Avaudut, toinen alkaa heti "neuvoa"
Tunnetteko näitä tyyppejä? Avaudut esim omaan elämää liittyvästä asiasta/pulmasta, vaikka ihan vaan mietinnän tasolla tai vain kerrot kuulumisia. Tai kerrot mitä jollekkin tutullesi on käynyt, jotain kamalaa vaikka. Niin tämä tuttusi alkaa heti "ratkomaan" asiaa ja neuvomaan mitä pitäisi/olisi pitänyt tehdä tai toimia oikein. Sen sijaan että vain kuuntelisi sinua..
Kommentit (861)
Vierailija kirjoitti:
Ratkasu tähän kitinään: Jos se tietty tyyppi ei osaa kuunnella mielestäsi oikein, etsi joku joka osaa. Tosi itsekästä vaatia joltain sen luonteen vastaista reaktiota, etenkin jos yllättäen kaataa sen syliin pahan olonsa. Yhestä kerrasta oppii että toi on se jolta haetaan sit ne käytännön ratkasut.
Huomaan, että sinulle kaikki ongelmista puhuminen on kitinää, joka pitää saada loppumaan.
Miksi ei sanota, että en halua neuvoja. Toinen voi haluta auttaa, mutta ei ymmärrä, että ei saa neuvoa. Jokaisella on joku tuttu, joka ei ota neuvoja vastaan, mutta sen huomaa vasta liian myöhään, sitte kun välit on jo poikki. Ja miksi välit meni, no kun halusi auttaa moninaisin keinoin, mutta kun ei oteta apua vastaan. Sanokaa, en halua neuvoja, ratkaisen tämän yksin.
Vierailija kirjoitti:
Ratkasu tähän kitinään: Jos se tietty tyyppi ei osaa kuunnella mielestäsi oikein, etsi joku joka osaa. Tosi itsekästä vaatia joltain sen luonteen vastaista reaktiota, etenkin jos yllättäen kaataa sen syliin pahan olonsa. Yhestä kerrasta oppii että toi on se jolta haetaan sit ne käytännön ratkasut.
Paras neuvo. Turha hakata päätä seinään.
Vierailija kirjoitti:
Työkaveri avautuu minulle samoista ongelmista joka päivä. Sama valitus joka päivä jo noin 5 vuoden ajan. Alkuun yritin keksiä ratkaisuja kaverin ongelmiin, mutta pian huomasin, että ongelma on se, että kaveri haluaa vain valittaa, ei edes yritä hakea ratkaisua asioihin. Nykyään vain kuuntelen sanomatta mitään. Nyt vika on minussa kun en kuulemma edes kuuntele.
Aika raskasta on.
Eikö olisi jo aika sanoa, vaihda levyä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei sanota, että en halua neuvoja. Toinen voi haluta auttaa, mutta ei ymmärrä, että ei saa neuvoa. Jokaisella on joku tuttu, joka ei ota neuvoja vastaan, mutta sen huomaa vasta liian myöhään, sitte kun välit on jo poikki. Ja miksi välit meni, no kun halusi auttaa moninaisin keinoin, mutta kun ei oteta apua vastaan. Sanokaa, en halua neuvoja, ratkaisen tämän yksin.
Apua on sekin, että vain kuuntelee, on läsnä. Ja kyllä, kaikille helpointa on, kun sanoo suoraan, mitä tarvitsee.
Mulla oli aikoinaan yks valopää kaveri, joka vaihtoi yhtäkkiä puheenaihetta johonkin, mistä oli viimeksi puoli vuotta sitten ollut mainintaa ohimennen. Tämän otti sitten siihen päällimmäiseksi ja siihen asiaan tuli sitten neuvoja kuin apteekin hyllyltä.
Kova oli neuvomaan kaikessa. Periaatteesta oli aina kaikesta eri mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Apua on sekin, että vain kuuntelee, on läsnä. Ja kyllä, kaikille helpointa on, kun sanoo suoraan, mitä tarvitsee.
