Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kärsitkö lapsena ruumiillisista rangaistuksista - tukistaminen, vitsa...

Vierailija
05.09.2015 |

Nyt on niin kauheaa tukistaa tottelematonta. Mua lapsena tukistetiin, jos olin oikein paha. Annettiin myös luunappeja. Koivuniemen herraa käytettiin pari kertaa. En ollut helpoin lapsi siis. En koe, että se oli jotenkin olisin traumatisoitunut, sillä tiesin, että tein väärin ja sain rangaistuksen siitä. Mites teillä? Terveisin 20v

Kommentit (94)

Vierailija
21/94 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään muistikuvaa, mutta kuulemma tukistettiin kyllä. Selkään ei annettu. Ei voinut mitenkään kamalaa tai epäoikeudenmukaista olla, koska en muista noita tilanteita ollenkaan.

Vierailija
22/94 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruumiillinen kuritus kiellettiin -86. Ja syystä. Sain itse kerran selkääni. Syyttä. Ja kuulin usein veljeäni tai äitiäni pieksettävän. Se on kauheaa myös kuulla
Omia lapsiani en kurita. En edes rankaise. Se on tarpeetonta. He toimivat muutenkin ok. Rankaisuksi riittää tunne ja tieto että on tehnyt väärin. Jokainen tekee joskus väärin ja tuntee syyllisyyttä. Miksi pitäisi vielä piiskata päälle silloinkin tarvitsee rakkautta?
Rajat saa olemalla johdonmukainen. Meillä toimitaan niin että kaikilla on kivaa. En edellytä että jokaista pyyntöäni heti riennetään noudattamaan. Mutta useimmiten melko pian... En käske vaan pyydän esim siivoamaan. Ja aina on toiminut
T. Äiti -69, jolla kiltit teinit

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/94 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua tukistettiin, läimäyteltiin kankuille ja luunapitettiin toisinaan. Kyllähän minä ne tapahtumat muistan ja itse koin/koen koskemattomuuttani loukatun. En tiedä, olisiko toisaalta riittävä hellyys tasapainottanut vaakaa, mutta meillä rakkaudenosoituksia pidettiin kiusallisina. Rangaistukset olivat melkeinpä ainoa kosketuksen muoto. Luulen tämän olleen haitallisempaa.

En usko hankkivani lapsia, mutta jos niin käy, en usko kurittavani lapsiani fyysisesti lukuunottamatta paikallaan pitämistä. Minusta se on väärin.

N-85

Vierailija
24/94 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tukkapöllyä ja luunappeja. Niistä ei kummempia jäänyt, ihan aiheesta olivat. Sen sijaan turpaanveto myöhästymisestä oli vähän liioiteltua.

Vierailija
25/94 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 15:36"]

Luunappeja ja vitsaa lahinna. Aitini mielesta tukistaminen oli kamalaa, joten sita ei tapahtunut. Olin uppiniskainen ja vahvamielinen lapsi, mutta ymmartaakseni muuten kiltti.

En hyvaksy ruumiillista kuritusta. En sanoisi, etta jai traumoja, mutta en myoskaan usko etta sain kovin hyvaa mallia siita, miten erimielisyyksia, arsyyntymista ja vihaakin voisi ilmaista ja purkaa rakentavammin. Miksi on ok "piesta" lasta, mutta esim. jos puolisoa vetelisit vitsalla tai vyolla, niin kyseessa olisi ihan virallisestikin pahoinpitely. En ymmarra mita tallaista vanhempien paassa liikkuu...

