IL: Vaikuttajat raivostuivat Paola Suhoselle
”Suomalainen muotimerkki Ivana Helsinki on päättänyt poistua sosiaalisesta mediasta 4. huhtikuuta 2022. Tämä ei todellakaan ole tapahtunut kaikessa hiljaisuudessa, vaan vaatemerkin perustaja Paola Suhonen on saanut lausunnoillaan sosiaalisen median vaikuttajat närkästymään.”
” En enää pysty allekirjoittamaan sosiaalisen median maailman arvoja, toimintamalleja enkä sosiaalisen median taustalla toimivien yritysten näkemyksiä tai tulevaisuuden visioita. On siis aika lähteä ja jatkaa seikkailuja kohti uuteen aikaan, uusien tuulien matkassa, Suhonen kuvaili syitä päätöksen takana Tyyli.com aiemmin tällä viikolla.”
” Myöhemmin samana päivänä Suhonen avautui Ylellä ottamalla kantaa nimenomaan vaikuttajakulttuuriin sosiaalisessa mediassa.
– Influensserikulttuuri on minulle hyvin vieras, se ei perustu ammattiosaamiseen, vaan on hyvin mutu-tuntumalla huutelua ja itsensä influensseriksi julistamista, Suhonen sanoi. Hän myös veikkasi, että tulevaisuudessa influensserina olo voidaan mieltää jopa noloksi.”
Vaikuttajat sitten hiiltyivät näistä kommenteista ja alkoivat ottaa esille Suhoselta saamaansa ”epäreilua” ja huonoa kohtelua, joka tässä kontekstissa tarkoittaa siis sitä, että heille on ehdotettu yhteistöitä ilmeisesti pelkästään tuotteita vastaan? Rahaa ei ole influenssereille tarjottu brändin tuotteiden käyttämisestä ja siitä somettamisesta.
Kyllä ihmettelen tätä nykymenoa aika paljon. Aikamoinen syy jälleen ”raivostua”. Ymmärtäisin, jos nämä vaikuttajat oikeasti pyörittäisivät vaikka studiota, jossa otetaan ammattimaiset mainoskuvat tuotteista, tekstit olisi muutakin kuin mutua ja minä #kaupallinenyhteistyö. Mikä on edes kaupallinen yhteistyö, muuta kuin maksettu tuotearvostelu?
Minusta blogit menivät pilalle, kun kaikki alkoi olla kaupallista yhteistyötä. Koko somen idea oli alunperin aitous ja kotikutoisuus, ei brändidiilit. Ei kukaan jaksa niitä maksettuja mainoksia lukea, vaan aitoja kokemuksia ja mielipiteitä. On todella rasittavaa nykyään yrittää ottaa mistään selvää, kun monet tuotearvostelut alkaa sanoilla ”tuote saatu”. Siitä ei sitten ota enää mitään selvää.
Tsemppiä Paolalle ”someraivoon”!
Kommentit (842)
Tytöt hermostuivat kun Paola sanoi julkisesti sen mitä kaikki ajattelevat. Nyt ei tarvitse kenenkään miettiä enää että oliko se vaan se oma tuote joka ei menestynyt vaikuttajan mainostamana, Asioista aletaan vihdoin puhumaan totuudenmukaisesti.
Kyllä tuo täydellinen todellisuudesta irtaantuminen näkyy valitettavasti näissä "vaikuttajissa". Esim tuo Peppi Puljujärvi on julkaissut instagramissaan ehkä rapiat 50 kuvaa joissa hän ja muut ihmiset valittavat Ivanasta. Sanoi että on saanut vain parin tunnin unet tämän kohun takia :D Silti jäi epäselväksi että miten Paola olisi "hyväksikäyttänyt" hänen työtään. Eli hän aika varmasti nököttää koko päivän puhelimella, julkaisee screenshotteja muiden tarinoista, väittää julkaisevansa vain asioita jotka voi "todentaa", ja influensserina tottakai itse myös kommentoi asiaa pitkin päivää. Ihmettelen miten yhden ihmisen mielipide voi mennä noin ihon alle mutta selkeästi elää sometodellisuudessaan. Lisäksi jos siellä Ivanalla on hyväksikäytetty työntekijöitä niin eiköhän oikean median työ ole saada heidän äänenesä kuuluviin eikä niin että joku vaikuttaja nostaa itsensä siinä kyljessä jalustalle ja kirjoittaa että "kato lisää mun storeista".
