Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Välipalat ja aamupala aikuisena, onko tarpeellista?

Vierailija
23.03.2022 |

Miten moni kokee, että ei tarvitse välipaloja? Entä syöttekö aamupalaa?

Olen jo vuosia syönyt niin, että päivän aikana tulee syötyä 2-3 ateriaa. Syön lounasta, päivällistä ja joskus jos tarvitsee, niin iltapalan. Aamupalaa ja välipaloja en syö ollenkaan. Olen virkeä, aktiivinen, en ahmi aterioilla ja olen kaikin puolin terve.

Omassa nuoruudessani vaan aina toitotettiin, että täytyy syödä 2-3h välein pieniä aterioita. Ja jotenkin sitä aamupalaa myös aina korostettiin, että miten se on päivän tärkein ateria. Jäänkö nyt jostain paitsi, tai pilaanko oman terveyteni kun en syö aamupalaa tai välipaloja? Olen jotenkin sitä mieltä, että eikö ihmisen kannattaisi kuunnella omaa kehoaan näissä ruokailu-asioissa ja tehdä niin kuin itsestä parhaalta tuntuu. Itselle tuntuisi jotenkin ihan turhalta syödä pari kertaa päivässä joku hedelmä, vihannes, jugurtti tai leipä. Saan kaiken tarvitsemani niistä muutamasta ateriasta jotka päivän aikana nautin.

Kommentit (300)

Vierailija
21/300 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä syön koska muuten on nälkä.

no ei nälkä ole mitenkään pahaksi ihmiselle.

Vierailija
22/300 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

terveellistä tai ei, en itsekään koskaan ole kokenut, että tarvitsen välipaloja, voin hyvin elää myös nälän kanssa. Mutta kun paino nousi yht'äkkiä 15 kiloa lääkäri ja rate sanoivat, että minun täytyy syödä usein, että aineenvaihdunta pysyy käynnissä. Nyt syön väkisellään välipaloja eikä huvita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/300 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmeen vähän ihmiset syövät. Vai syöttekö te niillä päivän kahdella aterialla 1000 kcal/ateria? Vai oletteko pienikokoisia?

Minä syön aamulla n. 500 kcal, lounaalla n. 700 kcal, illallisella n. 700 kcal, ja joskus iltapäivällä vielä 200 kcal välipalaa, jos on pitkät ateriavälit tai raskaampaa liikuntaa. Olen normaalipainoinen perusatleettinen 170 cm, litteä vatsa ja hyvä lihaserottuvuus naiseksi.

En laske kaloreita, syön sen verran kuin kroppa haluaa.  Kyllä keho tietää laskemattakin, jos se saa sellaista ruokaa, mitä se tarvitsee.

Vierailija
24/300 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

terveellistä tai ei, en itsekään koskaan ole kokenut, että tarvitsen välipaloja, voin hyvin elää myös nälän kanssa. Mutta kun paino nousi yht'äkkiä 15 kiloa lääkäri ja rate sanoivat, että minun täytyy syödä usein, että aineenvaihdunta pysyy käynnissä. Nyt syön väkisellään välipaloja eikä huvita.

Aineenvaihdunta kyllä pysyy käynnissä napostelemattakin. Sinuna tekisin ihan niin kuin itse parhaaksi näät.

Vierailija
25/300 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen aina ollut semmoinen napostelija. Syön parin tunnin välein jotain, kun kroppa ei vaan kestä ilman ruokaa. Joskus olen yrittänyt pidentää ruokailuvälejä, mutta tulee yksinkertaisesti niin huono olo, ettei pysty.

Joskus herään yölläkin nälkään.

Ja painoindeksi laahaa silti ihan liian alhaalla. Testailtu on ja tutkittu, mutta ei ole mitään fyysistä sairautta, joka tän aiheuttaa. Ihmiset on vaan erilaisia.

Vierailija
26/300 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman aamupalaa en liikkeelle lähde.

Sitten tulee lounas, välipala (reilu, enemmän kuin hedelmä) ja iltapala. Tai työvuorosta riippuen järjestys aamiaisen jälkeen saattaa olla Välipala (sama reilu), Päivällinen ja iltapala.

Välipaloja en syö paitsi jos sattuu jotain houkuttekevaa olevan tarjolla. En ole sen suhteen tiukkapipoinen. Olen normaalivartaloinen, liikkuva hlö ja fyysinen työ

Vierailija
27/300 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen nuoruudesta asti syönyt kolme ateriaa, aamiainen n.klo 8, lounas n.klo13, päivällinen n.klo 19. Töistä tultua syön hedelmän ja juon kupin kahvia.

Eli syöt välipalan.

Kyllä syön mandariinin tai omenan ja juon kupin kahvia n.klo 17. Se on mun rutiini kotiin tultua.

Oikeita aterioita syön kolme. Aamiainen on runsas, lounas on keitto tai salaatti plus hedelmä. Päivällisellä n.klo 19 on pää- ja jälkiruoka.

Vierailija
28/300 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen nuoruudesta asti syönyt kolme ateriaa, aamiainen n.klo 8, lounas n.klo13, päivällinen n.klo 19. Töistä tultua syön hedelmän ja juon kupin kahvia.

Eli syöt välipalan.

Kyllä syön mandariinin tai omenan ja juon kupin kahvia n.klo 17. Se on mun rutiini kotiin tultua.

Oikeita aterioita syön kolme. Aamiainen on runsas, lounas on keitto tai salaatti plus hedelmä. Päivällisellä n.klo 19 on pää- ja jälkiruoka.

