Korvaava työ sairaslomalla tulee
Korvaava työ on tulossa. Sairasloma ei ole enää kotona vietettävää aikaa automaattisesti. Merkkejä siitä on, että esim. opiskellaan työajalla työpaikalla. Riippuu tietysti sairaudesta ja työtehtävistä, mutta tämä toimii myös esim. sosiaali- ja terveysalalla. Se on oikea suunta sillä monet sairaudet mahdollistavat tämän. Esim. tenniskyynärpää, selkäkivut, kuumeeton flunssa, masennus jne. Tämä on jo käytössä todella monella työpaikalla ja laajenee koko ajan. Olen työterveyslääkäri, isossa lääkäriasemassa, joten näen satojen työpaikkojen tilanteet ja käytäntö laajenee koko ajan. Korvaava työ on tätä päivää. Sairasloma kirjoitetaan nykyiseen työhön ei kaikkiin töihin!! Kirjoitin tämän viestin siksi, että se toisessa keskustelussa korvaava työ aiheutti suurta tuskaa. Valmistautukaa siis työelämässä myös tähän muutokseen.
Kommentit (122)
Vuosia vanha käytäntöhän tuo on yksityisellä. Kunnalla ei pomo suostunut moiseen.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 21:53"][quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 21:47"]Joo aika terästä saatte olla jos mahataudissa meette töihin. Kyllä ku viimeks ite mahataudin sairastin niin kaks päivää meni vessassa asustaen kun tuli kummastakin päästä. Mut mikäs siinä jos joku haluaa mennä töihin oksu ämpäri mukana ja kurat housussa tekee hommia ja kaiken lisäks tartuttaan työkaverit.
[/quote] Miksi pitää tahallaan ymmärtää väärin. Kukaan EI TIETENKÄÄN mene mahataudissa töihin. Mutta on olemassa vammoja/sairauksia, jotka estävät normityön tekemisen. Sitä vastoin toisenlaiset tehtävät saattavat tulla kyseeseen.
[/quote]
Kyllä joku tais ottaa imodiumin ja mennä mahataudissa töihin.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 21:41"]
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 18:21"]
Korvaava työ on tulossa. Sairasloma ei ole enää kotona vietettävää aikaa automaattisesti. Merkkejä siitä on, että esim. opiskellaan työajalla työpaikalla. Riippuu tietysti sairaudesta ja työtehtävistä, mutta tämä toimii myös esim. sosiaali- ja terveysalalla. Se on oikea suunta sillä monet sairaudet mahdollistavat tämän. Esim. tenniskyynärpää, selkäkivut, kuumeeton flunssa, masennus jne. Tämä on jo käytössä todella monella työpaikalla ja laajenee koko ajan. Olen työterveyslääkäri, isossa lääkäriasemassa, joten näen satojen työpaikkojen tilanteet ja käytäntö laajenee koko ajan. Korvaava työ on tätä päivää. Sairasloma kirjoitetaan nykyiseen työhön ei kaikkiin töihin!! Kirjoitin tämän viestin siksi, että se toisessa keskustelussa korvaava työ aiheutti suurta tuskaa. Valmistautukaa siis työelämässä myös tähän muutokseen.
[/quote]
No tottakai aina töissä on jotain, mitä voi tehdä. Ripulissa voi aivan hyvin siivota kaappien hyllyjä varastossa ja pienessä kuumeessa tehdä seuraavien viikkojen työvuorolistoja. Ainakin meillä näin jo vuosia. Aina ei tarvita sairauslomaa.
t. hoitaja
[/quote]
Kuumessa ollaan kotona sairastamassa etenkin hoitoalalla samoin ripulissa, kuka on noin tietämätön tartuttaja?
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 21:52"]
Eli jos sulla on lääkärin todistus että et pysty töitä tekeen ja jos olet sairasloman kotona niin et saa sairasajan palkkaa?
[/quote]
Kyllä saa, jos työantaja ei tottele yhteys LUOTTAMUSMIEHEEN!
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 21:03"][quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 21:00"]Ihminen ei kykene enempää kuin kykenee, vaikka kuinka vedettäisiin hirttosilmukkaa tiukemmalle. Työnantajat eivät usko, mutta pää jää vetävän käteen. Mitään säästöjä ei tällä tulla saavuttamaan.