Siis miksi ihmeessä kukaan haluaa seurata jotain influensseria Suomessa? Tää nyt ei ole mitään oman itsen ylentämistä, vaan mulle koko kulttuuri on ihan vieras. Täällä se saadaan nyt kuulostamaan siltä, että niillä tileillä nähdään viisinumeroisia summia maksaneita mainoskampanjoita. Itselle tulee lähinnä mieleen se, että no kai sitä mainosteeveetäkin joku katsoi.
Mun mielestä olisi tosi loogista, että olisi blogeja yms., jotka keskittyisi ihmisen mielenkiinnon kohteeseen tai kohteisiin, ja sitä sitten seuraisi ihmiset, jotka on samasta asiasta kiinnostuneita. Sit ne bloggaajat, jotka olisi toisia parempia (kirjoittamaan tai kuvaamaan tai valitsemaan aiheita) jne., nousisivat muita suositummaksi ja olisivat niitä influenssereita, joiden blogissa yritykset haluaisivat tuotteidensa näkyvän ja olisivat valmiita maksamaan siitä (ja samaan aikaan tietty bloggarin pitäisi voida olla jotenkin tosi rehellinen kokemuksistaan ko. tuotteista, jotta tällaisen blogin seuraamisessa olisi enää mitään järkeä).
Mutta siis miksi seurata jotain instatiliä, jota pyöritetään ammattimaisen mainostoi.oston tavoin?
Se mikä näissä nyt iskee influesserin omaan nilkkaan en ne maksetut klikkaukset. Monesti ihmetellyt miten tietyt yritykset haluaa näitä yhteistyö juttuja kun yleisesti on tiedossa kuinka "vaikuttajat" maksaa seuraajia. Ei siellä silloin ole maksavaa yleisöä oikeasti taustalla.
Kuinka moni haluaisi tehdä vaikka satunnaisesti puhelinmyyntiä niin, että pohjapalkan sijaan saisit vain provikan myymistäsi asioista? Jos kauppa käy, niin hyvä juttu sulle, mutta jos ei, niin istuisit toimistolla ilmaiseksi ja työnantajalle ei tulisi kuluja.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moni haluaisi tehdä vaikka satunnaisesti puhelinmyyntiä niin, että pohjapalkan sijaan saisit vain provikan myymistäsi asioista? Jos kauppa käy, niin hyvä juttu sulle, mutta jos ei, niin istuisit toimistolla ilmaiseksi ja työnantajalle ei tulisi kuluja.
Jos mä saisin tehdä sitä omassa aikataulussani suunnilleen silloin kun huvittaa siinä sivussa kun soittelen kavereille muutenkin ja vielä myydä itse valitsemiani tuotteita, niin miksikäs ei.
Tämä koko ketju on pelkkää kateuden ulinaa :D Todella hauskaa seurata, ihan oikeasti siis älkää ottako nyt herneitä neniinne, tämä on ollut hauskaa! Eihän se nyt herranjumala käy päinsä, että jotkut keksii vaihtoehtoisia tapoja tehdä itselleen rahaa, eheii ei ollenkaan! Oikeissa töissä pitttää käyvä eikä hömpötellä mitttää juutuuppi viteoita!!
Tässä kohussa on jäänyt taka-alalle se, että vaikuttajatkin brändäävät itseään ja vaikuttajan imago rakentuu sen perusteella, kuinka tasokkaita yhteistyökumppaneita hän saa kanavalleen. Monet vaikuttajat ovat halunneet profiloitua laadukkaiden, kotimaisten design-tuotteiden markkinointiin kohottaakseen omaa brändiään. IVANAn yhteistyössä on ollut siis vaikuttajille imagohyötyä, joten he ovat mielihyvin suostuneet tavallista pienempään korvaukseen.
Vierailija kirjoitti:
Tämä kohu opetti että ehkäpä ammattinimike ”vaikuttaja” pitäisi muuttaa ”mainostajaksi”. No toisaalta onhan subwaynkin työntekijät sandwich artisteja…
Mielestäni vaikuttajista käytetty nimike "vaikku" on aivan loistava keksintö.
