Onkohan iäkkäät äidit useinkin pihalla lastenvaatemuodista
vai onko yksittäistapaus? Olen vaan huomannut, että yksi n. viisvitonen äiti pukee kouluikäisensä kuin pienen tarhalaisen. Kaikki vaatteet on kyllä nättejä, ehjiä, siistejä, merkkivaatteita, värit sopii yhteen jne, mutta kaikki vaatteet sieltä pienten lasten puolelta hankittu, esim. haalareita, kypärämyssyjä, kuravaatteita jne.
Enkä tarkoita nyt kytätä ketään, tuli vaan mieleen, että onko vaatevalinnoissa tämmöinen sukupolvien välinen ero, että katsotaan vain sitä käytännöllisyyttä ja lasta ajatellaan pidempään pikkulapsena.
Kommentit (89)
"Miksi te pilkkaatte aloittajaa? Ehkä huonosti muotoilu ihmettely, mutta onhan tuossa ehkä perää. Kun mietin meidän lapsen 1-2-luokkalaisia kavereita, niin se ainoa joka vielä käyttää kurahaalareita, on tosiaan vanhojen vanhempien lapsi. Eikä siinä ole mitään väärää eikä häntä kiusata."
Mitä pahaa siinä on jos 1-2 luokalaiset käyttävät kurahaalareita, koska ne toimivat myös sadeasuna jos ne vain mahtuvat päälle, harvemmin vain mahtuvat, vaan lapselle hankitaan ulkoilua ja koulumatkaa varten sadeasu, takki (+housut) tai sadehaalari, jotka usein valmistetaan samasta materiaalista kuin kurahaalarit.
Vai inhanko oikeasi te laitatte lapsenne koulutielle ilman asianmukaisia varusteita, jos ulkona sataa vettä tai räntää? Ja eikö lapsenne ulkoile ja leiki pihaleikkejä sadesäällä ja märän kelin aikaan tai harrasta muita toimintoja omien vanhempien kanssa.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 11:36"]
[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 11:30"][quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 10:51"] Mun eskarilainen on jo niin iso, ettei edes meinaa mahtua niihin pikkulasten vaatteisiin, kaikki ovat liian lyhyitä. Ja hän on tarkka tyttö, en usko että enää suostuisi laittamaan mitään kypäräpipoa päähän (paitsi luistellessa kypärän alle). Hänellä on vankka oma tyyli, sopivan lapsellinen mutta ei mikään pikkulapsityyli. Niin ja olen tehnyt saman havainnon kuin ap, tuntuu että ihmiset nyt ymmärtää hänet väärin. [/quote] Ja susta on siis ok, että hän HALUTESSAAN menee sinne eskariin vaikka siinä valitussa omassa tyylissään leggareissa ja topissa, vaikka mittari näyttäisi +5 astetta. Tai menee sinne eskariin balleriinoissa, farkuissa ja pitkähihaisessa ja neulotussa pnchossa, koska hänellä on vankka oma tyyli, vaikka ohjelmasa seisoo, että metsäretki ja sataa? Ilmankos tuo meidän päiväkoti tuossa lähellä melkein itkee opejen toimesta, kun vien sinne jo koululaisten sadetakkeja, kumisaappaita, hanskoja yms. Kysyn aina, etää anteeeksi saako tuoda ja vastaus on aina, että please, jos on, tuo aina vaan.Esim. kumisaappaita on kuulemma iha hämmästyttävän vähän, vaikka saattaa olla Coverset kaikissa sateenkaaren väreissä. Siis vaikka eskarilla. Nämä "meidän eskarilaisella on oma tyyli" -lapset saavat ilmeisesti säänmukaisen varustuksen niistä varavaatteista. [/quote] Nyt haukuit väärää puuta, meillä on aina säänmukaiset vaatteet! En mä sentään mikään tyhmä ole. Eikä mun lapseni kulje missään pissis-vaatteissa, mutta hän saa kyllä itse päättää kun kaupassa ollaan, että minkälaisia vaatteita ostetaan, eli en ostaisi hänelle esim mitään miikkarivaatteita, koska tietäisin että hän ei pidä sellaisista. Lempivärinsä on pinkki ja tykkää pukeutua tyttömäisesti. Mä en opeta lastani kiusaamaan, ja hänellä on niin kiltti luonnekin ettei hän edes kiusaisi ketään, enkä myöskään tarkoittanut kommenttiani pahalla. Olen vaan huomannut itsekin sen, miten monesti vanhemmat äidit pukevat lapsiaan. Eikä meilläkään ole koskaan päiväkodissa niitä lapsia kiusattu.
