Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Avaudut, toinen alkaa heti "neuvoa"

Vierailija
24.03.2022 |

Tunnetteko näitä tyyppejä? Avaudut esim omaan elämää liittyvästä asiasta/pulmasta, vaikka ihan vaan mietinnän tasolla tai vain kerrot kuulumisia. Tai kerrot mitä jollekkin tutullesi on käynyt, jotain kamalaa vaikka. Niin tämä tuttusi alkaa heti "ratkomaan" asiaa ja neuvomaan mitä pitäisi/olisi pitänyt tehdä tai toimia oikein. Sen sijaan että vain kuuntelisi sinua..

Kommentit (861)

Vierailija
1/861 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ärsyttää nämä avautujat, jotka eivät voi kuunnella neuvoja. 

Vierailija
2/861 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen. Itseni. Mutta olen opetellut olemaan neuvomatta. Olen erittäin ratkaisukeskeinen luonteeltani ja sen vuoksi aiemmin oletin, että muutkin ihmiset haluaisivat saada ongelmansa ratkaistua. Iän myötä kuitenkin olen huomannut, että jotkut ihmiset tosiaan haluavat vain puhua ongelmistaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/861 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnen. Itseni. Mutta olen opetellut olemaan neuvomatta. Olen erittäin ratkaisukeskeinen luonteeltani ja sen vuoksi aiemmin oletin, että muutkin ihmiset haluaisivat saada ongelmansa ratkaistua. Iän myötä kuitenkin olen huomannut, että jotkut ihmiset tosiaan haluavat vain puhua ongelmistaan. 

Tämä juuri. Toiset luulevat että haluavat apuja ja neuvoja vaikka oikeasti haluavat että joku vain kuuntelee.

Vierailija
4/861 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän! Tunnen useitakin tällaisia ihmisiä, joille ei ikinä kannata kertoa mistään ongelmasta! Joko tulee sellaista "no kuule elämä on välillä tuollaista" (tiedetään, mutta silti on kiva joskus avautua huolestaan), tai kasapäin neuvoja. Voi kun olisi enemmän sellaista joissakin elokuvissa näkyvien ystävyyksien kaltaista, että istuttais sohvalla viinilasien kanssa ja vaan puhuttais elämästä ja kokemuksista ja annettais vertaistukea, eikä vaan paukutettais toiselle ohjeita...

Vierailija
5/861 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut ihmiset tekevät niin tyhmiä valintoja, että on velvollisuus neuvoa.

Vierailija
6/861 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on kyllä huvittavaa, kun itse on yrittänyt kymmenen vuotta ratkaista jotain ongelmaa, ja sitten toinen ihminen, joka kuulee asiasta ensimmäistä kertaa, luulee voivansa ratkaista asian viidessä minuutissa tietämättä tarkempia yksityiskohtia.

Vierailija
7/861 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano se, ettet varsinaisesti halua ratkaisua, vaan kuuntelua.

Vierailija
8/861 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä juuri. Toiset luulevat että haluavat apuja ja neuvoja vaikka oikeasti haluavat että joku vain kuuntelee.

Avautuja voisi ihan hyvin sanoa suoraan ettei kaipaa neuvoja, vaan kuunteleminen riittää. Neuvojakin pääsee silloin vähemmällä kun hänen ei tarvitse ratkaista avautujan ongelmaa, vaan ymmärtäväinen ilme riittää. 

Puhukaa avoimemmin, avautujat, kertokaa mitä haluatte! On ihan ymmärrettävä oletus, että avautuja haluaisi neuvoja.

t. toinen joka yrittää olla neuvomatta

Vierailija
9/861 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseni. Mä en kestä kovin hyvin mitään ruikutusta.

Aika usein nämä “haluan vaan avautua” tyypit tekee sitä jatkuvasti ja vellovat siinä, en vaan jaksa sellaista.

Vierailija
10/861 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä he varmaan haluavatkin saada ongelmansa ratkaistua, mutta jos se olisi helppoa niin he olisivat todennäköisesti ratkaisseet ne jo.

Vierailija
11/861 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän! Tunnen useitakin tällaisia ihmisiä, joille ei ikinä kannata kertoa mistään ongelmasta! Joko tulee sellaista "no kuule elämä on välillä tuollaista" (tiedetään, mutta silti on kiva joskus avautua huolestaan), tai kasapäin neuvoja. Voi kun olisi enemmän sellaista joissakin elokuvissa näkyvien ystävyyksien kaltaista, että istuttais sohvalla viinilasien kanssa ja vaan puhuttais elämästä ja kokemuksista ja annettais vertaistukea, eikä vaan paukutettais toiselle ohjeita...

