Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pyhäkorvausten leikkaaminen: en voi ymmärtää!

Vierailija
05.09.2015 |

Mihin sillä pyritään? Miksi?

Tällä hetkellä monella alalla esim. hoitoala ja kaupanala työntekijät tekevät vapaaehtoisesti viikonlopputöitä, jotta saisivat hiukan parempia tuloja pienen palkkansa päälle. Opiskelijat tulevat mielellään tekemään viikonloppuvuoroja. Tein itse koko kesän töitä hoitoalalla hoitovapaan ohella viikonloppuisin. Jos en olisi saanut pyhäkorvauksia en todellakaan olisi mennyt töihin pienellä korvauksella. Jo nyt hoitoalalla on todella paha pula sijaisista ja ilman pyhäkorvauksia on turha kuvitellakaan, että viikonloppuihin, pääsiäiseen, vappuun, jouluun, juhannukseen, uuteen vuoteen jne. saataisiin sijaisia!

Samoin vakituiset työntekijät hamstraavat viikonloppuvuoroja itselleen vain paremman toimeentulon takia. Miten jatkossa?? Kuka enää työskentelee viikonlopuissa? Taitaa sairaslomatkin lisääntyä paljon, jos pakotetaan viikonloppuvuoroihin ilman korvausta. En voi ymmärtää tätä touhua. Samalla saadaan jo valmiiksi pienipalkkaisilta aloilta palkkoja vielä monta tonnia vuodessa pienemmiksi. Huh huh. On myös paljon ihmisiä, jotka tekevät viikonloppuisin toista työtä oman työn ohella. Eipä taida enää innostaa.

Kommentit (319)

Vierailija
101/319 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 19:01"]

[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 18:52"]

Edelleenkin ongelma on, että kaikkien pitäisi osallistua talkoisiin. Mitä te hoitajat sitten olisitte valmiita tekemään omalta osaltanne, jos pyhäkorvauksiin ei saa koskea?

[/quote]Nimenomaan, kaikkien pitäisi osallistua talkoisiin. Mitenkäs talkoisiin osallistuvat siis ne, joiden työviikko on aina ma-pe 8-16 välisenä aikana? Alennetaanko heidänkin palkkojaan samassa suhteessa?

[/quote]

Eikös sitä olla yrittämässäkin?

Vierailija
102/319 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 18:59"]

[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 17:01"]

Se toimisi hyvin, että peruspalkka vedettäisiin sen verran ylös, ettei pyhälisiä tarvitse maksaa. Moni tekee vuorotyötä vain siksi, että saa isomman palkan. Toisaalta, jos viikonlopusta ei tienaa ylimääräistä, se toki vähentäisi motivaatiota tulla viikonloppuna töihin. Koska yhteiskunta pyörii edelleen niin, että koulut yms. palvelut ovat kiinni viikonloppuisin ja perhe voi viettää viikonloppuisin aikaa yhdessä.Häät, festarit, juhlat yms. ovat viikonloppuisin. Perheet haluaa käydä isovanhemmillaan viikonloppuisin ja sinkut haluaa myös viikonloppuisin kavereiden kanssa juhlimaan ja viettämään aikaa. Jos niistä ei saa rahallista korvausta, halu myös tehdä niitä on aika vähäinen. Ja se, joka sanoo, että pakkohan se on tehdä, kun esimies vain lätkii vuorot listaan, ei tiedä hoitoalan todellisuudesta yhtään mitään. Jos esim. jouluna työntekijä sairastuu, vain rahalla saa sijasen. Peruspalkalla töihin tulijoita epämukavina aikoina ei todellakaan olisi. 

[/quote]Niinpä. Hassua, että meuhkataan, miten vanhanaikaista on maksaa jotain viikonloppulisiä, mutta kukaan ei ihmettele, miksi kaikki pitävät häänsä lauantaina eikä tiistaina tai miksi festarit ajoittuvat viikonloppuihin.

