Pyhäkorvausten leikkaaminen: en voi ymmärtää!
Mihin sillä pyritään? Miksi?
Tällä hetkellä monella alalla esim. hoitoala ja kaupanala työntekijät tekevät vapaaehtoisesti viikonlopputöitä, jotta saisivat hiukan parempia tuloja pienen palkkansa päälle. Opiskelijat tulevat mielellään tekemään viikonloppuvuoroja. Tein itse koko kesän töitä hoitoalalla hoitovapaan ohella viikonloppuisin. Jos en olisi saanut pyhäkorvauksia en todellakaan olisi mennyt töihin pienellä korvauksella. Jo nyt hoitoalalla on todella paha pula sijaisista ja ilman pyhäkorvauksia on turha kuvitellakaan, että viikonloppuihin, pääsiäiseen, vappuun, jouluun, juhannukseen, uuteen vuoteen jne. saataisiin sijaisia!
Samoin vakituiset työntekijät hamstraavat viikonloppuvuoroja itselleen vain paremman toimeentulon takia. Miten jatkossa?? Kuka enää työskentelee viikonlopuissa? Taitaa sairaslomatkin lisääntyä paljon, jos pakotetaan viikonloppuvuoroihin ilman korvausta. En voi ymmärtää tätä touhua. Samalla saadaan jo valmiiksi pienipalkkaisilta aloilta palkkoja vielä monta tonnia vuodessa pienemmiksi. Huh huh. On myös paljon ihmisiä, jotka tekevät viikonloppuisin toista työtä oman työn ohella. Eipä taida enää innostaa.
Kommentit (319)
[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 13:36"][quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 13:25"]
[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 12:28"]Missä nyt on päätetty leikkaamisesta, eikö tämä ollut vain Häkämiehen ehdotus? [/quote] Eikä mene läpi tietenkään. Muistakaa kuulua liittoon
[/quote]
No ei varmasti mene. Sen verran itsekkäitä ovat. Lakkoon vaan, jos mihinkään saavutettuun etuun kosketaan pikkusormellakaan. Sillähän tämä Suomi saadaan nousuun.
[/quote]
Mistä SINÄ luovut? Tämäkö se ratkaisu olisi, ottaa jopa kolmasosa pois palkasta?
En taida palata työelämään enään ikinä, ahdistaa ja masentaa nämä tämmöiset jo ihan liikaa.. Oon ollut kohta kolme vuotta sairaseläkkeellä, paranemassa mutta jään kotiin lasten kanssa vuosiksi. Tällä välin tai lasten jälkeen viimeistään muutan maalle jossa edullisempaa asua ja olla ja alan yrittäjäksi, mieluummin kerään ne vähät eurot joita tarvitsee, itse työaikani määräten kuin kenenkään kyykytettävänä paskapalkalla..
.
Mikään pummi en ole, ennen sairastumistani olen tehnyt järjettömästi töitä ja maksanut veroja, tässäkin välissä olen tehnyt mm vapaaehtoistyötä jaksamisen rajoissa jne.
.
Nimim. Irti oravanpyörästä
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 22:15"]
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 22:05"]
Olen aiemmin pitänyt sairaanhoitajia fiksuina ja arvostanut heitä, mutta en ole nyt enää ihan varma. Ainakaan nämä kommentit täällä eivät auta heidän asiaansa, kun katse on tiukasti omassa navassa eikä mitään kehittävää ehdotusta tule.
[/quote]Minä en ole sairaanhoitaja, mutta olen tässä ollut mukana keskustelussa, koska nythän puhuttiin ilta- ja viikonloppulisistä. Olen kaksikin kertaa jo kysynyt, miten ei-vuorotyöläiset ovat säästötalkoissa mukana, vai miksi oletetaan, että pelkästään vuorotyöläisten pitäisi pienentää palkkaansa. Kukaan ei ole vastannut tähän.
[/quote]
Viestiketjun nimi on pyhäkorvausten leikkaaminen. Aloita uusi ketju, jos haluat keskustella muusta kuin otsikon mukaisesta teemasta.
Kommentit luettuani en enää yhtään ihmettele, että Suomen talous on kuralla. Mitään toimenpiteitä ei haluta tehdä ja oma palkka on aina liian pieni.
