Onkohan iäkkäät äidit useinkin pihalla lastenvaatemuodista
vai onko yksittäistapaus? Olen vaan huomannut, että yksi n. viisvitonen äiti pukee kouluikäisensä kuin pienen tarhalaisen. Kaikki vaatteet on kyllä nättejä, ehjiä, siistejä, merkkivaatteita, värit sopii yhteen jne, mutta kaikki vaatteet sieltä pienten lasten puolelta hankittu, esim. haalareita, kypärämyssyjä, kuravaatteita jne.
Enkä tarkoita nyt kytätä ketään, tuli vaan mieleen, että onko vaatevalinnoissa tämmöinen sukupolvien välinen ero, että katsotaan vain sitä käytännöllisyyttä ja lasta ajatellaan pidempään pikkulapsena.
Kommentit (89)
No pienten lasten puolella loppuvat kyllä koot aikanaan, älä huolehdi...
[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 10:42"]
Mitä väliä jos lasten vaatteet eivät ole viimeistä huutoa? Ei haittaakaan niin paljon, kun vaatteet likaantuu tai rikkoontuu. 24v ei äiti
[/quote]
Siis ne on kyllä viimeistä huutoa (uusia merkkivaatteita).
[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 10:43"][quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 10:42"]
Mitä väliä jos lasten vaatteet eivät ole viimeistä huutoa? Ei haittaakaan niin paljon, kun vaatteet likaantuu tai rikkoontuu. 24v ei äiti
[/quote]
Siis ne on kyllä viimeistä huutoa (uusia merkkivaatteita).
[/quote]
Mutta kauhea haloo kun ei ole muodikkaita?
Minkä ikäinen lapsi? Jos on ekaluokalla niin kyllähän nuo vielä menee.
Samaa olen havainnut. Se on sitten vaan ikävää, että näitä lapsia helposti kiusataan :(
[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 10:44"]
[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 10:43"][quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 10:42"] Mitä väliä jos lasten vaatteet eivät ole viimeistä huutoa? Ei haittaakaan niin paljon, kun vaatteet likaantuu tai rikkoontuu. 24v ei äiti [/quote] Siis ne on kyllä viimeistä huutoa (uusia merkkivaatteita). [/quote] Mutta kauhea haloo kun ei ole muodikkaita?
[/quote]
No joo, anteeksi, huono otsikkovalinta! Ovat siis muodikkaita, mutta vähän pienempien muotia.
Mun lapsesta on tallessa lehtijuttu, kun olivat luontokoulussa tokalla luokalla.
Lapsella on kuvassa kypärämyssy ja sen päällä pipo, untuvatoppis, hanskat, joiden alla tiedän olleen villalapaset, toppahousut, joiden alla normaalit sisävaatteet + villahousut ja jaloissa huopikkaat.
Mittari näytti sinä aamuna -32 astetta. Miten sinä olisit pukenut 8-vuotiaan kouluun, kun tiedossa oli luontoretki pakkasesta riippumatta?
Olin silloin 37-vuotias, eli iäkäs toki.
Mun ekaluokkalainen viime talvena halusi nimenomaan haalarin ja kypäräpipon...mulla on tapana kysyä tämäntapaiset asiat lapselta ennen ostoksille lähtöä.
Terkuin 43v.
On aika wt-touhua pukea 5-vuotias kuin pikku aikuinen.
Mun eskarilainen on jo niin iso, ettei edes meinaa mahtua niihin pikkulasten vaatteisiin, kaikki ovat liian lyhyitä. Ja hän on tarkka tyttö, en usko että enää suostuisi laittamaan mitään kypäräpipoa päähän (paitsi luistellessa kypärän alle). Hänellä on vankka oma tyyli, sopivan lapsellinen mutta ei mikään pikkulapsityyli. Niin ja olen tehnyt saman havainnon kuin ap, tuntuu että ihmiset nyt ymmärtää hänet väärin.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 10:37"]
vai onko yksittäistapaus? Olen vaan huomannut, että yksi n. viisvitonen äiti pukee kouluikäisensä kuin pienen tarhalaisen. Kaikki vaatteet on kyllä nättejä, ehjiä, siistejä, merkkivaatteita, värit sopii yhteen jne, mutta kaikki vaatteet sieltä pienten lasten puolelta hankittu, esim. haalareita, kypärämyssyjä, kuravaatteita jne.
Enkä tarkoita nyt kytätä ketään, tuli vaan mieleen, että onko vaatevalinnoissa tämmöinen sukupolvien välinen ero, että katsotaan vain sitä käytännöllisyyttä ja lasta ajatellaan pidempään pikkulapsena.
[/quote]
Tärkeintähän on se että lapsella on tilanteeseen sopivat järkevät vaatteet jotka sopivat vallitsevaan säähän ja käyttötarkoitukseen, väristä tai muodista viis?Kerrotko mulle miksi jotain muotia pitäisi seurata? Eikös se ole itsetunnottomien nuorten äitien omaa egoboostausta joilla koittavat tehdä vaikutuksen muihin äiteihin, muksusta viis?