[/quote]

Tämä! Itse olen ollut reilut puoli vuotta nyt sairaanhoitaja, sitä ennemmin tehnyt useamman vuoden sijaisuuksia ympärinsä. Ei vuorotöitä tekevät eivät millään ymmärrä ennen kuin ovat kokeilleet kauemman aikaa, mitä se on, kun joutuu lähtemään töihin kun muu perheestä jää viettämään viikonloppua. Kavereista on huomannut, kuinka paljon helpompaa on tehdä suunnitelmia kun on varmaa että lauantai-sunnuntai ovat vapaita käytettäväksi kuinka vain. "ai sä haluaisit tavata? voi harmi, mutta mä oon nyt vklopun töissä, ai samoin ens viikonlopun. Ai sulla olis toi ilta vapaa, sori mulla ei." tätä menoa muita ihmisiä näkee kerran kuussa jos sitäkään. Esimerkiksi tänä kesänä olin kk:n työttömänä, jolloin pystyin käymään festareilla, juhlissa jne. Loput kesästä olen ollut töissä, töissä ja töissä. Siina ovat kyllä menneet kaikki häät, festarit, sukujuhlat jne. ohitse. Miehenikin on kovin harmissaan kun on itse valtiolla töissä arkipäivisin, joten ainut jolloin hän saa käydä ulkona, juoda alkoholia tai valvoa myöhään on viikonloppu. Silloin taas olen aina joko töissä tai menossa töihin, joten yhteinen aika käy todellakin vähiin. 

Hoitajat ja muut vuorotyön tekijät uhraavat todella paljon yleisesti vapaa-aikana tunnettua viikonloppua/iltoja/pyhiä, työn hyväksi. Älkää nyt piru ottako sitä itsestään selvyytenä. Vaikka hoitoala on kutsumusammatti, en minä ainakaa rupea sitä tekemään, jos en saa korvausta epäsuotuisasta työajasta!

Mitä sitten haluan vielä sanoa tästä lisistä itsessään on se, että tililleni tulee kk:dessa n 1700e, tämä siitä, että olen 8 tuntia päivässä vastuussa teidän äideistä ja isistä, mummoista ja paapoista,miehistä ja lapsista. Jos virheen teen, saattaa pahimmillaan se johtaa potilaan kuolemaan. Tällä vastuumäärälläkö minä sitten ansaitsen tuon todella pienen palkan? Palkankorotuksia en luultavammin ole vähään aikaan näkemässä tässä taloudessa, joten oletteko te todellakin ihmiset sitä mieltä, että viedään nuo pienet korvaukset pois hoitajilta,jotka luopuvat omasta vapaa-ajastaan ja perhe-ajastaan hoitaakseen teidän lähimmäisiänne 110%:sesti??

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/319 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman muuta voidaan pyhäkorvauksista luopua. Siinä tapauksessa KAIKKI yhteiskunnan toiminnot toimivat sitten 7 päivää viikossa rajoittamattomin aukioloajoin. Silloin se on reilua.
Ei yhdeltä ryhmältä, joka luopuu vapaa-ajastaan, silloin kuin "tavalliset"ihmiset ovat vapaalla, voi viedä haittakorvauksia. Kuka silloin enää vuorotyötä tekisi?

Vierailija
104/319 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 18:44"]

[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 18:30"]

Miksi työ olisi kalliimpaa sunnuntaina? Sama duuni, samat hommat, samat tunnit ja vapaat viikolla?

[/quote]Kaikki, jotka tätä jaksavat ihmetellä, voisivat myös kertoa millä alalla itse työskentelevät. Helppohan se on jonain pankkivirkailijana tai opettajana sanoa, kun tietää, että tämä ei itseä koske. Jos sunnuntai- ja iltalisät tuntuvat niin älyttömiltä, niin ihan yhtä älytöntä on se, että esim pankit ovat kiinni iltaisin ja viikonloppuisin.

