Miksi lastesi isä ei jää hoitovapaalle?
Palaan kohta töihin ja isä jää hoitovapaalle puoleksi vuodeksi. Kun kerron asiasta, moni tuntuu ihmettelevän tätä kovastikin. Me sovittiin jo ennen kuin itse jäin hoitovapaalle, että myös isä hoitaa lasta vuorostaan kotona. Rahassa menetämme jonkin verran, mutta se on pieni uhraus siitä että isäkin saa pitää breikin työstään ja oppii samalla mitä on arjen pyöritys. Jos teillä isä ei aio pitää hoitovapaata, niin miksi ei?
Kommentit (77)
Minä ottaisin sitten mieluusti pienen asunnon hyvältä alueelta ja olisin kotona ne pari vuotta. Jos joutuisin valitsemaan.
Äitihän on itsekäs sika jos vie lapset hoitoon taloudellisten seikkojen takia, eikä kituutata vuosikausia muutamalla satkulla kuussa himassa.
Mutta mies menee tottakai töihin, koska muuten tulot pienenisi.
Ai tätä naisten logiikkaa.
viettää aikaa lasten kanssa, vai onko asiasta kotona edes keskusteltu?Taitaa vaan olla niin ettei äitylit viitsi edes mennä töihin, ja sitten saadaan mieskin vakuuttuneeksi että ei me pärjätä muuten. Kannattaisi keskustella asiasta ihan tosissaan, ihan vaikka lasten takia.
En ole missään väittänytkään, että kotiäitiys ei voisi sinänsä olla elämäntehtävä jollekin. Muut yleistyksesi sen sijaan olivat aika karkeita. Kärsivätkö lapsemme jotenkin muka jaetusta hoitovapaasta ja siitä, että saavat elää varhaislapsuutensa arkea molempien vanhempiensa kanssa?
Entä onko oikein naisena tyytyä pieneen palkkaan ja tylsään työhön vain siksi, että on nainen - eikä välttämättä ole edes äiti?
Vierailija:
kuinkahan moni tässä ketjussa oikeastaan valitteli pienistä tuloistaan, kunhan totesi, että näin on asia. Itse en ole lainkaan niin urasuuntautunut, että se menisi lasten edelle missään vaiheessa. Mieheni sen sijaan on omistautunut työlleen, joten en halua häneltä riistää sitä iloa ja mennä itse tylsään työhöni kaipaamaan kotiin.Surullisempaa mielestäni on se, että jotkut naiset eivät koe olevansa lainkaan kotiäitityyppiä. Näiden äitien lapset istuvat sitten terapioissa kolmenkymmenenvuoden päästä. Esimerkkinä vaikka minä, uraäidin lapsi.
Onko niin vaikeaa käsittää muiden ihmisten ratkaisuja. Jokainen varmasti pyrkii parhaaseen kokonaisuuteen. Jo on aikoihin eletty, kun uraäidit alkavat ääneen arvostelemaan kotona lapsia hoitavia äitejä. Sulla on arvojärjestys pielessä ja pahasti.
ovat yhtä mieltä siitä, että 850 euroa kuukaudessa vähemmän romuttaisi taloutemme...eli ei meillä ole kyse siitä, että mies ei saisi jäädä kotiin. kyllä minä ainakin perustelen sekä omaa että mieheni työssäkäyntiä pelkästään taloudellisilla seikoilla eli ei sukupuolella ole mitään väliä. kuopus joutui aikanaan hoitoon 1,5 vuotiaana, koska rahat loppuivat (miehellä tippui yllättäen kuukauden varoitusajalla palkka 600 euroa/kk). nyt mies tienaa taas enemmän ja minä luonnollisesti jään lastenkanssa kotiin, kun kolmas syntyy. niin se vaan menee. lakisääteiset isyyslomat pidennyksineen isä pystyy pitämään mutta hoitovapaa ei tule onnistumaan.
jäädä töistä pois, työ ei salli poissaoloa. Onko naisten työnantajat jotenkin vähempiarvoisia, että ne joutavat kyllä hommaamaan työtekijälle sijaiset, koska sama tilanne se on myös naisten työpaikalla.
Mikä siinä nyt niin paha on?
Monelle työssäkäyvälle äidille tuo tuntimäärää riittää vallan mainiosta, miksi siis ei isille?
Vierailija:
Eikö lasten isät todellakaan halua
viettää aikaa lasten kanssa, vai onko asiasta kotona edes keskusteltu?Taitaa vaan olla niin ettei äitylit viitsi edes mennä töihin, ja sitten saadaan mieskin vakuuttuneeksi että ei me pärjätä muuten. Kannattaisi keskustella asiasta ihan tosissaan, ihan vaikka lasten takia.
Meillä oli sellainen tilanne, että miehen oli helpompi jäädä pois kuin minun ja toisaalta hänen työhönsä liittyi matkustamista eli olisi ollut kokonaan pois kotoa, jos olisi ollut töissä. Hän piti puolet molemmista vanhempainlomista.
