Onkohan iäkkäät äidit useinkin pihalla lastenvaatemuodista
vai onko yksittäistapaus? Olen vaan huomannut, että yksi n. viisvitonen äiti pukee kouluikäisensä kuin pienen tarhalaisen. Kaikki vaatteet on kyllä nättejä, ehjiä, siistejä, merkkivaatteita, värit sopii yhteen jne, mutta kaikki vaatteet sieltä pienten lasten puolelta hankittu, esim. haalareita, kypärämyssyjä, kuravaatteita jne.
Enkä tarkoita nyt kytätä ketään, tuli vaan mieleen, että onko vaatevalinnoissa tämmöinen sukupolvien välinen ero, että katsotaan vain sitä käytännöllisyyttä ja lasta ajatellaan pidempään pikkulapsena.
Kommentit (89)
[quote author
="Vierailija" time="06.09.2015 klo 10:58"]
[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 10:46"]Samaa olen havainnut. Se on sitten vaan ikävää, että näitä lapsia helposti kiusataan :( [/quote] Teistäkö on kivaa, että näitä lapsia kiusataan?
[/quote]
Miksi niitä kiusataan? Koska ap:n kaltaiset, henkisesti keskenkasvuiset, vanhemmat arvostelevat toisia lapsia omien lasten korvien ollessa paikalla...tai pahimmillaan suoraan niille omille lapsilleen. Ja sitten ne lapset koulun pihalla toistaa papukaijana kaiken.
Eihän aloittajan keississä ole mistään muodista kyse vaan siitä, että aloittajan mielestä äiti pukee lapsen nuorempien vaatteisiin kuin mitä kouluikäisellä olisi.
Jotenkin harmittaa tällaiset mielipiteet kuin aloittajalla. Helposti aloittajan kaltainen äiti siirtää omille lapsilleen samankaltaista ajattelua ja vertailua. Lapset sitten kiusaavat sitä, kenellä on hieman erilaiset vaatteet ja muut varusteet.
Mitä väliä, millaiset vaatteet lapsilla tai aikuisilla on. Itsellä on periaate, että kunhan en alasti lähde ulos, niin se saa riittää. En tarkoita, että pukisin päälleni mitä tahansa, vaan sitä, että kenellekään muulle ei kuulu se, mitä päälleni laitan.
"]Samaa olen havainnut. Se on sitten vaan ikävää, että näitä lapsia helposti kiusataan :( [/quote]
Teistäkö on kivaa, että näitä lapsia kiusataan?"
Ei ole kivaa jos lapsia kiusataan, mutta kyllä kiusaamiset syyt lähtevät aivan muualta, sllä lähes poikkeuksetta kiujaaja on saanut mallin kiusaamiseen aikuisilta esim. omilta vanhemmiltaan, jotka arvostelevat suureen ääneen toisen ulkonaista olemusta tai vaatteita. Mitä isot edellä, sitä pienet perässä.
Hyviä esimerkkejä löytyy vauvapalstalta lukemattomia, miten aikuiset ihmiset "kiusaavat" toisiaan arvostelemalla ja pilkkaamalla toisia, jopa lapsia.
Yleensä lapset ovat hyvin lojaalia toisilleen, eivätkä edes huomaa toisten vaatteita, ihon väriä, sos.tausta, vaan malli tulee kiusaamiseen kotoa, kun vanhemma haluavat pönkittää omaa egoaa.
Miksi te pilkkaatte aloittajaa? Ehkä huonosti muotoilu ihmettely, mutta onhan tuossa ehkä perää. Kun mietin meidän lapsen 1-2-luokkalaisia kavereita, niin se ainoa joka vielä käyttää kurahaalareita, on tosiaan vanhojen vanhempien lapsi. Eikä siinä ole mitään väärää eikä häntä kiusata.