[/quote]

Kuka sinne pankkiin menee muutenkaan.... Nykyään hommat hoituvat koneella ja pankki on auki verkossa 24/7. Pankista saa myös halutessaan varata ilta-ajan.

Vierailija
105/319 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 19:24"]

[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 18:59"]

[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 17:01"]

Se toimisi hyvin, että peruspalkka vedettäisiin sen verran ylös, ettei pyhälisiä tarvitse maksaa. Moni tekee vuorotyötä vain siksi, että saa isomman palkan. Toisaalta, jos viikonlopusta ei tienaa ylimääräistä, se toki vähentäisi motivaatiota tulla viikonloppuna töihin. Koska yhteiskunta pyörii edelleen niin, että koulut yms. palvelut ovat kiinni viikonloppuisin ja perhe voi viettää viikonloppuisin aikaa yhdessä.Häät, festarit, juhlat yms. ovat viikonloppuisin. Perheet haluaa käydä isovanhemmillaan viikonloppuisin ja sinkut haluaa myös viikonloppuisin kavereiden kanssa juhlimaan ja viettämään aikaa. Jos niistä ei saa rahallista korvausta, halu myös tehdä niitä on aika vähäinen. Ja se, joka sanoo, että pakkohan se on tehdä, kun esimies vain lätkii vuorot listaan, ei tiedä hoitoalan todellisuudesta yhtään mitään. Jos esim. jouluna työntekijä sairastuu, vain rahalla saa sijasen. Peruspalkalla töihin tulijoita epämukavina aikoina ei todellakaan olisi. 

[/quote]Niinpä. Hassua, että meuhkataan, miten vanhanaikaista on maksaa jotain viikonloppulisiä, mutta kukaan ei ihmettele, miksi kaikki pitävät häänsä lauantaina eikä tiistaina tai miksi festarit ajoittuvat viikonloppuihin.

[/quote]

Tämä! Itse olen ollut reilut puoli vuotta nyt sairaanhoitaja, sitä ennemmin tehnyt useamman vuoden sijaisuuksia ympärinsä. Ei vuorotöitä tekevät eivät millään ymmärrä ennen kuin ovat kokeilleet kauemman aikaa, mitä se on, kun joutuu lähtemään töihin kun muu perheestä jää viettämään viikonloppua. Kavereista on huomannut, kuinka paljon helpompaa on tehdä suunnitelmia kun on varmaa että lauantai-sunnuntai ovat vapaita käytettäväksi kuinka vain. "ai sä haluaisit tavata? voi harmi, mutta mä oon nyt vklopun töissä, ai samoin ens viikonlopun. Ai sulla olis toi ilta vapaa, sori mulla ei." tätä menoa muita ihmisiä näkee kerran kuussa jos sitäkään. Esimerkiksi tänä kesänä olin kk:n työttömänä, jolloin pystyin käymään festareilla, juhlissa jne. Loput kesästä olen ollut töissä, töissä ja töissä. Siina ovat kyllä menneet kaikki häät, festarit, sukujuhlat jne. ohitse. Miehenikin on kovin harmissaan kun on itse valtiolla töissä arkipäivisin, joten ainut jolloin hän saa käydä ulkona, juoda alkoholia tai valvoa myöhään on viikonloppu. Silloin taas olen aina joko töissä tai menossa töihin, joten yhteinen aika käy todellakin vähiin. 

Hoitajat ja muut vuorotyön tekijät uhraavat todella paljon yleisesti vapaa-aikana tunnettua viikonloppua/iltoja/pyhiä, työn hyväksi. Älkää nyt piru ottako sitä itsestään selvyytenä. Vaikka hoitoala on kutsumusammatti, en minä ainakaa rupea sitä tekemään, jos en saa korvausta epäsuotuisasta työajasta!