Sitten pitää vain etsiä se ihminen, joka haluaa vain kuunnella ja olla läsnä. Minä taas haluan nimenomaan sen neuvovan ihmisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten pitää vain etsiä se ihminen, joka haluaa vain kuunnella ja olla läsnä. Minä taas haluan nimenomaan sen neuvovan ihmisen.
Sama ihminen voi myös tehdä molempia, tarpeen mukaan. Ja kyllä, hyvä on etsiä, mitä tarvitsee.
Vierailija kirjoitti:
Emme me neuvojat ilkeyksissämme neuvo. Me olemme vain niitä äärimmäisen tunnollisia, rajattomia ihmisiä, jotka alamme heti tuntea vastuuta sen avautujan ongelmista ja miettiä, miten ihmeessä voisimme avautujaa auttaa. Annan nyt neuvon: Ei kannata olla niin herkkänahkainen ja ajatella, että toinen jotenkin haluaisi jyrätä. Kyse on oikeasti auttamisen halusta, vaikka se avautujaa ärsyttäisikin eikä välttämättä neuvotkaan olisi kovin hyviä.
Jüst. Melkein liian hienoa sarkasmia mullekin.
Saa neuvoa. Mutta ihan turha odottaa kutsua tarkastamaan, onko neuvoista otettu onkeenkin.
Mietin jo näistä ikuisuusvalittajista, että ovatkohan vähän tyhmiä... Siis miksi ihmeessä joku elää vuodesta toiseen samojen ongelmien kanssa, eikä edes halua muuttaa mitään? Pahastuvat, kun joku edes ehdottaa jotain ratkaisua ongelmiin. Töissä sama juttu.
Jos joku haluaa puhtaasti kuuntelijan ja ymmärtäjän ottamaan vastaan kaiken valituksen ja pahan olon, niin mun puolesta menkööt juttelemaan terapeutin kanssa. Itse en kyllä jaksa vaan kuunnella typeriä valituksia ilman, että ihminen haluaa edes vaikuttaa omaan ongelmaansa millään tavoin. Lopuksi vielä joku kehtaa haukkua empatian puutteeksi sen, ettei jaksa olla muiden valituksen passiivinen vastaanottaja. Käytän aikani kyllä mieluummin johonkin aivan muuhun. Tuohan on valittajien taholta äärimmäisen itsekästä toimintaa. Minä, minä ja minun ongelmani, maailman napa.
Vierailija kirjoitti:
Mietin jo näistä ikuisuusvalittajista, että ovatkohan vähän tyhmiä... Siis miksi ihmeessä joku elää vuodesta toiseen samojen ongelmien kanssa, eikä edes halua muuttaa mitään? Pahastuvat, kun joku edes ehdottaa jotain ratkaisua ongelmiin. Töissä sama juttu.
Jos joku haluaa puhtaasti kuuntelijan ja ymmärtäjän ottamaan vastaan kaiken valituksen ja pahan olon, niin mun puolesta menkööt juttelemaan terapeutin kanssa. Itse en kyllä jaksa vaan kuunnella typeriä valituksia ilman, että ihminen haluaa edes vaikuttaa omaan ongelmaansa millään tavoin. Lopuksi vielä joku kehtaa haukkua empatian puutteeksi sen, ettei jaksa olla muiden valituksen passiivinen vastaanottaja. Käytän aikani kyllä mieluummin johonkin aivan muuhun. Tuohan on valittajien taholta äärimmäisen itsekästä toimintaa. Minä, minä ja minun ongelmani, maailman napa.
Jos sinulla ei ole ongelmia tai ongelmasi ovat olleet niin helppoja, että saat ne ratkaisua, niin onnittelut ja lähde menemään. Apuasi ei kaivata.
Tämä kyvyttömyys ottaa vastaan neuvoja tulee hyvin näkyviin sosiaali- ja terveysalalla.