Mä en pysty sitten enää elättämään perhettäni. Palkkani koostuu suureksi osaksi ilta ja viikonloppulisistä.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 13:43"]
[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 13:36"][quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 13:25"] [quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 12:28"]Missä nyt on päätetty leikkaamisesta, eikö tämä ollut vain Häkämiehen ehdotus? [/quote] Eikä mene läpi tietenkään. Muistakaa kuulua liittoon [/quote] No ei varmasti mene. Sen verran itsekkäitä ovat. Lakkoon vaan, jos mihinkään saavutettuun etuun kosketaan pikkusormellakaan. Sillähän tämä Suomi saadaan nousuun. [/quote] Mistä SINÄ luovut? Tämäkö se ratkaisu olisi, ottaa jopa kolmasosa pois palkasta?
[/quote]
Olen yksityisellä puolella jo ajat sitten joutunut luopumaan mm palkankorotuksista, firman tulokseen sidotuista vuosibonuksista (kyllä, olivat parhaimmillaan n. 30% palkastani), lähes kaikista työsuhde-eduista, työpaikan pysyvyyteen luottamisesta sekä työtuntien laskemisesta. Olisi kohtuullista, että julkisen puolen ihmisetkin ymmärtäisit luopua edes jostain ilman jatkuvaa lakkouhkailua.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 13:36"][quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 13:25"]
[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 12:28"]Missä nyt on päätetty leikkaamisesta, eikö tämä ollut vain Häkämiehen ehdotus? [/quote] Eikä mene läpi tietenkään. Muistakaa kuulua liittoon
[/quote]
No ei varmasti mene. Sen verran itsekkäitä ovat. Lakkoon vaan, jos mihinkään saavutettuun etuun kosketaan pikkusormellakaan. Sillähän tämä Suomi saadaan nousuun.
[/quote]
Tottakai. En suostu porvaria ja ulkomaalaista omistajaa rikastuttamaan
Vähän menee yli tämä uskonne että kaikesta (muiden) eduista pitää leikata
[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 14:34"]
[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 13:36"][quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 13:25"] [quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 12:28"]Missä nyt on päätetty leikkaamisesta, eikö tämä ollut vain Häkämiehen ehdotus? [/quote] Eikä mene läpi tietenkään. Muistakaa kuulua liittoon [/quote] No ei varmasti mene. Sen verran itsekkäitä ovat. Lakkoon vaan, jos mihinkään saavutettuun etuun kosketaan pikkusormellakaan. Sillähän tämä Suomi saadaan nousuun. [/quote] Tottakai. En suostu porvaria ja ulkomaalaista omistajaa rikastuttamaan Vähän menee yli tämä uskonne että kaikesta (muiden) eduista pitää leikata
[/quote]
Niin. Teillähän on onneksenne käytössänne tuo oivallinen kiristyskeino ja sitä olette menestyksekkäästi käyttäneet. Ikinä ei ole tarvinnut mistään luopua ja lisää vaan on vaadittu. Osin siitä syystä on jouduttu leikkaamaan niiltä, joilla ei ole kiristyskeinoja käytössään. Koululaisilta, päivähoidossa olevilta lapsilta, vanhuksilta.... Tokihan te ja teidän etunne menevät näiden edelle.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 14:10"]
Mä en pysty sitten enää elättämään perhettäni. Palkkani koostuu suureksi osaksi ilta ja viikonloppulisistä.
[/quote]
Sitten pitää varmaankin karsia perheen menoja. Monet ihmiset elää vähemmälläkin.
Kaupan alalla lisät tekee ison osan palkasta, ja jos ne viedään niin aika monella on alan vaihto edessä. Nimittäin pk-seudulla ei tule toimeen myyjän palkalla jos lisät viedään, se on totuus.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 12:45"]
Leikataan vaa kaikki pois. Mutta sen jälkee kaikilla on oltava sunnuntait ja maanantait sekaisin. Kauppojen on oltava vkl auki kuten arkena, päivähoitoa ei tarvitse valita sillä periaatteella että ketkä pitää ovensa auki myös iltaisin, la ja su vaan kaikki päiväkodit normaalisti auki viikonpäivinä välittämättä. Myös koulussa täytyy lasten käydä vkl. Koska miksi kukaan haluaisi normaalilla palkalla tehdä pienipalkkaista työtä viikonloppuisin kun muu perhe kotona, miksi joku muu ansaitsee säännöllisen viikkovapaan la ja su ellen minäkään. Miksi minun pitäisi työskennellä joulut ja Jussit samalla palkalla kuin arkena.
[/quote]
Juuri näin!
Meillä aiemmin oli neljä ihmistä hoitamassa samat työt kuin mitä nyt minä ja yksi kollegani hoidamme kahdestaan. Uusia ei todellakaan palkata. Työtä tehdään viikonloppuisin, koska viikolla ei ehdi, vaikka periaattessa on oma vapaus päättää, milloin työt tekee. Kokonaistyöaika, jota ei seurata.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 14:52"][quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 14:10"]
[/quote]
Sitten pitää varmaankin karsia perheen menoja. Monet ihmiset elää vähemmälläkin.