Mitä sitten haluan vielä sanoa tästä lisistä itsessään on se, että tililleni tulee kk:dessa n 1700e, tämä siitä, että olen 8 tuntia päivässä vastuussa teidän äideistä ja isistä, mummoista ja paapoista,miehistä ja lapsista. Jos virheen teen, saattaa pahimmillaan se johtaa potilaan kuolemaan. Tällä vastuumäärälläkö minä sitten ansaitsen tuon todella pienen palkan? Palkankorotuksia en luultavammin ole vähään aikaan näkemässä tässä taloudessa, joten oletteko te todellakin ihmiset sitä mieltä, että viedään nuo pienet korvaukset pois hoitajilta,jotka luopuvat omasta vapaa-ajastaan ja perhe-ajastaan hoitaakseen teidän lähimmäisiänne 110%:sesti??

[/quote]

Etkö ole tajunnut. Ei ihmiset sinne halua päteviä hoitajia, vaan he haluavat halvalla töihin keitä tahansa. Ihmisille riittää, että heitä ja heidän omaisiaan on hoitamassa kuka tahansa viikonloppuisin ja öisin. Kunhan se saadaan mahdollisimman halvalla.

Suomi nousee jossain vaiheessa ja jos hoitoala poljetaan ihan pohjamutiin, se tulee maksamaan kaksi kertaa enemmän siinä vaiheessa, kun hoitoalan vetovoima hankaline työaikoineen ja huonoine palkkoineen ei vedä enää.

Ja todellakin. Täytyy muistaa, että Suomi olisi ainoa maa, missä ei vuorolisiä maksettaisi. Minne suuntaisi nuoret ihmiset töihin. Entä ne ulkomailta rahdatut moniosaajat. Eivät taatusti Suomeen, koska muut maat maksaa parempaa palkkaa.

Tällä hetkellä esim. kaupungissamme sairaalassa on kaksi magneettikuvauslaitetta. Toinen on käyttämättömänä, koska ei ole ammattitaitoista henkilökuntaa tarpeeksi. Samoin leikkaussaleja pidetään tyhjänä. Tähänkö ihmiset haluavat, että hoitoa ei saa, koska ei ole hoitajia sitä tekemään. Leikkaussaleja on, mutta ei hoitajia leikkaamaan teitä, ei rtg-hoitajia kuvaamaan sillä toisella magneettikuvauslaitteella. Sinulla voi olla syöpä, mutta jonotat kuukausia kuvauksiin, koska haluat säästää ja et halua maksaa palkkaa hoitajille. Voit saada hoitoa, jos tempaiset muutaman kymppitonnin tiskiin ja maksat itse.

Vierailija
106/319 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 19:29"]

Ilman muuta voidaan pyhäkorvauksista luopua. Siinä tapauksessa KAIKKI yhteiskunnan toiminnot toimivat sitten 7 päivää viikossa rajoittamattomin aukioloajoin. Silloin se on reilua. Ei yhdeltä ryhmältä, joka luopuu vapaa-ajastaan, silloin kuin "tavalliset"ihmiset ovat vapaalla, voi viedä haittakorvauksia. Kuka silloin enää vuorotyötä tekisi?

[/quote]

Ammatinvalintakysymys. Varmasti on paljon niitä, jotka tekisivät. Olen aika varma, ettei kovin moni hoitaja töitään lopettaisi, jos pyhäkorvaukset pienenisivät vaikkapa puolella.

Vierailija
107/319 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi työ olisi kalliimpaa sunnuntaina? Sama duuni, samat hommat, samat tunnit ja vapaat viikolla?

[/quote]Kaikki, jotka tätä jaksavat ihmetellä, voisivat myös kertoa millä alalla itse työskentelevät. Helppohan se on jonain pankkivirkailijana tai opettajana sanoa, kun tietää, että tämä ei itseä koske. Jos sunnuntai- ja iltalisät tuntuvat niin älyttömiltä, niin ihan yhtä älytöntä on se, että esim pankit ovat kiinni iltaisin ja viikonloppuisin.