Ihmisen epäterveelliset elintavat aiheuttavat ongelmia ja sairauksia, jotka olisi helposti ehkäistävissä elämäntapojen muutoksella.
Neuvoja asiassa ei kuitenkaan haluta eikä olla valmiita muutokseen.
Kyse on uhriutumisesta. Joku voi roikkua vaikka väkivaltaisessa suhteessa ja kerjätä samalla empatiaa muilta. Hän ei kykene näkemään, että on itse vastuussa siitä, että ei lähde pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sinulla ei ole ongelmia tai ongelmasi ovat olleet niin helppoja, että saat ne ratkaisua, niin onnittelut ja lähde menemään. Apuasi ei kaivata.
Kai ymmärrät että on turhanpäiväistä ja raskasta, kun joku jauhaa samasta aiheesta vuodesta toiseen? Sen kuunteleminen ei tuo mitään lisäarvoa kummallekaan "keskustelun" osapuolelle.
Ongelma ei ole siinä, että huoliin vastataan neuvoilla, vaan se, että neuvot eivät oikeasti ole konkreettisia ja toimintakeskeisiä.
Jos vaikka valitan siitä, että ilman puolisoa on yksinäistä elää, niin "ole oma itsesi" ja "löydät vielä jonkun" ei auta minua löytämään vielä jonkun. Olen aina ollut oma itseni, enkä ole löytänyt vielä ketään.
Se auttaisi, jos kertoisit mihin harrastuspaikkaan kannattaa mennä ja mihin kellonaikaan. Se auttaisi vielä enemmän, jos tarjoaisit minulle mahdollisuuden tutustua sinkkukavereihisi, kutsuisit minut vaikka mukaan illanviettoihin tai tapahtumiin.
Monet tuppaavat olemaan sellaisia ratkaisukeskeisiä, mutta aidosti yllättävänkin moni koettaa olla avuksi siinä suhteessa. Itse ainakin kuuntelen hyviä neuvoja, joilla pääsee yli joutavasta fiilistelystä, taidan olla harvinaisuus siinä suhteessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on kyllä huvittavaa, kun itse on yrittänyt kymmenen vuotta ratkaista jotain ongelmaa, ja sitten toinen ihminen, joka kuulee asiasta ensimmäistä kertaa, luulee voivansa ratkaista asian viidessä minuutissa tietämättä tarkempia yksityiskohtia.
No se toinen voi nähdä asian ihan eri tavalla ja keksiä ratkaisun.
Ai esimerkiksi iho-ongelmiin, joista ei itse kärsi. Anna mun nauraa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomaan, että sinulle kaikki ongelmista puhuminen on kitinää, joka pitää saada loppumaan.
Jos se on näin helposti ratkaistavissa, niin joo. Aivan turhanpäiväistä vatvoa vuosia ongelmia mitkä johtuu omasta asenteesta. Elämässä on paljon nautittavia asioita, miksi pilata se tämmöisellä rutinalla?
Eiks hyvät neuvot ole aina kotiin päin. Miksi muuten haluaisi kuormittaa toista ongelmillaan jollei halua nostatusta. Ainoastaan jakaa ongelmaa??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos se on näin helposti ratkaistavissa, niin joo. Aivan turhanpäiväistä vatvoa vuosia ongelmia mitkä johtuu omasta asenteesta. Elämässä on paljon nautittavia asioita, miksi pilata se tämmöisellä rutinalla?
En minäkään ymmärrä, miksi jauhaisin vakavista ongelmistani kenellekään, jota ne eivät kiinnosta. Siksi pidänkin ongelmani itselläni. Kerran voin mainita jollekin, jos asia tulee eteen, mutta huomaan kyllä reaktiosta useimmiten, että ei kannata jatkaa. Kukaan ei pysty elämään minun ongelmiani ja minä tunnen ne parhaiten. Se vain pahentaa asiaa, jos joku ohimennen kuvittelee hetkessä löytävänsä ratkaisun tai toisaalta mitätöi koko ongelman.