[/quote]
on kuule karsittu jo. Toinen auto myyty, lasten harrastukset vaihtuneet ilmaisiin/ halpoihin, en käy kampaajalla tai värjää hiuksia enää, kotimaiset tuotteet saa jäädä kaupan hyllyyn jos tuontituote halvempi. Mies jäi työttömäksi ja sen jälkeen on karsittu monesta.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 14:54"]
[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 12:45"]
Leikataan vaa kaikki pois. Mutta sen jälkee kaikilla on oltava sunnuntait ja maanantait sekaisin. Kauppojen on oltava vkl auki kuten arkena, päivähoitoa ei tarvitse valita sillä periaatteella että ketkä pitää ovensa auki myös iltaisin, la ja su vaan kaikki päiväkodit normaalisti auki viikonpäivinä välittämättä. Myös koulussa täytyy lasten käydä vkl. Koska miksi kukaan haluaisi normaalilla palkalla tehdä pienipalkkaista työtä viikonloppuisin kun muu perhe kotona, miksi joku muu ansaitsee säännöllisen viikkovapaan la ja su ellen minäkään. Miksi minun pitäisi työskennellä joulut ja Jussit samalla palkalla kuin arkena.
[/quote]
Juuri näin!
[/quote]
Kaupat on nyt saamassa itse päättää aukiolostaan. Oletettavasti kaupat tulevat olemaan auki, jos vain asiakkaita riittää.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 14:29"]
[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 13:36"][quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 13:25"] [quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 12:28"]Missä nyt on päätetty leikkaamisesta, eikö tämä ollut vain Häkämiehen ehdotus? [/quote] Eikä mene läpi tietenkään. Muistakaa kuulua liittoon [/quote] No ei varmasti mene. Sen verran itsekkäitä ovat. Lakkoon vaan, jos mihinkään saavutettuun etuun kosketaan pikkusormellakaan. Sillähän tämä Suomi saadaan nousuun. [/quote] Mistä SINÄ luovut? Tämäkö se ratkaisu olisi, ottaa jopa kolmasosa pois palkasta?
[/quote]
Olen yksityisellä puolella jo ajat sitten joutunut luopumaan mm palkankorotuksista, firman tulokseen sidotuista vuosibonuksista (kyllä, olivat parhaimmillaan n. 30% palkastani), lähes kaikista työsuhde-eduista, työpaikan pysyvyyteen luottamisesta sekä työtuntien laskemisesta. Olisi kohtuullista, että julkisen puolen ihmisetkin ymmärtäisit luopua edes jostain ilman jatkuvaa lakkouhkailua.
[/quote]
Niin no, julkisella puolella ei ole vielä maksettu edes vuosia sitten neuvoteltuja palkankorotuksia, vuosibonuksia ja työsuhde-etuja ei ole ollutkaan. On paha luopua sellaisesta, mitä ei ole koskaan ollutkaan.
Vaihdan saman tien päivätyöhön, koska niitäkin on tarjolla. Teen lasten teholla vaativaa vuorotyötä. Tai palaan takaisin Norjaan, missä olinkin. Mieheni on lääkäri ja tekee taatusti saman.
T. Terveydenhoitaja
[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 15:08"]
Vaihdan saman tien päivätyöhön, koska niitäkin on tarjolla. Teen lasten teholla vaativaa vuorotyötä. Tai palaan takaisin Norjaan, missä olinkin. Mieheni on lääkäri ja tekee taatusti saman. T. Terveydenhoitaja
[/quote]
Kaikki ei varmasti pysty Norjaan lähtemään. Hienoa, että sulla on vaihtoehtoja.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 14:58"][quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 14:52"][quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 14:10"]
[/quote]
[/quote]
on kuule karsittu jo. Toinen auto myyty, lasten harrastukset vaihtuneet ilmaisiin/ halpoihin, en käy kampaajalla tai värjää hiuksia enää, kotimaiset tuotteet saa jäädä kaupan hyllyyn jos tuontituote halvempi. Mies jäi työttömäksi ja sen jälkeen on karsittu monesta.
[/quote]
Taas menee lisää suomalaisia työpaikkoja kun kotimaisesta aletaan karsimaan..
[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 14:29"]
[/quote]
[/quote]
Teetkö vuorotyötä ja viikonlopputyötä?
[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 13:25"]
[/quote]