Meillä kypäräpipo oli joskus 10v sitten käytössä. Nyt meillä on 5v joka ei ole koskaan pukenut kypäräpipoa päähänsä. T:46v
Mitä te pidätte sopivina vaatteina 7-8 vuotiaalle? Kiinnostaa muuten vaan, olen teinin äiti ja teini ostaa omansa. Linkittäkää esimerkkejä.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 11:25"]
Meillä kypäräpipo oli joskus 10v sitten käytössä. Nyt meillä on 5v joka ei ole koskaan pukenut kypäräpipoa päähänsä. T:46v
[/quote]
mun poika taas harrastaa lajeja, joissa pidetään kypärää. Joten erilaiaet kypärämyssyt eri materialeista on tulleet tutuiksi.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 10:42"]
No pienten lasten puolella loppuvat kyllä koot aikanaan, älä huolehdi...
[/quote]
Sit noi siirtyy minikokoisiin (miesten pukua muistuttaviin) pukuihin. Nähty on.
Se ap:n kuvailema äiti pukee LAPSEN LASTENVAATTEISIIN. Pillifarkut ja napapitako pitäisi olla jo alakoululaisella? No, pissis kasvattaa tyttärestään pissiksen. Ja jos jo eskarilainen "tietää´" niin kovin tarkasti, mitä haluaa pukea ylleen ja mitä ei, niin perustelut löytyvät helposti, kun se äityli menee peilin eteen ja katsoo tarkasti itseään peilistä tuijottavaa naista silmiin. Nostan hattua kaikille niille nuorille ja vähän vanhemmillekin äideille, jotka vielä pukevat lapsensa asianmukaisiin LASTENVAATTEISIIN, ehjiin ja puhtaisiin sekä säätilaan ja ajankohtaan sopiviin. Diskovaatteet sopivat diskoon sitten monen, monen vuoden kuluttua.
[/quote] Sekin oli sit väärin :D.
"mutta kaikki vaatteet sieltä pienten lasten puolelta hankittu, esim. haalareita, kypärämyssyjä, kuravaatteita jne"
Miten tuo on edes mahdollista, sillä pienten lasten vaatteet päätyvät kokoon 110-120 cm ja kouluikäiset tarvitsevat kooltaan paljon suurempia vaatteita ja jos kokoja löytyy molemmista ryhmistä, niin silloin suunnittelija on suunnitellut vaatteet molemmille ikäryhmälle ja siksi aloituksesi on kovin outo ja ristiriitainen.
Onneksi meillä edes murrosikäinen ei välitä muodista, vaan panostaa laatuun ja eettisiin arvoihin vaatteissa ja haluaa pukeutua yksilöllisesti. Ja vanhemmat kiittävät.
[/quote]
Onhan noita kokoja, meillä on eskarilaisella 128-134-kokoa kuravaatteet ja haalarit. Ehkä kyseessä ikäistään lyhyempi koululainen ja äiti ostaa vaatteet vain koon petusteella eikä iän mukaan."
Tarkoitin lähinnä, että silloin malli on sellainen, että se käy myös isommalle lapselle, eikä ole niin "vauvamainen", ainakin vaatesuunnittelijan mielestä, vaikka kuinka äidit väittävät toista.
Meillä haalarit ja kypärät ovat olleet lasten käytössä jopa 150-160 cm asti (suurempia ei löytynyt) sillä ne ovat verrattomia lasten ulkoleikeissä esim. pulkkamäessä ja lapset ovat ihan itse niitä halunneet, kun voi leikkiä raisumpiakin ulkoleikkiä.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 10:51"]
Mun eskarilainen on jo niin iso, ettei edes meinaa mahtua niihin pikkulasten vaatteisiin, kaikki ovat liian lyhyitä. Ja hän on tarkka tyttö, en usko että enää suostuisi laittamaan mitään kypäräpipoa päähän (paitsi luistellessa kypärän alle). Hänellä on vankka oma tyyli, sopivan lapsellinen mutta ei mikään pikkulapsityyli. Niin ja olen tehnyt saman havainnon kuin ap, tuntuu että ihmiset nyt ymmärtää hänet väärin.
