Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

15v itkee huoneessaan, tyttökaveri raskaana

Vierailija
03.09.2015 |

Juttelimme asiasta ja ei tainnut poikaparka tajuta mihin liemeen on itsensä laittanut, viimein kun alkoi tajuamaan, että mitä se aivan oikeasti tarkoittaa käytännössä, alkoi itkemään ja juoksi huoneeseensa. Ei päästä sisälle minua eikä isäänsä.

Mitäs nyt? Olen aivan hukassa, poika täyttää tässä kuussa 15v, on kyllä aivan liian nuori isäksi, vasta ensimmäinen tyttökaveri ja en todellakaan tiennyt että jo seksiä harrastaa :( Silloin tällöin ollut tuo tyttö täällä ja olen ajatellut ettei mitään kovin vakavaa.

En osaa sanoa pojalle mitään, en kertakaikkiaan löydä sanoja. Olen itse teiniäiti ja tiedän millaista se on, tuo tyttö on vuoden vanhempi

Onko joku ollut samassa tilanteessa? Miten tukea lasta kun reppana ei alkuun oikeasti edes käsittänyt mitä kaikkia se tulee muuttamaan ja millaista elämä tulee olemaan. Tyttö ei kuulemma ole muuttamassa kotoaan mihinkään. Mä olen vasta 31v ja kohta mummo, ei mene minunkaan tajuntaani :(

Kommentit (106)

Vierailija
81/106 |
03.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi abortti? Ei kai lapsi ole pahaa tehnyt? Hänhän on siis pieni lapsi siellä masussa. Suomessa syntyvä vaavi saa heti adoptioperheen.

Vierailija
82/106 |
03.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 18:19"][quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 18:10"][quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 18:07"][quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 17:54"]No ei se seksin harrastaminen ole aina pelkästä iästä kiinni. Tuo poikani nyt vain on sen luontoinen, etten olisi ikinä uskonut, pirun arka ja ujo ja juuri sellainen, ettei varmasti uskalla edes pussata, näemmä on kuitenkin uskaltanut. Vasta vuosi sitten alkanut tytöt edes enemmän kiinnostamaan.

Kaivoin tytön äidin numeron fonectasta, mutta mitä ihmettä mä sille sanon? En voi olla varma, että tietää edes vielä tyttönsä olevan paksuna. Parashan tässä nuorille olisi, että tekisi abortin, mutta en minä sellaista ajatusta voi ilmaan heittää.

Ja ehkäisystä ollaan kyllä puhuttu ja siitä on koulussakin puhuttu. Poikani sanoi, että tyttö söi e-pillereitä ja kuinka minä olen niin painottanut, että se ei ikinä riitä. Tuskin mitään tauteja on saanut, kun oli tytöllekkin ensimmäinen kerta, mutta silti :(

ap
[/quote] olet opettanut väärin. Kyllä pillerit riittää. Seksi on typerää kumin kanssa, jos kumpikin on taudittomia.
[/quote]

2/100 pillereiden käyttäjästä tulee raskaaksi vaikka söisi jokaisen pillerin ajallaan. Vielä enemmän, kun ottaa huomioon ne joilta muutama pilleri unohtuu.
[/quote] no ainakin minä panin muijaa 7 vuotta n. 6 kertaa viikossa keskimääärin, joskus 10 kertaa. Eli reilut 2000 kertaa varmaan. Sit kun lopetti pamahti ekasta oviksesta raskaaksi.
[/quote]

Tyttöystäväsi ei sitten kuulunut niihin 2/100, jotka tuli. Oletko idiootti? Ei tarkottanut sitä, että kun olet harrastanut sen 100 kertaa, olet tod näk raskaana, huoh.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/106 |
03.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin se teinivanhemmuus periytyy. 

Vierailija
84/106 |
03.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 18:55"]

Minusta itkupillit eivät koskaan ole vakuuttaneet isämateriaalina.

[/quote]

Minusta itku tuossa tilanteessa on aivan ymmärrettävä reaktio. Totta kai se on pojalle kova paikka, kun hän ymmärtää, että nyt meni nuoruuden suunnitelmat mahdollisesti uusiksi ja elämästä on tulossa aika erilainen kuin hän oli ajatellut. Iloinen ja huoleton nuoruus on ohi kuin veitsellä leikaten. Kyllä sitä on ihan oikeus surra ja itkeä. Sitä kautta se luopuminen tapahtuu ja kun surutyö on tehty ja tosiasiat hyväksytty, pystyy sitten suuntaamaan ajatuksia kohti sitä uutta elämää.

