Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Masentuneet voisi ottaa itseään niskasta"-asenne on lopulta kaikilla

Vierailija
24.03.2022 |

Jopa niillä jotka on vannoneet tukevansa ja ymmärtävänsä sitten, lopulta kääntävät selkänsä, ikäänkuin tahallani olisin masentunut ja ajattelen synkästi pilaten heidän päivänsä. Pettyvät, kun heidän sanoillaan ei olekaan mitään taianomaista parantavaa vaikutusta, joten täytyy vaan ottaa itseä niskasta.

Kommentit (257)

Vierailija
241/257 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Masennus = laiskuus. Kuka jaksaa katella vetelää läjää, joka vaan makaa päivästä toiseen?

Minä olen masentunut. Makoilen just muhkean pehmeässä sängyssäni, juon kauralattea ja lueskelen kevyesti vauvapalstaa merenrantanäköala-asunnostani. Jatkan samaa huomenna. Sinä painelet huomenna töihin ja makselet kiltisti verorahoillasi minun toimeentulotuet ja sairauspvrahat. Ai että naurattaa kun ajattelen!

Innostit juuri minua päättämään että ensi viikolla kun tuet kilahtaa tililleni, ostankin lepotuolin merinäköalaparvekkeelleni jotta voi alkaa makoilla siellä! Kiitos inspiksestä! Voin sieltä laittaa pari biksukuvaa sullekin nähtäväksi instaan!

Välillä ulkoilen, teen taidetta, juon kuoharia. Ensi kerralla nostan maljan sinulle joka töissä pakertamalla makselet minun elämäni! Cin cin!

Raja se tulee sinullekin vastaan. Ja tukien loppuminen. Sitten oletkin ilmaiseksi tiskaamassa jossakin laitoksessa kuntoutettavana työelämää varten. Cin cin !

En ole, tulen perimään paljon metsää ja mantuja :D töitä en ole oikeastaan ikinä tehnyt, mitä nyt hieman taiteillut. Sama jatkukoon, pus.

Kyllä elämäsi on mennyt hukkaan. Varakkaana mutta yksinäisenä täällä alikoulutettujen, tukien varassa tai pienellä palkalla elävien keskuudessa tunteekin itsensä paremmaksi ja saa pahaan oloon hetken helpotusta.

Vierailija
242/257 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hummustypy kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joskus pitkäaikainen masennus voi olla myös merkki persoonallisuushäiriöstä tai vakavammasta psyyken ongelmasta kuin vain puhtaasta masennuksesta: ajattelu on pysyvämmin jäykkää eikä ulospääsyä löydy hyvästä hoidosta huolimatta. Masennusta "tarvitaan" johonkin: sillä voi (tiedostamattomasti tai tiedostaen) vältellä vastuun ottamista.

Tässä oli kyllä ketjun idioottimaisin kommentti. Masennukset ja ahdistukset ovat tyypillisiä juuri vastuullisuuteen ja tunnollisuuteen pyrkivillä ihmisillä ja jopa oirekuvaan kuuluu suhteeton syyllisyyden tunne eri asioista.

Suurella itsevarmuudella kyllä kommentoivat ihmiset asioita joista eivät näemmä ymmärrä mitään.

Minusta masennuksen voi kyllä käsittää niin, että on pakko tarkastella omaa elämäänsä ja voimavarojaan uudelleen.

Kirjoitin hoitoresistentistä masennuksesta. Olen psykiatrian alalla töissä, ja osalla masentuneista on todennäköisesti väärä diagnoosi, tai lisäksi jokin muu mielenterveyden häiriö, jota ei ole diagnosoitu. Joka tapauksessa, kamala sairaus niille, joilla on kokemus, ettei siihen sairauten eikä omaan suhtautumiseen sairautta kohtaan voi vaikuttaa. Siitä huolimatta-parantuuko vai ei.

