Kärsitkö lapsena ruumiillisista rangaistuksista - tukistaminen, vitsa...
Nyt on niin kauheaa tukistaa tottelematonta. Mua lapsena tukistetiin, jos olin oikein paha. Annettiin myös luunappeja. Koivuniemen herraa käytettiin pari kertaa. En ollut helpoin lapsi siis. En koe, että se oli jotenkin olisin traumatisoitunut, sillä tiesin, että tein väärin ja sain rangaistuksen siitä. Mites teillä? Terveisin 20v
Kommentit (94)
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 16:31"]Luunappeja ja tukistusta sain. Ne ei hyödyttäny millään tavalla siihen että olisin ollut tottelevaisempi, en pelännyt niitä vaikka vähän sattui eikä mulla jäänyt mitään traumoja niistä. Omia lapsiani en ikinä kurittaiai ruumiillisesti. En vain pystyisi siihen. En kestäisi ajatusta että lapsi ajattelisi että miksi rakas äiti teki näin. Mutta oma suhteeni lapsiini onkin paaaljon läheisempi kuin vanhempieni kanssa ikinä.
[/quote]
Tähän vielä että vaikka en itae hyväksy minkäänlaista väkivaltaa lasta kohtaan niin ymmärrän että kun olin lapsi niin ajat olivat erilaiset (olen syntynyt vuonna -83). Tänä päivänä vanhempani eivät ikinä löisi lasta ja ovat aivan kauhuissaan jos joku jotain sellaista tekevät, välillä mietin että muiatavatko enää mitä itse tekivät. Ehkä muistavat ja nyt katuvat.
Omituisia kermaperseitä tälläkin palstalla. Ei se lapsi hevillä opi, koska se on lapsi. Minua pari kertaa remelillä kuritettiin. Veljeä jonkin verran enemmän. Ihan syystä, enkä kyllä riehunut kauheasti sitten sen jälkeen. Kyllä väkivalta tepsii (normaaliin lapseen), jos se on kasvatuskeino, ei itsetarkoitus. Kyllä nykyään on ihan hirveästi julkisilla paikoilla itkupotkuraivareita vetäviä lapsia. Kunnon remeli auttaisi varmasti!
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 16:38"]Omituisia kermaperseitä tälläkin palstalla. Ei se lapsi hevillä opi, koska se on lapsi. Minua pari kertaa remelillä kuritettiin. Veljeä jonkin verran enemmän. Ihan syystä, enkä kyllä riehunut kauheasti sitten sen jälkeen. Kyllä väkivalta tepsii (normaaliin lapseen), jos se on kasvatuskeino, ei itsetarkoitus. Kyllä nykyään on ihan hirveästi julkisilla paikoilla itkupotkuraivareita vetäviä lapsia. Kunnon remeli auttaisi varmasti!
[/quote]
Normaaliin lapseen? Sä et oo normaali.
En ole koskaan joutunut kokemaan ruumiillista kuritusta eivätkä lapsenikaan. Eikä meillä tosiaan lapset ole kaapin paikkaa määränneet, vaikkei heitä ole väkivalloin kohdeltukaan. Ollaan puhetaitoisia koko perhe, niin kuin mun vanhemmatkin. Itse olen 55-v., vanhin lapseni 27.
Itse saanut pienenä luunappeja ja tukistuksia ja oon sentää vasta 16v.
Loppu siihen kun kerran tukistin takasi isompana ja kysyin "Tuntuuko kivalta? Mua ainakin tuo sattuu. Oot varmaa unohtanu millasta on kun vanhempi käyttää väkivaltaa. Tee viä kerran niin meen itse viranomasille kertomaan."
Olin siis tietonen, että ruumillinen kuritus on laitonta nykysin.
Juu kyllä, tukistettiin muutaman kerran ja kerran sain selkäsaunan. En oo traumatisoitunu tai millään tavalla katkera asiasta ja kannatan itekin ruumillista kurittamista tiettyyn ("lievään") pisteeseen asti.