[/quote]

Mua esim. tukistettiin, jos en vain käyttäytynyt tai käyttäydyin ylimielisesti, vaikka oikeasti tajusin tehneeni väärin. Opetuskeinona siis, vaikea lapsi laitettiin kuriin. En ole puhunut vyön käytöstä tms, tarkoituksena ei ollut satuttaa mua, vaan opettaa kasvamaan kunnolliseksi ihmiseksi. Ap

Vierailija
26/94 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kärpäslätkästä olen saanut takamuksille, luunapin ja ehkä muistaakseni tukkapöllyä. Ja yhdesti juoksin karkuun isää joka tuli perässä jonkun kättä pidemmän kanssa, oisko ollut mattopiiska tms. Ei saanut kiinni. En muista että olisin mitään kovin pahaa tehnyt. Ehkä ollut isän mielestä liian isoääninen, kun mitään isompaa ilakointiahan ei sallittu. Ainakaan hänen nukkuessaan päikkäreitä, oli vuorotöissä. Aika kiltti lapsi olin, alistuvainenkin. Eikä tuo ruumiillinen kuritus missään tapauksessa opettanut vanhemman kunnioitusta; päin vastoin halveksuntaa. Nyt aikuisena on muodolliset, etäähköt välit, kanssakäyminen ei ole luontevaa.

Vierailija
27/94 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me saatiin koko porukka vuoron perään vyöstä, kunnes joku tunnusti, että oli tehnyt väärin. Olin kiltti lapsi, mutta sisarukseni eivät, joten koin, että minua varsinkin pahoinpideltiin syyttömänä. Tuli mustelmia ja muistan puhuneeni ala-asteella sosiaalityöntekijälle tästä, mutta asiaan ei puututtu.
Olen syntynyt 90-luvun alussa, joten paljonpa laki tai viranomaiset auttoi.

Vierailija
28/94 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 15:30"]

Erilaisia keinoja. Äidin raivo nousi välillä, hakkasi vyön solkipäällä jne. Kerran hakkasi päätäni seinään. Hänelle se, ettei se silloin ollut laitonta, toimi perusteluna. Hyvä että ruumiillinen kuritus on laitonta nyt.

[/quote]

Tämä on väkivaltaa, ei hyväksyttävää kasvatusta.

Vierailija
29/94 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni fyysistä rankaisemista vastustava on joutunut ruumiillisen väkivallan kohteeksi. Väkivalta on eri asia kuin kasvattaminen.

Vierailija
30/94 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minulle lapsena annettiin tukkapöllyä ja suutakin pestiin saippualla. Ei ole traumoja. Ei lasta saa tietänkään varsinaisesti hakata, mutta tukkapölly yms. pieni ruumiillinen kuritus on mielestäni tarpeen vaatiessa hyvästä. Tunnen muutamia perheitä, joissa olisi erittäin suotavaa pitää lapsille todella paljon kovempaa kuria. Mielestäni asia menee niin että lapset eivät aseta sääntöjä vanhemmille vaan päinvastoin. Olen 22-vuotias.

Vierailija
31/94 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 15:57"][quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 15:30"]

Erilaisia keinoja. Äidin raivo nousi välillä, hakkasi vyön solkipäällä jne. Kerran hakkasi päätäni seinään. Hänelle se, ettei se silloin ollut laitonta, toimi perusteluna. Hyvä että ruumiillinen kuritus on laitonta nyt.

[/quote]

Tämä on väkivaltaa, ei hyväksyttävää kasvatusta.
[/quote]

Kaikki ruumiillinen kuritus on väkivaltaa. Ja laitonta

Vierailija
32/94 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 15:41"][quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 15:36"]

Luunappeja ja vitsaa lahinna. Aitini mielesta tukistaminen oli kamalaa, joten sita ei tapahtunut. Olin uppiniskainen ja vahvamielinen lapsi, mutta ymmartaakseni muuten kiltti.

En hyvaksy ruumiillista kuritusta. En sanoisi, etta jai traumoja, mutta en myoskaan usko etta sain kovin hyvaa mallia siita, miten erimielisyyksia, arsyyntymista ja vihaakin voisi ilmaista ja purkaa rakentavammin. Miksi on ok "piesta" lasta, mutta esim. jos puolisoa vetelisit vitsalla tai vyolla, niin kyseessa olisi ihan virallisestikin pahoinpitely. En ymmarra mita tallaista vanhempien paassa liikkuu...