Kaikella kunnioituksella ja ystävällisyydellä: Edustamasi "lääketiede" on väärillä raitella, ainakinsen  käytössä olevien hoitomenetelmien osalta. Pelkkiä lääkemääräyksiä, eli tehottomia ja haittoja aiheuttavia lääkkeitä, tai sairaalahoitoja, alistavia ja nöyreyyttäviä pakkohoitoja, joihin ( eli hoitojakson pituuteen, lääkityksiin yms.) ihminen itse ei pysty juurikaan mitenkään vaikuttamaan.  Avopuolella taas turistaan lähinnä vain tyhjänpäiväisyyksiä: "Miten menee". Otatko lääkkeesi" Mitä teet päivisin?" Mitään oireiden taustalla olevia juurisyitä ei selvitetä, ja ongelmia ratkaista. Psykiatria on aivan hakoteillä. Uudistusta ja muutosta tarvittaisiin enemmän. Vuorovaikutukselliseen, tasa-arvoisempaan kohtaamiseen, ihmisläheisempään, empaattisempaan ja inhimillisempään suuntaan. Ihmisiltä itseltään, jotka käyttävät niitä palveluita pitäisi kysyä enemmän, mitä he haluaisivat hoidoltaan ja heidän mielipiteitään. Ja siirtyä avoimen dialogin malliin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/257 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyl se joillekin toimii, joillekin ei. Väitän, että paljon on niitä, jotka nousis sieltä sängystä jos olis ihan pakko sen sijaan, että hyssytellään ja annetaan jäädä sinne. Kyllä, tiedän mitä se on, olen itsekin ollut masentunut, ihan diagnosoidusti.

Et silti näköjään tiedä. Tiedät vain omasta masennuksestasi. Onhan se jättänyt katkeruuden.

Vierailija
244/257 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä "ota itseäsi niskasta kiinni" tyypit varmaan rakastaisi minun ex-miestä. Bibolaarinen. Välillä hän oli sängyn pohjalla hirveässä painajaisessa, eli toivottomien tunteiden vallassa. Jonkun ajan kuluttua hän oli energinen ja maalasi ja laittoi tapetit koko taloon (yhtä soittoa) ja varasi maailmanympärysmatkat yms. Hän siis otti itseään niskasta kiinni ja yllätti tarmokkuudellaan.

Vierailija
245/257 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Masennus = laiskuus. Kuka jaksaa katella vetelää läjää, joka vaan makaa päivästä toiseen?

Minä olen masentunut. Makoilen just muhkean pehmeässä sängyssäni, juon kauralattea ja lueskelen kevyesti vauvapalstaa merenrantanäköala-asunnostani. Jatkan samaa huomenna. Sinä painelet huomenna töihin ja makselet kiltisti verorahoillasi minun toimeentulotuet ja sairauspvrahat. Ai että naurattaa kun ajattelen!

Innostit juuri minua päättämään että ensi viikolla kun tuet kilahtaa tililleni, ostankin lepotuolin merinäköalaparvekkeelleni jotta voi alkaa makoilla siellä! Kiitos inspiksestä! Voin sieltä laittaa pari biksukuvaa sullekin nähtäväksi instaan!

Välillä ulkoilen, teen taidetta, juon kuoharia. Ensi kerralla nostan maljan sinulle joka töissä pakertamalla makselet minun elämäni! Cin cin!

Raja se tulee sinullekin vastaan. Ja tukien loppuminen. Sitten oletkin ilmaiseksi tiskaamassa jossakin laitoksessa kuntoutettavana työelämää varten. Cin cin !

En ole, tulen perimään paljon metsää ja mantuja :D töitä en ole oikeastaan ikinä tehnyt, mitä nyt hieman taiteillut. Sama jatkukoon, pus.

Kyllä elämäsi on mennyt hukkaan. Varakkaana mutta yksinäisenä täällä alikoulutettujen, tukien varassa tai pienellä palkalla elävien keskuudessa tunteekin itsensä paremmaksi ja saa pahaan oloon hetken helpotusta.

Mistä puhut? Ei elämäni ole mennyt hukkaan, teen myös onlyfans-sisältöä joten olen tuottanut paljon iloa useille miehille! Olen kaunis, isorintainen, tiimalasivartaloinen joten olen suuri ilo miehille, mieletön muusa valokuvaajille ja useille muusikoille jotka ovat tehneet kappaleita omistettuna minulle. Useita suomalaisia hittejä ei oli ilman minua. Siksi elämäni on ollut erittäin arvokas, pus.