Hedelmä ja kahvi on oikein sopivan kokoinen välipala, jos ei ole tarkoitus seuraavaksi harrastaa rankkaa liikuntaa. Varmasti oikein sopiva sinulle, jos sen voimalla jaksaa valmistaa terveellisen päivällisen. 

Vierailija
29/300 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidempi paasto (yli 12 tuntia) käynnistää autofagian.

"Toimiva autofagia edistää solujen pysymistä toiminnallisina, jolloin sen oletetaan ehkäisevän ikääntymiseen liittyviä sairauksia."

Lähde: Duodecim.

https://www.duodecimlehti.fi/duo13396

Kannattaa tutustua pätkäpaaston terveyshyötyihin. 

Vierailija
30/300 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamupala on hyvä syödä, ettei mene illalla syömiset överiksi. Nuo välipalat on tarkoitettu sitä varten, jos saattuu olemaan sellainen ihminen että verensokeri helposti heittelehtii ja ehtii tulla huonoa oloa/nälkää/muuten väsyy. Välipalaksi riittää vaikka omena tai porkkana ruokailujen välillä ja juotavaa. Ei sen kummempaa. Ei sen tarvitse olla mikään "ateria."

Vierailija
31/300 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mässyttäjä kirjoitti:

Minä olen aina ollut semmoinen napostelija. Syön parin tunnin välein jotain, kun kroppa ei vaan kestä ilman ruokaa. Joskus olen yrittänyt pidentää ruokailuvälejä, mutta tulee yksinkertaisesti niin huono olo, ettei pysty.

Joskus herään yölläkin nälkään.

Ja painoindeksi laahaa silti ihan liian alhaalla. Testailtu on ja tutkittu, mutta ei ole mitään fyysistä sairautta, joka tän aiheuttaa. Ihmiset on vaan erilaisia.

Jos painoindeksi on alhainen ja syöt kuitenkin parin tunnin välein, se ei voi tarkoittaa muuta kuin että syöt vain vähän kerralla tai vähäenergisesti. Jos se sinulle sopii, niin eihän siinä mitään. Mutta jos se häiritsee (kun asiaa on kerran tutkittukin), oletko yrittänyt kiinnittää huomiota ruokien ravintosisältöön? Tulisi olla sopivasti rasvaa, proteiinia ja hiilaria. Näistä rasva on itselleni merkitsevin nälän poissapitäjä.

Vierailija
32/300 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön ensimmäistä kertaa n. klo 17. Vain lapsi tarvitsee mehkat ja voikkarit aamulla. Ei ihme, että maailma on täynnä vinkuvia läskejä.

Vierailija
33/300 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan riippuu siitäkin, syökö ns. kunnon aterioita vai kevyempiä juttuja. Mun mahalaukku ei vedä kerralla suuria määriä enkä pysty syömään esim. kokonaista tuollaista normaalia 300 g:n kaupan valmisateriaa kerralla. 

Jos sen sijaan syö päivällä leipää täytteillä, ns. normaalikokoisen aterian ja ehkä vielä päälle jotain ruokajuomaa, niin uskon, että välipalojen tarve on vähäisempi kuin sellaisella, joka syö yhdellä kerralla omenan ja seuraavalla puolikkaan purkin jogurttia...

Vierailija
34/300 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pidempi paasto (yli 12 tuntia) käynnistää autofagian.

"Toimiva autofagia edistää solujen pysymistä toiminnallisina, jolloin sen oletetaan ehkäisevän ikääntymiseen liittyviä sairauksia."

Lähde: Duodecim.

https://www.duodecimlehti.fi/duo13396

mä olen kanssa pätkäpaaston kannalla. Tosin en edes pidä sit paastona, että olen syömättä yli 12h. Illalla söin kuuden aikaan ja seuraavan kerran lounasta 11.30.

Vierailija
35/300 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä kellekin sopii.   Tuo aamupalan korostaminen oli nuoruudessa sitä, kun moni joutui tulemaan kouluun pitkän matkan takaa.  Sitten lounas 10- 11 välisenä aikana.  En tänä päivänäkään saa alas kuin kahvin ja voileivän aamuisin. 

Vierailija
36/300 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sen mukaan syön, että olo on hyvä.

Vierailija
37/300 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokeillut ja toimii, jos ei treenaa. 16:8 jaolla jos syön iltaruuan 18:00, niin seuraava ateria 10:00. Parhaimmillaan osuu kahdet treenit tuolle paastojaksolle.  Illantreenien osalta pitäisi syödä 16:00, niin jaksan illantreeneissä ja sitten aamulla 08:00 aamiainen ennen aamupäivän treenejä. Tuo muuten haastava ja toki olisi kiva lasten kanssakin syödä. Kesällä yksin olleessa ja seuran treenien ollessa tauolla on helpompi sumplia paastoiluakin.   

Vierailija
38/300 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aineenvaihdunta pysyy käynnissä niin kauan kuin olet elossa.

Vierailija
39/300 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä syön koska muuten on nälkä.

no ei nälkä ole mitenkään pahaksi ihmiselle.

No on se jos oksettaa kun on niin nälkä.

Kai nyt aikuinen ihminen saa syödä sillon kun on nälkä.

Vierailija
40/300 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilman aamupalaa en liikkeelle lähde.

Sitten tulee lounas, välipala (reilu, enemmän kuin hedelmä) ja iltapala. Tai työvuorosta riippuen järjestys aamiaisen jälkeen saattaa olla Välipala (sama reilu), Päivällinen ja iltapala.

Välipaloja en syö paitsi jos sattuu jotain houkuttekevaa olevan tarjolla. En ole sen suhteen tiukkapipoinen. Olen normaalivartaloinen, liikkuva hlö ja fyysinen työ

Onpas ristiriitainen viesti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kuusi