Pyhäkorvausten leikkaaminen: en voi ymmärtää!
Mihin sillä pyritään? Miksi?
Tällä hetkellä monella alalla esim. hoitoala ja kaupanala työntekijät tekevät vapaaehtoisesti viikonlopputöitä, jotta saisivat hiukan parempia tuloja pienen palkkansa päälle. Opiskelijat tulevat mielellään tekemään viikonloppuvuoroja. Tein itse koko kesän töitä hoitoalalla hoitovapaan ohella viikonloppuisin. Jos en olisi saanut pyhäkorvauksia en todellakaan olisi mennyt töihin pienellä korvauksella. Jo nyt hoitoalalla on todella paha pula sijaisista ja ilman pyhäkorvauksia on turha kuvitellakaan, että viikonloppuihin, pääsiäiseen, vappuun, jouluun, juhannukseen, uuteen vuoteen jne. saataisiin sijaisia!
Samoin vakituiset työntekijät hamstraavat viikonloppuvuoroja itselleen vain paremman toimeentulon takia. Miten jatkossa?? Kuka enää työskentelee viikonlopuissa? Taitaa sairaslomatkin lisääntyä paljon, jos pakotetaan viikonloppuvuoroihin ilman korvausta. En voi ymmärtää tätä touhua. Samalla saadaan jo valmiiksi pienipalkkaisilta aloilta palkkoja vielä monta tonnia vuodessa pienemmiksi. Huh huh. On myös paljon ihmisiä, jotka tekevät viikonloppuisin toista työtä oman työn ohella. Eipä taida enää innostaa.
Kommentit (319)
Pyhäkorvauksia tuskin tullaan poistamaan. Ihme vouhkaamista yhden ek:n idiootin takia.
T.Häkämiehen entinen naapuri
Mikä ihme tää kateusjuttu on? Tuskin kukaan kateellinen on. Kyse on vain siitä, että valtiolla ja kunnilla ei ole varaa maksaa työtenkijöilleen yhtä paljoa kuin nykyisin. Kaikkien alojen pitäisi säästää vähän, jotta saataisin todellista, merkittävää eroa nykyiseen tilanteeseen verrattuna. On ehdotettu, että pyhäkorvaukset olisivat yksi tapa. Välttämättä niitä ei tarvitsisi kokonaan poistaa mutta pienentää kuitenkin. Tämä keskustelu on pyörinyt ihan hirveästi hoitoalassa, mutta toki pyhäkorvausten leikkaukset koskisi myös esim. kaupan alaan. Oon aika varma, että työntekijöitä kyllä löytyisi sunnuntaiksikin, vaikka korvaus olisi nykyistä hieman pienempi. Opiskelijat tarvitsevat rahaa ja tekevät kaikki irtoavat vuorot, etenkin viikonloput ovat haluttuja, koska silloin ei ole luentoja.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 18:54"]
Pyhäkorvauksia tuskin tullaan poistamaan. Ihme vouhkaamista yhden ek:n idiootin takia. T.Häkämiehen entinen naapuri
[/quote]
Juu, heittohan se vaan on ollut. Ja tuskin tulee toteutumaan. Kyllä se silti sykähdyttää.
Hyvä, että olet saanut etäisyyttä tähän järjen jättiläiseen.
Onko kaikkien hoitajien puolisto töissä ma-pe 8-16, kun tuntuu, että viikonloput ovat ainoa mahdollisuus olla puolison kanssa? Onhan niitä muitakin päiviä ja etenkin jos toisellakin on epäsäännöllinen työaika.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 19:00"]
Mikä ihme tää kateusjuttu on? Tuskin kukaan kateellinen on. Kyse on vain siitä, että valtiolla ja kunnilla ei ole varaa maksaa työtenkijöilleen yhtä paljoa kuin nykyisin. Kaikkien alojen pitäisi säästää vähän, jotta saataisin todellista, merkittävää eroa nykyiseen tilanteeseen verrattuna. On ehdotettu, että pyhäkorvaukset olisivat yksi tapa. Välttämättä niitä ei tarvitsisi kokonaan poistaa mutta pienentää kuitenkin. Tämä keskustelu on pyörinyt ihan hirveästi hoitoalassa, mutta toki pyhäkorvausten leikkaukset koskisi myös esim. kaupan alaan. Oon aika varma, että työntekijöitä kyllä löytyisi sunnuntaiksikin, vaikka korvaus olisi nykyistä hieman pienempi. Opiskelijat tarvitsevat rahaa ja tekevät kaikki irtoavat vuorot, etenkin viikonloput ovat haluttuja, koska silloin ei ole luentoja.
