Välipalat ja aamupala aikuisena, onko tarpeellista?
Miten moni kokee, että ei tarvitse välipaloja? Entä syöttekö aamupalaa?
Olen jo vuosia syönyt niin, että päivän aikana tulee syötyä 2-3 ateriaa. Syön lounasta, päivällistä ja joskus jos tarvitsee, niin iltapalan. Aamupalaa ja välipaloja en syö ollenkaan. Olen virkeä, aktiivinen, en ahmi aterioilla ja olen kaikin puolin terve.
Omassa nuoruudessani vaan aina toitotettiin, että täytyy syödä 2-3h välein pieniä aterioita. Ja jotenkin sitä aamupalaa myös aina korostettiin, että miten se on päivän tärkein ateria. Jäänkö nyt jostain paitsi, tai pilaanko oman terveyteni kun en syö aamupalaa tai välipaloja? Olen jotenkin sitä mieltä, että eikö ihmisen kannattaisi kuunnella omaa kehoaan näissä ruokailu-asioissa ja tehdä niin kuin itsestä parhaalta tuntuu. Itselle tuntuisi jotenkin ihan turhalta syödä pari kertaa päivässä joku hedelmä, vihannes, jugurtti tai leipä. Saan kaiken tarvitsemani niistä muutamasta ateriasta jotka päivän aikana nautin.
Kommentit (300)
Vierailija kirjoitti:
Pidempi paasto (yli 12 tuntia) käynnistää autofagian.
"Toimiva autofagia edistää solujen pysymistä toiminnallisina, jolloin sen oletetaan ehkäisevän ikääntymiseen liittyviä sairauksia."
Lähde: Duodecim.
https://www.duodecimlehti.fi/duo13396Kannattaa tutustua pätkäpaaston terveyshyötyihin.
Kannattaa pitää syönti-ikkuna mahdollisimman pienenä. 16 tunnin syömättömyyden jälkeen vasta käynnistyy kunnolla autofagia.
Itse koitan sumputtaa syömiseni mahdollisimman tiukkaan. Joskus menee niin että ei jää kuin n 14 tunnin paasto.
Yleensä on kumminkin 16-20 syömättä per päivä. Tämä on siis kokeilua, enkä pysty vielä sanomaan tuloksista juuta enkä jaata, sen verran tuore asia itsellenikin. Mitään pahaa sanottavaa ei kumminkaan ole.
On terveellistä syödä edes joskus ja mielumin kasvisruokaa.
Vierailija kirjoitti:
On terveellistä syödä edes joskus ja mielumin kasvisruokaa.
Kasviksia kyllä kannattaa syödä, mutta ei niitä pidä pääruokana pitää. Ihan terveyden vuoksi.
Ei ole tarpeellisia, paitsi jos syö muilla aterioilla liian vähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pidempi paasto (yli 12 tuntia) käynnistää autofagian.
"Toimiva autofagia edistää solujen pysymistä toiminnallisina, jolloin sen oletetaan ehkäisevän ikääntymiseen liittyviä sairauksia."
Lähde: Duodecim.
https://www.duodecimlehti.fi/duo13396Kannattaa tutustua pätkäpaaston terveyshyötyihin.
Kannattaa pitää syönti-ikkuna mahdollisimman pienenä. 16 tunnin syömättömyyden jälkeen vasta käynnistyy kunnolla autofagia.
Itse koitan sumputtaa syömiseni mahdollisimman tiukkaan. Joskus menee niin että ei jää kuin n 14 tunnin paasto.
Yleensä on kumminkin 16-20 syömättä per päivä. Tämä on siis kokeilua, enkä pysty vielä sanomaan tuloksista juuta enkä jaata, sen verran tuore asia itsellenikin. Mitään pahaa sanottavaa ei kumminkaan ole.
Itse paastoan 18 tuntia vuorokaudessa. Ei ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisten rytmi on erilainen.
Minä tarvitsen vähintään 4 tunnin välein jotain, muuten alan tutisemaan kun verensokerit on niin alhaalla. Mieheni tarvitsee 1-2 ateriaa päivässä.
Sulla on sitten kropassa joku vika. Alkava diabetes?
No se heti aamusta mättäminen kannattaa jättää pois. Pari tuntia kun on liikkeessä ollut niin sitten. Kofeiinikoukusta irti.
