Pyhäkorvausten leikkaaminen: en voi ymmärtää!
Mihin sillä pyritään? Miksi?
Tällä hetkellä monella alalla esim. hoitoala ja kaupanala työntekijät tekevät vapaaehtoisesti viikonlopputöitä, jotta saisivat hiukan parempia tuloja pienen palkkansa päälle. Opiskelijat tulevat mielellään tekemään viikonloppuvuoroja. Tein itse koko kesän töitä hoitoalalla hoitovapaan ohella viikonloppuisin. Jos en olisi saanut pyhäkorvauksia en todellakaan olisi mennyt töihin pienellä korvauksella. Jo nyt hoitoalalla on todella paha pula sijaisista ja ilman pyhäkorvauksia on turha kuvitellakaan, että viikonloppuihin, pääsiäiseen, vappuun, jouluun, juhannukseen, uuteen vuoteen jne. saataisiin sijaisia!
Samoin vakituiset työntekijät hamstraavat viikonloppuvuoroja itselleen vain paremman toimeentulon takia. Miten jatkossa?? Kuka enää työskentelee viikonlopuissa? Taitaa sairaslomatkin lisääntyä paljon, jos pakotetaan viikonloppuvuoroihin ilman korvausta. En voi ymmärtää tätä touhua. Samalla saadaan jo valmiiksi pienipalkkaisilta aloilta palkkoja vielä monta tonnia vuodessa pienemmiksi. Huh huh. On myös paljon ihmisiä, jotka tekevät viikonloppuisin toista työtä oman työn ohella. Eipä taida enää innostaa.
Kommentit (319)
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 14:24"]
Aika moni sairaala halvaantuisi. Lääkärit lähtisivät yksityissektorille töihin. Eihän olisi mitään järkeä olla sunnuntai-iltana sairaalalla töissä, ellei se näkyisi palkassa.
Se näkyisi myös muussa toiminnassa. Keikkalaiset eivät ottaisi enää viikonloppuisin töitä vastaan, koska onhan heilläkin oma elämä. Jokainen joulu ja uusi vuosi yms. myös saataisiin varautua siihen, että ei olisi halukkaita tekijöitä. Nyt on aina joku, joka haluaa joulunpyhät rahan vuoksi. Mutta jos pyhistä ei tulisi enää ylimääräistä, niin alitussijaiset eivät odellakaan tekisi yhtään pyhäpäivää enää.
[/quote]
Missä on sanottu, että pyhistä ei tule enää ylimääräistä? 175 % palkka on siis sama kuin normipalkka?
[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 10:58"]
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 14:24"]
Aika moni sairaala halvaantuisi. Lääkärit lähtisivät yksityissektorille töihin. Eihän olisi mitään järkeä olla sunnuntai-iltana sairaalalla töissä, ellei se näkyisi palkassa.
Se näkyisi myös muussa toiminnassa. Keikkalaiset eivät ottaisi enää viikonloppuisin töitä vastaan, koska onhan heilläkin oma elämä. Jokainen joulu ja uusi vuosi yms. myös saataisiin varautua siihen, että ei olisi halukkaita tekijöitä. Nyt on aina joku, joka haluaa joulunpyhät rahan vuoksi. Mutta jos pyhistä ei tulisi enää ylimääräistä, niin alitussijaiset eivät odellakaan tekisi yhtään pyhäpäivää enää.
[/quote]
Missä on sanottu, että pyhistä ei tule enää ylimääräistä? 175 % palkka on siis sama kuin normipalkka?
[/quote]
Ei missään ole sanottu, että pyhinä et saa ylimääräistä korvausta, 175%, eihän tuosta voi edes uneksia.