Kyllä vain, äiti läimäytteli, tukisti, tuli luunappeja, vitsaa, vyötä. Näitä sateli jo pienestä asti melko mielivaltaisesti, etten läheskään aina edes tiennyt, mitä nyt olin tehnyt. Äidillä ei ollut lainkaan itsehillintää, menetti hermonsa vähän väliä ja purki raivarinsa minuun ja siskooni.
Isä löi paljon harvemmin, mutta siinä sai sitten jo pelätä henkeään.
Osin tämä meni 70-luvun kasvatuksen piikkiin, osin vanhempien henkilökohtaiseen narsismiin.
Voin sanoa, että mitään hyvää tästä väkivallasta ei seurannut kenellekään. Lapsi tarvitsee rajoja, mutta väkivalta on niiden rajojen räikeää rikkomista.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 16:28"][quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 16:05"]
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 15:41"][quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 15:36"] Luunappeja ja vitsaa lahinna. Aitini mielesta tukistaminen oli kamalaa, joten sita ei tapahtunut. Olin uppiniskainen ja vahvamielinen lapsi, mutta ymmartaakseni muuten kiltti. En hyvaksy ruumiillista kuritusta. En sanoisi, etta jai traumoja, mutta en myoskaan usko etta sain kovin hyvaa mallia siita, miten erimielisyyksia, arsyyntymista ja vihaakin voisi ilmaista ja purkaa rakentavammin. Miksi on ok "piesta" lasta, mutta esim. jos puolisoa vetelisit vitsalla tai vyolla, niin kyseessa olisi ihan virallisestikin pahoinpitely. En ymmarra mita tallaista vanhempien paassa liikkuu... [/quote] Mua esim. tukistettiin, jos en vain käyttäytynyt tai käyttäydyin ylimielisesti, vaikka oikeasti tajusin tehneeni väärin. Opetuskeinona siis, vaikea lapsi laitettiin kuriin. En ole puhunut vyön käytöstä tms, tarkoituksena ei ollut satuttaa mua, vaan opettaa kasvamaan kunnolliseksi ihmiseksi. Ap [/quote] Kun nyt käyttäydyt huonosti, toivoisitko tukkapöllyä että oppisit? Esim puolisolta tai esimieheltä
[/quote]
Kyllä minä olisin valmis ottamaan tukkapöllyä esimieheltäni, jos hän vaikka sanoisi, että jos vielä kaksi kertaa myöhästyt, niin sitten saat tukkapöllyä. Pitää muistaa se, että ei kaikki vanhemmat piesseet lapsiaan ilman syytä. Minua ainakin varoitettiin aina ja ihan tahallani joskus kokeilin, että toteutuuko uhkaus. Nopeasti sitten tajusin, että toteutuu ha aloin uskoa ihan puhetta :)
[/quote]
Ihan tosi? Oppisitko paremmin olemaan myöhästymättä?
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 15:51"]Me saatiin koko porukka vuoron perään vyöstä, kunnes joku tunnusti, että oli tehnyt väärin. Olin kiltti lapsi, mutta sisarukseni eivät, joten koin, että minua varsinkin pahoinpideltiin syyttömänä. Tuli mustelmia ja muistan puhuneeni ala-asteella sosiaalityöntekijälle tästä, mutta asiaan ei puututtu.
Olen syntynyt 90-luvun alussa, joten paljonpa laki tai viranomaiset auttoi.