[/quote]
Niin, onhan se mahdollista, että opiskelijoita löytyisi tekemään. Osa-aikaiset myyjät (joita on suurin osa) eivät nytkään tahdo pärjätä pienellä palkallaan. Tulot pienenisivät entisestään. Sittenhän toimeentulotukea on entistä isompi porukka hakemassa. Mitä hiton säästöä (yhteiskunnan rahoista) tämä sitten on?
[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 19:05"]
Onko kaikkien hoitajien puolisto töissä ma-pe 8-16, kun tuntuu, että viikonloput ovat ainoa mahdollisuus olla puolison kanssa? Onhan niitä muitakin päiviä ja etenkin jos toisellakin on epäsäännöllinen työaika.
[/quote]
Ei tietenkään kaikkien puolisoilla ole "normityöaikaa". Mutta menot ja esim. asuntolainat on mitoitettu nykyisille tuloille. Mitenkäköhän käy, jos tulot putoavat n. 20%?
[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 19:05"]Onko kaikkien hoitajien puolisto töissä ma-pe 8-16, kun tuntuu, että viikonloput ovat ainoa mahdollisuus olla puolison kanssa? Onhan niitä muitakin päiviä ja etenkin jos toisellakin on epäsäännöllinen työaika.
[/quote]
On ja koululaitoskin pyörii ma-pe. Jos et ymmärrä, niin ei kannata kommentoidakaan.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 19:08"][quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 19:05"]
[/quote]
Ei tietenkään kaikkien puolisoilla ole "normityöaikaa". Mutta menot ja esim. asuntolainat on mitoitettu nykyisille tuloille. Mitenkäköhän käy, jos tulot putoavat n. 20%?
[/quote]
Omassa tapauksessani noin 30-33%. Aika raakaa täällä tämä syyllistäminen, ei tajuta että jotkut oikeasti elävät lisillä.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 18:44"]Mihinköhän tämä hoitsut meinaa loikata yksityiselle? Totuus on, että Suomessa ei juuri ole työpaikkoja ja eipä ole paljon varaa valita. Ei ole olemassa missään mitään isoa työpaikkamassaa, johon hoitajat voisi mukavasti laskeutua edes 2000 Euron bruttotuloilla tekemään 8-16 työpäiviä. Sori, töitä ei vaan ole. Siksi jokainen tekee sitä, mihin pystyy ja niillä ehdoilla, joilla työnantaja suostuu palkkaa maksamaan.
[/quote]
Valitan mutta ei tule onnistumaan. En ole itse enää alalla mutta jos edes pohditaan vuorolisien leikkausta, suosittelen lakkos
[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 19:00"]Mikä ihme tää kateusjuttu on? Tuskin kukaan kateellinen on. Kyse on vain siitä, että valtiolla ja kunnilla ei ole varaa maksaa työtenkijöilleen yhtä paljoa kuin nykyisin. Kaikkien alojen pitäisi säästää vähän, jotta saataisin todellista, merkittävää eroa nykyiseen tilanteeseen verrattuna. On ehdotettu, että pyhäkorvaukset olisivat yksi tapa. Välttämättä niitä ei tarvitsisi kokonaan poistaa mutta pienentää kuitenkin. Tämä keskustelu on pyörinyt ihan hirveästi hoitoalassa, mutta toki pyhäkorvausten leikkaukset koskisi myös esim. kaupan alaan. Oon aika varma, että työntekijöitä kyllä löytyisi sunnuntaiksikin, vaikka korvaus olisi nykyistä hieman pienempi. Opiskelijat tarvitsevat rahaa ja tekevät kaikki irtoavat vuorot, etenkin viikonloput ovat haluttuja, koska silloin ei ole luentoja.
[/quote]
Pyhäkorvauksiin ei olla aikomassakaan koskea.
Saatko itse niitä? Minä en. Mutten niitä muilta kadehdi
[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 19:05"]Onko kaikkien hoitajien puolisto töissä ma-pe 8-16, kun tuntuu, että viikonloput ovat ainoa mahdollisuus olla puolison kanssa? Onhan niitä muitakin päiviä ja etenkin jos toisellakin on epäsäännöllinen työaika.
[/quote] Jos molemmat tekevät vuorotyötä näkevät vielä harvemmin, vai luuletko että työnantajat soittelevat toisilleen, "Moro, Lipponen täältä tehtaasta hei! Kuule laita ton Leenan listalle vapaa viikonloppu viikko 16, sit v17 ma ja to ja v18 ti ja pe niin ovat sitten miehensä kanssa sanaan aikaan vapaalla!"