Mistä tässä ketjussa puhutaan? Hallitus esittää, että sunnuntaikorvaus on jatkossa 75%, ei 100% mitä korvaus nyt on. Eli normipalkan päälle saat sunnuntaikorvauksia 75%. Eli havainnollistaen 10 e tuntipalkka on sunnuntaina 17.5e, ei 20 e kuten aiemmin. Menetys bruttona 2.5 e per tunti. 10 h työvuorossa menetys 25e. jossa työvuoroja sinulla joka toinen sunnuntai menetys on 125 e bruttona kuukaudessa. Tässä esimerkissä on kyse bruttopalkasta, nettopalkkavaikutus on pienempi tai sitä ei ole lainkaan kiitos progressiivisen verotuksen.
[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 11:45"]
Mistä tässä ketjussa puhutaan? Hallitus esittää, että sunnuntaikorvaus on jatkossa 75%, ei 100% mitä korvaus nyt on. Eli normipalkan päälle saat sunnuntaikorvauksia 75%. Eli havainnollistaen 10 e tuntipalkka on sunnuntaina 17.5e, ei 20 e kuten aiemmin. Menetys bruttona 2.5 e per tunti. 10 h työvuorossa menetys 25e. jossa työvuoroja sinulla joka toinen sunnuntai menetys on 125 e bruttona kuukaudessa. Tässä esimerkissä on kyse bruttopalkasta, nettopalkkavaikutus on pienempi tai sitä ei ole lainkaan kiitos progressiivisen verotuksen.
[/quote]
lisäyksenä vielä, että olen todella huolissani, jos terveydenhuoltoalan ammattilaiset ei osaa laskea sunnuntaikorvausten todellista vaikutusta. Pitäähän teidän osata laskea potilaan lääkeannostuskin.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 17:32"]
[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 14:03"]
Kommentit luettuani en enää yhtään ihmettele, että Suomen talous on kuralla. Mitään toimenpiteitä ei haluta tehdä ja oma palkka on aina liian pieni.
[/quote]
Juuri näin. Jos vuorolisät vietäisiin, hakeutuisin muihin ja helpompiin hommiin, missä sen 1500 euroa saisi käteen helpommallakin. Jos halutaan luopua, pitää myös luopua vaatimuksista, mistä halutaan palveluja ja mihin aikaan.
[/quote]
Hakeudu ihmeessä. Ei ole Suomessa tarjolla helppoja hommia, mistä saa 1500 käteen naisvaltaisella alalla. Liian harva on valmis muuttamaan työn perässä.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 19:25"]
[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 19:21"]Pyhäkorvausta voisi leikata. Työhön sitten tulee ilmeisesti ne, jotka ovat tunnollisia työntekijöitä, ja ne, jotka oikeasti rahaa tarvitsee. Leikkaushan ei tarkoita 20 % tai 30 % koko palkasta. [/quote] Kyllä muuten tekee.
[/quote]
Ja ei muuten tee. Pyhäkorvaus leikkautuu muutamilla euroilla per tunti. Oletettavasti et ole JOKA pyhä töissä, joten leikkaus bruttovaikutus on pari-kolmesataa, nettovaikutus n. 70-120e. Esittäisitkö sen 20-30% palkasta laskelman tähän alle.
En lukenut ketjua ollenkaan ku pistää niin vihaksi nää hoitsut itkemässä joka ketjussa!
-
No se on kiva, että hoitajat ja kaupankassat käy vapaaehtoisesti viikonloppuina töissä. Eihän se haittaa jos lisät viedään kun ei kerta ole pakko mennä. Mutta mites me esim teollisuudessa kun töihin on pakko mennä oli pyhä, arki, yö tai päivä.
-
Ihan turha vedota mihinkään, että potilaita ei voi jättää, sairaus ei lue kelloa, vauvat syntyy yöllä. Kun siis teollisuudessakin on laitoksia, joita ei voi pysäyttää joka päivä klo 16, vaan laitoksen alasajo kestää viikon, jopa kaksi. Lisäksi lasku pysäytyksestä on aina miljoonia.