[/quote]
Minulla oli samantapibeb tilanne ja olen 80-luvun lopussa syntynyt. Olin sellainen todella hiljainen ja ylitunnollinen lapsi. Sisarukseni tekivät usein jotain pahaa ja meitä kuritettiin kunnes joku tunnusti. Välillä tunnustin että se tukistus tai vyöllä lyöminen loppuisi ja siitä tuli aina tosi paha mieli kun tiesin sisimmässäni etten ollut tehnyt mitään. Välillä sisarukseni syyttivät minua jostain mitä olivat tehneet, ja muistan oikein elävästi sen kun veljeni oli repinyt pari sivua irti yhdestä isäni lucky luke sarjiksista ja syytti minua. Isäni suuttui aivan silmittömästi ja tukisti ja löi minua sillä sarjiksella kunnes sen kannet hajosivat. Vaikka huusin ja itkin koko ajan etten ollut tehnyt mitään.
Meillä oli muutenkin aika huono ilmapiiri kotona, ja henkistä väkivaltaa oli paljon. Ulospäin oli kivat keskiluokkaiset kulissit pystyssä eikä kukaan aikuinen puuttunut tilanteeseen, vaikka pari kertaa kerroin ala-asteen terveydenhoitajalle joskus ekalla luokalla, kun opettaja oli huolestunut hiljaisuudestani ja siitä että aloin itkemään kun opettaja oli huutanut jollekin luokan pojalle joka oli häiriköinyt toistuvasti tunnilla. Mitään ei ikinä kuitenkaan tapahtunut, kai vanhempani olivat vakuuttaneet koulun siitä että satuilen omiani.
Minusta kasvoi todella pelokas nuori, enkä oikein oppinut luottamaan muihin ihmisiin. Sairastuin masennukseen yläasteen lopussa ja kun terapiassa puitiin kotitilannetta, vanhempani eivät koskaan myöntäneet tehneensä mitään väärin. Kieltämättä on vieläkin vähän katkera oli monista syyttömänä saaduista kurituksista.
Mielestäni lapsia pystyy kasvattamaan ja ojentamaan ilman väkivaltaa. Mikäli saan tulevaisuudessa lapsia, en todellakaan aio toistaa vanhempieni käytösmalleja.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 16:45"]
Itse saanut pienenä luunappeja ja tukistuksia ja oon sentää vasta 16v. Loppu siihen kun kerran tukistin takasi isompana ja kysyin "Tuntuuko kivalta? Mua ainakin tuo sattuu. Oot varmaa unohtanu millasta on kun vanhempi käyttää väkivaltaa. Tee viä kerran niin meen itse viranomasille kertomaan." Olin siis tietonen, että ruumillinen kuritus on laitonta nykysin.
[/quote]
Hienosti teit. Osoittaa kanttia! Juuri tuossa on se pointti.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 16:38"]Omituisia kermaperseitä tälläkin palstalla. Ei se lapsi hevillä opi, koska se on lapsi. Minua pari kertaa remelillä kuritettiin. Veljeä jonkin verran enemmän. Ihan syystä, enkä kyllä riehunut kauheasti sitten sen jälkeen. Kyllä väkivalta tepsii (normaaliin lapseen), jos se on kasvatuskeino, ei itsetarkoitus. Kyllä nykyään on ihan hirveästi julkisilla paikoilla itkupotkuraivareita vetäviä lapsia. Kunnon remeli auttaisi varmasti!