[/quote]
Ja susta on siis ok, että hän HALUTESSAAN menee sinne eskariin vaikka siinä valitussa omassa tyylissään leggareissa ja topissa, vaikka mittari näyttäisi +5 astetta.
Tai menee sinne eskariin balleriinoissa, farkuissa ja pitkähihaisessa ja neulotussa pnchossa, koska hänellä on vankka oma tyyli, vaikka ohjelmasa seisoo, että metsäretki ja sataa?
Ilmankos tuo meidän päiväkoti tuossa lähellä melkein itkee opejen toimesta, kun vien sinne jo koululaisten sadetakkeja, kumisaappaita, hanskoja yms. Kysyn aina, etää anteeeksi saako tuoda ja vastaus on aina, että please, jos on, tuo aina vaan.Esim. kumisaappaita on kuulemma iha hämmästyttävän vähän, vaikka saattaa olla Coverset kaikissa sateenkaaren väreissä. Siis vaikka eskarilla.
Nämä "meidän eskarilaisella on oma tyyli" -lapset saavat ilmeisesti säänmukaisen varustuksen niistä varavaatteista.
Eihän ap:n tyttö vain ole samalla kakkosluokalla mun tyttöni kanssa? Minä näet vanhanaikaisesti puen tyttöni siisteihin, ehkä vähän tylsiinkin mutta kuhunkin säähän parhaiten sopivaan vaatetukseen. Ja tytön luokkakaveri taapertaa pakkasellakin ilman mitään päähinettä (siis viime talvena ekaluokkalaisena), housuina pelkät sukkikset ja jotkut muodinmukaiset säärystimet. Kevään viimeisillä kouluviikoilla sitten tuo ekaluokkalainen tuli kouluun napapaidassaan. On hienoa, että äitinsä on muodin hermolla.... No, itsekin se on sellainen homssuisen oloinen tyrkky, tosin aina muodin mukainen.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 11:29"]
[/quote]
mun poika taas harrastaa lajeja, joissa pidetään kypärää. Joten erilaiaet kypärämyssyt eri materialeista on tulleet tutuiksi.
[/quote] Meilläkin moottoripyöräillään, mutta ainoa joka käyttää myssyä olen minä itse. Ja se 5v on menossa mukana myös.Mikä sun pointti oli?
[/quote]
[/quote] Kypärämyssy on eri kuin kypäräpipo.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 10:48"]
Mun lapsesta on tallessa lehtijuttu, kun olivat luontokoulussa tokalla luokalla.
Lapsella on kuvassa kypärämyssy ja sen päällä pipo, untuvatoppis, hanskat, joiden alla tiedän olleen villalapaset, toppahousut, joiden alla normaalit sisävaatteet + villahousut ja jaloissa huopikkaat.
Mittari näytti sinä aamuna -32 astetta. Miten sinä olisit pukenut 8-vuotiaan kouluun, kun tiedossa oli luontoretki pakkasesta riippumatta?
Olin silloin 37-vuotias, eli iäkäs toki.
[/quote]Kauheeta, asutteko jossain Kilpisjärvellä. En laittais omaani kouluun tuon ikäisenä lainkaan. Hyvin silti olit pukenu, tyhmää koululta.
Se ap:n kuvailema äiti pukee LAPSEN LASTENVAATTEISIIN. Pillifarkut ja napapitako pitäisi olla jo alakoululaisella? No, pissis kasvattaa tyttärestään pissiksen. Ja jos jo eskarilainen "tietää´" niin kovin tarkasti, mitä haluaa pukea ylleen ja mitä ei, niin perustelut löytyvät helposti, kun se äityli menee peilin eteen ja katsoo tarkasti itseään peilistä tuijottavaa naista silmiin. Nostan hattua kaikille niille nuorille ja vähän vanhemmillekin äideille, jotka vielä pukevat lapsensa asianmukaisiin LASTENVAATTEISIIN, ehjiin ja puhtaisiin sekä säätilaan ja ajankohtaan sopiviin. Diskovaatteet sopivat diskoon sitten monen, monen vuoden kuluttua.