[/quote]
ihan mielenkiinnosta, jotta en sortuisi pahaan, mikä on "miikkarivaate"? Olenko tietämättäni ostanut näitä lapsille?
Sain lapseni erittäin kypsässä iässä ja koska on ainoani niin en kelpuuttanut koskaan kirppuvaatteita vaan ostin uudet ja ajanmukaiset. Lapsi päätti joskus vitosella että ostaa itse vaatteet (poika). Erittäin tarkka mikä kuva oli ja mitä luki, kriittinen niinku olla pitääkin. Samoin päätti yläasteen koska lähi yläaste ei kelvannut vaan painotettu ja samoin pä'ätti lukion koska lähilukio ei kelvannut vaan korkean ka omaava lukio.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 12:47"]
[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 11:30"][quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 10:51"] Mun eskarilainen on jo niin iso, ettei edes meinaa mahtua niihin pikkulasten vaatteisiin, kaikki ovat liian lyhyitä. Ja hän on tarkka tyttö, en usko että enää suostuisi laittamaan mitään kypäräpipoa päähän (paitsi luistellessa kypärän alle). Hänellä on vankka oma tyyli, sopivan lapsellinen mutta ei mikään pikkulapsityyli. Niin ja olen tehnyt saman havainnon kuin ap, tuntuu että ihmiset nyt ymmärtää hänet väärin. [/quote] Ja susta on siis ok, että hän HALUTESSAAN menee sinne eskariin vaikka siinä valitussa omassa tyylissään leggareissa ja topissa, vaikka mittari näyttäisi +5 astetta. Tai menee sinne eskariin balleriinoissa, farkuissa ja pitkähihaisessa ja neulotussa pnchossa, koska hänellä on vankka oma tyyli, vaikka ohjelmasa seisoo, että metsäretki ja sataa? Ilmankos tuo meidän päiväkoti tuossa lähellä melkein itkee opejen toimesta, kun vien sinne jo koululaisten sadetakkeja, kumisaappaita, hanskoja yms. Kysyn aina, etää anteeeksi saako tuoda ja vastaus on aina, että please, jos on, tuo aina vaan.Esim. kumisaappaita on kuulemma iha hämmästyttävän vähän, vaikka saattaa olla Coverset kaikissa sateenkaaren väreissä. Siis vaikka eskarilla. Nämä "meidän eskarilaisella on oma tyyli" -lapset saavat ilmeisesti säänmukaisen varustuksen niistä varavaatteista. [/quote] Nyt haukuit väärää puuta, meillä on aina säänmukaiset vaatteet! En mä sentään mikään tyhmä ole. Eikä mun lapseni kulje missään pissis-vaatteissa, mutta hän saa kyllä itse päättää kun kaupassa ollaan, että minkälaisia vaatteita ostetaan, eli en ostaisi hänelle esim mitään miikkarivaatteita, koska tietäisin että hän ei pidä sellaisista. Lempivärinsä on pinkki ja tykkää pukeutua tyttömäisesti. Mä en opeta lastani kiusaamaan, ja hänellä on niin kiltti luonnekin ettei hän edes kiusaisi ketään, enkä myöskään tarkoittanut kommenttiani pahalla. Olen vaan huomannut itsekin sen, miten monesti vanhemmat äidit pukevat lapsiaan. Eikä meilläkään ole koskaan päiväkodissa niitä lapsia kiusattu.