Mulla on aamupala kyllä tarpeellinen ja joskus välipalakin. Saatan olla kotona seitsemänkin aikaan illalla jos menen salille suoraan töistä. En tosiaan jaksa lounaalla sinne asti.
pakko syödä aamupala. tyhjään vatsaan ei todellakaan voi ottaa lääkettä.
Aamupalaa en itse tarvi, enkä missään nimessä välipaloja. Aamupalan ymmärrän, mutta jotain välipaloja en :D Muista mistä kysyt kans, tää palsta on täynnä läskejä, joiden ihrat johtuu "stressistä" Ja joiden mielestä laihdutus on mahdotonta ilman pillereitä.
Syön aamiaisen, lounaan, välipalan ja illalla päivän aktiivisuudesta ja nälästä riippuen iltapalan tai illallisen. Aamulla syön kaurapuuroa marjoilla ja pähkinöillä, lounaaksi ns. tavallinen lämmin ateria lautasmallin mukaan, välipalaksi puuroa, kaksi palaa leipää tai mitä nyt sattuu kaapissa olemaan. Iltapala samanlainen kuin välipala, illallinen samanlainen kuin lounas. Rytmitän syömiset ensisijaisesti liikunnan mukaan: kovin kauaa edellisestä ateriasta ei voi olla tai en saa treenistä kaikkea irti ja toisaalta pitää olla kulunut tarpeeksi aikaa, ettei maha ole liian täynnä.
Syön vegaanisesti, viljatuotteet täysjyvää ja herkkuja syön pari kertaa kuussa. Normaalipainoinen ja liikuntaa harrastan neljänä tai viitenä päivänä viikossa arkiliikunnan lisäksi.
Tääl on norsut alapeukuttaas jokasta viestiä, missä kirjoittaja ei syö välipaloja :D :D Tai missä kirjoittaja syö heidän mielestään liian "vähän"
Vierailija kirjoitti:
Ihmisten rytmi on erilainen.
Minä tarvitsen vähintään 4 tunnin välein jotain, muuten alan tutisemaan kun verensokerit on niin alhaalla. Mieheni tarvitsee 1-2 ateriaa päivässä.
Jotkut ihmiset ovat sokerikoukussa ja opettaneet itsensä syömään parin tunnin välein. Mitään luonnollista siinä ei ole ja tällaiset yksilöt olisivat metsästäjä-keräilijä -yhteisöissä kuolleet aika pian pois. Ihminen pärjää, vaikka söisi vain kerran viikossa. Tottumiskysymys.
Suomessa on hyvät ravitsemusohjeet. On lautasmalli ja korostetaan tukevan aamiaisen merkitystä.
Ranskassa taas aamiainen on yleensä kahvi ja croisantti.
Ruokaan kuuluu siellä kermaa, voita ja ruokajuomaksi viiniä.
Suomalaiset on lihavia ja sairaita. Ranskalaiset ovat hoikkia ja terveitä.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on hyvät ravitsemusohjeet. On lautasmalli ja korostetaan tukevan aamiaisen merkitystä.
Sama juttu Espanjassa. Aamiaisella churroja (erittäin sokerisia) leivoksia suklaaseen kastettuna. Tai sit ei aamupalaa ollenkaan. Ihmiset kauniita ja hoikkia. Suomessa porsaita. Briteissä english breakfast kulttuuri, ja ihmiset vielä rumempia ja läskimpiä kuin suomalaiset.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä2875 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juurikin siksi kun näyttäminen alkaa heti aamusta. Pidempi syömättömyys pitää olla.
Käyttäjä2875 kirjoitti:
Käyttäjä2875 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset on lihavia ja sairaita. Ranskalaiset ovat hoikkia ja terveitä.Juurikin siksi kun näyttäminen alkaa heti aamusta. Pidempi syömättömyys pitää olla.
...siis se ikuinen mättäminen. Aamiainen on vanha toimimaton myytti.
Käyttäjä2875 kirjoitti:
No se heti aamusta mättäminen kannattaa jättää pois. Pari tuntia kun on liikkeessä ollut niin sitten. Kofeiinikoukusta irti.
Äläs nyt. Monet julkkiksetkin syövät hyvällä ruokahalulla sponsoroitua aamiaista.
Aivan, ei sillä väliä, milloin syö ja minä aikana sen paaston pitää.