[/quote]
Enemmistölle tämä sopii. Niinkuin täälläkin joku kirjoitti, että on joka vuosi reilun viikon poissa, vaikkei ole kipeä. Niille tää on tärkeää ja tarpeen. Tunnolliset työntekijät ei huomaa eroa.
[/quote]
Työn tuottavuus laskee. Tästä halutaan eroon. Kela maksaa työnantajalle suurimman osa s-lomasta takaisin. Onko järkeä teettää täydellä palkalla jotain huttua?
Mä olen jo nyt ollut sairaana töissä, mikä merkitsee sitä että sen jälkeen on työkaveri kuumeessa, jos mulla on ollut kuumeeton flunssa, näin ollut jo monta kertaa. Pitäisi vain jäädä kotiin sairastamaan, mutta kun on aina toitotettu että jos ei ole kuumetta ei ole kipeä, ja mulle ei kuume nouse, jotenka tartutan kaikki kun olen flunssassa.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 22:10"]
Mä olen jo nyt ollut sairaana töissä, mikä merkitsee sitä että sen jälkeen on työkaveri kuumeessa, jos mulla on ollut kuumeeton flunssa, näin ollut jo monta kertaa. Pitäisi vain jäädä kotiin sairastamaan, mutta kun on aina toitotettu että jos ei ole kuumetta ei ole kipeä, ja mulle ei kuume nouse, jotenka tartutan kaikki kun olen flunssassa.
[/quote]
Omaa järkeä ei voi käyttää. Tuntuu, että nykyisin nuoret eivät osaa pitää puoliaan, huolestuttavaa.
No ihan kiva minusta olisi pitää jotain suunnittelu/opiskelupäiviä jos vaikka varvas murtuu, eikä maata himassa tylsistymässä. Mutta sijainen mulle pitää hommata silti, että ei se sinänsä mitenkään ilmiömäisen edullista ole.
t. Hoitaja
No ihan hyvä. Itse olen aina halunnut työskennellä hyvin ja kunnolla. Jostain syystä mut on joskus työnantaja passittanut töistä kotiin toipumaan. Syynä kai on ollut lähinnä se, että en tartuttaisi muita + kipeänä ajatus kulkee huonommin ja tulee enemmän virheitä.
[/quote]
Hei, mulla on vähän sama. :D En oikein koskaan tule kuumeiseksi, mutta tauti kestää ja tarttuu. Mutta kuuluu elämään. :)
[/quote]
Noin jos teet vuosia niin tuloksena on vakava masennus ja uupumus. Mä tein nuorena noin, en tullut kuumeeseen ja menin flunssaisena töihin. Olin yksityisellä töissä silloin. Olin monia kuumeettomia flunssia töissä. Tartutin muita ja flunssa kesti viikkoja. Todella vaarallista leikkiä terveydellään joka on meillä ainutkertainen. Jää kotiin ensi kerralla.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 19:13"]
Meilläkin tuo on käytössä. Tosin purinaa tulee siitä, että joutuu vatsataudissa työpaikalle ja tartuttaa muut, mutta sairauspäiviä ei tule ja kaikki on tyytyväisiä. Tosikiva nukkua jossain vessan lattialla, kun ei kykene työhuoneeseen palaamaan, mutta tää on tätä päivää.
[/quote]
Tartuntataudeista on ihan omat säädöksensä.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 18:28"][quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 18:25"]Kaikilla aloilla ei vain oikein pysty korvaavaa työtä järjestää. Minä olen siivooja ja toki pystyn osan töistäni tekemään kipeälläkin selällä, mutta kyllä se on työnantajallekin parempi että palkkaa sijaisen joka pystyy hoitamaan kaikki työni tehokkaasti ja nopeasti.