[/quote]

Kuka sinne pankkiin menee muutenkaan.... Nykyään hommat hoituvat koneella ja pankki on auki verkossa 24/7. Pankista saa myös halutessaan varata ilta-ajan.

[/quote]

Sinä varmaan sitten teet netissä viikonloppuna itsellesi sydänleikkauksen, jos on tarve

Vierailija
108/319 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 19:01"][quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 18:52"]

Edelleenkin ongelma on, että kaikkien pitäisi osallistua talkoisiin. Mitä te hoitajat sitten olisitte valmiita tekemään omalta osaltanne, jos pyhäkorvauksiin ei saa koskea?

[/quote]Nimenomaan, kaikkien pitäisi osallistua talkoisiin. Mitenkäs talkoisiin osallistuvat siis ne, joiden työviikko on aina ma-pe 8-16 välisenä aikana? Alennetaanko heidänkin palkkojaan samassa suhteessa?
[/quote]
He toki siirtyvät 3-vuorotyöhön samalla korvauksella.

Vierailija
109/319 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin mikä se oli se tapa, jolla hoitajat olisivat valmiita osallistumaan säästötalkoisiin? Jäi epäselväksi.

Vierailija
110/319 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkkahan on myös korvausta menetetystä vapaa-ajasta. Viikonloppuna se korvaus pitää tietysti olla suurempi, koska silloin se vapaa-aika on arvokkaampaa. Samahan pätee myös ylitöihin. Yli 8 tunnin menevä työaika on kalliimpaa, koska vuorokautinen lepo- ja vapaa-aika on sitä arvokkaampaa, mitä vähemmän sitä jää.

Vierailija
111/319 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 19:33"]

Ilman muuta voidaan pyhäkorvauksista luopua. Siinä tapauksessa KAIKKI yhteiskunnan toiminnot toimivat sitten 7 päivää viikossa rajoittamattomin aukioloajoin. Silloin se on reilua. Ei yhdeltä ryhmältä, joka luopuu vapaa-ajastaan, silloin kuin "tavalliset"ihmiset ovat vapaalla, voi viedä haittakorvauksia. Kuka silloin enää vuorotyötä tekisi?

[/quote]

Ammatinvalintakysymys. Varmasti on paljon niitä, jotka tekisivät. Olen aika varma, ettei kovin moni hoitaja töitään lopettaisi, jos pyhäkorvaukset pienenisivät vaikkapa puolella.

[/quote] Lopettaisi kyllä. Yleensä ihmiset tekevät töitä rahasta, ei kutsumuksesta. Ruotsi ja Norja hyötyisivät tästä, koska saisivat hyviä hoitajia hoitajapulaansa.

Itse kuuluisin näihin lopettajiin. En tekisi päivääkään enää hoitajan töitä viikonloppuisin. 

Vierailija
112/319 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 19:35"]

Niin mikä se oli se tapa, jolla hoitajat olisivat valmiita osallistumaan säästötalkoisiin? Jäi epäselväksi.

[/quote]

Organisaatiota pienentämällä. Omalla työpaikalla omalla osastolla on esimerkiksi kolme esimiestä, joista kaksi on aivan turhaa. Hallinnon puolella on myös monta turhaa pikkupomoa, joiden työpanos on aika olematon. Itse voisin pidentää kolmen viikon työajan 120 tuntiin, kuten ennen oli. Silloin oli vain sellainen laki, että jos teki öitä määrätyn määrän, listassa oli 114 tuntia ja jokaisesta yöstä sai erillisen yölisän. Nämähän on poistettu eli yökön työaika on lisääntynyt 45 minuutia listaa kohden.

Mutta itse en ole koskaan ymmärtänyt tätä työajan lyhennystä, joten aivan hyvin voisin tehdä normaali 8 tunnin työaikaa, 120 tuntia listassa.

