Miksi lastesi isä ei jää hoitovapaalle?
Palaan kohta töihin ja isä jää hoitovapaalle puoleksi vuodeksi. Kun kerron asiasta, moni tuntuu ihmettelevän tätä kovastikin. Me sovittiin jo ennen kuin itse jäin hoitovapaalle, että myös isä hoitaa lasta vuorostaan kotona. Rahassa menetämme jonkin verran, mutta se on pieni uhraus siitä että isäkin saa pitää breikin työstään ja oppii samalla mitä on arjen pyöritys. Jos teillä isä ei aio pitää hoitovapaata, niin miksi ei?
Kommentit (77)
Vierailija:
jos nainen ei halua jäädä hoitovapaalle rahan vuoksi, hän on ahne eikä välitä lapsistaan, mutta jos mies ei jää, raha on hyväksyttävä ja jopa ihailtava syy.
...eihän kai kukaan vastaajista sanonut mitään tuon suuntaistakaan?? Sehän on taas sitten ihan eri keskustelu se lasten hoitoonviemisjäkätys mitä täällä käydään joka viikko. Jos äiti menee töihin rahan takia, mutta ISÄ JÄÄ kotiin,niin ei kai silloin kellää oo mitään sanomista.
Miksiköhän pitäis alkaa kiristää vyötä vaan sen takia, että ukko jää kotiin?
Tietty sehän olis voinu olla sika hienoa nostaa fattasta rahaa ja vielä ylpeillä päälle!
1) Minä haluan olla lasten kanssa kotona
2) Minä hoidan suurimman osan kotitöistä (mieskin kyllä tekee, mutta siihen hän tarvitsee " työnjohtajaa" ;) Eli ei onnistuisi se, että mies vaan kotona hoitelisi lapsia, sitten minä niska limassa töiden jälkeen tekisin kaikki kotihommat enkä ehtisi nauttia lapsista.
3) Miehellä parempi palkka (tosin ehkä tämä ei niin tärkeä kriteeri, koska eroa ei ole kuin muutama satku). Miehen työ myös sellaista, että sijaista olisi hankala saada pitkäksi ajaksi. Suuri tulosvastuu, joten firma kärsisi.
4) Miehellä päivätyö, minulla vuorotyö. Eli mieluummin näin, että perheen yhteinen aika on iltaisin ja viikonloppuisin. Jos itse olisin töissä, olisi elämä kaikin puolin hirveän epäsäännöllistä.Muutenkaan vuorotyöt ei mielestäni sovi pienten lasten äideille (/isille).
5) Oma virka ei kiinnosta, eli tässä hyvä nyt kotona mietiskellä mitä isona tekis.
Siinäpä joitakin asiaan vaikuttaneita juttuja.
Miehen firma on niin hyväntahtoinen että antaa isän pitää 2kk palkatonta vapaata eli sitten olisimme kaksi kuukautta ilman mitään tuloja. Ei valitettavasti onnistu.
Mieti nyt vähän. On ihan pikkusen eri asia, jos äiti menee töihin ja isä jää kotiin hoitamaan lapsia kuin jos molemmat menevät töihin.
Vierailija:
jos nainen ei halua jäädä hoitovapaalle rahan vuoksi, hän on ahne eikä välitä lapsistaan, mutta jos mies ei jää, raha on hyväksyttävä ja jopa ihailtava syy.
Lisäksi hän tienaa n. 3 kertaa enemmän kuin minä, joten minun palkallani emme pitkään eläisi.
mies tienaa 500 euroa enemmän kuussa ja hänen työmatkansa ovat ilmaiset, minun taas maksavat 350 e/kk eli siis jos hän jäisi kotiin menettäisimme 850 e/kk enemmän ja se on aika paljon rahaa se!!
Mies on 3-kertaa paremmin palkatussa vakituisessa työssä kun taas minä teen hoitovapaan ohessa osa-aikaista työtä eikä muuta ole tällä haavaa tarjollakaan.
Mutta sen olemme toki päättäneet, että jos saan itselleni aikanaan vakituisen kokopäivätyön, josta palkkaa edes lähelle sen mitä mies saa nyt, hän jää kotiin ainakin puoleksi vuodeksi ollakseen lasten kanssa. Nyt tosin ekaksi pitää saada tämä odotus kunnialla loppuun ja sitten äitiysloma ja hoitovapaata ainakin vuosi.
