"Masentuneet voisi ottaa itseään niskasta"-asenne on lopulta kaikilla
Jopa niillä jotka on vannoneet tukevansa ja ymmärtävänsä sitten, lopulta kääntävät selkänsä, ikäänkuin tahallani olisin masentunut ja ajattelen synkästi pilaten heidän päivänsä. Pettyvät, kun heidän sanoillaan ei olekaan mitään taianomaista parantavaa vaikutusta, joten täytyy vaan ottaa itseä niskasta.
Kommentit (257)
Olen ollut itsekin terapiassa asti masennuksesta, ja "parannuttuani" olen silti huomannut itsellänikin samaa asennetta masentuneita kohtaan. Ihmisen on niin helppo kuitata mt-ongelmat milloin miksikin "omaksi syyksi", kun itsellä menee hyvin ja on henkisiä resursseja pärjätä. Silloin on vaikea asettua "itkijän" asemaan. Voipi saada jotain vallan- ja ylemmyydentunnettakin omasta pärjäämisestään.
Hauskaa kun tosiaan vastataan että no masentunuthan voi vain itse vaikuttaa asiaan, eli ottaa itseään niskasta, mutta siltikään se ei tietenkään ole niin ja alapeukutetaan :D Kuulkaas, ette voi nyt olla mitään rusinoita poimivia jeesuksia tässä.
Se lopullinen sysäys kohti parempaa kun nyt ei vaan tule mistään muualta kuin masentuneen omasta mielestä. Muut voi kuunnella, puhua kannustavasti ja ohjata kaikkeen mukavaan, lääkkeet voi tehdä olon paremmaksi, terapeutti voi osaltaan auttaa, mutta kukaan tai mikään ei lopulta voi korjata tilannetta, jos masentunut vain odottaa, että toiset kantavat onnellisuuden hänen eteensä tarjottimella.
Et kai palavan talon nähdessäsi ajattele että naapureidenkin talot pitäisi palaa, mitä niitä suotta suojelemaan palonhallinnalla?
Jos jää tuleen makaamaan, palaa. Jos muut uupuu eivätkä jaksa kuin itsensä pelastaa, niin kyllä siinä on itse noustava ja lähdettävä etsimään omin jaloin ulospääsyä. Masennus on läheisiin tarttuva tauti. Läheiset uupuvat ja kohta itsekin ajattelevat synkästi. Haluatko saada nuo läheisesi samaan jamaan kuin itse olet? Sinä et tahallasi sairastunut, mutta mitä teet jatkossa, on täysin oma valintasi.
Mikä saa paranemisen alkuun? Kyllä, sen voi tiivistää että ottamalla itseään niskasta kiinni. Menee ammattilaisten autettavaksi. Ottaa ne lääkkeet. Ottaa tavoitteeksi alkuun edes sen palonhallinnan, että saa selville, mistä suunnasta saisi paloa vähemmäksi. Ehkä palo ei sammu koskaan täysin, mutta jos sen saa rajattua ja ympärille rakennettua uuden talon, pystyy ystävät taas tulemaan lähelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun teraupetilla ei ollut. Hänen mielestään masennus johtuu purkautumattomasta vihasta joka ajan kuluessa kääntyy itseään vastaan luoden toivottomuuden ja näköalattomuuden. Oikeassa oli !
ex-masentunut
Voivat vihaiset raivopäätkin masentua.
Joo. Mutta se ei kohdistu siihen mihin pitäisi. Räyhätään sille mille voidaan kun alkuperäinen aihe on itsellekin piilossa, ja puskee mätää salassa.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut itsekin terapiassa asti masennuksesta, ja "parannuttuani" olen silti huomannut itsellänikin samaa asennetta masentuneita kohtaan. Ihmisen on niin helppo kuitata mt-ongelmat milloin miksikin "omaksi syyksi", kun itsellä menee hyvin ja on henkisiä resursseja pärjätä. Silloin on vaikea asettua "itkijän" asemaan. Voipi saada jotain vallan- ja ylemmyydentunnettakin omasta pärjäämisestään.
Mulla se asenne ei ole muuttunut mitenkään ennen masennusta, sen aikana, eikä sen jälkeen. En ole koskaan viihtynyt masentuneen seurassa. Toki nyt ehkä hieman paremmin ymmärrän tuota sairautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun teraupetilla ei ollut. Hänen mielestään masennus johtuu purkautumattomasta vihasta joka ajan kuluessa kääntyy itseään vastaan luoden toivottomuuden ja näköalattomuuden. Oikeassa oli !
ex-masentunut
Voivat vihaiset raivopäätkin masentua.
Joo. Mutta se ei kohdistu siihen mihin pitäisi. Räyhätään sille mille voidaan kun alkuperäinen aihe on itsellekin piilossa, ja puskee mätää salassa.
Juuri näin! Voi kestää vuosien terapian ennen kuin pääsee sen alkuperäisen jäljille....
Tämän ketjun jälkeen kehoitan kevein mielin kaikkia masentuneita ottamaan itseään niskasta kiinni. Koska tämähän on vaan se kylmä fakta joka johtaa parantumiseen eikä siitä tulisi kenenkään vetää herneitä.
Vierailija kirjoitti:
Muut voi kuunnella, puhua kannustavasti ja ohjata kaikkeen mukavaan, lääkkeet voi tehdä olon paremmaksi, terapeutti voi osaltaan auttaa, mutta kukaan tai mikään ei lopulta voi korjata tilannetta, jos masentunut vain odottaa, että toiset kantavat onnellisuuden hänen eteensä tarjottimella.