[/quote]
ihan mielenkiinnosta, jotta en sortuisi pahaan, mikä on "miikkarivaate"? Olenko tietämättäni ostanut näitä lapsille?
[/quote] Mietin samaa ja päädyin MickeyMouseen.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 12:42"]
[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 12:32"][quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 12:16"] [quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 12:11"] [quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 12:04"] [quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 11:32"] [quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 10:48"] Mun lapsesta on tallessa lehtijuttu, kun olivat luontokoulussa tokalla luokalla. Lapsella on kuvassa kypärämyssy ja sen päällä pipo, untuvatoppis, hanskat, joiden alla tiedän olleen villalapaset, toppahousut, joiden alla normaalit sisävaatteet + villahousut ja jaloissa huopikkaat. Mittari näytti sinä aamuna -32 astetta. Miten sinä olisit pukenut 8-vuotiaan kouluun, kun tiedossa oli luontoretki pakkasesta riippumatta? Olin silloin 37-vuotias, eli iäkäs toki. [/quote]Kauheeta, asutteko jossain Kilpisjärvellä. En laittais omaani kouluun tuon ikäisenä lainkaan. Hyvin silti olit pukenu, tyhmää koululta. [/quote] Typerä. Ihan ollaan Etelä-Suomessa, etkö muista, että täälläkin on ollut ja on kylmää?Täällä sataa, täällä on pakkasta ja lunta aina silloin tällöin. Ei nyt viime talvena, mutta mulla on auton mittari autokatoksessa näyttänyt ihan -34 astetta. Miksi kuulostaa kamalalta, että lapsi on ulkona -32 asteen pakkasella? Toki se on karmea ajatus napapaidassa ja farkuissa. Meillä esim. kilometriraja kouluun on 3,5 km ennen että saa bussilipun koululta, eli ajatellaan, että säässä kuin säässä lapsi voi kulkea tuon matkan jalan. Jos sataa, on pakkasta tai lunta, sinustako lapsi on sitten kotona, koska oma ja varma tyyli on leopardikuvioitu toppi ja mustat leggingsit ja muu on lapsellista pukemista? [/quote]Mistä sä tähän revit jotkut napapaiat? Hyi ei tollasella ilmalla voi edes hengittää ulkona! [/quote] Mutta kouluun on mentävä ja töihin. Sis normaaleilla ihmisillä. Miten ajattelet esim. ekaluokkalaisen kävelevän vaikkapa kilometrin ilman sitä törkeän rumaa ja lapsellista talvivaateutusta, jossa esim. kypärämyssy suojaamassa poskia, mutei jäädy, kuten suun yli viritetty kaulallina, paksu pipo, hanskat jne. Tietty jos ei tarvitse pakkasella poistua kotoa, on kaikki pakkasvarustus turhaa. Meillä ei töissä ole pakkasrajaa. [/quote]Hirveetä. Onneks ei ole tollasta itsellä. Jo lumi tekee ilman ikäväksi saati joku pakkanen. [/quote] Sanos muuta. Ei meilläkään laiteta lapsia kouluun pakkasella, lumisateella, räntäsateella, vesisateella tai liialla auringonpaisteella. Lasten vaatteet kun eivät sovellu noille säille.
[/quote] Ei, ja aurinkokin on pahasta, siltäkin pitää suojautua. Parempi olla sisällä vaan, tai kääriä ne lapsoset luomupuuvillaan. Tai ei tehdä niitä lainkaan. Discoon vaikka lakanassa ja hai-saappaissa.
[/quote]
[/quote]
Me&I MeAndI miten se nyt kirjotetaankaan
[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 12:55"]
[/quote]
[/quote]
Me&I MeAndI miten se nyt kirjotetaankaan
[/quote]
aah, ok. Voi kauhistus, tyttöni käytti 4. luokalla noita. Onneksi en tiennyt tätä "miikkarivaatetta". Itse halusi. Velourhousuja ja tunikoita.
Siten oli 3 vuotta koulupukua, eipä saanut päättää mitä koulussa piti. Kengistä lähtien haettiin koulun kaupasta.
