Salaattia kaikille aterioille?
Tehdäänkö teillä salaatti kaikille aterioille? Meillä tehdään - paitsi tietty keittojen kanssa.
Oli aika erikoista, kun oltiin viikonloppukylässä tuttavilla ja millään ruoalla ei ollut salaattia. 9 hengen seurueelle oli ehkä pari tomaattia ja pätkä kurkkua viipaloitu lautaselle. Ne me sitten melkein annettiin suurimmaksi osaksi omien lastemme syödä, kun isäntäperheen lapset ja aikuiset eivät koskeneet. Mulle ja miehelle ei jäänyut
Kommentit (47)
hän on ihan oikeassa, mutta meillä ne tomaatit ja kurkut ja salaatit syödään sellaisenaan välipalana, leivänpäällä yms. miksi ne pitäisi leikata ja sekoittaa keskenään, jolloin ne pilaantuvatkin herkemmin?
Vierailija:
Ei todellakaan ole meillä aina salaattia.Kasviksia ja vihanneksia on joka aterialla, mutta ei varsinaista salaattia kuin SILLOIN KUN TULEE VIERAITA :D
Yleensä tavallisina arkipäivinä just pilkon kurkkua ja tomaattia lautasille tai sitten on keitettyjä vihanneksia. Hedelmiä syödään aika paljon. Mielestäni meillä syödään terveellisesti ja monipuolisesti, vaikken jaksa nähdä salaatinteon vaivaa... Ja kyllä, minusta salaatin tekeminen on vaivalloista, hyvä jos kaikista ei ole ;)
Lähinnä pointtini oli, että 2 tomaattia ja pätkä kurkkua on 9 hengelle erittäin vähän.
Ei meilläkään ole aina vihannekset salaatiksi värkätty - on raastetta jne - pääasia on, että sitä tarjotaan. Ja runsaasti! Lapsemme ottavat aina ison kasan ihan oma-aloitteisesti.
t. AP (lapset 4-10v.)
" Tarjotaan nyt vieraille vihanneksiakin vaikkei niistä itse välitetä"
Vierailija:
Lähinnä pointtini oli, että 2 tomaattia ja pätkä kurkkua on 9 hengelle erittäin vähän.
Vierailija:
Ei meillä ehdi salaatit nahistua, eikä siinä ole mitään " tekemistä" kun vain pilkkoo vihanneksia kulhoon tai suoraan lautasille? Vai voiko sekin olla jollekin uuvuttavaa? Oivoi.Kannattaisi senkin vuoksi vähän lisätä sitä kasvisten syöntiä niin reipastuu ja jaksaa leikata tomaatinkin paloiksi. Eikö?
Mikä on se itseisarvo siinä, että kasvikset sekoitetaan salaatiksi?
3
Vierailija:
hän on ihan oikeassa, mutta meillä ne tomaatit ja kurkut ja salaatit syödään sellaisenaan välipalana, leivänpäällä yms. miksi ne pitäisi leikata ja sekoittaa keskenään, jolloin ne pilaantuvatkin herkemmin?
Ei kai ne nyt pilaannu siinä 30-45 minuutissa, kun teet ne, asetat tarjolle ja te syötte ne? Ei kai sitä salaattia kannata varastoon tehdä. Me tehdään se iso salaattikipollinen ja syödään saman tien pois. Ei ehdi mädäntyä :)
Hyvä että niitä vihanneksia syödään. Ap:n kanssa olen ollut ihan yhtä yllättynyt kuinka vähän joissain perheissä syödään mitään vihanneksia ja salaatteja yms.
Hyvä ap että nostit tämän pöydälle, ehkä joku havahtuu lisäämään vihreää pöytään. Ja ne jotka täällä raivoavat ja riehuvat niin turhaan puolustelette.
Vierailija:
" Tarjotaan nyt vieraille vihanneksiakin vaikkei niistä itse välitetä"
Meillä lapsetkin syövät yhteensä enemmän vihanneksia. Siksi me aikuiset jätimme me lapsille ja meidän lapset niitä itse ottivatkin.
Vierailija:
Vierailija:
hän on ihan oikeassa, mutta meillä ne tomaatit ja kurkut ja salaatit syödään sellaisenaan välipalana, leivänpäällä yms. miksi ne pitäisi leikata ja sekoittaa keskenään, jolloin ne pilaantuvatkin herkemmin?Ei kai ne nyt pilaannu siinä 30-45 minuutissa, kun teet ne, asetat tarjolle ja te syötte ne? Ei kai sitä salaattia kannata varastoon tehdä. Me tehdään se iso salaattikipollinen ja syödään saman tien pois. Ei ehdi mädäntyä :)
kuinka monta teillä on sitä syömässä? meillä on kaksi ja kun minä teen salaattia, niin sitä tulee aina liikaa ja keskenään sekoitettuna ne menevät herkästi pilalle. miksi se salaatti pitää tehdä, jos ne vihannekset tulee muutenkin syötyä?
Kelpaako kysymys nyt?
Tsiisus mitä saivartelua! Nyt tietty ryntää tänne seuraava leegio meuhkaamaan, että miks pitää olla tuoreita, kun meillä on aina kypsennettyja. Ja onhan pottuja ja se ruskea soosikin menee melkein vihanneksesta....Never mind!!
Ap kauhistelee ystäväperheensä ruokailutottumuksia, mikä taaas minusta on erittäin moukkamaista ja typerää.
Mun pointti taas on, että asian voisi ajatella niinkinpäin, että isäntäperhe on sentään edes vähän koittanut huomioida vieraidenkin ruokailutottumuksia.