Vierailija
246/257 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä puhut? Ei elämäni ole mennyt hukkaan, teen myös onlyfans-sisältöä joten olen tuottanut paljon iloa useille miehille! Olen kaunis, isorintainen, tiimalasivartaloinen joten olen suuri ilo miehille, mieletön muusa valokuvaajille ja useille muusikoille jotka ovat tehneet kappaleita omistettuna minulle. Useita suomalaisia hittejä ei oli ilman minua. Siksi elämäni on ollut erittäin arvokas, pus.

Kylä se alkoholi alkaa sinunkin naamassasi pian näkymään.

Vierailija
247/257 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ala. Rakastajani ranskasta, jolla on shampanja-tila on niin varakas että hän kustantaa pienet operaatiot beautyklinikalla Sveitsissä. Itse asiassa hän tulee hakemaan minut huomenna lentokoneellaan Ranskaan. Jää hyvästi sinä tänne ankeaan Länsi-Venäjään! Trastuit!

Vierailija
248/257 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainahan lopulta on kysymys ihmisen omasta asenteesta ja asennoitumisesta asioihin.

Jos haluat parantaa terveyttäsi, ulkoile, syö hyvin ja nuku riittävästi

Vierailija
249/257 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ala. Rakastajani ranskasta, jolla on shampanja-tila on niin varakas että hän kustantaa pienet operaatiot beautyklinikalla Sveitsissä. Itse asiassa hän tulee hakemaan minut huomenna lentokoneellaan Ranskaan. Jää hyvästi sinä tänne ankeaan Länsi-Venäjään! Trastuit!

Venäjän kone ampuu teidät alas.

Vierailija
250/257 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Venäjän kone ampuu teidät alas.

Ei ammu. Myös Putin on minun rak... ups enpäs saakaan paljastaa liikoja!

Vierailija
251/257 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

masennus on tauti siinä missä muutkin.

"itseään niskasta kiinni ottamista" voisi soveltaa myös moneen muuhun sairauteen tyyliin: "ei ihmekkään, että sinulla on selkä kipeä, sehän on ihan koukussa, etkö hahmota omaa kehoasi, milloin se on virheasennossa? Tai, ei ihmekkään, että saat päänsärkykohtauksia, hartiasi ovat ihan korvissa, etkö osaa rentouttaa hartioitasi.

Masennus on hengenvaarallinen tauti. Monet siihen sairastuneet päättävät päivänsä.

Masennusta voisi verrata krooniseen kipuun. se supistaa elämän todella pieneksi.

Esim. kun sinulla on migreenikohtaus tai kova hammassärky tms. kipu on niin kova, että maailmassasi ei ole muuta, kuin se kipu.

kivussa ja masennuksessa yhteistä on, että kun kipu on mennyt ohi, et enää pysty hahmottamaan kuinka kauhealta se tuntui. Myös se masennuksen kourissa kärvistelevä ihminen joka sinä olit, tuntui aivan eri ihmiseltä, mitä terveenä olet.

Ja kun valvot itkien kovassa hammassäryssä yön yli ja aamulla hamppulääkäri poistaa kivun, et myöhemmin enää pysty "eläytymään" kipuusi mikä raivosi vain pari tuntia aiemmin.

Masennuksessa ja kivussa on myös pelko, että entä jos tämä ei mene ikinä ohi. Entä jos jään pimeyteen ikuisesti? En jaksa elää näin.

Jokaisella masentuneella pitäisi olla huonetaulu: "Tämäkin menee ohi".

Vierailija
252/257 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainahan lopulta on kysymys ihmisen omasta asenteesta ja asennoitumisesta asioihin.

Oletuksella, että olet muutoin somaattisesti terve, eikä sinulla ole jo ennestään taustalla mitään esim. autoimmuunisairauksia, ms-tautia, sydän ja verisuonitauteja, tai kroonista väsymysoireyhtymää. Jotka vaikuttavat aika paljon myös masennuksen puhkeamiseen. Monet somaattiset sairaudet aiheuttavat myös oireena masennusta. Myös vaikeat elämäntilanteet ja ongelmat voivat somaattisten sairauksen lisäksi aiheuttaa masennusta. Jos ne jäävät selvittämättä ja tai edellä olevat sairaudet hoitamatta, tai niihin ei saa mitään hoitoa ja tukea, niin aika huonolta näyttää masennuksenkin hoitaminen.

