Avaudut, toinen alkaa heti "neuvoa"
Tunnetteko näitä tyyppejä? Avaudut esim omaan elämää liittyvästä asiasta/pulmasta, vaikka ihan vaan mietinnän tasolla tai vain kerrot kuulumisia. Tai kerrot mitä jollekkin tutullesi on käynyt, jotain kamalaa vaikka. Niin tämä tuttusi alkaa heti "ratkomaan" asiaa ja neuvomaan mitä pitäisi/olisi pitänyt tehdä tai toimia oikein. Sen sijaan että vain kuuntelisi sinua..
Kommentit (861)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnen. Itseni. Mutta olen opetellut olemaan neuvomatta. Olen erittäin ratkaisukeskeinen luonteeltani ja sen vuoksi aiemmin oletin, että muutkin ihmiset haluaisivat saada ongelmansa ratkaistua. Iän myötä kuitenkin olen huomannut, että jotkut ihmiset tosiaan haluavat vain puhua ongelmistaan.
Tämä juuri. Toiset luulevat että haluavat apuja ja neuvoja vaikka oikeasti haluavat että joku vain kuuntelee.
Toiset haluavat velloa niissä ongelmissaan eivätkä sen vuoksi halua kuulla ratkaisuista niihin.
Joo kannattaa aina kertoa heti ratkaisu ja siihen päälle todeta: Lopeta vellominen ongelmissa.
Ei pidä avautua niin ei tarvi kuunnella neuvoja. Ja toisaalta mikä tarve on kertoa jotain juttuja, mitä jollekin tutulle on käynyt? Kertokoon tuttu itse juttunsa, jos haluaa. Ei pitäis levitellä muiden juttuja eteenpäin.
Olin työpaikkahaastettelussa. Paikka oli kaupanalalta mihin koulutusta, mutta olen vaihtamassa alaa. Elämäntilanteeni on myös monimutkainen.
Haastattelussa ollut (esihenkilön lisäksi) ollut työntekijä (nainen) alkoi neuvoa mitä mun kannattaisi tehdä 🤣🤣
Neuvoi vielä sen alan asioita millä olen ollut kymmenen vuotta.
En taida vaihtaa ainakaan kaupanalalle, kun tuntuvat tietävän mitä sosiaalialan työntekijät tekevät.
Jäi outo kuva koko kaupasta.
Ihmisten välinen kommunikaatio nyt vaan sattuu olemaan sellaista että jos ihminen varsinkin sellainen josta välittää kertoo ongelmasta, niin muut siitä välittävät ihmiset yrittävät näitä ongelmia sitten alkaa ratkomaan.
Jos tätä käyttäytymismallia ei olisi oltaisi yhteiskunnallisella tasolla kusessa kaikki.
Jos kaipaat kuuntelijaa ja yes mania keskusteluiden tueksi ja omien tunteiden käsittelyyn niin suosittelen kertomaan siitä etukäteen tai sitten palkkaamaan ammattilaisen, terapiahan siis perustuu juurikin tähän asetelmaan jossa puhuja voi sitten itse oivaltaa, toki työkaluja käyttäen.
Moni vaan ei jaksa olla ilmaisena terapeuttina ja kuunnella toisten ihmisten ongelmia, varsinkaan niiltä ketkä eivät suostu edes kuuntelemaan järkeviä vaihtoehtoja siitä kuinka pääsisi eroon ongelmistaan.
ja jos kyse nyt on läheisestä ja kaipaa vaan kuuntelijaa niin kertoo siinä keskustelun alussa että hei mä tarvitsisin nyt kuuntelijaa ja olkapäätä. Ei se sen vaikeampaa ole.
Vierailija kirjoitti:
Ongelma ei ole siinä, että huoliin vastataan neuvoilla, vaan se, että neuvot eivät oikeasti ole konkreettisia ja toimintakeskeisiä.
Jos vaikka valitan siitä, että ilman puolisoa on yksinäistä elää, niin "ole oma itsesi" ja "löydät vielä jonkun" ei auta minua löytämään vielä jonkun. Olen aina ollut oma itseni, enkä ole löytänyt vielä ketään.
Se auttaisi, jos kertoisit mihin harrastuspaikkaan kannattaa mennä ja mihin kellonaikaan. Se auttaisi vielä enemmän, jos tarjoaisit minulle mahdollisuuden tutustua sinkkukavereihisi, kutsuisit minut vaikka mukaan illanviettoihin tai tapahtumiin.
Johtuu siitä, että neuvoja ei oikeasti halua auttaa. Silkkaa hyvesignalointia!
Sivusta: jos ei saa valittaa mistään eikä myöskään kertoa tuttujen kuulumisia eteenpäin, niin mistä te ihmiset sitten puhutte?
Minulle on ihan uutta sekin, ettei saisi kertoa kellekään eteenpäin, mitä jollekin tutulle on sattunut. Siis jos hänen lapsensa on päässyt ylioppilaaksi tai opiskelemaan, niin sitä ei saisi kertoa muille tai jos hän on kaatunut ja murtanut kyynärpäänsä, niin sitä ei saisi kertoa muille. Oikeastiko?