Vierailija
113/319 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 19:23"]

[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 19:01"]

[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 18:52"]

[/quote]

Eikös sitä olla yrittämässäkin?

[/quote]Kerrotko tästä vähän lisää? Tarkoitatko tätä isopalkkaisten vapaaehtoista palkanalennusta vai arkipyhien poistamista (joka koskee myös näitä sunnuntailisän mahdollisia menettäjiä)?

Vierailija
114/319 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 15:48"][quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 13:48"]

Mihin sillä pyritään? Miksi?

Tällä hetkellä monella alalla esim. hoitoala ja kaupanala työntekijät tekevät vapaaehtoisesti viikonlopputöitä, jotta saisivat hiukan parempia tuloja pienen palkkansa päälle. Opiskelijat tulevat mielellään tekemään viikonloppuvuoroja. Tein itse koko kesän töitä hoitoalalla hoitovapaan ohella viikonloppuisin. Jos en olisi saanut pyhäkorvauksia en todellakaan olisi mennyt töihin pienellä korvauksella. Jo nyt hoitoalalla on todella paha pula sijaisista ja ilman pyhäkorvauksia on turha kuvitellakaan, että viikonloppuihin, pääsiäiseen, vappuun, jouluun, juhannukseen, uuteen vuoteen jne. saataisiin sijaisia!

Samoin vakituiset työntekijät hamstraavat viikonloppuvuoroja itselleen vain paremman toimeentulon takia. Miten jatkossa?? Kuka enää työskentelee viikonlopuissa? Taitaa sairaslomatkin lisääntyä paljon, jos pakotetaan viikonloppuvuoroihin ilman korvausta. En voi ymmärtää tätä touhua. Samalla saadaan jo valmiiksi pienipalkkaisilta aloilta palkkoja vielä monta tonnia vuodessa pienemmiksi. Huh huh. On myös paljon ihmisiä, jotka tekevät viikonloppuisin toista työtä oman työn ohella. Eipä taida enää innostaa.

[/quote]

Laissa on sovitti tuplakorvaus sunnuntaille mutta joidenkin alojen työehtosopimuksissa on tästä vielä monikertaiset lisäkorvaukset päälle. Kyse on aloista, joissa Sak on aikanaan saanut sellaiset ehdot, mitkä ei ole tätä päivää. Mikään järkevä yritys ei voi teettää töitä, jos sunnuntaista pitää maksaa 400% korvaus. No nämä on niitä saavutettuja etuja, joista ei suostuta luopumaan.
[/quote]
Tässä tapauksessa ei ainakaan puhuta hoitajista. Jos tällaisia pyhäkorvauksia + saunalisiä ja mitä niitä onkaan vielä saadaan, ne löytyy teollisuudesta.

Vierailija
115/319 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 19:00"]

[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 14:42"]

Miksi kaikki vaahtoaa hoitoalasta, on niitä muitakin töitä, joista maksetaan pyhäkorvauksia. Mielestäni korvaukset ovat kohtuuttoman suuret - se, että saa tuplapalkan siitä, että on sunnuntaina töissä, on ihan käsittämätöntä. Pieni viikonloppukorvaus voisi olla olla sekä la että su.

[/quote]

Tervetuloa tekemään kolmivuorotyötä. Aika pian alkaisit miettimään, että miksi tätä teet jos maksettaisiin vain sama palkka, jonka saa hieromalla persettään reilun seitsemän tunnin ajan koneen ääressä penkkiin arkipäivisin,Ehkä voisi olla ihan hyvä työn tuottavuuden kannalta pistää kaikki toimistotyöntekijät kolmeen vuoroon.

itse teen töitä vaativan marginaaliryhmän parissa ja olen koulutukseltani sosionomi. Sillä minuutilla kun vuorolisät poistuisivat lähtisin töihin yksikköön jossa asiakkaat on helpompia ja töitä 8-16 arkisin. 