[/quote]
Lapsi on ihminen. Ihminen oppii paremmin hyvällä. Lapsi oppii paremmin hyvällä
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 16:53"]
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 15:51"]Me saatiin koko porukka vuoron perään vyöstä, kunnes joku tunnusti, että oli tehnyt väärin. Olin kiltti lapsi, mutta sisarukseni eivät, joten koin, että minua varsinkin pahoinpideltiin syyttömänä. Tuli mustelmia ja muistan puhuneeni ala-asteella sosiaalityöntekijälle tästä, mutta asiaan ei puututtu. Olen syntynyt 90-luvun alussa, joten paljonpa laki tai viranomaiset auttoi. [/quote] Minulla oli samantapibeb tilanne ja olen 80-luvun lopussa syntynyt. Olin sellainen todella hiljainen ja ylitunnollinen lapsi. Sisarukseni tekivät usein jotain pahaa ja meitä kuritettiin kunnes joku tunnusti. Välillä tunnustin että se tukistus tai vyöllä lyöminen loppuisi ja siitä tuli aina tosi paha mieli kun tiesin sisimmässäni etten ollut tehnyt mitään. Välillä sisarukseni syyttivät minua jostain mitä olivat tehneet, ja muistan oikein elävästi sen kun veljeni oli repinyt pari sivua irti yhdestä isäni lucky luke sarjiksista ja syytti minua. Isäni suuttui aivan silmittömästi ja tukisti ja löi minua sillä sarjiksella kunnes sen kannet hajosivat. Vaikka huusin ja itkin koko ajan etten ollut tehnyt mitään. Meillä oli muutenkin aika huono ilmapiiri kotona, ja henkistä väkivaltaa oli paljon. Ulospäin oli kivat keskiluokkaiset kulissit pystyssä eikä kukaan aikuinen puuttunut tilanteeseen, vaikka pari kertaa kerroin ala-asteen terveydenhoitajalle joskus ekalla luokalla, kun opettaja oli huolestunut hiljaisuudestani ja siitä että aloin itkemään kun opettaja oli huutanut jollekin luokan pojalle joka oli häiriköinyt toistuvasti tunnilla. Mitään ei ikinä kuitenkaan tapahtunut, kai vanhempani olivat vakuuttaneet koulun siitä että satuilen omiani. Minusta kasvoi todella pelokas nuori, enkä oikein oppinut luottamaan muihin ihmisiin. Sairastuin masennukseen yläasteen lopussa ja kun terapiassa puitiin kotitilannetta, vanhempani eivät koskaan myöntäneet tehneensä mitään väärin. Kieltämättä on vieläkin vähän katkera oli monista syyttömänä saaduista kurituksista. Mielestäni lapsia pystyy kasvattamaan ja ojentamaan ilman väkivaltaa. Mikäli saan tulevaisuudessa lapsia, en todellakaan aio toistaa vanhempieni käytösmalleja.
[/quote]
Otan osaa. Tekstissäsi on hyvin tuttua tuo keskiluokkaiset kulissit, joista kukaan ei tiedä, mitä siellä oikeasti tapahtuu. Vanhemmat esittää tietämätöntä ja syyllistää lasta. Itse laspena ottaa helposti sen häpeän kannettavakseen, ja siitä tulee raskas taakka.
Ja meillä myös hutkittiin syyttömät surutta. Ei sen niin väliä, kunhan saatiin penskat hiljaisiksi.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 16:28"]
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 16:05"]
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 15:41"][quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 15:36"] Luunappeja ja vitsaa lahinna. Aitini mielesta tukistaminen oli kamalaa, joten sita ei tapahtunut. Olin uppiniskainen ja vahvamielinen lapsi, mutta ymmartaakseni muuten kiltti. En hyvaksy ruumiillista kuritusta. En sanoisi, etta jai traumoja, mutta en myoskaan usko etta sain kovin hyvaa mallia siita, miten erimielisyyksia, arsyyntymista ja vihaakin voisi ilmaista ja purkaa rakentavammin. Miksi on ok "piesta" lasta, mutta esim. jos puolisoa vetelisit vitsalla tai vyolla, niin kyseessa olisi ihan virallisestikin pahoinpitely. En ymmarra mita tallaista vanhempien paassa liikkuu... [/quote] Mua esim. tukistettiin, jos en vain käyttäytynyt tai käyttäydyin ylimielisesti, vaikka oikeasti tajusin tehneeni väärin. Opetuskeinona siis, vaikea lapsi laitettiin kuriin. En ole puhunut vyön käytöstä tms, tarkoituksena ei ollut satuttaa mua, vaan opettaa kasvamaan kunnolliseksi ihmiseksi. Ap [/quote] Kun nyt käyttäydyt huonosti, toivoisitko tukkapöllyä että oppisit? Esim puolisolta tai esimieheltä
[/quote]
Kyllä minä olisin valmis ottamaan tukkapöllyä esimieheltäni, jos hän vaikka sanoisi, että jos vielä kaksi kertaa myöhästyt, niin sitten saat tukkapöllyä. Pitää muistaa se, että ei kaikki vanhemmat piesseet lapsiaan ilman syytä. Minua ainakin varoitettiin aina ja ihan tahallani joskus kokeilin, että toteutuuko uhkaus. Nopeasti sitten tajusin, että toteutuu ha aloin uskoa ihan puhetta :)
[/quote]
Ottaisit tukkapöllyä esimieheltäsi? Oletko ihan tosissasi? Ei taida olla ihan kaikki murot kulhossa sinulla.