Jos mä menisin töihin, pitäisi lapsielle saada kotiin sairaanhoitaja miehen avuksi, ekä kunta sellaista maksa
Miehen on helppo esittää syyksi raha, vaikka tosiasiallinen syy on ASENNE! Jos mies tienaa esim. kolme kertaa paremmin kuin vaimo, on miehen tulot tällöin jo aika suuret. Luulisi niistä tuloista jäävän sen verran säästöön, että mies voisi olla kotona ainakin pari kuukautta hoitovapaalla ilman, että perheen talous kaatuu.
Samoin naurettava syy, että mies ei voi olla töistä poissa. Kuitenkin samasta työstä nainen voisi jäädä äitiyslomalle tai hoitovapaalle!!! Ei kukaan mieskään ole töissä korvaamaton, varsinkin jos hoitovapaa on vaikka muutaman kuukauden!
Minun elämäntehtäväni ei ole kotiäitiys, vaan hoitaa lapset kotona heidän ensimmäiset vuotensa. Se on asia, josta EN TINGI.
Mulla on ihan kiitettävästi koulutusta, mutta tällä hetkellä työpaikkani ei anna mulle tarpeeksi. Hoitovapaan jälkeen haen koulutusta vastaavaa, mielekästä työtä. Tällä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, että olen nainen tai äiti.
Sille, että mieheni on yrittäjä ja innostunut työstään, en mahda mitään, enkä haluakaan. Minusta se on hieno asia, eikä ole laisinkaan multa pois, päinvastoin.
En ole yksin vastuussa kodista ja lapsista, vaan mies osallistuu iltaisin, viikonloppusin ja lomillaan. Eli aika paljon loppujen lopuksi. Ei ole mikään tyypillinen yrittäjä, joka on 24h/vrk töissä.
Jos tutustut kehityspsykologiaan, huomaat, että lapselle on tärkeää yksi pysyvä, luotettava hoitaja ensimmäisten vuosiensa ajan. Ei niin, että ensin hoitaa äiti, sitten isä, sitten taas äiti ja sitten päiväkotiin vaihtuvien hoitajien hoiviin. Vaan niin, että hoitajia on yksi. Meillä se on äiti, ja olen ylpeä siitä. Mulla työvuosia jäljellä vielä yli kolmekymmentä. Ehdin päteä siellä ihan perhanasti vielä!
Jos miehesi hoitaa lapsia paljon illalla, viikonloppuisin ja lomilla, miten tilanne sitten käytännössä hirveästi poikkeaa perheestä, jossa hoitovapaa jaetaan? En ymmärrä. Ihan yhtä paljon teilläkin sitten vuorottelee se yksi pyhä hoitaja.
Vierailija:
Jos tutustut kehityspsykologiaan, huomaat, että lapselle on tärkeää yksi pysyvä, luotettava hoitaja ensimmäisten vuosiensa ajan. Ei niin, että ensin hoitaa äiti, sitten isä, sitten taas äiti ja sitten päiväkotiin vaihtuvien hoitajien hoiviin. Vaan niin, että hoitajia on yksi. Meillä se on äiti, ja olen ylpeä siitä. Mulla työvuosia jäljellä vielä yli kolmekymmentä. Ehdin päteä siellä ihan perhanasti vielä!
Omaa aikaa otan sitten silloin tällöin shoppailureissuilla ja jumpassa ja joskus, hui kauhistus, menen jopa ravintolaan ja juon kännit.
Ei tässä asiassa ole kyse mistään asennevammasta tai tekosyistä.
Minun mieheni ei halua jäädä lasten kanssa kotiin. Minä haluan olla kotona. Toisekseen, minun palkkani ei riittäisi meidän perheen elättämiseen. Se on ihan puhdasta matematiikkaa, jokainen lienee osaa laske tulot ja vähentää niistä menot ja jäljelle jää jotain, jos jää.
Kenellä on asennevamma ja miksi? Ei kaikki naisetkaan halua jäädä lasten kanssa kotiin, onko heilläkin asennevamma?
Jos joku haluaa olla kotona, ja se sopii perheelle, mutta että annetaisiin myös isille mahdollisuus, tai ehkä hieman kannustettaisiinkin. Isien ja lasten suhdehan on todettu olevan läheisempi niissä perheissä joissa isä on ollut hoitovapaalle.
Vierailija:
Ei tässä asiassa ole kyse mistään asennevammasta tai tekosyistä.
Minun mieheni ei halua jäädä lasten kanssa kotiin. Minä haluan olla kotona. Toisekseen, minun palkkani ei riittäisi meidän perheen elättämiseen. Se on ihan puhdasta matematiikkaa, jokainen lienee osaa laske tulot ja vähentää niistä menot ja jäljelle jää jotain, jos jää.Kenellä on asennevamma ja miksi? Ei kaikki naisetkaan halua jäädä lasten kanssa kotiin, onko heilläkin asennevamma?
että mies sanoo ettei hänellä kestäisi pää olla 24/7 lasten kanssa. Touhuaa ja rakastaa kyllä lapsiaan maailmassa eniten, mutta pinna ei kestäisi ainaista lasten kanssa olemista. Hyväksyn sen ja olen itse hoitovapaalla.