[/quote]
Monilla aloilla lähtökohtaisesti näin on, mutta nykyisin selkäkipuisia pidetään työpaikalla esim. sijaisen työhönopastajana. Myös siivousalalla. Monet selkävaivat hyötyvät kävelystä ja liikkumisesta. T. ap
[/quote]
Minä olen sairastanut selkääni pitkään, hiukan naurattaa ajatus kipujen keskellä opettamassa jotakuta. Kun ei voinut kuin vasemmalla kyljellä maata, tai kävellä töpötellä saatanasti kiroillen ympäriinsä. Yhtään ei istua kärsinyt eikä paikallaan olla. Olin niin perkeleen tympääntynyt kipuihin, etten yhtään hallinnut mitä suustani päästin
Siinä olisi tullut työelämävalmennusta pohjanmaan kautta.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 21:13"][quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 21:11"]Minä en sairaana töitä tee, tuli korvaava työ käyttöön tai ei.
[/quote]
Saattaa olla että sulla ei pian oo noita huolia kun seuraavissa yt:ssä tulee kenkää.
[/quote]
So be it. Jos täytyy sairaana mennä töihin, jotta saa paskasti palkatun työpaikkansa pitää, niin fine, eikun kiertoon vaan!
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 21:40"]AP, vedä ylähuuli pääsi yli ja nielaise... JA HAISTA PITKÄ V!
[/quote]
Ylähuuli??
Minusta alahuuli olisi parempi.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 22:51"][quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 21:13"][quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 21:11"]Minä en sairaana töitä tee, tuli korvaava työ käyttöön tai ei.
[/quote]
Saattaa olla että sulla ei pian oo noita huolia kun seuraavissa yt:ssä tulee kenkää.
[/quote]
So be it. Jos täytyy sairaana mennä töihin, jotta saa paskasti palkatun työpaikkansa pitää, niin fine, eikun kiertoon vaan!
[/quote]
Kyllä työnantajat tarvitsevat työntekijöitä enemmän kuin työntekijät työnantajia. Näin se vaan on.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 22:58"]
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 22:51"][quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 21:13"][quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 21:11"]Minä en sairaana töitä tee, tuli korvaava työ käyttöön tai ei. [/quote] Saattaa olla että sulla ei pian oo noita huolia kun seuraavissa yt:ssä tulee kenkää. [/quote] So be it. Jos täytyy sairaana mennä töihin, jotta saa paskasti palkatun työpaikkansa pitää, niin fine, eikun kiertoon vaan! [/quote] Kyllä työnantajat tarvitsevat työntekijöitä enemmän kuin työntekijät työnantajia. Näin se vaan on.
[/quote]
Loppupeleissä kyllä.
Mulla murtui jalka ja se piti leikata. Saikulla siis yli kolme kuukautta. Vaikka teen kevyttä työtä ja etätyömahdollisuuskin on, niin oli todella hyvä, että sain olla koko tuon ajan sairaslomalla. Asuin tuolloin yksin ja ihan pelkkien kotitöiden, perushygienian ja kauppareissujen ja muiden välttämättömien asioiden hoito oli todella raskasta ja aikaavievää. Lisäksi väsytti koko ajan ja varsinkin alussa oli kipuja. Ja paljon lihaskuntoharjoituksiakin piti jaksaa ja ehtiä tehdä.
Mun mielestä ihan hyvä idea mutta en kannata sellaista esim flunssan aikana kun tarvitaan lepoa ja tartuntariski olemassa. Mutta jos joku muu vaiva niin mikä estää tekemästä esimerkiksi kirjallisia tehtäviä tai opiskelua. Ehkä kynnys jäädä sairaslomalle "turhista" asioista näin vähenisi
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 21:52"][quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 21:47"]
Joo aika terästä saatte olla jos mahataudissa meette töihin. Kyllä ku viimeks ite mahataudin sairastin niin kaks päivää meni vessassa asustaen kun tuli kummastakin päästä. Mut mikäs siinä jos joku haluaa mennä töihin oksu ämpäri mukana ja kurat housussa tekee hommia ja kaiken lisäks tartuttaan työkaverit.
[/quote]
Höpsis, imodiumia ja töihin! Jos kaikki jäisivät jonkun vatsataudin tai flunssan vuoksi kotiin, niin eihän siellä töissä olisi ikinä ketään.
[/quote]
Ai meinaat et oksu tautiin auttaa joku imodium? :D höpsis. Sittenhän kaikki on kotona vessan pöntön kans puhumassa Norjaa jos meet kaikki tartuttaa...Haloo ääliö