Joo, kiusallista se on ratkaisukeskeisellekin, kun toinen haluaa vain velloa fiiliksissä. Kaltaiset keskenään olisi paras, mutta näitä avautumisia nyt vaan tulee kaikille. Ihmiset ovat...no, ihmisiä.

Vierailija
12/861 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on kyllä huvittavaa, kun itse on yrittänyt kymmenen vuotta ratkaista jotain ongelmaa, ja sitten toinen ihminen, joka kuulee asiasta ensimmäistä kertaa, luulee voivansa ratkaista asian viidessä minuutissa tietämättä tarkempia yksityiskohtia.

No se toinen voi nähdä asian ihan eri tavalla ja keksiä ratkaisun. 

Vierailija
13/861 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut ihmiset tekevät niin tyhmiä valintoja, että on velvollisuus neuvoa.

Tyhmät valinnat on ihmisoikeus.

Kysy avautujalta haluaako hän neuvoja, ja neuvo vain pyydettäessä.

Vierailija
14/861 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Avautuja voisi ihan hyvin sanoa suoraan ettei kaipaa neuvoja, vaan kuunteleminen riittää. Neuvojakin pääsee silloin vähemmällä kun hänen ei tarvitse ratkaista avautujan ongelmaa, vaan ymmärtäväinen ilme riittää. 

Puhukaa avoimemmin, avautujat, kertokaa mitä haluatte! On ihan ymmärrettävä oletus, että avautuja haluaisi neuvoja.

Jos neuvoja ei ole pyydetty, niin niitä ei yleensä silloin kaivata.

Vierailija
15/861 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset ap sitten suoraan sano, että et halua ratkaisuja, haluat vain kuuntelijan?

Vierailija
16/861 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos neuvoja ei ole pyydetty, niin niitä ei yleensä silloin kaivata.

Niin, mutta voihan siitä neuvojaa ihan ystävällisesti muistuttaa. 

Vierailija
17/861 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihmisiä on erilaisia tyyppejä. Se neuvoja ei välttämättä muista hahmottaa, että kaikki eivät osaa tehdä ratkaisuja elämässään ilman, että jakavat sen ensin toiselle, ikäänkuin tukea hakien.  Oikeasti voi olla joskus vaikea ymmärtää miksi toinen haluaa avautua ongelmasta, mutta ei halua kuulla neuvoa, vaikka se olisi täysin ilmeinen. Niin erilaisia me ihmiset olemme eikä kummankaan tapa ole väärä.

Tai sitten se neuvoja voi olettaa, että koska toinen kertoo ongelmastaan, joka ei ole ratkennut, niin hän itse asiassa pyytää siihen apua. Jos siis et halua neuvoja ystävältäsi tai tutultasi, niin voit sanoa ennen avautumistasi vaikkapa että, "älä anna minulle tähän mitään neuvoa, haluan vain puhua tämän asian ääneen, jotta voisin itse hahmottaa sen paremmin. Haluan miettiä sitä ensin itse ja kysyn neuvon sitten myöhemmin, jos koen, että sitä tarvitsen". Silloin neuvojakin osaa olla neuvomatta.

Vierailija
18/861 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskoni on juuri tuollainen. Avauduin loppuunpalamisesta ja toivoin edes jotain myötätuntoa. Mutta sieltä tuli taas kerran: kuulepa xx, kukaan ei tee asioita a ja b puolestasi ellet itse tee.

Vierailija
19/861 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No se toinen voi nähdä asian ihan eri tavalla ja keksiä ratkaisun. 

Käytännössä vain on äärimmäisen harvinaista, että niin kävisi. Siihen tarvittaisiin niin paljon lisätietoa tilanteesta. Ja vaikka sille toiselle kerrottaisiin koko pitkä tarina alusta loppuun, niin hän ei luultavasti jaksa kuunnella niin keskittyneesti, että todella ymmärtäisi asian riittävän syvällisesti. Harva jaksaa myöskään paneutua toisen ongelmien miettimiseen niin tosissaan, että keksisi ratkaisun. Usein myös kertojalta itseltään puuttuu sellaista tietoa, joka olisi tarpeellista ongelman ratkaisemiseksi.

Vierailija
20/861 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauheeta, onko tosiaan noin monia täysin epäempaattisia ylimielisiä besserwissertyyppejä?

Voit antaa neuvoja jos niitä erityisesti pyydetään.

Jollet halua vain kuunnella, niin sano suoraan ja vaihda vaikka puheenaihetta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan seitsemän