Kuinka nuorena kannattaa alkaa äidiksi?
Onko teillä mitään mielipidettä, kuinka nuorena olisi sopivaa saada ensimmäinen lapsi?
Kommentit (19)
Vierailija kirjoitti:
Riippuu naisesta. Moni kyllä unohtaa sen, että nuorikin äiti tuppaa olemaan sen 25-30 esikoisen aloittaessa koulun. Miksi ekaluokkaisen äidin pitäisi olla 40, miten sen ajatellaan olevan niin paljon parempi?
mm-m, kyllä se totta on, että aika usein ollaan noin 25-30-vuotiaita, ku lapsi alottaa koulun.
mutta vastauksena kyssäriisi: en tiedä kuka ajattelee vanhemman iän olevan parempi, mut tietyst jos mä ajattelen omalle kohalleni ni vastaus on aika yksinkertainen. esimerkiks jos mä 18-vuotiaana oisin saanu lapsen vs nyt, ni on jo siinäkin iso ero, kun tuntee itsensä paremmin ja omaa ainakin toivottavasti enemmän viisautta. puhumattakaan, että taloudellinen tilanne ei varmaan anna myöden, ennen kuin on esim. 30v. ehkä näiden asioiden takia jotkut kokee, et on parempi saada eka lapsi esim. 30-vuotiaana.
Tämän pastan opetuksia: Äidiksi voi tulla vain kahtena aikana aina jonkun toisen mielestä väärään aikaan; joko liian nuorena tai liian vanhana. Siksi olisi parhainta, jos jokainen voisi itse päättää ja valita itse sen hetken milloin itse valmis tulemaan äidiksi, jos tällainen mahdollisuus tulee. Elämä kun on siinä mielessä julma ja arvaamaton, että osa meistä (itseni mukaan lukien) ei onnistu saamaan sitä ensimmäsitäkään lasta vaikka apua ja tukea on haettu ja myös saatu mutta ainakin toistaiseksi tuloksetta.
Riippuu varmaan äidistä. Ihminen kuitenkin vielä kehittyy lapsuudenkik jälkeen, aivot 25-vuotiaaksi saakka. Nuorena sitä monesti vielä etsitään itseä, eikä paikkaa maailmassa vielä ole ehkä kunnolla löytynyt. En kuitenkaan ajattele, että kaiken tulisi olla valmista ennen lasta, tyyliin opinnot suoritettu ja vakituinen työpaikka ja omistuskoti. Ne kyllä kerkeää myöhemminkin. Mutta kenties 25-vuotiaasta eteenpäin on hyvä. Ehkä vähän vanhemmalla on jo näkemystä ja kokemusta enemmän maailmasta ja näin enemmän annettavaa lapselleen.
Sitten kun ymmärtää elämästä tarpeeksi, tajuaa ajatella asiaa sen syntyvän kannalta, ja toteaa ettei kykene moiseen julmaan itsekkyyteen.
<3
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu naisesta. Moni kyllä unohtaa sen, että nuorikin äiti tuppaa olemaan sen 25-30 esikoisen aloittaessa koulun. Miksi ekaluokkaisen äidin pitäisi olla 40, miten sen ajatellaan olevan niin paljon parempi?
mm-m, kyllä se totta on, että aika usein ollaan noin 25-30-vuotiaita, ku lapsi alottaa koulun.
mutta vastauksena kyssäriisi: en tiedä kuka ajattelee vanhemman iän olevan parempi, mut tietyst jos mä ajattelen omalle kohalleni ni vastaus on aika yksinkertainen. esimerkiks jos mä 18-vuotiaana oisin saanu lapsen vs nyt, ni on jo siinäkin iso ero, kun tuntee itsensä paremmin ja omaa ainakin toivottavasti enemmän viisautta. puhumattakaan, että taloudellinen tilanne ei varmaan anna myöden, ennen kuin on esim. 30v. ehkä näiden asioiden takia jotkut kokee, et on parempi saada eka lapsi esim. 30-vuotiaana.