-
Ärsyttää toi hoitsujen kitinä, ette ole ainoita jotka paikkaansa menettää, prkl
-
Teollisuuden palkat ei enää kehity samoin kun 20 vuotta sitten, joten nämä hurjia palkkoja nostavat teollisuuden työntekijät alkaa olla jo eläkkeellä. Eli kyllä ne vähennykset tuntuu myös sillä sektorilla.
No tottakai tuntuu, kuka muuta väittänytkään. Jokainen vaan puhuu omasta puolestaan.
Mikä loppujen lopuksi on "epämukava" työaika? Sehän on täysin subjektiivista. Esim monelle aamu-uniselle iltavuorot ovat paljon miehekkäämpiä kuin aamuvuorot. Tai sunnuntaivuorot sopisivat paremmin kuin arkivuorot. Moni myös mielellään työskentelee joulun aikaan välttyäkseen joulun vietolta.
Siis jatkossa pyhätunneista saa 200%:n sijasta 175%. Mielestäni tuo on edelleen varsin hyvin, etenkin jos esimerkiksi ravintola-alalla se johtaa siihen, että sunnuntaisin pääsee taas ulos syömään. eli se lisäisi sunnuntaityötä ja toimeliaisuutta, joka taas lisäisi kannattavuutta ja sunnuntaityön tarjontaa.
Itse en ole saanut lauantai-,sunnuntai- ja pyhätöistä muuta kuin 100% korvauksen viimeiset 25 vuotta.
Minulle pyhätyökorvaus ei liity mitenkään kirkkojuttuihin, vaan siihen yksinkertaiseen asiaan, että sosiaalinen elämä kärsii kun tekee viikonlopputöitä.
Perheelliselle viikonlopputyöt tarkoittavat sitä, että usein perheen yhteisiä vapaita on vain pari kuukaudessa. Kyllä haluan siitä korvauksen.
Tiedän, että joku tulee varmasti nyt jeesustelemaan sillä, että itse olen työni valinnut. Se on sitten jo toinen juttu.
Miksi kaikilta ei leikata samaa prosenttiosuutta? Sulloin se olisi reilua. Nyt eu ole.
[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 12:49"]
Siis jatkossa pyhätunneista saa 200%:n sijasta 175%. Mielestäni tuo on edelleen varsin hyvin, etenkin jos esimerkiksi ravintola-alalla se johtaa siihen, että sunnuntaisin pääsee taas ulos syömään. eli se lisäisi sunnuntaityötä ja toimeliaisuutta, joka taas lisäisi kannattavuutta ja sunnuntaityön tarjontaa.
Itse en ole saanut lauantai-,sunnuntai- ja pyhätöistä muuta kuin 100% korvauksen viimeiset 25 vuotta.
[/quote]
Miten ne vuorokorvaukset on niin vaikeita, vaikka itse sellaista saat... Jatkossa pyhätunneista hallituksen esityksen mukaan saisi 75% korotusta, palkan kanssa siis 175%. Nyt se on 100% eli palkan huomioiden 200% eli tuplakorvaus. Eli aivan sama summa mitä olet itsekin saanut viimeiset 25 vuotta.
[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 12:57"]
Minulle pyhätyökorvaus ei liity mitenkään kirkkojuttuihin, vaan siihen yksinkertaiseen asiaan, että sosiaalinen elämä kärsii kun tekee viikonlopputöitä. Perheelliselle viikonlopputyöt tarkoittavat sitä, että usein perheen yhteisiä vapaita on vain pari kuukaudessa. Kyllä haluan siitä korvauksen. Tiedän, että joku tulee varmasti nyt jeesustelemaan sillä, että itse olen työni valinnut. Se on sitten jo toinen juttu.
[/quote]
Miksi sunnuntaista pitää maksaa enemmän kuin lauantaista?
[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 13:02"][quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 12:57"]
Minulle pyhätyökorvaus ei liity mitenkään kirkkojuttuihin, vaan siihen yksinkertaiseen asiaan, että sosiaalinen elämä kärsii kun tekee viikonlopputöitä. Perheelliselle viikonlopputyöt tarkoittavat sitä, että usein perheen yhteisiä vapaita on vain pari kuukaudessa. Kyllä haluan siitä korvauksen. Tiedän, että joku tulee varmasti nyt jeesustelemaan sillä, että itse olen työni valinnut. Se on sitten jo toinen juttu.
