Korvaava työ sairaslomalla tulee
Korvaava työ on tulossa. Sairasloma ei ole enää kotona vietettävää aikaa automaattisesti. Merkkejä siitä on, että esim. opiskellaan työajalla työpaikalla. Riippuu tietysti sairaudesta ja työtehtävistä, mutta tämä toimii myös esim. sosiaali- ja terveysalalla. Se on oikea suunta sillä monet sairaudet mahdollistavat tämän. Esim. tenniskyynärpää, selkäkivut, kuumeeton flunssa, masennus jne. Tämä on jo käytössä todella monella työpaikalla ja laajenee koko ajan. Olen työterveyslääkäri, isossa lääkäriasemassa, joten näen satojen työpaikkojen tilanteet ja käytäntö laajenee koko ajan. Korvaava työ on tätä päivää. Sairasloma kirjoitetaan nykyiseen työhön ei kaikkiin töihin!! Kirjoitin tämän viestin siksi, että se toisessa keskustelussa korvaava työ aiheutti suurta tuskaa. Valmistautukaa siis työelämässä myös tähän muutokseen.
Kommentit (122)
Suvusta löytyy lääkäreitä ja todellakin saikutan. Sanelu on riittänyt aina.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 21:17"]
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 21:15"][quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 21:11"] Minä en sairaana töitä tee, tuli korvaava työ käyttöön tai ei. [/quote] Aivan niin, asia ei ole noin mustavalkoinen,mitä aloittaja väittää. Saikulla ollaan kotona ja pitkään. Tiedätkö mitä, valtion leipä on pitkä ja virka säilyy ja saikuttaa saa. [/quote] Kyllä Sipilän hallitus hoitaa kaltaisesi turhat virkamiehet pihalle. Toivon niin. Suomella ei ole varaa sinun olemattoman panoksesi maksajaksi.
[/quote]
Eipä hoida, kun on asemaa ja oikea puolue.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 19:46"]
Selkäsairaana kävin töissä, kun firma maksoi taksin. En kyennyt kävelemään paljon ja lisäksi bussireitti kulkee mukulakivikatua osan matkaa. Se oli murhaa selälle. Mutta taksi ajoi eti reittiä ja jousitukset on toista.
[/quote]
Järjetöntä suostua.
Itse voin tehdä it-alan hommiani myös kotoa käsin joten sillon harvoin kun työkyky heikkenee (flunssa, kerran noidannuoli selässä) voin kuitenkin kotona joustavasti tehdä osan päivää hommia jos jaksaa tai pystyy ja välillä voi levätä.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 21:18"]
Selkäsairaana kävin töissä, kun firma maksoi taksin. En kyennyt kävelemään paljon ja lisäksi bussireitti kulkee mukulakivikatua osan matkaa. Se oli murhaa selälle. Mutta taksi ajoi eti reittiä ja jousitukset on toista.
[/quote]
Järjetöntä suostua.
[/quote]
mä itse ehdotin. Ei se selkä sängyssä makaamalla parantunut. istuminen oli ok.
[/quote]
Järjetöntä suostua.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 21:29"]
Itse voin tehdä it-alan hommiani myös kotoa käsin joten sillon harvoin kun työkyky heikkenee (flunssa, kerran noidannuoli selässä) voin kuitenkin kotona joustavasti tehdä osan päivää hommia jos jaksaa tai pystyy ja välillä voi levätä.
[/quote]
Työkyky voi mennä myös pitemmäksi aikaa, itse jäin eläkkeelle IT-alalta, sitä ennen pitkiä sairauslomia, turhaan kiillotatte sädekehää. Eläkkeellä on aivan mahtavaa.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 21:32"]
[/quote]
Järjetöntä suostua.
[/quote]
[/quote]
Tyhmästi tehty, itse tyydyn sanelupolitiikkaan.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 18:35"]
Et sinä oo lääkäriä nähnytkään. Korvaava työ tulee kysymykseen, jos varvas on paketissa ja työ fyysisesti raskasta, niin voidaan laittaa vaikka niputtelemaan papereita.
[/quote]Huoh.
Itse olin joskus keuhkokuumeessa sairaalassa ja pomo suuttu kun en päässyt tekemään työvuoroja jotka oli mulle merkattu. Viikon kirjotti lekuri saikkua. mut kuka menee 40 asteen kuumeessa töihin???tai jotain korvaavaa hommaa tekee.
AP, vedä ylähuuli pääsi yli ja nielaise... JA HAISTA PITKÄ V!