Pienen lapsen kanssa ei varsinaisesti tarvitse olla varakas tai kummoisen kattavalla elämänkokemuksella varustettu. Tämä on tätä mammojen itsensä korostamista kun kilpaillaan arvostetuimman äidin tittelistä. Lapselle noilla asioilla on marginaalisen vähän merkitystä vaikka google on täynnä asenteellisia tutkimuksia ja tilastoja aiheesta... Nyky-Suomi on kyllä kylmä paikka nuorille äideille, joten kannattaa tehdä kuten muutkin 30+ tai jäädä velaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pienen lapsen kanssa ei varsinaisesti tarvitse olla varakas tai kummoisen kattavalla elämänkokemuksella varustettu. Tämä on tätä mammojen itsensä korostamista kun kilpaillaan arvostetuimman äidin tittelistä. Lapselle noilla asioilla on marginaalisen vähän merkitystä vaikka google on täynnä asenteellisia tutkimuksia ja tilastoja aiheesta... Nyky-Suomi on kyllä kylmä paikka nuorille äideille, joten kannattaa tehdä kuten muutkin 30+ tai jäädä velaksi.
tämä on myös totta! ei ainakaan varakas tarvitse olla, mut jotkut haluu ensin säästää rahaa et on ees jotenki vakaa tilanne. mut tosiaan, sanoin siis sellasia syitä mitä itse oon ymmärtäny, jotka voi joillain ihmisillä olla syynä siihen, että hankkii lapsia vanhemmalla iällä.
iha rehellisesti sanottuna en ymmärrä miks oon saanu alapeukkuja, mut kukin tyylillään sit vissii.
Sitten, kun omat opiskelut on hoidettu, hyvä työpaikka saatu, hyvä ja luotettava isäksi sopiva puoliso on löydetty ja terveys- yms. asiat ovat kunnossa. Myös talous niin hyvässä jamassa, että on kunnon asuntokin hallinnassa.
16 on aika hyvä. Jää sitten aikaa omalle elämällekin, kun jälkikasvu poistuu omaan kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Sitten, kun omat opiskelut on hoidettu, hyvä työpaikka saatu, hyvä ja luotettava isäksi sopiva puoliso on löydetty ja terveys- yms. asiat ovat kunnossa. Myös talous niin hyvässä jamassa, että on kunnon asuntokin hallinnassa.
Paitsi kun ikä alkaa painaa ja terveysriskit alkavat kasaantua, silloin av:laisten mielestä on hyvä idea hankkia isätön lapsi itsenäisesti vaikka siihen projektiin uppoaisikin ne merkittävästi yksin vaivalla hankittuja säästöjä, ettei nainen vain jää ilman. Silloin ollaan tilanteessa, että riskiraskausvauvalla on yksi hankala ihminen yksinhuoltajanaan ja kustantajanaan ilman isää ja ilman säästöjä, mutta niin suositellaan kuitenkin tekemään.
23-27 v ja jos on varhaiskypsä, niin vaikka 18 v-. Tavallaan olisi parasta, jos opiskelun ohessa tulisi äidiksi, mutta olisi saanut opintojen ohessa myös työkokemusta. Näin ei tarvitsisi heti valmistuttua töitä tehdessä stressaantua jatkuvista lasten sairastelusta ja siitä johtuvasta runsaasta poissaolosta töistä. Valmistuttua olisi hyvä päästä tekemän uraa eli lapset olisi hyvä olla jo tehtyinä. Myös jos eläke karttuu vasta myöhemmin, niin voisi lapset saada hyvinkin nuorena ja olla tekemättä sellaisia töitä, joista ei kerry eläkettä. Mistä iästä alkaen eläke karttuu nykyisin?
Minulla ei ole lapsia, mutta havaintojeni mukaan nuorena äidiksi tulleet ovat yleensä sitä mieltä, että lapset kannattaa hankkia nuorena, ja vanhemmalla iällä äidiksi tulleet ovat taas päinvastaista mieltä.
Näinhän on monessa asiassa. Esim. ne joilla on sisaruksia, haluavat yleensä omille lapsilleen sisaruksia, ja ne jotka ovat kasvaneet maalla, ovat vakuuttuneita siitä että lapsen on parempi kasvaa maalla kuin kaupungissa.
Aivot kehittyvät 25-vuotiaaksi vielä fyysisestikin. Syy-seuraussuhteiden alue kypsyy viimeisenä. Siksi isot päätökset väistämättä tehdään kypsymättömillä aivoilla.
Ihmisiä on liikaa. Siinä mielessä sinun ei tarvitse stressata yhtään.
Ei ole mitään oikeaa ikää kaikille. Minä olisin ollut valmis äidiksi 25v mutta kesti 1,5 vuotta tulla raskaaksi.
Olen tullut siihen tulokseen, että lapsuus on liian pitkä. Ideaalisin aika olla vanhempi on väli 30-40 vuotta. Työelämä on yleensä jollain mallilla, on rahaa, on terveyttä, jaksaa vielä monia juttuja.
Mutta että saisi lapset muuttamaan pois, kun on itse noin 40 v, olisi lapset pitänyt hankkia jo parikymppisenä. Se on aika aikaisin. Jos hankkii lapset vasta nelikymppisenä, niitä pitää katsoa kotona kuusikymppiseksi asti. Se on ihan liian pitkään.