[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 12:36"]
Mistä tämä vouhkaus? Ei kukaan ole nyt vielä ainakaan pyhälisiä poistamassa, yksittäinen ehdotus vain
[/quote]Siitä tämä vouhkaus, kun tällä palstalla ainakin näyttää olevan paljonkin väkeä, jotka ovat lisien poistamisen kannalla. Tottakai asiasta pitää keskustella silloin, kun se on vasta ehdotus.
Pyhäkorvausta voisi leikata. Työhön sitten tulee ilmeisesti ne, jotka ovat tunnollisia työntekijöitä, ja ne, jotka oikeasti rahaa tarvitsee. Leikkaushan ei tarkoita 20 % tai 30 % koko palkasta.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 18:36"]
[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 18:32"][quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 18:13"] [quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 09:39"] [quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 22:54"] Ei nykypäivänä niin vain valita alaa,työttömyyttä niin paljon.Miksi ei lasketa kaikilta saman verran palkka,oli sitten millä alalla vaan. [/quote] Yksityisen puolen palkkojen laskeminen EI tuota säästöjä. Suomi köyhtyisi, jos veronmaksu vähenisi. Miten tämä nyt on niin vaikea ymmärtää? Julkiselta puolelta on pakko säästää, koska ei ole varaa ylläpitää nykyistä systeemiä. [/quote] Tuo oli minulle uutta, että vain yksityisillä aloilla maksetaan veroja. Ja onhan se hävytöntä, että tuntipalkkani on yli 40 euroa, ja vielä pyhälisät päälle.... Ei ihme, että Suomella menee huonosti. t. sairaanhoitaja [/quote] No olipa hyvä sitten, että tuli puheeksi. Palkkasi nimittäin maksetaan siitä samasta rahapussista, mihin palautat osan palkastasi veroina. Eli käytännössä et tuota verokassaan euroakaan. [/quote] Sinä et varmaan tarvitse terveydenhuoltoa/
[/quote]
Minä en tarvitse kunnallista hoitoa, koska käyn yksityisellä. Viimeksikin käytin lasta tarkistuttamassa korvat yksityisellä ja oli todella hyvä palvelu verrattuna arvauskeskukseen. Minä olen tuottavassa firmassa töissä ja työpaikassani palkkaa ei makseta kunnan rahoista. Käytän yksityisiä palveluja ja en tarvitse mitään kuntien tukemaa huonoa palvelua. Olen itse kouluttanut itseni ja maksanut palkallani, sen, mitä tarvitsen. Mielestäni kuntien pullistunut henkilöstömäärä pitäisi karsia ja ylisuuret palkat pienentää. Saisimme näin verojakin alemmas ja työnteko tuntuisi motivoivammalta. Minusta on väärin, että me tuottavaa työtä tekevät joudumme maksamaan kuntien loisten palkat.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 19:21"]Pyhäkorvausta voisi leikata. Työhön sitten tulee ilmeisesti ne, jotka ovat tunnollisia työntekijöitä, ja ne, jotka oikeasti rahaa tarvitsee. Leikkaushan ei tarkoita 20 % tai 30 % koko palkasta.
[/quote]
Kyllä muuten tekee.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 19:23"][quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 18:36"]
[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 18:32"][quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 18:13"] [quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 09:39"] [quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 22:54"] Ei nykypäivänä niin vain valita alaa,työttömyyttä niin paljon.Miksi ei lasketa kaikilta saman verran palkka,oli sitten millä alalla vaan. [/quote] Yksityisen puolen palkkojen laskeminen EI tuota säästöjä. Suomi köyhtyisi, jos veronmaksu vähenisi. Miten tämä nyt on niin vaikea ymmärtää? Julkiselta puolelta on pakko säästää, koska ei ole varaa ylläpitää nykyistä systeemiä. [/quote] Tuo oli minulle uutta, että vain yksityisillä aloilla maksetaan veroja. Ja onhan se hävytöntä, että tuntipalkkani on yli 40 euroa, ja vielä pyhälisät päälle.... Ei ihme, että Suomella menee huonosti. t. sairaanhoitaja [/quote] No olipa hyvä sitten, että tuli puheeksi. Palkkasi nimittäin maksetaan siitä samasta rahapussista, mihin palautat osan palkastasi veroina. Eli käytännössä et tuota verokassaan euroakaan. [/quote] Sinä et varmaan tarvitse terveydenhuoltoa/
[/quote]
Minä en tarvitse kunnallista hoitoa, koska käyn yksityisellä. Viimeksikin käytin lasta tarkistuttamassa korvat yksityisellä ja oli todella hyvä palvelu verrattuna arvauskeskukseen. Minä olen tuottavassa firmassa töissä ja työpaikassani palkkaa ei makseta kunnan rahoista. Käytän yksityisiä palveluja ja en tarvitse mitään kuntien tukemaa huonoa palvelua. Olen itse kouluttanut itseni ja maksanut palkallani, sen, mitä tarvitsen. Mielestäni kuntien pullistunut henkilöstömäärä pitäisi karsia ja ylisuuret palkat pienentää. Saisimme näin verojakin alemmas ja työnteko tuntuisi motivoivammalta. Minusta on väärin, että me tuottavaa työtä tekevät joudumme maksamaan kuntien loisten palkat.