Luuletko ihan tosissasi että masentunut ihminen "odottaa että toiset kantavat onnellisuuden eteen tarjottimella"? En myöskään voi käsittää mistä olet saanut tämmöisiä ajatuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muut voi kuunnella, puhua kannustavasti ja ohjata kaikkeen mukavaan, lääkkeet voi tehdä olon paremmaksi, terapeutti voi osaltaan auttaa, mutta kukaan tai mikään ei lopulta voi korjata tilannetta, jos masentunut vain odottaa, että toiset kantavat onnellisuuden hänen eteensä tarjottimella.
Luuletko ihan tosissasi että masentunut ihminen "odottaa että toiset kantavat onnellisuuden eteen tarjottimella"? En myöskään voi käsittää mistä olet saanut tämmöisiä ajatuksia.
No totta kai voi ajatella noin kun itse voi hallita omia ajatuksiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En nyt ihan noin sitä sanoisi, mutta ei siihen auta sekään, että vaan rypee siinä kurjuudessaan yksin. Ei sitä parantumista tai edes olon helpottumista tapahdu jos ei itse tee asialle jotain.
Masentunut ei välttämättä jaksa tehdä asialle jotain.
Kysyn tätä kaikilta masentuneita. Ihminen yleensä pystyy ohjaamaan ajatuksiaan, jos tahtoo. Pystyykö masentunut muuttamaan ajatuksiaan. Itsekkin herään joskus ajatellen miten synkkää kaikki on. En kuitenkaan halua jäädä siihen. Ajattelen lämmintä suihkua, puhtaita vaatteita, aamukahvia ja sitten nousen ylös. Näin koko päivästä voi tulla hyvä..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse voi myös hallita omia tunteita. Voi päättää mitä tuntee, ajattelemalla ajatuksia jotka sitä tunnetta edesauttaa. Voi päättää tuntea kiitollisuutta ja onnellisuutta. Tunne muodostuu ihmisen sisällä, joten on valheellista ajatella että tarvis jotain ulkoisia apuja siihen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En nyt ihan noin sitä sanoisi, mutta ei siihen auta sekään, että vaan rypee siinä kurjuudessaan yksin. Ei sitä parantumista tai edes olon helpottumista tapahdu jos ei itse tee asialle jotain.
Kysyn tätä kaikilta masentuneita. Ihminen yleensä pystyy ohjaamaan ajatuksiaan, jos tahtoo. Pystyykö masentunut muuttamaan ajatuksiaan. Itsekkin herään joskus ajatellen miten synkkää kaikki on. En kuitenkaan halua jäädä siihen. Ajattelen lämmintä suihkua, puhtaita vaatteita, aamukahvia ja sitten nousen ylös. Näin koko päivästä voi tulla hyvä..
Masennus on aivan eri asia kuin ajatus elämän synkkyydestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse voi myös hallita omia tunteita. Voi päättää mitä tuntee, ajattelemalla ajatuksia jotka sitä tunnetta edesauttaa. Voi päättää tuntea kiitollisuutta ja onnellisuutta. Tunne muodostuu ihmisen sisällä, joten on valheellista ajatella että tarvis jotain ulkoisia apuja siihen.
Kukaan ei pysty hallitsemaan omia tunteitaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunne ja ajatus on eri asiat.
Vierailija kirjoitti:
Itsekkin herään joskus ajatellen miten synkkää kaikki on. En kuitenkaan halua jäädä siihen. Ajattelen lämmintä suihkua, puhtaita vaatteita, aamukahvia ja sitten nousen ylös. Näin koko päivästä voi tulla hyvä..
Masentunut ihminen ei välttämättä pääse edes sängystä ylös tai haluaa pelkästään nukkua ja hänestä tuntuu että parempi olisi kun tämä kaikki päättyisi. Masennus on kaikkea muuta kuin sen miettimistä että kaikki on synkkää. Syvässä masennuksessa asiat menettävät merkityksensä ja listaamillasi asioilla ei ole mitään väliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Masentuneelle lämmin suihku, puhtaat vaatteet ja jopa se aamukahvi ovat liuta vaatimuksia, joiden eteen tuuskahtaa nenälleen, joten lykkää niitä niin pitkään kuin voi. Et nyt tiedä mistä puhut. Lopulta niitä alkaa pelätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunne ja ajatus on eri asiat.
Ajatus vaikuttaa tunteisiin. Mieti ahistavia asioita, niin fyysinen tunne muuttuu sen mukaiseksi. Mieti iloisia asioita, senkin mukaiseksi tunteet vaihtuu. Mieti sitruunan puraisua, syljen eritys lisääntyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei pysty hallitsemaan omia tunteitaan.
Kyllähän niitä aika moni patoaa ja pakenee. Ei ehkä hallita voi, mutta voi luoda halutunlaisen tunteen ajatusten ja mielikuvien kautta.
Samoin ne kääntävät selän ja "neuvovat"lähtiessään noin kaikille muillekin pitkäaikaissairaille,työttömille ja köyhille. Mutta joo, etenkin mt-ongelmaisille viimeistään. Erakoksi pakko alkaa, joidenkin kuspäiden karsiminen kyllä auttaakin oloon, mutta totaaliyksinkin on toki raskasta.