Joskus olisi kivaa kun ihmiset arvostaisivat sitä, että Suomessa on paljon ihmisiä, jotka tekevät töitä kolmessa vuorossa jotta yhteiskunnan rattaat pyörisivät. Harvat tajuavat kuinka kuluttavaa se on ja miten paljon joutuu tinkimään normaalista sosiaalisesta elämästä. Ja sitä.pitäisi sitten tehdä ilman korvausta....

[/quote]

Aika suuret kuvitelmat täällä hoitoihmisillä itsestään. Kaikki vaan sanelee neljänkympin tuntipalkat ja vaihtaa haluamaansa yksikköön tuosta vaan. Et sinäkään ole ajatellut, että joku muukin saattaa haluta tuossa tilnteessa vaihtaa toisaalle, jolloin tulee taas sitä kuuluisaa kilpailua, joka pitää palkkannekin alhaisena?

Hoitoalan palkat eivät koskaan tule olemaan yhteiskunnan eliittiä, koska työhön ei tarvita erityisiä lahjoja, eikä mahdollisesta huippuosaamisestakaan ole hyötyä, josta kannattaisi maksaa. Hoitajia voidaan parissa vuodessa kouluttaa niin paljon kuin sielu sietää, joten nyt mediaanipalkkaisena saisitte olla enemmän kuin tyytyväisiä tilanteeseenne. Palkka mediaanitasoa ja työ varma. Eikö se riitä?

Eikä niitä teidän sunnuntailisiänne kokonaan poisteta muutenkaan. Pieni leikkaus ja se siitä.

Vierailija
116/319 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuorotyö lyhentää elinikää (varsinkin yötyö) 7 vuotta. Ennen oli eläkeikä meillä 57 vuotta, nyt 65 vuotta. Joten siinäkin on meillä hoitajilla säästöä, että elämme 7 vuotta vähemmän, kuin päivätöitä tekevät. Joten meidän hoitokustannukset ovat pienemmät.

Juuri tässä parin vuoden sisään on esim. kaksi työkaveriani kuollut vuosi eläkkeelle jäännin jälkeen. Joten heidän eläkekulunsa ovat olleet hyvin pienet yhteiskunnalle. Vuorotyötä tekevän elinikä on lyhyempi, joten eläkekustannukset meillä ovat pienemmät.

Eli osallistun talkoisiin lyhyemmällä eliniällä.

Vierailija
117/319 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei niistäkin kun kaikesta muustakin leikataan. Huomasin, että kommentoinnissa on usein mainittu, kuinka monet tykkää tehdä viikonloppuja kun niistä maksetaan niin hyvin. Eikö niistä voi maksaa normaalisti? Ja kaikki jotka äänesti oikeistopuolueita, voi myös omassa elämässään sitä noudattaa. Ammattiliitot on niiiin sosialistisia.

Vierailija
118/319 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]Hienoa, että löysit viestistäni sen olennaisimman pointin.

Vierailija
119/319 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 19:43"]

Miksei niistäkin kun kaikesta muustakin leikataan. Huomasin, että kommentoinnissa on usein mainittu, kuinka monet tykkää tehdä viikonloppuja kun niistä maksetaan niin hyvin. Eikö niistä voi maksaa normaalisti? Ja kaikki jotka äänesti oikeistopuolueita, voi myös omassa elämässään sitä noudattaa. Ammattiliitot on niiiin sosialistisia.

[/quote]

Jos ne viikonloput ovat niin haluttuja hyvän palkan vuoksi, niin kaikesta päätellen korvauksesta on varaa tinkiä hieman. Sitten lisät ovat oikealla tasolla, kun työntekijät ovat keskimäärin yhtä halukkaita arkipäivävuoroon ja viikonloppuyöhön.