Mutta jatka vain ap oman sädekehäsi kiillotusta, hienoa, että teillä syödään niin monipuolisesti ja terveellisesti ja lapsetkin ihan oma-aloitteisesti ja mitä kaikkea. (niin muuten meilläkin)
Vierailija:
Vierailija:
" Tarjotaan nyt vieraille vihanneksiakin vaikkei niistä itse välitetä"Meillä lapsetkin syövät yhteensä enemmän vihanneksia. Siksi me aikuiset jätimme me lapsille ja meidän lapset niitä itse ottivatkin.
aina illallisella, kun koko perhe on koossa. Lounaalla laitan lapselle ja itselleni vain jotain tomaattia, kurkkua tai paprikaa tai sitten keitettyjä vihanneksia.
Salaatin tekoon ei todellakaan mene paljon aikaa kun ostaa ruukkusalaatin, josta vaan repii lehdet ja sitten pilkkoo sekaan kurkkua ja tomaattia. Ei tarvi edes leikkuulautaa.
Itsekin olen ollut useamman kerran sukulaisperheessä kylässä, eikä siellä tarjota KOSKAAN salaattia (korkeintaan jotain majoneesimössöä). Joskus keitettyjä vihanneksia, aina ei niitäkään. Kerran ostin itse kaupasta kurkkua ja tomaattia kun siellä oltiin, kun tuntui että on pakko saada jotain tuoretta ja lapselle myös. Toinen juttu on sitten, että siellä syödään aina pelkästään aivan valkoista leipää, mutta se nyt ei liity tähän aiheeseen.
Tosi säälittävää, että jotkut ihmiset eivät totuta lapsiaan syömään tuoreita vihanneksia :(
Vierailija:
Kelpaako kysymys nyt?Tsiisus mitä saivartelua! Nyt tietty ryntää tänne seuraava leegio meuhkaamaan, että miks pitää olla tuoreita, kun meillä on aina kypsennettyja. Ja onhan pottuja ja se ruskea soosikin menee melkein vihanneksesta....Never mind!!
niin, jokuhan se alkoi sitä saivartelemaan kun pitää tehdä sitä salaattia, vaikka on ihan sama onko se tomaatti ja kurkku ja salaatti erikseen pilkottuna...tai pitää tehdä raastetta, vaikka syödäänkin porkkanaa ja naurista ja lanttua sellaisenaan...
Ei se tietenkään ole itseisarvo, pääasia on, että päivittäin syödään tuoreita kasviksia ja vihanneksia. Sama se, missä muodossa ja millä aterialla, kunhan syödään!
Mutta minusta ap:n aloitus oli aivan asiallinen. Jos joku nyt syyllistyi, niin ehkäpä se on hyväkin asia. Vihanneksien ja juuresten syömistä on paikallaan vähän markkinoida ja lisätäkin.
Aika monessa perheessä nimittäin EI syödä tuoreita vihanneksia juuri laisinkaan. Lapset eivät myöskään opi niitä syömään ja päiväkodissa ja koulussa salaatit jäävät koskematta.
Vierailija:
Ap kauhistelee ystäväperheensä ruokailutottumuksia, mikä taaas minusta on erittäin moukkamaista ja typerää.
Vierailija:Jos täällä meuhkataan naapurin vaimon vaatteista, pihan lasten käytöksestä ja jonkun perseen leveydestä, niin eipä tämä nyt ollut edes pohjanoteeraus.
Sorry, nro33! Voinet palata takaisin sinne " kuka BBssä viime yönä runkkasi" -keskusteluun.
En aina viitsi laittaa, kun en kovin kovasti tykkää ja jos on nälkä, niin haluaa vain suoraans yömään sitä ns. Varsinaista Ruokaa. Mies on meilä kurkku- ja tomaattivastaava, joka sitten niitä pilkkoo ja joskus heittää minunkin lautaselleni, jos en itse tajua muuten ottaa.
Lapsena söin pelkkää leipää, eikä siis ole syntynyt sellaista luontaista himoa tomaatteihin, kuten joillain on. Onneksi oma lapseni on enemmän isänsä tapainen ja syö tuoretta mielellään.
Eikö sen mielestä ole fiksua opettaa lapsille salaattien syömistä? Vai keuhkoaako se sitä että ap kehtaa siitä täällä puhua?
Jos 33 ulisee että " ei kuulu sulle mitä muut syövät.." niin ei kai 33:lle kuulu mistä ap tekee aloituksia?
Meillä syödään kasviksia joka ruuassa, välillä wokattuja, uunissa öljyssä haudutettuja, välillä höyrytettyjä ja keitoissa keitettyjä. Raakoja kasviksia lapset syövät vain vähän, mutta kypsennettyinä kelpaavat hyvin. Lähinnähän kypsennettäessä häviää suuri osa C-vitamiinista, hivenaineet ja monet vitamiinit säilyvät kypsennyksen aikana hyvin ja osa imeytyy kypsistä kasviksista paremmin kuin raaoista. C-vitamiini saadaankin sitten marjoista ja hedelmistä. Toki esim. foolihappo häviää kypsennyksen yhteydessä, mutta se saadaan sitten täysjyvätuotteista.
Varsinaista salaattia en tee juuri koskaan, tai sitten tehdään ihan pääruokasalaatti, mutta kasvisvoittoista on meilläkin ruokavalio, ilman salaattiakin.
Ja sille, jolle ei mun pointti käynyt selväksi niin yksi yritys vielä: minusta on törkeää tulla vierailun jälkeen arvostelemaan " ystävien" tarjoilua nettipalstalle! Etenkin kun siihen liittyy mainostus siitä kuinka paljon erinomaisemmin meillä asia hoidetaan.
t. 33, jota ei BB-keskustelut saati koko ohjelma kiinnosta
aikaa perunoiden pesemiseen, pilkkomiseen, salaatin pesuun jne, jokainen minuutti on liikaa kun jaloissa pyörii vauva