Vierailija
253/257 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni masentunut kyllä painaa duunia tai opiskelee. Kenties molempia.

Idioottien käsitys masennuksesta on "laiska joka vain makaa päivät pitkät".

Masennus on ihan oma diagnoosinsa ja eri asia kuin laiskuus. Jostain syystä ÄO sama kuin kengännumero -tollojen on vaikea ymmärtää tätä.

Vierailija
254/257 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hummustypy kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joskus pitkäaikainen masennus voi olla myös merkki persoonallisuushäiriöstä tai vakavammasta psyyken ongelmasta kuin vain puhtaasta masennuksesta: ajattelu on pysyvämmin jäykkää eikä ulospääsyä löydy hyvästä hoidosta huolimatta. Masennusta "tarvitaan" johonkin: sillä voi (tiedostamattomasti tai tiedostaen) vältellä vastuun ottamista.

Tässä oli kyllä ketjun idioottimaisin kommentti. Masennukset ja ahdistukset ovat tyypillisiä juuri vastuullisuuteen ja tunnollisuuteen pyrkivillä ihmisillä ja jopa oirekuvaan kuuluu suhteeton syyllisyyden tunne eri asioista.

Suurella itsevarmuudella kyllä kommentoivat ihmiset asioita joista eivät näemmä ymmärrä mitään.

Minusta masennuksen voi kyllä käsittää niin, että on pakko tarkastella omaa elämäänsä ja voimavarojaan uudelleen.

Kirjoitin hoitoresistentistä masennuksesta. Olen psykiatrian alalla töissä, ja osalla masentuneista on todennäköisesti väärä diagnoosi, tai lisäksi jokin muu mielenterveyden häiriö, jota ei ole diagnosoitu. Joka tapauksessa, kamala sairaus niille, joilla on kokemus, ettei siihen sairauten eikä omaan suhtautumiseen sairautta kohtaan voi vaikuttaa. Siitä huolimatta-parantuuko vai ei.

Kaikella kunnioituksella ja ystävällisyydellä: Edustamasi "lääketiede" on väärillä raitella, ainakinsen  käytössä olevien hoitomenetelmien osalta. Pelkkiä lääkemääräyksiä, eli tehottomia ja haittoja aiheuttavia lääkkeitä, tai sairaalahoitoja, alistavia ja nöyreyyttäviä pakkohoitoja, joihin ( eli hoitojakson pituuteen, lääkityksiin yms.) ihminen itse ei pysty juurikaan mitenkään vaikuttamaan.  Avopuolella taas turistaan lähinnä vain tyhjänpäiväisyyksiä: "Miten menee". Otatko lääkkeesi" Mitä teet päivisin?" Mitään oireiden taustalla olevia juurisyitä ei selvitetä, ja ongelmia ratkaista. Psykiatria on aivan hakoteillä. Uudistusta ja muutosta tarvittaisiin enemmän. Vuorovaikutukselliseen, tasa-arvoisempaan kohtaamiseen, ihmisläheisempään, empaattisempaan ja inhimillisempään suuntaan. Ihmisiltä itseltään, jotka käyttävät niitä palveluita pitäisi kysyä enemmän, mitä he haluaisivat hoidoltaan ja heidän mielipiteitään. Ja siirtyä avoimen dialogin malliin.

Tuo on iso ongelma. En kokenut mitään apua siitä että jouduin raahautumaan toiselle paikkakunnalle asti kertomaan että "no menee ihan siedettävästi juuri nyt" ja siinä kaikki. Oli pikemminkin turhauttavaa kun toisaalta on hoitokontakti, mutta siitä ei ole mitään apua ja sitä miettii että tulenko ikinä edes parantumaan jos tämä on sitä tasoa mitä sopii odottaa.

Ja kun oli aina saanut vain tuollaista "apua", oli myös hankala kertoa mitä haluaisin hoidoltani kun sitä joskus kysyttiin. Ei ollut kokemusta siitä mikä auttaisi ja käsitys hoidosta oli tuo joutavien höpöttely niin mistä sitä osaa vastata kysymykseen? Vasta kun jotain solmuja oli yritetty avata ja ymmärsin vähän enemmän masennuksen syitä, pystyin miettimään millaisesta hoidosta voisi olla apua. 