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 18:21"]
Korvaava työ on tulossa. Sairasloma ei ole enää kotona vietettävää aikaa automaattisesti. Merkkejä siitä on, että esim. opiskellaan työajalla työpaikalla. Riippuu tietysti sairaudesta ja työtehtävistä, mutta tämä toimii myös esim. sosiaali- ja terveysalalla. Se on oikea suunta sillä monet sairaudet mahdollistavat tämän. Esim. tenniskyynärpää, selkäkivut, kuumeeton flunssa, masennus jne. Tämä on jo käytössä todella monella työpaikalla ja laajenee koko ajan. Olen työterveyslääkäri, isossa lääkäriasemassa, joten näen satojen työpaikkojen tilanteet ja käytäntö laajenee koko ajan. Korvaava työ on tätä päivää. Sairasloma kirjoitetaan nykyiseen työhön ei kaikkiin töihin!! Kirjoitin tämän viestin siksi, että se toisessa keskustelussa korvaava työ aiheutti suurta tuskaa. Valmistautukaa siis työelämässä myös tähän muutokseen.
[/quote]
No tottakai aina töissä on jotain, mitä voi tehdä. Ripulissa voi aivan hyvin siivota kaappien hyllyjä varastossa ja pienessä kuumeessa tehdä seuraavien viikkojen työvuorolistoja. Ainakin meillä näin jo vuosia. Aina ei tarvita sairauslomaa.
t. hoitaja
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 21:32"]
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 21:29"]
[/quote]
Työkyky voi mennä myös pitemmäksi aikaa, itse jäin eläkkeelle IT-alalta, sitä ennen pitkiä sairauslomia, turhaan kiillotatte sädekehää. Eläkkeellä on aivan mahtavaa.
[/quote]Kyllä minullekin eläke kelpaisi mutta ei ikä riitä. Ja tottakai voi tulla joku paha sairaus joka vie täysin työkyvyn. Mutta jos työkykyä on mitä pahaa työnteossa on?
Ripulissa töihin, hygienia kunnossa, hyi missä?
Joo aika terästä saatte olla jos mahataudissa meette töihin. Kyllä ku viimeks ite mahataudin sairastin niin kaks päivää meni vessassa asustaen kun tuli kummastakin päästä. Mut mikäs siinä jos joku haluaa mennä töihin oksu ämpäri mukana ja kurat housussa tekee hommia ja kaiken lisäks tartuttaan työkaverit.
Tämähän on täysin mahdollista. Työnantaja päättää, myöntääkö sairauslomatodistuksen perusteella palkallista sairauslomaa. Työnantaja voi myös siirtää työntekijän toisiin tehtäviin sairausloman ajaksi. Tarkoitus ei ole, että sängyn pohjalla kuumeessa olevat kammetaan töihin, vaan silloin levätään. Kaikissa työpaikoissa tämä ei ole mahdollista. mutta monissa on. Mielestäni tämä ei ole keneltäkään pois, vaan päinvastoin parannus.
Eli jos sulla on lääkärin todistus että et pysty töitä tekeen ja jos olet sairasloman kotona niin et saa sairasajan palkkaa?
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 21:47"]
Joo aika terästä saatte olla jos mahataudissa meette töihin. Kyllä ku viimeks ite mahataudin sairastin niin kaks päivää meni vessassa asustaen kun tuli kummastakin päästä. Mut mikäs siinä jos joku haluaa mennä töihin oksu ämpäri mukana ja kurat housussa tekee hommia ja kaiken lisäks tartuttaan työkaverit.
[/quote]
Höpsis, imodiumia ja töihin! Jos kaikki jäisivät jonkun vatsataudin tai flunssan vuoksi kotiin, niin eihän siellä töissä olisi ikinä ketään.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 21:47"]Joo aika terästä saatte olla jos mahataudissa meette töihin. Kyllä ku viimeks ite mahataudin sairastin niin kaks päivää meni vessassa asustaen kun tuli kummastakin päästä. Mut mikäs siinä jos joku haluaa mennä töihin oksu ämpäri mukana ja kurat housussa tekee hommia ja kaiken lisäks tartuttaan työkaverit.
[/quote] Miksi pitää tahallaan ymmärtää väärin. Kukaan EI TIETENKÄÄN mene mahataudissa töihin. Mutta on olemassa vammoja/sairauksia, jotka estävät normityön tekemisen. Sitä vastoin toisenlaiset tehtävät saattavat tulla kyseeseen.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 21:15"][quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 21:11"]
Minä en sairaana töitä tee, tuli korvaava työ käyttöön tai ei.
[/quote]
Aivan niin, asia ei ole noin mustavalkoinen,mitä aloittaja väittää. Saikulla ollaan kotona ja pitkään.
Tiedätkö mitä, valtion leipä on pitkä ja virka säilyy ja saikuttaa saa.
[/quote]
Kyllä Sipilän hallitus hoitaa kaltaisesi turhat virkamiehet pihalle. Toivon niin. Suomella ei ole varaa sinun olemattoman panoksesi maksajaksi.