ole niitä. Heidän sometilinsä ovat heidän ansioluettelonsa, sieltä näet selkeästi kuvien laadut aikaisempien yhteistyökumppaneiden kanssa, tykkäysmäärät ja asiakaskunnan jotka tätä influensseria seuraa. Eli ei kannata ostaa sikaa säkissä vaan koska näitä kyselyitä saapuu ja valitset vaan jonkun ja toivot parasta.

Minulla oli terveyskahvila ja sinne tuli jatkuvalla syötöllä kyselyitä päästäänkö ilmaiselle brunssille näkyvyyttä vastaan, ja en todellakaan jaellut kelle tahansa etuja. Selvitin millaista asiakaskuntaa kaipaisin, ja sen perusteella lähdin tekemään yhteistyötä. Otin itse yhteyttä muutamaan vaikuttajaan, ja sitä kautta erittäin hyvää markkinointia ja hyviä asiakkaita joten olin siihen tyytyväinen. 

Toiko tämä näkyvyys kuinka paljon lisää asiakkaita? Osaatko arvioida? Yrittikö joku pyytää myös palkkaa ilmaisen brunssin lisäksi?

Vierailija
379/842 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toi vaikuttajana toimiminen on jo vanhanaikaista. 

Väitätkö, että sosiaalinen media on täysin turha markkinointikanava? Mukaanlukien nämä lukemattomat "vaikuttajat", joita tässä nyt dissataan ammattitaidon ja "oikean työn" puutteesta. Nämä "turhat" vaikuttajat tavoittavat satoja tuhansia ihmisiä (suomen tasolla) viikottain.  Mitä väliä sillä on, että tykkäävätkö he itse mainostamastaan tuotteesta vai eivät? Kyse on markkinoinnista.

Ymmärrän toki sen, että moni on kateellinen esim. tubettajille, jotka tienaa sillä elantonsa, jotkut aika hyvänkin sellaisen. Virhearvio vaan tulee siinä, että luullaan sen olevan helppoa laiskottelua.

Vierailija
380/842 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sais tulla pakolliseksi, et yritykset kertois mitä mainostoimistoo ne käyttää ja paljonko Se maksaa. Ei kaikki bloggaajat ole ammattitaidottomia. Niin kui ei kaikki mainostoimistot ole ammattitaitoisia.

Miksi yrityksen pitäisi kertoa mitä mainoskanavaa he käyttävät? Sehän on selkeetä asiakkaalle joka sen yrityksen löytää että mitä kautta se löytyi. Ootko ymmärtänyt yhtään että vaikuttajat ovat palveluntarjoajia samoin kuin mainostoimistot? He tarjoavat yrityksille mainospalvelua jonka päämäärä on löytää yritykselle sille sopiva asiakaskunta ja esittää yritys sekä tuote niin kiinnostavalla tavalla että kuluttaja kiinnostuu ja hankkii tuotteen. Jos tämä ei toteudu niin vaikuttaja on epäonnistunut työssään. Vaikuttaja ei ole asemassa jossa hän voi VAATIA mitään. Yrittäjä joko suostuu tai ei vaikuttajan palkkiovaatimuksiin. Jos ei suostu, niin vaikuttajalla ei ole juuri mitään sanomista siihen. Mielellään he ottavat esiteltävikseen kalliimpia merkkejä ilmaiseksi että niiden tusinatavaroiden seassa olis vähän myös luksusta.. Olisi sekin melkoista jos joku Fazer esimerkiksi alkaisi itkemään julkisuudessa kun naapurin mummot eivät suostu maksamaan kymppiâ limpusta mutta hakevat mielellään ilmaiseksi leipäjonosta. Ihan samaa lätinää tämä vaikuttajien raivo nyt on.