Lapsen saaminen on monelle aikuisellekin pelottava juttu. Vaikka reissut olisi tehty ja bileet biletetty, kyllä se vastuu uudesta ihmisestä on niin raskas, että sen edessä aikuinenkin joutuu pysähtymään ja hiljentymään ja keräämään rohkeutensa. 

Vierailija
85/106 |
03.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 17:48"]Tuppaa tuo teinivanhemmuus periytymään. Ei millään pahalla, mutta aika tyhmältä vaikutut, jos ei sinulle tullut mieleen, että 15-16-vuotiaat luultavasti sekstailevat ettekä ilmeisesti ole ehkäisystä puhunut. Juuri tuon typeryyden seurauksiahan tuossa sitten käsittelette. 
[/quote]kyllä peruskoulussa puhutaan ehkäisystä jne. Että kyllä pojan pitäisi tietää

Vierailija
86/106 |
03.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Abortti tytölle ja pojalle apuopetusta ihmisen biologiasta. Jo on kumma ettei mene kohta aikuiselle sällille kaaliin että kondomia on käytettävä. Tyttökään ei kuulosta fiksuimmalta tapaukselta, onhan se kiva pökkiä, mutta vauva kainalossa ei niin helpolla mennäkään opiskelemaan ja elämään nuoren aikuisen elämää.

Vierailija
87/106 |
03.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni kaverin äiti on 23-vuotias, tuli raskaaksi 15-vuotiaana. Edelleen saman miehen kanssa ja perhe-elämä vaikuttaa tasapainoiselta. En ollut aluksi uskoa hänen ikäänsä, niin aikuismainen ja kypsän oloinen hän on. Itse olin pentu vielä parikymppisenä (nyt 32 v).

Vierailija
88/106 |
03.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttö saattaa lopulta vaatia vaan elatusmaksutvja hänen perheensä kasvattaa lapsen. Poikasi on sittenbhuomioitava, että tämäkin lapsi perii hänet aikanaan, vaikka jäisi tuntemattomaksi.

Kouluissa tosiaan mainostetaan seksin ihanuutta aivan liikaa. Oletteko lukeneet terveystiedonvja bilsan kirjoja. Jo alakoulussa oli niin, että.seksi on ihmisen perustarve ja se tuntuu ihmeellisen ihanalta.

Vierailija
89/106 |
03.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikään ehkäisy ei ole töysin varma. Siksi koulunkin pitäisi täysin tuomista seksi alaikäisten välillä.

Vierailija
90/106 |
03.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 18:03"]Ei todellakaan pidä pojan antaa päästä kuin koira veräjästä!

Jos tyttö ei halua aborttia, sehän vain osoittaa tytön tunteellisuuden.

Se, että poika ei viitsinyt kondomia rullata paikalleen vaan pakotti tyttörukan popsimaan pillereitä, ei ole oikein.

Pojan pitää kärsiä tekonsa seurauksista ja ehdottomasti olla tytön tukena, mitä ikinä tämä päättääkään.

Pojan häipyminen osoittaisi vain, että poika on psykopaatti ja täysi sika.

Ap, toivon että luet tämän.
Kaikkea hyvää sinulle.
[/quote]

Onko sulla mitään käsitystä kuinka paljon suomessa kasvaa isättömiä lapsia? Ihan aikuisten miesten lapsia.
Psykopaatti, hah.
Eihän 15 vuotiaalta voi kauheasti odottaa, kun ei voi aikuisella mieheltäkään. Mutta monesti nämä nuoret yllättää.

Vahinko on jo sattunut, ja kuten joku mainitsi niin on elämässä pahempiakin asioita.
Mihin tahansa ratkaisuun tilanne päätyy, niin olkaa nuorten tukena.

Vierailija
91/106 |
03.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porvoossa taas tapahtuu.

Vierailija
92/106 |
03.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko poika varmasti isä?