Sain piiskaa kädellä. Muistan kyllä, miten epäoikeudenmukaisena sitä pidin, mutta ei se minua ole traumatisoinut, koska se nyt vaan oli ajan tapa, olen syntyn 1967. Itse en ole lapsia kurittanut, se on NYT tapa.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 16:52"]
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 16:28"][quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 16:05"] [quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 15:41"][quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 15:36"] Luunappeja ja vitsaa lahinna. Aitini mielesta tukistaminen oli kamalaa, joten sita ei tapahtunut. Olin uppiniskainen ja vahvamielinen lapsi, mutta ymmartaakseni muuten kiltti. En hyvaksy ruumiillista kuritusta. En sanoisi, etta jai traumoja, mutta en myoskaan usko etta sain kovin hyvaa mallia siita, miten erimielisyyksia, arsyyntymista ja vihaakin voisi ilmaista ja purkaa rakentavammin. Miksi on ok "piesta" lasta, mutta esim. jos puolisoa vetelisit vitsalla tai vyolla, niin kyseessa olisi ihan virallisestikin pahoinpitely. En ymmarra mita tallaista vanhempien paassa liikkuu... [/quote] Mua esim. tukistettiin, jos en vain käyttäytynyt tai käyttäydyin ylimielisesti, vaikka oikeasti tajusin tehneeni väärin. Opetuskeinona siis, vaikea lapsi laitettiin kuriin. En ole puhunut vyön käytöstä tms, tarkoituksena ei ollut satuttaa mua, vaan opettaa kasvamaan kunnolliseksi ihmiseksi. Ap [/quote] Kun nyt käyttäydyt huonosti, toivoisitko tukkapöllyä että oppisit? Esim puolisolta tai esimieheltä [/quote] Kyllä minä olisin valmis ottamaan tukkapöllyä esimieheltäni, jos hän vaikka sanoisi, että jos vielä kaksi kertaa myöhästyt, niin sitten saat tukkapöllyä. Pitää muistaa se, että ei kaikki vanhemmat piesseet lapsiaan ilman syytä. Minua ainakin varoitettiin aina ja ihan tahallani joskus kokeilin, että toteutuuko uhkaus. Nopeasti sitten tajusin, että toteutuu ha aloin uskoa ihan puhetta :) [/quote] Ihan tosi? Oppisitko paremmin olemaan myöhästymättä?
[/quote]
Kyllä varmasti oppisin, jos vaikka kolmannesta myöhästelystä saisi tukkapöllyn. Mutta en kyllä myöhästele muutenkaan. Sitä voisi kysyä, että olisiko vähemmän kännikaahareita, jos poliisi antaisi sakkojen sijaan tukkapöllyä ;)
En traumatisoitunut kurituksesta vaan otin opikseni. Niin tulevat ottamaan omat lapsenikin. Rautakettinki opettaa, että perseilyllä on rajansa.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 17:03"]
[/quote]
[/quote]
Ottaisit tukkapöllyä esimieheltäsi? Oletko ihan tosissasi? Ei taida olla ihan kaikki murot kulhossa sinulla.
