Iphone kestävyys
Olen saamasa uuden työpuhelimen ja pitäisi päättää otanko androidin vai iphonen. Vanha puhelimeni on viisi vuotta vanha android missä on edelleen superhyvä akku ja toimii nopeasti, mutta on vaihdettava kun kaikki äpit ei enää toimi.
Kiinnostaisi kokeilla iphonea, mutta onko ne vieläkin sellaisia että akut hyytyy pakkasessa eikä puhelimet kestä muutenkaan kuin vuoden? Ennen iphonet oli sellaisia. Sinällään ei ole väliä kun työnantaja maksaa ja voisin vaihtaa vaikka joka vuosi, mutta kun en halua tukea tuollaista kertakäyttökulttuuria.
Eli onko uudet iphonet pitkäikäisempiä kuin vanhat oli?
Kommentit (15)
Oma Iphone ainakin tuntuu kestävän koviakan pakkasia hyytymättä.
Ovat parantaneet huimasti tota sangen rasittavaa ongelmaa.
Vaimolla on ainakin kestänyt vuosia. Ruutu tosin säröillä, kun pudonnut lattialle. Käsittääkseni toimii ok pakkasessa eikä tarvitse enää pidellä kättä pois antennin edestä. Omaa Samsung xcoveria voi heitellä vaikka seinään sen rikkoutumatta.
Mulla on mennyt parin vuoden välein eri merkin Android puhelimet vaihtoon, kun akut ei kestä. Iphonea en ole uskaltanut kokeilla, koska ovat kalliita ja olen kuullut akku ongelmista. Netissä luki, että kestää 5 vuotta, mutta lähettäjät ovat varmaan osa kulttia ja asuvat lämpimässä maassa.
Vierailija kirjoitti:
Vaimolla on ainakin kestänyt vuosia. Ruutu tosin säröillä, kun pudonnut lattialle. Käsittääkseni toimii ok pakkasessa eikä tarvitse enää pidellä kättä pois antennin edestä. Omaa Samsung xcoveria voi heitellä vaikka seinään sen rikkoutumatta.
En nyt hae takaa tuollaista heittelynkestävyyttä vaan sitä että toimiiko äpit vielä muutaman vuoden kuluttuakin tai "hidastuuko" puhelin niinkuin joskus aikaisemmin?
Kyllä minulla iPhonet ovat kestäneet toimivina vuosia, vaikka käytän puhelinta paljon m.m. videoiden katseluun, mutta minulla on valitettava tapa pudotella puhelimia ja se lasi menee herkästi kyllä rikki.
Kylmällä ilmalla on kyllä perinteisesti ollut akun kanssa ongelmia. Mutta nyt minulla on melko uusi iPhone, joka ei ole ainakaan vielä temppuillut pakkasessakaan. Koputan puuta.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minulla iPhonet ovat kestäneet toimivina vuosia, vaikka käytän puhelinta paljon m.m. videoiden katseluun, mutta minulla on valitettava tapa pudotella puhelimia ja se lasi menee herkästi kyllä rikki.
Kylmällä ilmalla on kyllä perinteisesti ollut akun kanssa ongelmia. Mutta nyt minulla on melko uusi iPhone, joka ei ole ainakaan vielä temppuillut pakkasessakaan. Koputan puuta.
Lisään vielä, että minun puhelimeni eivät ole millään tavalla hidastuneet vuosien varrella. Tuo lasi on ollut suurin ongelma.
Minulla oli tässä välissä yksi Android-puhelin, jonka hitauteen ja hyytymiseen kyllästyin vuodessa. YMMV.
Meillä on yhä 2018 vuosimalliset iphonet käytössä ja kaikki toimii.
Mulla on ollut iPhone SE (2016 malli) käytössä viisi vuotta. Viime talven se oli käytännössä käyttökelvoton ulkona, kun en saanut aikaiseksi vaihdattaa akkua, mutta nyt on uudella akulla taas toiminut moitteettomasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En nyt hae takaa tuollaista heittelynkestävyyttä vaan sitä että toimiiko äpit vielä muutaman vuoden kuluttuakin tai "hidastuuko" puhelin niinkuin joskus aikaisemmin?
En tiedä hidastumisesta, mutta kyllä iphonella kai pidempi tuki ohjelmiston osalta on kuin android-puhelimilla yleensä. Googlen pixelillä muistaakseni 5 vuotta, mutta pitää tilata esim. Saksasta.
iphone 13 pro ollut kohta vuoden käytössä.
Jos hajoaa niin sitten työnantaja järjestää uuden.
Jos se on työpuhelin ja firma kustantaa niin mitä väliä? Ota se, mikä tuntuu kivalta
iPhonet ovat aina olleet nimenomaan kestäviä sekä pitkäikäisiä ja niihin tulee ohjelmapäivityksiäkin paljon pidempään kuin Androidissa. Mistä olet saanut päähäsi sen että ne olisivat lyhytikäisiä?
Akun pakkas- ym. kestävyys ei kestä hurraita, mutta samahan se on muillakin nykyisillä puhelimilla. Miinusta toki se että iPhonen akku pitää vaihdattaa pajalla ja on siis kalliimpaa. Mulla on jotain 4 vuotta vanha iPhone ja akku on vielä ihan kohtalaisessa iskussa.
Liittymänä on lightning, joka on toimiva ja hyvä (pitää vaan pari vuoden välein ronkkia puhtaaksi hammastikulla), mutta se vaihtunee seuraavassa mallissa USB:hen.
Ainakin minua Apple-käyttäjänä rassaa pikkasen se että ainoastaan IPhone SE tulee kätevällä sormenjälkitunnistuksella, muissa on kasvojentunnistus.
Näiden kommenttien jälkeen taidan edelleen valita androidin. Kaikissa muissa laitteissani on usb-c lataus enkä halua hankkia enempää latauspiuhoja. Kun laturit pitää olla kotona, töissä, mökillä ja kahdessa autossa, niin kuulostaa hankalalta venkslata eri piuhojen tai edes adapterien kanssa.
Harkitsen asiaa uudelleen sitten kun on seuraavaksi tarve vaihtaa mutta nyt mennään androidilla.
Mitä nyt netistä seurannut asiaa, niin vaikuttaisi siltä että ennemmin iPhone muuttuu toimimattomaksi jonkun ohjelmistosähläyksen vuoksi kuin fyysisen rikkoutumisen. Esimerkiksi jos puhelin menee liian vanhaksi, niin saattaa lukita itsensä kun ei enää joku Applen aktivointipalvelin noteeraa. Tai jos unohtaa turvakoodin niin samoin lukitsee vehje itsensä eikä sisään ole enää pääsyä. Tällaisia "soft brickattuja" applen laitteita näytti eräälläkin youtubehemmolla olevan isot läjät.
Entä onko niissä jo latauspiuhana usb-c vai mikä se nyt olikaan minkä eu päätti pakolliseksi?