Tai jos joku on saanut vauvan tai kuollut, eikö saisi kertoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnen. Itseni. Mutta olen opetellut olemaan neuvomatta. Olen erittäin ratkaisukeskeinen luonteeltani ja sen vuoksi aiemmin oletin, että muutkin ihmiset haluaisivat saada ongelmansa ratkaistua. Iän myötä kuitenkin olen huomannut, että jotkut ihmiset tosiaan haluavat vain puhua ongelmistaan.
Tämä juuri. Toiset luulevat että haluavat apuja ja neuvoja vaikka oikeasti haluavat että joku vain kuuntelee.
Toiset haluavat velloa niissä ongelmissaan eivätkä sen vuoksi halua kuulla ratkaisuista niihin.
Joo kannattaa aina kertoa heti ratkaisu ja siihen päälle todeta: Lopeta vellominen ongelmissa.
Ääripäässä ovat nämä, joilla on väkivaltainen mies, joka vie terveyden ja rahat, mutta on niin ihana. Tilannetta saa valittaa minulle heti, kun on valmis ottamaan apua vastaan. Ota ensimmäinen askel kanssani tai älä puhu mitään.
Mun sisko on läheisriippuvainen adhd.
Sotkenut raha-asiansa ja sotkee aina uudelleen.
Löytää aina uuden ihmisen jossa roikkua.
Ja aina vaatii minulta rahaa! Viimeksi minun olisi pitänyt rahoittaa monen tonnin opinnot miesystävälle. silloin kyllä näin täysin punaista.
Yks insinöörityyppi ol pahin. Kerroin läheiseni juuri menehtyneen. Sanoi ettei se ole niin paha, eikö ollut odotettavissa. Ja sit vaihdettiin puheenaihetta.
Vierailija kirjoitti:
Se on kyllä huvittavaa, kun itse on yrittänyt kymmenen vuotta ratkaista jotain ongelmaa, ja sitten toinen ihminen, joka kuulee asiasta ensimmäistä kertaa, luulee voivansa ratkaista asian viidessä minuutissa tietämättä tarkempia yksityiskohtia.
Jos jotain ongelmaa pitää yrittää ratkoa 10 vuotta niin on selvää että tarvitset apua.
Vierailija kirjoitti:
Yks insinöörityyppi ol pahin. Kerroin läheiseni juuri menehtyneen. Sanoi ettei se ole niin paha, eikö ollut odotettavissa. Ja sit vaihdettiin puheenaihetta.
Ja? Mikä tarve sellaista on ylipäätään mennä vuodattamaan?
En voi sietää ihmisiä, jotka mäyhää itsekeskeisesti niitä ns. ongelmiaan.
Anoppini on tästä oikein priima esimerkki. Itseaiheutettuja tyhmyydestä ja laiskuudesta johtuvia ongelmia, joita pitää kovaäänisesti päästä jauhamaan ajasta ja paikasta riippumatta.
Häissämmekin jaksoi puoli tuntia käyttäytyä, kunnes se vuodattaminen taaaaaaas alkoi.
Mä taas ihmettelen mikä persoonallisuusvääristymä tms tuo oikein on, kun nykyään kukaan ei siedä yhtään neuvomista.
Jos neuvo on paska, niin sanoo ettei tuo toimi ja jos ei ole paska, niin jee!! Kokeilen sitä.
Huisii kirjoitti:
Mä taas ihmettelen mikä persoonallisuusvääristymä tms tuo oikein on, kun nykyään kukaan ei siedä yhtään neuvomista.
Jos neuvo on paska, niin sanoo ettei tuo toimi ja jos ei ole paska, niin jee!! Kokeilen sitä.
Avautujathan eivät halua ratkaista sitä ongelmaansa. He haluaa avautua ja piehtaroida siinä.
Ikävä totuus, mutta tää sivustohan perustuu tälle?
Vierailija kirjoitti:
Ikävä totuus, mutta tää sivustohan perustuu tälle?
Ei.
Täällähän ei ketään pakoteta kuuntelemaan sitä avautumista vaan ihan itse saa avata keskustelun jota haluaa seurata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä he varmaan haluavatkin saada ongelmansa ratkaistua, mutta jos se olisi helppoa niin he olisivat todennäköisesti ratkaisseet ne jo.
Heille siis on ollut hanakal keksiä mitään ratkaisua. Silloin voi kääntyä ulospäin, kurottaa käden, kysyä muiden ajatuksia.
Mutta jos eivät halua edes kuulla muita mahdollisuuksia, joota kyse eivät ole ehkä tulleet ajatelleeksi, miten nämä pulmat kpskaan ratkeaisivat. Joillekin se on turvallista, että ollaan vanhassa tutussa kurjassa tilanteessa, koska se on tuttu ja koettu, ja siinä pysytään.