Korvaava työ sairaslomalla tulee
Korvaava työ on tulossa. Sairasloma ei ole enää kotona vietettävää aikaa automaattisesti. Merkkejä siitä on, että esim. opiskellaan työajalla työpaikalla. Riippuu tietysti sairaudesta ja työtehtävistä, mutta tämä toimii myös esim. sosiaali- ja terveysalalla. Se on oikea suunta sillä monet sairaudet mahdollistavat tämän. Esim. tenniskyynärpää, selkäkivut, kuumeeton flunssa, masennus jne. Tämä on jo käytössä todella monella työpaikalla ja laajenee koko ajan. Olen työterveyslääkäri, isossa lääkäriasemassa, joten näen satojen työpaikkojen tilanteet ja käytäntö laajenee koko ajan. Korvaava työ on tätä päivää. Sairasloma kirjoitetaan nykyiseen työhön ei kaikkiin töihin!! Kirjoitin tämän viestin siksi, että se toisessa keskustelussa korvaava työ aiheutti suurta tuskaa. Valmistautukaa siis työelämässä myös tähän muutokseen.
Kommentit (122)
Ihanasti osa porukasta käsitti (tahallaan?) tän aloituksen väärin. Eihän korvaavan työn tekeminen tarkoita sitä, että oksennustaudissa tai flunssassa mennään töihin. Vaan esimerkiksi nilkkansa murtanut seisomatyöläinen saattaisi pystyä tekemään istumatyötä, esim. kaupassa normaalisti osastolla toimiva voisikin olla kassalla. Selkäkipuisen ei tarvitsisi nostella jne.
Tiedättekö te "minä en kyllä suostu mitään korvaavaa työtä tekemään" -marisijat, kuinka h-vetin kalliiksi sairauslomat työnantajille tulevat? Jokainen sairausloma on suoraan pois "viivan alta", eli jokainen sairausloma, niin sinun omasi kuin työkaverinkin, heikentää työnantajan tulosta ja vaarantaa työpaikat. Oikeasti sairaana pitää toki olla pois, oksennustaudissakin on turha töihin raahautua muita tartuttamaan, mutta kevyttä toimistotyötä tekevän ei välttämättä pidä olla jalkavamman takia saikulla kahta viikkoa tai kurkkukivun takia edes sitä yhtä päivää. Monissa toimistotöissä pystyy tekemään etäpäivän, jolloin ei tarvitse vetää edes tuota tartuttamiskorttia esiin. Itsekin flunssassa teen etänä töitä, koska tiedän paitsi nuo kustannukset, myös sen, että jokainen sairauslomapäivä tuplaa seuraavan työpäivän työmäärän. Eikä ole flunssat pitkittyneet tai johtaneet keuhkoputkentulehduksiin, kun sohvalla köllötellen olen töitäni hoitanut.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 08:42"]
Tiedättekö te "minä en kyllä suostu mitään korvaavaa työtä tekemään" -marisijat, kuinka h-vetin kalliiksi sairauslomat työnantajille tulevat? Jokainen sairausloma on suoraan pois "viivan alta", eli jokainen sairausloma, niin sinun omasi kuin työkaverinkin, heikentää työnantajan tulosta ja vaarantaa työpaikat. Oikeasti sairaana pitää toki olla pois, oksennustaudissakin on turha töihin raahautua muita tartuttamaan, mutta kevyttä toimistotyötä tekevän ei välttämättä pidä olla jalkavamman takia saikulla kahta viikkoa tai kurkkukivun takia edes sitä yhtä päivää. Monissa toimistotöissä pystyy tekemään etäpäivän, jolloin ei tarvitse vetää edes tuota tartuttamiskorttia esiin. Itsekin flunssassa teen etänä töitä, koska tiedän paitsi nuo kustannukset, myös sen, että jokainen sairauslomapäivä tuplaa seuraavan työpäivän työmäärän. Eikä ole flunssat pitkittyneet tai johtaneet keuhkoputkentulehduksiin, kun sohvalla köllötellen olen töitäni hoitanut.
[/quote]
Hoitotyössä ei pysty tekemään etätöitä.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 08:48"]
Hoitotyössä ei pysty tekemään etätöitä.