Vanhempana äidiksi tulleiden ei tarvitse enää koittaa säälittävästi päteä lasten vaatehankinnoilla vaan voivat keskittyä olennaiseen eli omaan vanhemmuuteensa. Se nyt vaan on ihan tyhmää maksaa merkistä/muodista kun se merkki/muotivaate ei korreloi välttämättä laadun kanssa mitenkään.
minkäikäinen lapsi? kyllä eka-tokaluokkalainen saattaa vielä käyttää haalaria,kuriksia ja kypärämyssyä ja monesti ihan käytännönsyistä.Oma poikani sanoi ekaluokalla,että haluaa haalarin kouluun koska on nopeampi pukea välitinnille,no ostettiin haalari,muttei nyt mikään ihan "vauvamainen"
[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 10:51"]
Mun eskarilainen on jo niin iso, ettei edes meinaa mahtua niihin pikkulasten vaatteisiin, kaikki ovat liian lyhyitä. Ja hän on tarkka tyttö, en usko että enää suostuisi laittamaan mitään kypäräpipoa päähän (paitsi luistellessa kypärän alle). Hänellä on vankka oma tyyli, sopivan lapsellinen mutta ei mikään pikkulapsityyli. Niin ja olen tehnyt saman havainnon kuin ap, tuntuu että ihmiset nyt ymmärtää hänet väärin.
[/quote]
Kiitos, että joku ymmärsi! Eli ei nyt yksittäiset vaatekappaleet ole se pointti (toki isollakin voi olla vaikka siellä luontokoulussa tai luistellessa tarpeen olla kypärämyssy tms).
"mutta kaikki vaatteet sieltä pienten lasten puolelta hankittu, esim. haalareita, kypärämyssyjä, kuravaatteita jne"
Miten tuo on edes mahdollista, sillä pienten lasten vaatteet päätyvät kokoon 110-120 cm ja kouluikäiset tarvitsevat kooltaan paljon suurempia vaatteita ja jos kokoja löytyy molemmista ryhmistä, niin silloin suunnittelija on suunnitellut vaatteet molemmille ikäryhmälle ja siksi aloituksesi on kovin outo ja ristiriitainen.
Onneksi meillä edes murrosikäinen ei välitä muodista, vaan panostaa laatuun ja eettisiin arvoihin vaatteissa ja haluaa pukeutua yksilöllisesti. Ja vanhemmat kiittävät.
Älytön suojeluvaisto heräsi, kun ekaluokkalaisen ensimmäisenä koulupäivänä pihalla odotti 6-7v pikkutyttö mustavalkoisissa leopardileggingseissä ja mustassa narutopissa, jossa edessä pitsisomiste. Kai tarkoitus oli, että tyttö olisi käyttänyt pitkähihaista, mutta ensimmäinen koulupäivä oli todella lämmin. Kyllä lapsen ehtii pukea teiniksi/bilevaatteisiin paaaaaljon myöhemmin.
Ä.44v
[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 10:46"]Samaa olen havainnut. Se on sitten vaan ikävää, että näitä lapsia helposti kiusataan :(
[/quote]
Teistäkö on kivaa, että näitä lapsia kiusataan?
Mä olen pihalla lastenvaatemuodista ja myönnän sen! Puen kyllä lapseni säänmukaisesti, ehjiin ja mielestäni ihan kivoihin vaatteisiin, mutta ennenkaikkea sellaisiin jotka mahdollistaa lämpimänä ja kuivana pysymisen, kaikenlaisen leikkimisen (myös sotkuiset leikit) ja mukavuuden.
T. Äiti 24v
vahinkoalapeukku, sorry
[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 10:57"]
"mutta kaikki vaatteet sieltä pienten lasten puolelta hankittu, esim. haalareita, kypärämyssyjä, kuravaatteita jne"
Miten tuo on edes mahdollista, sillä pienten lasten vaatteet päätyvät kokoon 110-120 cm ja kouluikäiset tarvitsevat kooltaan paljon suurempia vaatteita ja jos kokoja löytyy molemmista ryhmistä, niin silloin suunnittelija on suunnitellut vaatteet molemmille ikäryhmälle ja siksi aloituksesi on kovin outo ja ristiriitainen.
Onneksi meillä edes murrosikäinen ei välitä muodista, vaan panostaa laatuun ja eettisiin arvoihin vaatteissa ja haluaa pukeutua yksilöllisesti. Ja vanhemmat kiittävät.
[/quote]
"Mun ekaluokkalainen viime talvena halusi nimenomaan haalarin ja kypäräpipon...mulla on tapana kysyä tämäntapaiset asiat lapselta ennen ostoksille lähtöä. Terkuin 43v."
Näin on meilläkin. Monet lapset haluavat ihan itse haalarin, sillä se on helppo ja vaivaton pukea ja myös suojaava, jos lapsi harrastaa paljon ulkoilua ja liikuntaa. Samoin kuomut. Villakangastakkia käytetäänn vain vierailulla ja kyllä se on haalari joka lähtee ensimmäiseksi lapsen käteen, jolla saa peuhata ulkona mielin määrin.
Mitä väliä jos lasten vaatteet eivät ole viimeistä huutoa? Ei haittaakaan niin paljon, kun vaatteet likaantuu tai rikkoontuu.
24v ei äiti