Vierailija
120/319 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 19:40"]

[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 19:00"]

[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 14:42"]

Miksi kaikki vaahtoaa hoitoalasta, on niitä muitakin töitä, joista maksetaan pyhäkorvauksia. Mielestäni korvaukset ovat kohtuuttoman suuret - se, että saa tuplapalkan siitä, että on sunnuntaina töissä, on ihan käsittämätöntä. Pieni viikonloppukorvaus voisi olla olla sekä la että su.

[/quote]

Tervetuloa tekemään kolmivuorotyötä. Aika pian alkaisit miettimään, että miksi tätä teet jos maksettaisiin vain sama palkka, jonka saa hieromalla persettään reilun seitsemän tunnin ajan koneen ääressä penkkiin arkipäivisin,Ehkä voisi olla ihan hyvä työn tuottavuuden kannalta pistää kaikki toimistotyöntekijät kolmeen vuoroon.

itse teen töitä vaativan marginaaliryhmän parissa ja olen koulutukseltani sosionomi. Sillä minuutilla kun vuorolisät poistuisivat lähtisin töihin yksikköön jossa asiakkaat on helpompia ja töitä 8-16 arkisin. 

Joskus olisi kivaa kun ihmiset arvostaisivat sitä, että Suomessa on paljon ihmisiä, jotka tekevät töitä kolmessa vuorossa jotta yhteiskunnan rattaat pyörisivät. Harvat tajuavat kuinka kuluttavaa se on ja miten paljon joutuu tinkimään normaalista sosiaalisesta elämästä. Ja sitä.pitäisi sitten tehdä ilman korvausta....

[/quote]

Aika suuret kuvitelmat täällä hoitoihmisillä itsestään. Kaikki vaan sanelee neljänkympin tuntipalkat ja vaihtaa haluamaansa yksikköön tuosta vaan. Et sinäkään ole ajatellut, että joku muukin saattaa haluta tuossa tilnteessa vaihtaa toisaalle, jolloin tulee taas sitä kuuluisaa kilpailua, joka pitää palkkannekin alhaisena?

Hoitoalan palkat eivät koskaan tule olemaan yhteiskunnan eliittiä, koska työhön ei tarvita erityisiä lahjoja, eikä mahdollisesta huippuosaamisestakaan ole hyötyä, josta kannattaisi maksaa. Hoitajia voidaan parissa vuodessa kouluttaa niin paljon kuin sielu sietää, joten nyt mediaanipalkkaisena saisitte olla enemmän kuin tyytyväisiä tilanteeseenne. Palkka mediaanitasoa ja työ varma. Eikö se riitä?

Eikä niitä teidän sunnuntailisiänne kokonaan poisteta muutenkaan. Pieni leikkaus ja se siitä.

[/quote]

Hassua, että niitä hoitajia koulutetaan koko ajan aivan helvetisti ja silti joutuu tekemään kahta vuoroa peräkkäin, kun ei löydy työttömiä hoitajia. 

Toisaalta, määrä ei korvaa laatua. Joskus ihan pahaa tekee, kun iltavuoroon jää muutama tumpelo, kun tietää, että jos meitä hyviä hoitajia olisi vaikka pari, niin selviäisimme siitä paljon paremmin, kuin nämä muutama tumpelo sijainen.

Joka sitä hoitotyötä tekee, tietää sen, millaisia katastrofitilanteita on koko ajan, kun etsitään niitä työntekijöitä ja soitellaan 30 puhelua, että edes joku saataisiin.

Minäkin mielelläni ottaisin jonoon laumoittain niitä hoitajia, joita täällä väitetään olevan. Tilanne tulee kiristymään, koska kohta romahtaa suuret ikäluokat hoidettaviksi. Jokaiseen niemeen ja notkoon rakennetaan jos millaista hoivakotia ja kotihoitoon tulee yksityisiä yrittäjiä. Ja nämä ne vasta omaisille kalliiksi tulevatkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kolme