[/quote]
Vatsataudissa oleva hoitaja teki meillä etätyönä sähköistäraportointia, joita ei ollut ehtinyt työajallaan tekemään.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 08:42"]Tiedättekö te "minä en kyllä suostu mitään korvaavaa työtä tekemään" -marisijat, kuinka h-vetin kalliiksi sairauslomat työnantajille tulevat? Jokainen sairausloma on suoraan pois "viivan alta", eli jokainen sairausloma, niin sinun omasi kuin työkaverinkin, heikentää työnantajan tulosta ja vaarantaa työpaikat. Oikeasti sairaana pitää toki olla pois, oksennustaudissakin on turha töihin raahautua muita tartuttamaan, mutta kevyttä toimistotyötä tekevän ei välttämättä pidä olla jalkavamman takia saikulla kahta viikkoa tai kurkkukivun takia edes sitä yhtä päivää. Monissa toimistotöissä pystyy tekemään etäpäivän, jolloin ei tarvitse vetää edes tuota tartuttamiskorttia esiin. Itsekin flunssassa teen etänä töitä, koska tiedän paitsi nuo kustannukset, myös sen, että jokainen sairauslomapäivä tuplaa seuraavan työpäivän työmäärän. Eikä ole flunssat pitkittyneet tai johtaneet keuhkoputkentulehduksiin, kun sohvalla köllötellen olen töitäni hoitanut.
[/quote]
Kaikki ei istu toimistossa. Jotkut tekevät fyysistätyötä ja silloin sitä korvaavaa hommaa ei niin vaan löydykään jos menee jalka,selkä tai kädet.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 22:58"]
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 22:51"][quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 21:13"][quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 21:11"]Minä en sairaana töitä tee, tuli korvaava työ käyttöön tai ei. [/quote] Saattaa olla että sulla ei pian oo noita huolia kun seuraavissa yt:ssä tulee kenkää. [/quote] So be it. Jos täytyy sairaana mennä töihin, jotta saa paskasti palkatun työpaikkansa pitää, niin fine, eikun kiertoon vaan! [/quote] Kyllä työnantajat tarvitsevat työntekijöitä enemmän kuin työntekijät työnantajia. Näin se vaan on.
[/quote]
Hmm. kukakohan on nämä työpaikat luoneen ja palkanneet nämä työntekijät. Mihin työntekijä menee töihin, jos työnantaja laittaa ne rukkaset naulaan. Meilläkin urakointia tekee viro ja puolaiset. Miksiköhän ei enää suomalaisia palkata, hmm...
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 18:21"]
Korvaava työ on tulossa. Sairasloma ei ole enää kotona vietettävää aikaa automaattisesti. Merkkejä siitä on, että esim. opiskellaan työajalla työpaikalla. Riippuu tietysti sairaudesta ja työtehtävistä, mutta tämä toimii myös esim. sosiaali- ja terveysalalla. Se on oikea suunta sillä monet sairaudet mahdollistavat tämän. Esim. tenniskyynärpää, selkäkivut, kuumeeton flunssa, masennus jne. Tämä on jo käytössä todella monella työpaikalla ja laajenee koko ajan. Olen työterveyslääkäri, isossa lääkäriasemassa, joten näen satojen työpaikkojen tilanteet ja käytäntö laajenee koko ajan. Korvaava työ on tätä päivää. Sairasloma kirjoitetaan nykyiseen työhön ei kaikkiin töihin!! Kirjoitin tämän viestin siksi, että se toisessa keskustelussa korvaava työ aiheutti suurta tuskaa. Valmistautukaa siis työelämässä myös tähän muutokseen.
[/quote]
Ei ole kovinkaan uusi juttu tämä. Korvaava työtä voi olla haasteellista järjestää, esim. jos henkilön työ tapahtuu päätteellä ja vaikkapa käsi paketissa. Käsi paketissa pystyy tekemään vaikka mitä (esim. vastata puhelimeen vaihteessa, olla joissain asiakaspalvelutöissä) mutta mitä jos näitä ei ole työpaikalla tarjolla? Työterveyslääkärin voi olla aika vaikea tajuta tätä, koska usein lääkäreillä on todella kapeakatseinen suhtautuminen muuhun kuin omaan työhön. Esim. lääkäri voi ajatella että kaupan myyjä voi sitten vaikka "tehdä toimistohommia" jos ääni on mennyt. Mutta mitä ne puhumatta sujuvat toimistohommat sitten olisivat?