Vierailija kirjoitti:
Tämä koko ketju on pelkkää kateuden ulinaa :D Todella hauskaa seurata, ihan oikeasti siis älkää ottako nyt herneitä neniinne, tämä on ollut hauskaa! Eihän se nyt herranjumala käy päinsä, että jotkut keksii vaihtoehtoisia tapoja tehdä itselleen rahaa, eheii ei ollenkaan! Oikeissa töissä pitttää käyvä eikä hömpötellä mitttää juutuuppi viteoita!!
Mä tuossa yllä kyselin, että miksi ihmeessä kukaan haluaa seurata jotain influensseria "Suomessa" (lol, piti olla somessa). Mutta mun kohdalla ei kyllä ollut kyse siitä, ettei saisi tehdä rahaa vaihtoehtoisia keinoilla, ei millään tavalla. Mä vaan en oikein hahmota, miksi kukaan haluaa seurata aktiivisesti influensseria, joka toimii kuin ammattimainen mainostoimisto (niin kuin täällä on annettu ymmärtää, että influensserit toimivat). Vaikka ei se välttämättä kauheasti eroa jostain naistenlehdistä, kai nekin alkaa lähinnä olemaan maksettuja mainoksia kannesta kanteen (enkä lue niitäkään, että ehkä en vaan ole influenssereidenkaan kohderyhmää, kun ei vaan jaksa kiinnostaa "sisällötön sisältö"). Mua ihan oikeasti kiinnostaisi, että mikä niissä on se juttu. Erityisesti esim. niissä suuren seuraajapohjan instatileissä, kun en vaan saa mitään otetta. Jotain mua kiinnostavaa blogia kyllä voisin kuvitella seuraavana, mutta en, jos se sisältää lähinnä maksettua sisältöä. En mä selaa mainoslehtiäkään.
Vierailija kirjoitti:
No jos somettajat nyt vetävät lokaan ja tuhoavat koko Ivana Helsingin ja Paola Suhosen maineen kostoksi tästä somesta lähtemisestä ja kommentista, ettei se ole arvojen mukaista eikä somettajilla ole oikeita ammattipätevyyksiä, niin kukaan tuskin enää moisiin markkinoijiin sekaantuu. Itse en ainakaan uskaltaisi.
Somettajat ovat vetäneet lokaan ja kohti tuhoa koko ammattikuntansa tässä keississä. Olen aika varma, että räyhäämisen johdosta yhä useampi firma jättää maksetut tuote-esittelijät pois markkinoinnistaan. Taloudellinen satsaus heihin ei tuo vastetta myytiin.
Epäilen että vaikkujen joukossa piiri pieni pyörii. Tykkäävät ja kommentoivat toistensa juttuja saadakseen tilejään ja itseään paremmin esiin. Todellisia asiakkaita näiden joukossa tuskin on. Tätä yritykset ovat nyt tuoneet esille, että vaikkujen käyttö ei tuo kassaan rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä tuossa yllä kyselin, että miksi ihmeessä kukaan haluaa seurata jotain influensseria "Suomessa" (lol, piti olla somessa). Mutta mun kohdalla ei kyllä ollut kyse siitä, ettei saisi tehdä rahaa vaihtoehtoisia keinoilla, ei millään tavalla. Mä vaan en oikein hahmota, miksi kukaan haluaa seurata aktiivisesti influensseria, joka toimii kuin ammattimainen mainostoimisto (niin kuin täällä on annettu ymmärtää, että influensserit toimivat). Vaikka ei se välttämättä kauheasti eroa jostain naistenlehdistä, kai nekin alkaa lähinnä olemaan maksettuja mainoksia kannesta kanteen (enkä lue niitäkään, että ehkä en vaan ole influenssereidenkaan kohderyhmää, kun ei vaan jaksa kiinnostaa "sisällötön sisältö"). Mua ihan oikeasti kiinnostaisi, että mikä niissä on se juttu. Erityisesti esim. niissä suuren seuraajapohjan instatileissä, kun en vaan saa mitään otetta. Jotain mua kiinnostavaa blogia kyllä voisin kuvitella seuraavana, mutta en, jos se sisältää lähinnä maksettua sisältöä. En mä selaa mainoslehtiäkään.