Vierailija
93/106 |
03.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika lapsellinen suhtautuminen pojallasi vauva uutisiin omasta näkökulmastani. :)

Olin 18-vuotias kun sain esikoiseni ja nyt olen 20-vuotias ja poikani täyttää marraskuussa 2v.

Ylä-asteella en vielä harrastanut seksiä, koska henkisesti en ollut siihen valmis, joten siinäkin mielessä tuo tilanne on minulle ihan vieras. 16-vuotiaana oli mun eka kerta ja 17-vuotiaana aloin tietoisesti odottamaan esikoistani ja 18-vuotiaana tulin omasta halustani äidiksi. Toisen lapsen haluaisin joskus 21-23 vuotiaana ja 2 lasta riittää minulle ja keskityn ihanaisuuksiini ja onnelliseen elämään.

Joku sanoi täällä aiemmin että elämä menee pilalle jos saa nuorena lapsen, mulle kävi ihan päin vastoin, lapsi rikasti elämääni, äitiys on mun juttu!

Joku väitti myös ettei abortista jää traumoja, jos olisin tehnyt abortin, olisin tuntenut henkistä kipua koko loppuelämäni ajan! Toisille kun se on pelkkä alkio, mulle se oli aina lapsi, koska tiesin siitä alkiosta kehittyvän ihan oikean ihmisen, jos sen annetaan vaan jatkaa kehittymistään ja jos ei myöskään tule mitään komplikaatioita. Siksi abortti ei olisi ollut mulle edes ratkaisu, jos olisin tullut 16-vuotiaana vahingossa tavalla tai toisella raskaaksi, eikä sillä olisi väliä jos toinen osapuoli ei olisi halunnut pitää lasta, minä kuitenkin olen nainen ja teen omaan kehooni liittyvät päätökset loppupeleissä itse tottakai kuunnellen myös toisen mielipiteen. Mutta jos toinen osapuoli ei lasta halua, ei hänen olisi tarvinnut olla lapsensa kanssa missään tekemisissä, edes rahallisesti, koska miksi minä ja lapsi haluttaisiin sellaisen paskiaisen rahoja joka on niin kylmä ihminen että on valmis kääntämään omalle jälkikasvulle selkänsä ja ei pysty myöskään ottamaan vastuuta siitä!

Ehkäisy ei ole koskaan 100% varma, joten bylsimisen seurauksista täytyy pystyä kantamaan myös vastuu. :) jos ei ole valmis ottamaan vastuuta ehkä bylsimisen seurauksena tulevasta lapsesta, seksiä ei pitäisi mielestäni harrastaa ollenkaan toisen ihmisen kanssa! Tai ainakaan niin että pippeli käy pimpissä. :)

Että näin. Meitä ihmisiä on erilaisia. :)

Vierailija
94/106 |
03.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itkettäis mullakin jos joutuis ruokkoja maksaan tuosssa iässä

Vierailija
95/106 |
03.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä vässykkä se poikas sitte on. Panee mut alkaa poraa ku paskat housussa. Niin vai onko edes 100 varma et se lapsi on sun poikas. Jospa joku muu käyny sitä likkaa polkasee.

Vierailija
96/106 |
03.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulen aina suunnattoman surulliseksi, kun näistä teiniraskauksista lukee. Opetan 13-16-vuotiaita ja aivan lapsiahan nuo ovat kaikin tavoin. Tällä hetkellä olen kasiluokan luokanvalvoja ja vaikka kesän jälkeen on kaikille tullut pituutta ja tytöilläkin lisää muotoja, niin suloisia lapsiahan nuo vielä ovat. Vähän hukassa, etsivät itseään, hassuttelevat ja nauttivat elämästä, tempoilevat rajoja vastaan mutta keräävät rohkeutta kokeilla uutta ja löytää niitä omia juttuja. Luokaltani seurustelee vain kaksi, poikia molemmat ja sellaisia pikkupoikamaisia hulivilejä. Ei tuonikäisillä ole oikeasti mitään tajua siitä, mitä kaikkea vanhemmuus tuo tullessaan ja vaikka aina kauniisti luvataan, että vanhemmaksi kasvetaan sen vauvan mukana, niin ensin olisi itse pitänyt kasvaa aikuiseksi.