Pelkästään jutteluhoidon pohjalta en osannut yhtään sanoa millaiseen terapiaan kannattaisi yrittää hakeutua ja oli ylitsepääsemätöntä edes miettiä tuollaista.

Vierailija
255/257 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on helppo sanoa valmiiksi terveenä. 

Pystyin tekemään noita asioita vasta kun en ollut enää pahimmassa mahdollisessa tilassa. Tai no krooninen unettomuus ei koskaan mene pois eivätkä lääkärit siitä edes välitä, mutta muuten teen voitavani.

Pahimmillaan en pystynyt poistumaan kotoa kun ahdisti ja pelotti niin paljon. Ihan tavalliset sosiaaliset tilanteet tuntuivat siltä kuin olisi menossa oikeuteen syytettynä murhasta. Varmaan tätä on vaikea ymmärtää terveenä ja sitä ajattelee "sen kuin menee vaan". 

Näitäkin asioita toteuttaessani olen edelleen masentunut vaikka kuinka asennoidun positiivisesti. Tuntuu että pelkästään epäonnistuu kaikessa yrityksistään huolimatta ja yksikin epäonnistuminen tuntuu paljon vahvemmin kuin moni pieni onnistuminen. Syyt ovat moninaiset, mutta iäinen kannustuksen puute ja siitä itseen omaksuttu tunne että on huono ja osaamaton varmasti vaikuttavat paljon.

Vierailija
256/257 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni masentunut kyllä painaa duunia tai opiskelee. Kenties molempia.

Idioottien käsitys masennuksesta on "laiska joka vain makaa päivät pitkät".

Masennus on ihan oma diagnoosinsa ja eri asia kuin laiskuus. Jostain syystä ÄO sama kuin kengännumero -tollojen on vaikea ymmärtää tätä.

Minua tässä ketjussa ihan vilpittömästi hämmästyttää se, että joku voi tänä päivänä ylipäätään ajatella, että masennus nimenomaisesti EI olisi sairaus. Tai että masennus olisi aina jonkilainen staattinen, samanlaisena ilmenevä tila – niin yksilötasolla kuin yleisestikin. Yhden masennus ei ole samanlainen toisen kanssa, ei yhdenkään toisen kanssa.

Täällä lähes 20 vuotta toistuvan masennuksen kanssa elänyt, korkeasti koulutettu sekä aina työelämässä ollut ”vetelä läjä”. Yhtäkään työpäivää en ole sairauteni takia jättänyt tekemättä, opiskeluissa kylläkin, koska se oli mahdollista tietyissä poissaolorajoissa, sekä siksi, että opiskelu ja työt yhdessä olivat äärimmäisen kuormittava yhdistelmä. Psyykkisesti lähinnä siis. Lähinnä siksi siis, että olen luonteeltani introvertti, jota kaikenlainen ihmisten kanssa vuorovaikuttaminen väsyttää, sekä sos.tilanteiden haasteiden vuoksi (ei suoranaista pelkoa).

Jos en olisi sairaalloisen vaativa itseäni kohtaan ja ylettömän tunnollinen sekä miellyttämishaluinen, makaisin kyllä aika monet päivät. Otan siis itseäni niskasta kiinni, mutta kummallisesti se ei olekaan poistanut masennustani. Eivätkä lääkkeet eikä terapia. Olen kyllä odottanut kärsivällisesti. Geneettinen taipumus minulla on olemassa, samoin herkkyys sekä lapsuuden, nuoruuden ja aikuisuuden traumatisoivat ja ei-traumatisoivat tapahtumat taustalla vaikuttamassa.

Olen myös eronnut seurustelusuhteista, avoliitoista, mutta muista syistä. Varmasti ole ollut myös raskasta seuraa, mutta itse olen masennusjaksolla itselleni se kaikista pahin seura.

Vierailija
257/257 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se niin on, että harva ihminen jaksaa masentunutta vuosikausia katsella ja tsempata. Masentuu siinä itsekin. Tiedän kokemuksesta, koska olen se ajoittain masentunut. Pahempi olisi vielä jos sanottaisiin, että hyppää järveen. Ei pidä odotella ihmisiltä liikoja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi viisi