[/quote]
Ottaisitko sinä sitten mieluummin potkut? Myöhästely on huono tapa, josta voidaan ihan hyvin irtisanoakin, kun on ensin annettu kaksi varoitusta. Jos nostaisit naamasi murokulhosta ja kävisit oikeissa töissä, niin ymmärtäisit ehkä pointtini. Eli viisas ihminen ei koskaan joutuisi esimiehen tukistamaksi, kun hän kyllä ymmärtää sen, että teoilla on seurauksia eli jos myöhästyn kolme kertaa, niin tukistetaan. Ihan samalla tavalla kuin ei saa potkujakaan turhan päiten. Pääpointti oli se, että ei kaikki 70-luvun vanhemmat olleet mitään väkivaltaisia hirviöitä, jotka pieksivät koko sisarusparven vuoronperään, kun yksi oli tuhma. Osa vanhemmista toimi niin, että lapselle selvästi sanottiin, että jos vaikka varastat kaupasta jotain, niin saat selkään. Ja kyllä silloin varastaessa jo tiesi, että selkään tulee, jos kiinni jäädään.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 17:31"]
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 17:03"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ottaisitko sinä sitten mieluummin potkut? Myöhästely on huono tapa, josta voidaan ihan hyvin irtisanoakin, kun on ensin annettu kaksi varoitusta. Jos nostaisit naamasi murokulhosta ja kävisit oikeissa töissä, niin ymmärtäisit ehkä pointtini. Eli viisas ihminen ei koskaan joutuisi esimiehen tukistamaksi, kun hän kyllä ymmärtää sen, että teoilla on seurauksia eli jos myöhästyn kolme kertaa, niin tukistetaan. Ihan samalla tavalla kuin ei saa potkujakaan turhan päiten. Pääpointti oli se, että ei kaikki 70-luvun vanhemmat olleet mitään väkivaltaisia hirviöitä, jotka pieksivät koko sisarusparven vuoronperään, kun yksi oli tuhma. Osa vanhemmista toimi niin, että lapselle selvästi sanottiin, että jos vaikka varastat kaupasta jotain, niin saat selkään. Ja kyllä silloin varastaessa jo tiesi, että selkään tulee, jos kiinni jäädään.
[/quote]
No kuule, ottasin potkut ihan ehdottomasti mieluummin. Ja moraalisi on aika alhaisella tasolla, jos sitä ohjaa vain rangaistuksen pelko eikä käsitys oikeasta ja väärästä. Mutta onhan se totta, että jotkut ihmiset ovat tuolla tasolla. Ongelma onkin se, miten seulotaan tuon tason ihmiset muista, ja heihin sitten sovellettaisiin näitä häpeäpaalu- ja jalkapuurangaistuksia.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 15:38"]Ruumiillinen kuritus kiellettiin -86. Ja syystä. Sain itse kerran selkääni. Syyttä. Ja kuulin usein veljeäni tai äitiäni pieksettävän. Se on kauheaa myös kuulla
Omia lapsiani en kurita. En edes rankaise. Se on tarpeetonta. He toimivat muutenkin ok. Rankaisuksi riittää tunne ja tieto että on tehnyt väärin. Jokainen tekee joskus väärin ja tuntee syyllisyyttä. Miksi pitäisi vielä piiskata päälle silloinkin tarvitsee rakkautta?
Rajat saa olemalla johdonmukainen. Meillä toimitaan niin että kaikilla on kivaa. En edellytä että jokaista pyyntöäni heti riennetään noudattamaan. Mutta useimmiten melko pian... En käske vaan pyydän esim siivoamaan. Ja aina on toiminut
T. Äiti -69, jolla kiltit teinit
[/quote]
Mitä vikaa tässä? 2 alapeukkua
Kyllä kärsin ja pelkäsin väkivallan uhkan ilmapiirissä. En edelleenkään pidä isästäni.