Korvaava työ sairaslomalla tulee
Korvaava työ on tulossa. Sairasloma ei ole enää kotona vietettävää aikaa automaattisesti. Merkkejä siitä on, että esim. opiskellaan työajalla työpaikalla. Riippuu tietysti sairaudesta ja työtehtävistä, mutta tämä toimii myös esim. sosiaali- ja terveysalalla. Se on oikea suunta sillä monet sairaudet mahdollistavat tämän. Esim. tenniskyynärpää, selkäkivut, kuumeeton flunssa, masennus jne. Tämä on jo käytössä todella monella työpaikalla ja laajenee koko ajan. Olen työterveyslääkäri, isossa lääkäriasemassa, joten näen satojen työpaikkojen tilanteet ja käytäntö laajenee koko ajan. Korvaava työ on tätä päivää. Sairasloma kirjoitetaan nykyiseen työhön ei kaikkiin töihin!! Kirjoitin tämän viestin siksi, että se toisessa keskustelussa korvaava työ aiheutti suurta tuskaa. Valmistautukaa siis työelämässä myös tähän muutokseen.
Kommentit (122)
Työterveyslääkärit ovat työnantajan palveluksessa.
Ap, ei ole työterveyslääkäri asia selvitetty, tiedoksi.
Pikkuvinkki, sairausloma ei sairasloma.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 19:19"]Ap, ei ole työterveyslääkäri asia selvitetty, tiedoksi.
[/quote]
Valitettavasti olet väärässä. T. Ap
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 10:29"]Työterveyslääkärit ovat työnantajan palveluksessa.
[/quote]
No ei ole aina. Usein firmat ostaa sen lääkäriasemalta.
Niin on. Tätä tarvitaan nykylusmuille.
Mielummin töissä kun saikulla, jos sairaus ei oo tarttuva.
Vierailija kirjoitti:
Korvaava työ on tulossa. Sairasloma ei ole enää kotona vietettävää aikaa automaattisesti. Merkkejä siitä on, että esim. opiskellaan työajalla työpaikalla. Riippuu tietysti sairaudesta ja työtehtävistä, mutta tämä toimii myös esim. sosiaali- ja terveysalalla. Se on oikea suunta sillä monet sairaudet mahdollistavat tämän. Esim. tenniskyynärpää, selkäkivut, kuumeeton flunssa, masennus jne. Tämä on jo käytössä todella monella työpaikalla ja laajenee koko ajan. Olen työterveyslääkäri, isossa lääkäriasemassa, joten näen satojen työpaikkojen tilanteet ja käytäntö laajenee koko ajan. Korvaava työ on tätä päivää. Sairasloma kirjoitetaan nykyiseen työhön ei kaikkiin töihin!! Kirjoitin tämän viestin siksi, että se toisessa keskustelussa korvaava työ aiheutti suurta tuskaa. Valmistautukaa siis työelämässä myös tähän muutokseen.
Meillä korvaavaan työhän aloitteen pitää tulla työterveysläkäriltä. Sitä ei käytetä flunssassa, vatsataudissa tai muissa tarttuvissa taudeissa. Se on tarkoitettu 1-8 viikon sairauslomiin. Työnantaja maksaa työmatkojen kulut. Joka alalla on säädetty millaista korvaava työ voi olla. Ei minusta paha juttu.
Kuumeeton flunssa onkin helvetin hyvä mennä levittämään työpaikalle. Sairaalassa ja kaupoissa esimerkiksi loistava idea.
Astmaatikkona en erityisemmin arvosta tätä. Yleensä pahenemisvaihe kestää niin pitkään, että töihin on joka tapauksessa mentävä takaisin vielä täysin puolikuntoisena. Miten minä mukamas yhdenkään työpaikkalääkärin mielestä olen kuumeettomassa flunssassa työkykyinen, jos en pysty nukkumaan kuin pari tuntia yössä ja senkin istualteen koska helvetillisen kova yskä? Varsinkin jos pitää syödä kortisonia isolla annoksella niin silloinkaan nukkumisesta ei tule mitään, olo on jo muutaman päivän sairastamisen jälkeen tosi sekava ihan pelkästään unenpuutteen vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Mieheni selkä on raskaassa rakennustyössä kulunut aivan loppuun ja odottaa leikkausta. Lääkäri oli ehdottanut että voisiko tehdä kevyempiä töitä työmaalla. Varmaan se ainoa työkaveri olisi todella tyytyväinen kun mies aamulla sanoisi että joo tästä lähtien lakaisen lattioita sillee kevyesti. No mistäpä lääkäri voisi tietää rakennusalan töistä yhtään mitään, toki voisi kuvitella ettei siellä paperin pyörittäjää tarvita.