Edelleen sitten kai käyttää miikkarivaatteiden tyyppistä, kun urheiluluokalla on perusasu trikoot ja löysä paita ja säänkestävät ulkourheiluun sopivat vaatteet.
No, ei kuitenkaan polta tupakkaa eikä juo, kuten "ei miikkarivaatteisiin" pukeutuvat rinakkaisluokkalaiset.
Jaa, minä yli nelikymppinen äiti yritän pukea lapseni säänmukaisesti ja myös sen mukaisesti mitä nyt ylipäätänsä tuon ikäisillä esim. kavereilla on. Kyllä ainakin mun lapset pistäisi aika nopeesti vastaan jos kuriksia yrittäisin tarjota vielä kouluikäisenä. Itse tykkään pukea lapsille (päiväkoti-ikäisille) uutta ja vanhaa, käytettyä ja uutta. Joistain vaatteista jotka olen ostanut kätettynä selvästi näkee että on vanhempaa muotia mutta ovat mielestäni söpöä vaihtelua siihen hm kamaan mitä lähes joka toisella on.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 12:32"][quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 12:16"]
[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 12:11"]
[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 12:04"]
[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 11:32"]
[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 10:48"]
Mun lapsesta on tallessa lehtijuttu, kun olivat luontokoulussa tokalla luokalla.
Lapsella on kuvassa kypärämyssy ja sen päällä pipo, untuvatoppis, hanskat, joiden alla tiedän olleen villalapaset, toppahousut, joiden alla normaalit sisävaatteet + villahousut ja jaloissa huopikkaat.
Mittari näytti sinä aamuna -32 astetta. Miten sinä olisit pukenut 8-vuotiaan kouluun, kun tiedossa oli luontoretki pakkasesta riippumatta?
Olin silloin 37-vuotias, eli iäkäs toki.
[/quote]Kauheeta, asutteko jossain Kilpisjärvellä. En laittais omaani kouluun tuon ikäisenä lainkaan. Hyvin silti olit pukenu, tyhmää koululta.
[/quote]
Typerä. Ihan ollaan Etelä-Suomessa, etkö muista, että täälläkin on ollut ja on kylmää?Täällä sataa, täällä on pakkasta ja lunta aina silloin tällöin. Ei nyt viime talvena, mutta mulla on auton mittari autokatoksessa näyttänyt ihan -34 astetta.
Miksi kuulostaa kamalalta, että lapsi on ulkona -32 asteen pakkasella? Toki se on karmea ajatus napapaidassa ja farkuissa. Meillä esim. kilometriraja kouluun on 3,5 km ennen että saa bussilipun koululta, eli ajatellaan, että säässä kuin säässä lapsi voi kulkea tuon matkan jalan. Jos sataa, on pakkasta tai lunta, sinustako lapsi on sitten kotona, koska oma ja varma tyyli on leopardikuvioitu toppi ja mustat leggingsit ja muu on lapsellista pukemista?
[/quote]Mistä sä tähän revit jotkut napapaiat? Hyi ei tollasella ilmalla voi edes hengittää ulkona!
[/quote]
Mutta kouluun on mentävä ja töihin. Sis normaaleilla ihmisillä. Miten ajattelet esim. ekaluokkalaisen kävelevän vaikkapa kilometrin ilman sitä törkeän rumaa ja lapsellista talvivaateutusta, jossa esim. kypärämyssy suojaamassa poskia, mutei jäädy, kuten suun yli viritetty kaulallina, paksu pipo, hanskat jne.
Tietty jos ei tarvitse pakkasella poistua kotoa, on kaikki pakkasvarustus turhaa. Meillä ei töissä ole pakkasrajaa.
[/quote]Hirveetä. Onneks ei ole tollasta itsellä. Jo lumi tekee ilman ikäväksi saati joku pakkanen.
[/quote]
Sanos muuta. Ei meilläkään laiteta lapsia kouluun pakkasella, lumisateella, räntäsateella, vesisateella tai liialla auringonpaisteella. Lasten vaatteet kun eivät sovellu noille säille.