T. Äiti rv19 ja poika 1v10kk
tarkoitin tietenkin, että isä ei jää hoitovapaalle rahan takia...
t. 16
ja mies taas ei ole kovin innostunut hoitovapaa-ajatuksesta. Siksi asiasta ei olla edes kummemmin keskusteltu.
minä jäin pienempi palkkaisena pois. Jos olisi normi 8*5duunissa niin ehkä sitten olisi harkittu
Jos löytäisin työn, josta maksettaisiin väh. 4000 E/kk bruttona, voisi varmaan mies jäädä kotiin.... Ei ole realistista...mun alalla vaikea työllistyä ja palkat huonot. Mielelläni kyllä palaisin töihin ja mies varmaan viihtyisi kotonakin.
Eli mies ei innostunut olemaan kotona ja minä taas halusin pitää molemmilla kerroilla breikin työelämästä. Kummallekin se olisi onnistunut ja palkka on suurinpiirtein sama. Minä tosin jäin jälkeen palkkakehityksessä näiden kotivuosien aikana.
Ensinnäkin on yrittäjä ja hällä on jatkuvasti projekteja, joista nyt vaan on mahdotonta vetäytyä pois kokonaan. Toisekseen meillä tullaan olemaan lasten kanssa kotona yhteensä viisi vuotta, joten en jaksa välillä käydä töissä ja jäädä sitten taas takaisin kotiin. Tämä on selkeämpää näin, että olen koko ajan kotona.
Itseäni ei oma työ edes hirveästi nappaa, sata kertaa hyödyllisemmäksi tunnen itseni kotona ja toisaalta taas pääsen helpommallakin (saa nukkua aamulla, ei ole kiirettä mihinkään, voidaan tehdä äkkilähtöreissuja jne).
Mies tienaa yli puolet enemmän kun minä, joten taloutemme menisi pienimuotoiseen konkurssiin, jos tämä tulonlähde ehtyisi. Meillä on miehen tulojen mukaan mitoitetut asuntolainat yms.
Arjen pyörittämisen mies luullakseni osaa ilman hoitovapaatakin. On hoitanut kauppareissut ja osaksi ruuanlaitonkin jo vuosia. Laittaa lapset nukkumaan, syöttää ja pukee tasan siinä missä minäkin. Ainoa ero on, että hän osaa myös leikkiä lasten kanssa, toisin kuin minä.
Eli meillä ei aleta tieten tahtoen hankaloittamaan elämään vaan siksi, että se nyt olisi jotenkin erikoista tai itsestäänselvää.
minä taas haluan pitää pienen tauon siitä työelämästä... Mies ei ollut missään vaiheessa kiinnostunut pitämään hoitovapaata joten eipä sitä tarvinnut väkisin vääntää ;)
eikä sitä moni osaisi tehdäkään.
Lisäksi minulla huono työpaikka, jossa iltoja ja viikonloppuja, joten ei kiitos.
a) minä olen kotiäitinä, nautin tästä tehtävästä ja selkeesti tämä on mun juttuni
b) miehelle duuni on tärkeä. rahallisesti pärjäisimme enemmän kuin loistavasti vaikka mies olisikin duunista pidempään poissa. mutta ihan kuten minä viihdyn kotiäitinä, niin mies viihtyy hänen duunissaa. työ on mielenkiintoista ja työkaverit hyviä ystäviä. ja onhan se mukava toisaalta, että saa huipusti liksaa, kun nuita menojakin aina on, eikä rahaa voi olla koskaan liikaa :)
Onneks kyllä pystyy vapaapäivistä/työajoista päättämään itse aika pitkälti, mikä hyvä koska meillä lapsiperhe kyseessä. Ja saa aikaa paljon lapsillekin, eikä hänen elämänsä ole pelkkää duunia. Isyyslomat on pitänyt.
Mutta en kummastele yhtään isiä jotka jää hoitovapaalle tai pidemmiksi aikaa koti-isiksi. Lähipiiristä löytyy perheitä, joissa vaimo tienaa duunissa ja mies hoitaa lapsia kotona. En näe siinä mitään kummallista. Tasa-arvo aikana tuo on täysin ok.
molemmilla kerroilla.