[/quote]
[/quote]
Vaikka siksi, että ihan jo sinne töihin kulkeminen julkisilla on sunnuntaisin vaikeampaa ja vie enemmän aikaa. Lauantai olisi kyllä omasta mielestäni se suuremman korvauksen päivä noin niinkuin sosiaalisista syistä.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 17:44"][quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 16:54"]
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 16:47"]
Varmaan hienosti onnistuu tämä tuottavuusloikka, jos muidenkin palkansaajien asenteet ovat samat kuin terveydenhuollossa. Toki kyseinen ala on ennenkin runnonut läpi etuoikeuksia ja saanut massiivisia palkankorotuksia (juurihan sairaanhoitajatkin saivat 500 euron korotuksen kokoomukselta, eikö teille mikään riitä?), mutta ehkä vähän voisi ajatella yhteistä hyvääkin.
Eläkeläiset, työttömät, opiskelijat ja monet muut ovat jo luopuneet osasta etujaan ja nyt on työllisten vuoro joustaa hitusen. Sairaanhoitajan keskiansio on kuitenkin yli kolme tonnia kuussa, joten eikö ihan ministi edes voisi osallistua sekin porukka?
[/quote]
Ei saaneet 500 euroa kuussa. Tehtiin ns. huijaus. Laskettiin ikälisiä, mikä siirrettiin peruspalkkaa. Eli ns. palkankorotus maksettiin omasta palkasta ja kuukausitulo pysyi samana. Ainoina hyötyjinä oli nuoret hoitajat, kun saivat nuorempina isomman palkan, mutta kun ikälisiä laskettiin, palkka ei tule paranemaan.
Ja kyllä, voit vapaasti lukea sairaanhoitajaksi, jos haluat tuollaisen palkan ja tehdä kolmivuorotyötä.
[/quote]
Ikälisät on kyllä semmoinen julkisen sektorin vitsaus, että siitä pitäisi päästä kokonaan eroon. Ei yksityisellä puolellakaan kenellekään mitään lisiä makseta pelkistä työvuosista. Mun mielestäni hoitajien bonukset vois maksaa asiakaspalautteen perusteella.
[/quote]
Aikaharjaantumislisää maksetaan yksityiselläkin.
[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 13:01"]
[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 12:49"]
[/quote]
Miten ne vuorokorvaukset on niin vaikeita, vaikka itse sellaista saat... Jatkossa pyhätunneista hallituksen esityksen mukaan saisi 75% korotusta, palkan kanssa siis 175%. Nyt se on 100% eli palkan huomioiden 200% eli tuplakorvaus. Eli aivan sama summa mitä olet itsekin saanut viimeiset 25 vuotta.
[/quote]
100% palkka = normipalkka. 100 % korotus = 200% palkka.
[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 13:02"]
[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 12:57"]
[/quote]
[/quote]
Koska terveysalan työntekijöiden loputon ahneus pitää jotenkin tyydyttää.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 14:03"]
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 13:59"]"Taitaa sairaslomatkin lisääntyä paljon, jos pakotetaan viikonloppuvuoroihin ilman korvausta" Tarkoitatko sitä, että työntekijöiden selkäranka alkaa pehmetä eli piruuttaan ruvetaan lintsaamaan? [/quote] Ei vaan sitä että sunnuntaivuoroon menee vaikka olisikin nuhaa/yskää jne, ilman korvauksia se ja sama jääkö kotiin. Ja jis eka päivä saikku menee palkattomaksi niin vi sit jäädä kolmeksi päiväksi lepäämään.
[/quote]
Vastenmielinen ajatusmaailma. Ei ihme, että Suomen talous on kuralla. MINÄ MINÄ MINÄ MINÄ