[/quote]
Sinä edustat kaikkia? Ovatko esim sairaanhoitajat ja poliisit loisia? Poliisin palkastakin suuri osa tulee lisistä.
Onneksi miehet ovat aina halunneet hyvää seksiä ja pettää vaimojaan. Tulevaisuudessa moni nainen elättää itsensä järjestämällä pientä kivaa pienen lasten isukeille. Siinä ei tarvitse laskea, onko pyhänä töissä vai ei. Hyvin varteenotettava keino tienata vähän lisärahaa.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 13:53"]
Kaikki työskentelee jatkossa viikonloppuisin. Arki ja viikonloppu menettävät asemansa kokonaan. Tämä koskee sitten kaikkia aloja. Sehän onkin vain jäänne niiltä ajoilta kun kirkko ja valtio olivat yhtä.
[/quote]
Ei viikonloppukorvauksissa ENÄÄ ole kyse uskonnosta, vaan eri rytmissä elämisestä kuin muut. Lapsiperheissä viikonloput ovat ainoita, jolloin voi tehdä jotain koko perhe yhdessä! On todella turhauttavaa joutua olemaan töissä silloin, kun puoliso ja lapset ovat vapaalla. Ja päinvastoin: arkivapaana joutuu heräämään varhain aamulla panemaan lapsia kouluun, ei voi nukkua univelkoja... Ok, arkivapaa on silloin tällöin kätevä, koska silloin voi hoitaa asioita jonotta, mutta jatkuvana järjestelynä on todellakin ikävää elää eri rytmissä kuin muut.
Enemmistö suomalaisista kumminkin on edelöeen vapaana viikonloppuna.
Ja tosiaan tuo juhlapyhäkysymys on erityisen ikävä... Muu perhe yrittää esim. viettää joulua ja vaalia perinteitä, mutta äitipä onkin töissä. Tähän asti siitä on saanut kohtuullisen rahallisen korvauksen, ja sijaisia on ollut helpompi niiden ansiosta saada - mutta jatkossa tosiaan vapaaehtoisia ei ehkä enää löydykään.
Juhla pilalla, perheen yhtenäisyys ja yhteiset muistot vähenevät.
Vaikka sunnuntaityö yleistyisikin, koulut kumminkin toimivat yhä vanhalla viikkosysteemillä. Myöskään päivähoitopaikkoja ei ole riittävästi nykyisellään vuorotyöläisille, miten sitten jatkossa, jos vuorotyö yleistyy entisestäänkin?
Minä väitän, että tuota kannattavat ainoastaan yrittäjät ja ne, jotka eivät tee vuorotyötä.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 19:23"]
[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 18:36"]
[/quote]
[/quote]
Et ole saanut lapsilisiä, et ole käynyt peruskoulua, käynyt neuvolassa, synnyttämässä, käyttänyt teitä ja muita palveluita. Yksityisistäkin palveluista kunta maksaa osan. Jos lapsesi on yksityisessä päiväkodissa, kunta maksaa sen ja sinä vain murto-osan. Yksityinen firma ei edes maksa veroja Suomeen.
Kateelliset täällä taas huutelee.
Kyllä hoitoalalla on lisät ihan ansaittuja, olipa ne vuorolisiä tai pyhälisiä tai kokemuslisiä. Ei kukaan halua vaarantaa terveyttään ilman siitä maksettavaa rahallista korvausta (vuorotyö lisää riskiä sairastua moniin sairauksiin), puhumattakaan menetetystä yhteisestä vapaa-ajasta perheen ja ystävien kanssa. Ei voi harrastaa mitään tiettyyn aikaan sidottua asiaa, kun et tiedä, pääsetkö sinne kuinka usein.
Kyllä minä en ainakaan täällä töissä olisi tänäänkään tätä 14 tunnin pitkää työvuoroa, jos en siitä saisi 28 tunnin palkkaa.
T. sairaanhoitaja (kahvitauolla)