Ymmärrän täysin. Tarkoitat ns. nollakontenttia. Ja tästä olen täysin samaa mieltä. Itse en omaa instasta mitään kokemusta, lähinnä vain youtubesta. Kiinnostavia, hyvin tehtyjä videoita (tai vaikkapa podcasteja) aiheista jotka itseäni kiinnostaa, on mukavaa seurata. Ja niistä jopa oppii, saa näkökulmaa, uusia ideoita, ajatuksia jne. Mulle on ihan sama, jos kyseinen "influensseri" saa mainostuloja tai jos video on kaupallinen yhteistyö sen ja sen kanssa, ihan sama mulle. Kiinnostaa vain se itse sisältö, ei mainokset. Jos sisältöä ei ole ja haetaan vain mainosrahoja, niin silloin ei kiinnosta.
Olisipa vielä vanhanaikaisia blogeja.
Sellaisia, joissa blogin pitäjä ostaisi tuotteita vain omilla rahoilla. Kävisi kirppiksillä. Tekisi itse. Inspiroisi pukeutumisellaan. Osaisi kirjoittaa. Vinkkaisi kivoista paikoista ja tapahtumista saamatta rahaa, vaan siksi että tykkää. Osaisi myös kertoa, kun ei tykkää. Ymmärrän että on aikaa ja rahaa vievä harrastus, mutta ikävöin näitä silti. Ei haittaa vaikka olisi kotikutoinen ja kuvat kännykällä.
Harmi, että Nelliina lopetti. Hän oli viimeisiä aitoja bloggareita. Toki maksettua sisältöä oli hänellekin, mutta hyvin vähän.
Vierailija kirjoitti:
No jos somettajat nyt vetävät lokaan ja tuhoavat koko Ivana Helsingin ja Paola Suhosen maineen kostoksi tästä somesta lähtemisestä ja kommentista, ettei se ole arvojen mukaista eikä somettajilla ole oikeita ammattipätevyyksiä, niin kukaan tuskin enää moisiin markkinoijiin sekaantuu. Itse en ainakaan uskaltaisi.
IL:n jutussa mianituista vaikuttajista ainoastaan Naakasta olen lukenut enemmän, Nuorgamista olen kuullut (vai oliko se hänen siskonsa?), loput olivat täysin tuntemattomia. No, en seuraa somea eikä some minua. Paola Suhonen on luonut sisärensa kanssa brändin, joka on tuttu myös Helsingin ulkopuolella. Seuraan IvanaHelsinkiä aiakaskirjeen vastaanottajana ja odotan kesää, jotta tarkenisin pukea kesämekkoni päälle ja patsastella kaupungilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä takia Suhonen sitten yritti hyväksikäyttää näitä vaikuttajia, jos ovat ihan turhia ja ammattitaidottomia hänen mielestään?
Tämä just. Pyydetään dj:ksi, tekemään mallistoa, mainostamaan vaatteita, kaikenlaista yhteistyötä tarjotaan mutta ilman palkkaa?! Ammattitaidottomien influenssereiden ansiosta myynti on todistettavasti noussut mutta silti ovet turhia. Lisäksi työntekijät kokeneet kovia ja harjoittelijoita pidetty ilmaisina työntekijöinä, ei jotenkaan kuulosta hyvältä samalla kun peräänkuulutetaan aitoja kohtaamisia
No ainaki n se Dj pyyntö oli tapahtumaan ,jota muutkin teki vaapaehtoistyönä ilman palkkaa. Palkkio olisi ollut vapaalippuja ja näkyvyyttä. Ahneelle influenssereille pitää siis aina maksaa kun heille tarjoaa näkyvyyttä.
Ilmeisesti näiden infuenssereiden vaikutus myyntiin on paljon vähäisempi kuin he itse uskovat.
Itse lopetan välittömästi seuraamisen ja lukemisen kun tuotteet on saatu kaupallisena yhteistyönä. Tai jos kirjoittaja kertoo olevansa somevaikuttaja/influensseri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suhonen on tarjonnut vaikuttajille tiettyä prosenttiosuutta vaikuttajien koodeillla myydyistä tuotteista. Mutta ei ole kelvannut, eli ei ole vaikuttajillakaan ollut kova luotto siihen, että heidän avulla myyntiä tulisi…
Edes Seiska-lehteä ei myydä tuollaisilla nollasoppareilla. Jos puhutaan myynnin edistämisestä, niin korvaus muodostuu usein jostain sovitusta kiinteästä hinnasta ja provisiosta.