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 08:58"][quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 22:58"]
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 22:51"][quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 21:13"][quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 21:11"]Minä en sairaana töitä tee, tuli korvaava työ käyttöön tai ei. [/quote] Saattaa olla että sulla ei pian oo noita huolia kun seuraavissa yt:ssä tulee kenkää. [/quote] So be it. Jos täytyy sairaana mennä töihin, jotta saa paskasti palkatun työpaikkansa pitää, niin fine, eikun kiertoon vaan! [/quote] Kyllä työnantajat tarvitsevat työntekijöitä enemmän kuin työntekijät työnantajia. Näin se vaan on.
[/quote]
Hmm. kukakohan on nämä työpaikat luoneen ja palkanneet nämä työntekijät. Mihin työntekijä menee töihin, jos työnantaja laittaa ne rukkaset naulaan. Meilläkin urakointia tekee viro ja puolaiset. Miksiköhän ei enää suomalaisia palkata, hmm...
[/quote]
Niin miksiköhän ei..oisiko eu:n kilpailutusdirektiivi. Eli sieltä otetaan mistä halvimmalla saadaan.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 18:34"]
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 18:25"]
Kaikilla aloilla ei vain oikein pysty korvaavaa työtä järjestää. Minä olen siivooja ja toki pystyn osan töistäni tekemään kipeälläkin selällä, mutta kyllä se on työnantajallekin parempi että palkkaa sijaisen joka pystyy hoitamaan kaikki työni tehokkaasti ja nopeasti.
[/quote]
Uskoisin, että myös siivousalalla on tulevaisuudessa erilaisia verkkokursseja, joita on oman ammattitaitonsa kehittämisen vuoksi mahdollista suorittaa niinä päivinä, kun ei varsinaiseen työhönsä pysty.
[/quote]
Jos näitä verkkokursseja voidaan varata tehtäviksi sairaspäivinä niin eivät varmaan sitten ole kauhean tärkeitä työn kannalta. Miten luulet, että muutenkin äärimmäisen kustannustehokkaaksi säädetty siivousala sijoittaisi joihinkin verkkokursseihin jotka eivät ole työn kannalta välttämättömiä? Ja kun joku pitää kuitenkin palkata tekemään se siivouskin? Eli maksettaisiin kahdelle palkkaa joista vain toinen tekisi tuottavaa työtä?
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 09:00"]
[/quote]
Ei ole kovinkaan uusi juttu tämä. Korvaava työtä voi olla haasteellista järjestää, esim. jos henkilön työ tapahtuu päätteellä ja vaikkapa käsi paketissa. Käsi paketissa pystyy tekemään vaikka mitä (esim. vastata puhelimeen vaihteessa, olla joissain asiakaspalvelutöissä) mutta mitä jos näitä ei ole työpaikalla tarjolla? Työterveyslääkärin voi olla aika vaikea tajuta tätä, koska usein lääkäreillä on todella kapeakatseinen suhtautuminen muuhun kuin omaan työhön. Esim. lääkäri voi ajatella että kaupan myyjä voi sitten vaikka "tehdä toimistohommia" jos ääni on mennyt. Mutta mitä ne puhumatta sujuvat toimistohommat sitten olisivat?
[/quote]
Meillä on työterveyshuollon kanssa sovittu, että työterveyslääkäri soittaa esimiehelle ja tiedustelee korvaavan työn mahdollisuutta ennen sairausloman kirjoittamista. Ketään ei siis lähetetä äänensä menettäneenä puhetyöhön tai jalka paketissa fyysiseen työhön sillä oletuksella, että korvaavaa työtä järjestyy.
Meillä korvaavan työn on todettu vähentävän ja lyhentävän sairaslomailua merkittävästi! :O Jostain kumman syystä porukka paranee nopeammin täällä töissä kuin kotona ja terveydentila paranee muutenkin...