Sama vika minulla tarjoilijana. Kyllä, liikunta ja liike on hyväksi selälle, mutta ei painavien esineiden nostelu, vääränkorkuiset baaritiskit tai kokoustilojen laittaminen valmiiksi. Täyttä päivää en kykene tekemään, eikä työnantaja halua muuttaa sopimusta, että voisin tehdä osapäiväistä. Siinähän työterveyslääkäri ohjaa kevyempiin töihin, kiitos!
Onko joku teistä "konttorirotista" murtanut esim jalkansa ja joutunut töihin nopeammallla aikataululla kuin kipsi poistetaan. Niin, että työnantaja on maksanut matkat.
Saako korvaavan työn aikana työntekijä siis sairaspäivärahaa vai tavallista palkkaansa?
Jos oot vaikka siivooja ja murrat jalkasi, voit vielä istua ja toimia vaikka ylilääkärinä!
K
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 21:03"][quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 21:00"]Ihminen ei kykene enempää kuin kykenee, vaikka kuinka vedettäisiin hirttosilmukkaa tiukemmalle. Työnantajat eivät usko, mutta pää jää vetävän käteen. Mitään säästöjä ei tällä tulla saavuttamaan.
Enemmistölle tämä sopii. Niinkuin täälläkin joku kirjoitti, että on joka vuosi reilun viikon poissa, vaikkei ole kipeä. Niille tää on tärkeää ja tarpeen. Tunnolliset työntekijät ei huomaa eroa.
Työn tuottavuus laskee. Tästä halutaan eroon. Kela maksaa työnantajalle suurimman osa s-lomasta takaisin. Onko järkeä teettää täydellä palkalla jotain huttua?
Kela ei todellakaan maksa suurinta osaa sairauspoissaolojen kustannuksista työnantajalle takaisin, vaan vain pienen osan. Kaikki alle 11 arkipäivän pituiset jää työnantajan piikkiin, ja sitä pidempiäkään ei korvata täysimääräisinä kuin poikkeuksellisesti. Joitakin ei lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 18:25"]
Kaikilla aloilla ei vain oikein pysty korvaavaa työtä järjestää. Minä olen siivooja ja toki pystyn osan töistäni tekemään kipeälläkin selällä, mutta kyllä se on työnantajallekin parempi että palkkaa sijaisen joka pystyy hoitamaan kaikki työni tehokkaasti ja nopeasti.
Uskoisin, että myös siivousalalla on tulevaisuudessa erilaisia verkkokursseja, joita on oman ammattitaitonsa kehittämisen vuoksi mahdollista suorittaa niinä päivinä, kun ei varsinaiseen työhönsä pysty.
Voi luoja. Siivoojan verkkokurssi. Ei sitä loputtomiin voi rätin käytössä kehittyä. Kirjoititkohan sinä tuon aivan tosissasi?
Jos on etätyönä tehtävästä toimistotyöstä joutunut jäämään sairauslomalle työkyvyttömyyden vuoksi,
niin mikä olisi korvaavaa työtä?
Minulla todettu sairaus ja vaiva ei poistu ilman leikkausta. Olen leikkausjonossa, mutta tämän hetkinen sairausloma ehtii päättyä ennen leikkauspäivää. Ennen tämän nyt käynnissä olevan sairausloman päättymistä minun tulee kuulemma käydä työterveyslääkärin vastaanotolla keskustelemassa korvaavasta työstä ja esimerkiksi korvaavasta työstä annettiin, että alan tekemään etätyötä.
?
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 10:24"]
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 10:12"]
Miten päiväkodin lähihoitaja, siis lastenhoitaja, tekee korvaavaa työtä? hänellä kun ei ole edes niitä paperitöitä pahemmin tehtävänä kuten älteeoolla?! istuu toimistossa ja kirjoittaa vasuja puhtaaksi (oikeasti, siihen ei tarvitse aikaa paljon pieruakaan ja se on 1-2x työvuoden aikana ylipäänsäkin kun niitä pidetään) vai askartelee synttärikortteja 8h/pvässä vaikkapa 1vkon sairausloman ajan? hah!
[/quote]
Onko pakko olla noin lapsellinen?! Eiköhän näissä asiossa ihan katsota asiat tilanne kohtaisesti läpi. Jos olet esim. kunnallisessa päiväkodissa niin eiköhän kunnan muista päiväkodeista löydy niitä synttärikorttejen yms askartelua tai esim. terveyskeskuksesta neuvotaa tai kirjosta kirjojen päällystämistä.
Turha sitä omaa ammattia on nostaa
mihinkää erikoisasemaan, ettei se sovellu korvaavan työnmalliin.
[/quote]
Aloittajalla tuskin on lääkärin pätevyyttä, asia selvitetään.
Meillä ei lääkäri soita pomolle, ennen sairauslomaa, soittaako jossain??