[/quote]

Mua esim. tukistettiin, jos en vain käyttäytynyt tai käyttäydyin ylimielisesti, vaikka oikeasti tajusin tehneeni väärin. Opetuskeinona siis, vaikea lapsi laitettiin kuriin. En ole puhunut vyön käytöstä tms, tarkoituksena ei ollut satuttaa mua, vaan opettaa kasvamaan kunnolliseksi ihmiseksi. Ap
[/quote]

Kun nyt käyttäydyt huonosti, toivoisitko tukkapöllyä että oppisit? Esim puolisolta tai esimieheltä

Vierailija
33/94 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 15:59"]Moni fyysistä rankaisemista vastustava on joutunut ruumiillisen väkivallan kohteeksi. Väkivalta on eri asia kuin kasvattaminen.
[/quote]

Minä osaan kasvattaa ilman kurittamista saati fyysistä

Vierailija
34/94 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tukkapöllyä sain, olin hyvin tottelematon lapsena ja taisi ihan viho viimeinen keino olla. Ei ole jäänyt traumoja enkä koe että minua olisi pahoinpidelty tai muuta.
Paljon oli rakkautta ja hellyyttä myös lapsuudenkodissani.

Vierailija
35/94 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tukistamista ja remmillä hakkaamista. En luonnollisestikaan ole isäni kanssa missään tekemisissä, eikä isäni ole esim. nähnyt lapsenlapsiaan koskaan. En ole nähnyt isääni 15 vuoteen.

Vierailija
36/94 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 16:05"]

[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 15:41"][quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 15:36"] Luunappeja ja vitsaa lahinna. Aitini mielesta tukistaminen oli kamalaa, joten sita ei tapahtunut. Olin uppiniskainen ja vahvamielinen lapsi, mutta ymmartaakseni muuten kiltti. En hyvaksy ruumiillista kuritusta. En sanoisi, etta jai traumoja, mutta en myoskaan usko etta sain kovin hyvaa mallia siita, miten erimielisyyksia, arsyyntymista ja vihaakin voisi ilmaista ja purkaa rakentavammin. Miksi on ok "piesta" lasta, mutta esim. jos puolisoa vetelisit vitsalla tai vyolla, niin kyseessa olisi ihan virallisestikin pahoinpitely. En ymmarra mita tallaista vanhempien paassa liikkuu... [/quote] Mua esim. tukistettiin, jos en vain käyttäytynyt tai käyttäydyin ylimielisesti, vaikka oikeasti tajusin tehneeni väärin. Opetuskeinona siis, vaikea lapsi laitettiin kuriin. En ole puhunut vyön käytöstä tms, tarkoituksena ei ollut satuttaa mua, vaan opettaa kasvamaan kunnolliseksi ihmiseksi. Ap [/quote] Kun nyt käyttäydyt huonosti, toivoisitko tukkapöllyä että oppisit? Esim puolisolta tai esimieheltä

[/quote]

No, minuun asia vaikutti niin, etta teinina purinkin raivoa sitten ihan edellistenkin vuosien edesta. Vakivallalla (kuten tukistamisella) pelottelu tai sen kaytto on mielestani lapsen tukahduttamista. Mita positiivista lapsi oppii ruumiillisesta kurituksesta? Vanhemman taytyy olla se vahvempi ja aikuisempi osapuoli, joka ei sorru moiseen kaytokseen. Omasta mielestani siis. Ymmarran, etta hermo menee itsepaisen tai ns. "tuhman" lapsen kanssa, mutta en usko etta tukistelu tai vitsa on oikea ratkaisu.

Oma fyysinen kuritukseni tapahtui 80-luvulla ja varmasti naapuritkin tiesi asiasta (asuttiin rivitalossa pienella paikkakunnalla), eika kukaan koskaan asiaan puuttunut.

Vierailija
37/94 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tukistettu on ja vitsalla muutaman kerran huitaistu kintuille, kun juoksin äitiä karkuun metsikössä. Tukistukset tulivat ihan aiheesta eli en uskonut tai tein juuri niin kuin oli kielletty tekemästä. Tuota vitsajuttua ei kyllä mitenkään voi edes piiskaamiseksi sanoa, kun pari kertaa vähän osui. En saanut mitään traumoja taikanna kaunaa. Olin aika ilkeä lapsi ja voimakastahtoinen. Olen ihan tyytyväinen, että vanhemmat saivat minut pidettyä ruodussa ja kasvattivat 'kunnon kansalaiseksi'. Kyllä minä olin ne tukistukset ihan ansainnut, kun niistä varoitettiin aina etukäteen eli tiesin, mitä on tulossa ja siihen loppui aina esim. kiusanteko tai riehuminen. Ei niitä miksikään pahoinpitelyiksi voi kutsua. Enemmän minua vanhempana harmitti kotiaresti eli mieluummin olisin ottanut tukistuksen kuin viikon kotiarestin :) Olen siis syntynyt 70-luvun alussa.