Onneksi olen julkisen sektorin leivissä, en ikinä suostuisi, lääkäri kyllä kuuntelee, eikä soita pomolle, aivan uskomatonta riistoa. Tuon voi kiertää suhteilla.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 22:51"]
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 21:13"][quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 21:11"]Minä en sairaana töitä tee, tuli korvaava työ käyttöön tai ei. [/quote] Saattaa olla että sulla ei pian oo noita huolia kun seuraavissa yt:ssä tulee kenkää. [/quote] So be it. Jos täytyy sairaana mennä töihin, jotta saa paskasti palkatun työpaikkansa pitää, niin fine, eikun kiertoon vaan!
[/quote]
Työpaikkansa voi itsekin laittaa kiertoon, jos ei mielytä. Eiku miten se meni...työaikasäädäntö taitaa olla kaikissa työpaikoissa. :D
Miten päiväkodin lähihoitaja, siis lastenhoitaja, tekee korvaavaa työtä? hänellä kun ei ole edes niitä paperitöitä pahemmin tehtävänä kuten älteeoolla?! istuu toimistossa ja kirjoittaa vasuja puhtaaksi (oikeasti, siihen ei tarvitse aikaa paljon pieruakaan ja se on 1-2x työvuoden aikana ylipäänsäkin kun niitä pidetään) vai askartelee synttärikortteja 8h/pvässä vaikkapa 1vkon sairausloman ajan? hah!
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 09:57"]
Onneksi olen julkisen sektorin leivissä, en ikinä suostuisi, lääkäri kyllä kuuntelee, eikä soita pomolle, aivan uskomatonta riistoa. Tuon voi kiertää suhteilla.
[/quote]
Uskomatonta tosiaan, että on säädetty työaikasäädäntö silkasta kiusanteosta työntekijöitä kohtaan. Silkaa riistoa, että näitä säätöjä on ollut säätämässä yhteistyössä sekä työnantaja ja työntekijä osapuolet. Paha paha työnantaja silkasta kiusaamisen ilosta kiusaa kilttiä ja ahkeraa työntekijä, jolla tulisi olla pelkkiä oikeuksia todellisen vastuun sijasta.
Ap, sinuun otetaan mahd. yhteyttä, tiedät miksi.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 10:16"]
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 09:57"]
[/quote]
Uskomatonta tosiaan, että on säädetty työaikasäädäntö silkasta kiusanteosta työntekijöitä kohtaan. Silkaa riistoa, että näitä säätöjä on ollut säätämässä yhteistyössä sekä työnantaja ja työntekijä osapuolet. Paha paha työnantaja silkasta kiusaamisen ilosta kiusaa kilttiä ja ahkeraa työntekijä, jolla tulisi olla pelkkiä oikeuksia todellisen vastuun sijasta.
[/quote]
Meillä valtiolla siis meillä jokainen tekee vain omaa työtään, oliko vierasta? Nauttikaa yksityiset riistosta.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 10:12"]
Miten päiväkodin lähihoitaja, siis lastenhoitaja, tekee korvaavaa työtä? hänellä kun ei ole edes niitä paperitöitä pahemmin tehtävänä kuten älteeoolla?! istuu toimistossa ja kirjoittaa vasuja puhtaaksi (oikeasti, siihen ei tarvitse aikaa paljon pieruakaan ja se on 1-2x työvuoden aikana ylipäänsäkin kun niitä pidetään) vai askartelee synttärikortteja 8h/pvässä vaikkapa 1vkon sairausloman ajan? hah!
[/quote]
Onko pakko olla noin lapsellinen?! Eiköhän näissä asiossa ihan katsota asiat tilanne kohtaisesti läpi. Jos olet esim. kunnallisessa päiväkodissa niin eiköhän kunnan muista päiväkodeista löydy niitä synttärikorttejen yms askartelua tai esim. terveyskeskuksesta neuvotaa tai kirjosta kirjojen päällystämistä.
Turha sitä omaa ammattia on nostaa mihinkää erikoisasemaan, ettei se sovellu korvaavan työnmalliin.
Kovat ajat vielä tulossa kun ammattiliitot jyrähtävät ja sipilä pissii pöksyynsä.
[/quote]Asiasi on hyvä, vaikka en usko että olet lääkäri(kirjoitustyyli). Itse olen halunnut korvaavaa työtä, mutta lähiesimies sanoi, että pitää olla poisssa työstä, jos on sairas.