Seiska-lehden myyminen onkin oikea kokopäivätyö jolla jotkut joutuvat elättämään itsensä, vaikuttaminen ei. Menee 2min laittaa Instagram-storyihin selfie Ivana Helsingin mekossa ja kirjoittaa joku "käyttäkää koodia ankkahuuli2022 Ivana Helsingin verkkokaupassa niin saatte 30% alennusta"
Ootko kuullu sen anekdootin Picassosta? Eli jos Picassolla ja mulla menee molemmilla kolme minuuttia sun muotokuvan piirtämiseen, onko lopputulos saman arvoinen huutokaupassa?
Katso kun vaikuttajat saavat muilta brändeiltä toivomansa korvauksen, brändit tekevät toivomaansa tulosta — ilmeisesti kun vaikuttajille maksavat — ja vaikuttaja elättää työllään perheensä, osa tekee satojentuhansien liikevaihtoa vuodessa. Ivana Helsinki oli heille hyväntekeväisyyskeissi, haluttiin tukea kotimaista pientä muotimerkkiä. Suhonen vastasi tähän kuten vastasi. Ilman mitään pr-hallintaa. Ja täysin tarpeeton hyökkäys.
Se on eri asia, onko joku Kimi Räikkönen ”ansainnut” miljoonapalkkansa ajamalla ympyrää vai pitäskö meidän muiden palkkoja nostaa.
Työpaikkani (ulkomaalainen firma) tekee markkinointia Euroopassa ja kyllä vaikuttaja voi vaikuttaa positiivisesti myyntiin, mutta sellaisia on pari per maa ja Suomessa ei yhtään. Artikkelissa mainitut vaikuttajat, eivät heilauta myyntiä mihinkään suuntaan, saman tuloksen saa ostetulla IG-mainonnalla.
Lisäksi ongelmana on se, että instanaama elää instasta, eli suurin osa sisällöstä on mainontaa, eihän ne seuraajat muista edes mitä kaikkea influensseri on mainostanut, eikä enää reagoi niihin.
Ja oma mielipiteeni on, että harvan instanaaman tilissä on mitään kiinnostavaa seurattavaa, eikä niitä ole rakennettu seuraajia ajatellen. Jos sisältö on lähes täysin omakuvia, niin ei se ole brändin rakentamista tai työkseen tekemistä. Harvalla on mitään sanottavaa, kerrottavaa tai jaettavaa (paitsi alekoodit) eivätkä he tunnu olevan kiinnostuneita mistään, mikä on omasta navasta metriä pidemmällä.
Vierailija kirjoitti:
Tässä kohussa on jäänyt taka-alalle se, että vaikuttajatkin brändäävät itseään ja vaikuttajan imago rakentuu sen perusteella, kuinka tasokkaita yhteistyökumppaneita hän saa kanavalleen. Monet vaikuttajat ovat halunneet profiloitua laadukkaiden, kotimaisten design-tuotteiden markkinointiin kohottaakseen omaa brändiään. IVANAn yhteistyössä on ollut siis vaikuttajille imagohyötyä, joten he ovat mielihyvin suostuneet tavallista pienempään korvaukseen.
Tätähän se on. Vaikuttajien pitää saada materiaalia sometileilleen ja mieluiten ilmaiseksi. Muuten joutuu pyllistämään stringeissä tai pukemaan bikinit väärinpäin päälleen ettei klikkaukset tipu. Mielenkiintoista tietysti on se, että hyötyykö se kaupallisen yhteistyön mahdollista ja mitään. Aika kalliilta kuulostaa , mikäli tosiaan yhdestä postauksessa ja muutamasta kuvasta tonneja joutuu maksamaan.
Mutta kun on mainostamisesta kyse niin ainoastaan yrittäjän tyytyväisyys yhteistyöhön on se mikä merkitsee. Ilman yrittäjiä vaikuttajat ovat työttömiä. Mutta yritykset toimivat myös ilman vaikuttajia. Taloudellisesti.