Vierailija
38/94 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 16:05"]

[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 15:41"][quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 15:36"] Luunappeja ja vitsaa lahinna. Aitini mielesta tukistaminen oli kamalaa, joten sita ei tapahtunut. Olin uppiniskainen ja vahvamielinen lapsi, mutta ymmartaakseni muuten kiltti. En hyvaksy ruumiillista kuritusta. En sanoisi, etta jai traumoja, mutta en myoskaan usko etta sain kovin hyvaa mallia siita, miten erimielisyyksia, arsyyntymista ja vihaakin voisi ilmaista ja purkaa rakentavammin. Miksi on ok "piesta" lasta, mutta esim. jos puolisoa vetelisit vitsalla tai vyolla, niin kyseessa olisi ihan virallisestikin pahoinpitely. En ymmarra mita tallaista vanhempien paassa liikkuu... [/quote] Mua esim. tukistettiin, jos en vain käyttäytynyt tai käyttäydyin ylimielisesti, vaikka oikeasti tajusin tehneeni väärin. Opetuskeinona siis, vaikea lapsi laitettiin kuriin. En ole puhunut vyön käytöstä tms, tarkoituksena ei ollut satuttaa mua, vaan opettaa kasvamaan kunnolliseksi ihmiseksi. Ap [/quote] Kun nyt käyttäydyt huonosti, toivoisitko tukkapöllyä että oppisit? Esim puolisolta tai esimieheltä

[/quote]

Kyllä minä olisin valmis ottamaan tukkapöllyä esimieheltäni, jos hän vaikka sanoisi, että jos vielä kaksi kertaa myöhästyt, niin sitten saat tukkapöllyä. Pitää muistaa se, että ei kaikki vanhemmat piesseet lapsiaan ilman syytä. Minua ainakin varoitettiin aina ja ihan tahallani joskus kokeilin, että toteutuuko uhkaus. Nopeasti sitten tajusin, että toteutuu ha aloin uskoa ihan puhetta :)

Vierailija
39/94 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 15:12"]

Nyt on niin kauheaa tukistaa tottelematonta. Mua lapsena tukistetiin, jos olin oikein paha. Annettiin myös luunappeja. Koivuniemen herraa käytettiin pari kertaa. En ollut helpoin lapsi siis. En koe, että se oli jotenkin olisin traumatisoitunut, sillä tiesin, että tein väärin ja sain rangaistuksen siitä. Mites teillä? Terveisin 20v

[/quote]

Ei minua ole lapsena pahoinpidelty, vaikka kasvatus oli tiukka. Voisin ikäni (45 v.) puolesta olla äitisi, eikä olisi tullut mieleenikään omia lapsia lyödä. Äitini on yli 7-kymppinen, eikä hänkään ole saanut ruumiillisia rangaistuksia. Ei todellakaan ole kuulunut "vanhoina hyvinä aikoina" kasvatukseen, joten ÄLÄ JATKA VÄKIVALLAN PERINNETTÄ

Vierailija
40/94 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luunappeja ja tukistusta sain. Ne ei hyödyttäny millään tavalla siihen että olisin ollut tottelevaisempi, en pelännyt niitä vaikka vähän sattui eikä mulla jäänyt mitään traumoja niistä. Omia lapsiani en ikinä kurittaiai ruumiillisesti. En vain pystyisi siihen. En kestäisi ajatusta että lapsi ajattelisi että miksi rakas äiti teki näin. Mutta oma suhteeni lapsiini onkin paaaljon läheisempi kuin vanhempieni kanssa ikinä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kuusi