[/quote]Ei nykyään käydä dicoissa:)
[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 11:34"]
[/quote]Ei nykyään käydä dicoissa:)
[/quote] 3-4x vuodessa.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 11:30"][quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 10:51"]
Mun eskarilainen on jo niin iso, ettei edes meinaa mahtua niihin pikkulasten vaatteisiin, kaikki ovat liian lyhyitä. Ja hän on tarkka tyttö, en usko että enää suostuisi laittamaan mitään kypäräpipoa päähän (paitsi luistellessa kypärän alle). Hänellä on vankka oma tyyli, sopivan lapsellinen mutta ei mikään pikkulapsityyli. Niin ja olen tehnyt saman havainnon kuin ap, tuntuu että ihmiset nyt ymmärtää hänet väärin.
[/quote]
Ja susta on siis ok, että hän HALUTESSAAN menee sinne eskariin vaikka siinä valitussa omassa tyylissään leggareissa ja topissa, vaikka mittari näyttäisi +5 astetta.
Tai menee sinne eskariin balleriinoissa, farkuissa ja pitkähihaisessa ja neulotussa pnchossa, koska hänellä on vankka oma tyyli, vaikka ohjelmasa seisoo, että metsäretki ja sataa?
Ilmankos tuo meidän päiväkoti tuossa lähellä melkein itkee opejen toimesta, kun vien sinne jo koululaisten sadetakkeja, kumisaappaita, hanskoja yms. Kysyn aina, etää anteeeksi saako tuoda ja vastaus on aina, että please, jos on, tuo aina vaan.Esim. kumisaappaita on kuulemma iha hämmästyttävän vähän, vaikka saattaa olla Coverset kaikissa sateenkaaren väreissä. Siis vaikka eskarilla.
Nämä "meidän eskarilaisella on oma tyyli" -lapset saavat ilmeisesti säänmukaisen varustuksen niistä varavaatteista.
[/quote]
Nyt haukuit väärää puuta, meillä on aina säänmukaiset vaatteet! En mä sentään mikään tyhmä ole. Eikä mun lapseni kulje missään pissis-vaatteissa, mutta hän saa kyllä itse päättää kun kaupassa ollaan, että minkälaisia vaatteita ostetaan, eli en ostaisi hänelle esim mitään miikkarivaatteita, koska tietäisin että hän ei pidä sellaisista. Lempivärinsä on pinkki ja tykkää pukeutua tyttömäisesti. Mä en opeta lastani kiusaamaan, ja hänellä on niin kiltti luonnekin ettei hän edes kiusaisi ketään, enkä myöskään tarkoittanut kommenttiani pahalla. Olen vaan huomannut itsekin sen, miten monesti vanhemmat äidit pukevat lapsiaan. Eikä meilläkään ole koskaan päiväkodissa niitä lapsia kiusattu.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 10:57"]
"mutta kaikki vaatteet sieltä pienten lasten puolelta hankittu, esim. haalareita, kypärämyssyjä, kuravaatteita jne"
Miten tuo on edes mahdollista, sillä pienten lasten vaatteet päätyvät kokoon 110-120 cm ja kouluikäiset tarvitsevat kooltaan paljon suurempia vaatteita ja jos kokoja löytyy molemmista ryhmistä, niin silloin suunnittelija on suunnitellut vaatteet molemmille ikäryhmälle ja siksi aloituksesi on kovin outo ja ristiriitainen.
Onneksi meillä edes murrosikäinen ei välitä muodista, vaan panostaa laatuun ja eettisiin arvoihin vaatteissa ja haluaa pukeutua yksilöllisesti. Ja vanhemmat kiittävät.
[/quote]
Onhan noita kokoja, meillä on eskarilaisella 128-134-kokoa kuravaatteet ja haalarit. Ehkä kyseessä ikäistään lyhyempi koululainen ja äiti ostaa vaatteet vain koon petusteella eikä iän mukaan.