Kyllä siinä oma lapsuus, kasvu ja kehitys keskeytyvät rajusti eikä niitä voi enää myöhemmin elämässä saada takaisin. En sano, etteikö teinivanhempi voisi olla hyvä vanhempi mutta on siinä täytynyt tehdä sellaisia rajuja muutoksia omien tarpeidensa suhteen - aivan toisenlaisia kuin aikuisella - että moni osa-alue omassa minuudessa on työnnetty syrjään ja tukahdutettu ja isoin askelin on harpattu siinä kasvun tiellä niin, että välivaiheet on ohitettu. Ehkä niitä kasvunvaiheita ja minuuden puuttuvia palasia ei koskaan kaipaa ja silloin kai tulee välittäneeksi omille lapsilleen sellaisen kuvan, että teinivanhemmuus on helppoa, suotavaa ja ongelmatonta. Tätä se ei kuitenkaan ole kenellekään. Lasten pitäisi saada turvallinen lapsuus ja heidän pitäisi saada kehittyä aikuisiksi omaan tahtiinsa eikä pakotetusti siksi että on tehnyt yhden virheen. Näiltä peruuttamattomilta virheiltä meidän vanhempien pitäisi lapsiamme suojella. Teinit ovat rakkaudennälkäisiä ja hellyydenkipeitä ja hakevat helposti ja luonnollisesti turvaa toisistaan, jos heidät heitetään liian varhain aikuisten saappaisiin. Ne nipottaja-vanhemmat, jotka jaksavat asettaa teineilleen rajoja ja sääntöjä ja jotka muistavat helliä ja silitellä niitä murkkujakin kuvittelematta että nämä ovat siihen liian vanhoja, harvemmin joutuvat näihin tilanteisiin.  

Ap:n perheelle tässä on tuplatragedia: oma lapsi menetti lapsuutensa 15-vuotiaana ja lapsenlapsi joutuu kasvattamaan omia vanhempiaan.

Ja te, jotka vakuutatte että kaikki sujuu hyvin ja vanhemmuus sopii teineille: näinkin voi käydä mutta tilastollisesti aika harvoin. Teinivanhempien lapsilla on iso riski syrjäytyä, joutua huostaanotetuksi ja menestyä niin koulussa kuin työelämässäkin heikosti. Hienoa, jos ap ja poikansa eivät kuulu tähän porukkaan mutta kukaan meistä ei voi todeta tuosta vaan että kyllä ne teinit pärjäävät. On erittäin musertavaa kun ei enää saa olla lapsi, vaikka mieli ja usein se kehokin vielä on täysin lapsen.

Vierailija
97/106 |
03.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun vauva syntyy, niin ihan ensimmäisenä vaaditte isyystestit. Tiedä kuinka moni ukkeli sitäkin muijaa on pannut. 

Vierailija
98/106 |
03.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap täällä.

Pojan kanssa juteltu, pyysi tyttöä käymään ja keskustelimme yhdessä asiasta, selvisi ettei hän ollut vielä kertonut omille vanhemmilleen koko asiasta, pelkäsi heidän reaktiotaan. Eipä tuo tyttökään tuntunut olevan kovin perillä siitä, että mitä se käytännössä tulee tarkoittamaan. Kerroin sitten oman tarinani ja tyttö oli aika kauhuissaan, kympin tyttö koulussa ja varmasti tulevaisuuden haaveet vähän erilaiset kuin miten itselleni kävi saadessani vauvan hänen ikäisenään.

Muistan itse nuo samat fiilikset, ei sitä oikein sen ikäisenä tajunnut mitä se sitten tulee olemaan. Muistan myös miten omat vanhempani reagoivat uutiseen, en missään tapauksessa halua olla samanlainen, tai halua että tämä tyttö joutuu sellaiseen tilanteeseen.

Hän ehkä haluaisi aborttiin, mutta pelkää tosiaan kovasti vanhempiensa reaktiota. Onko abortista pakko kertoa vanhemmille? Tuntui vähän siltä, että "ei ole väliä, kunhan vanhempani eivät saa tietää" Se oli hänellä päällimmäisenä mielessä. Eikä se, että hänelle on syntymässä vauva

Vierailija
99/106 |
03.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 22:18"]

Hän ehkä haluaisi aborttiin, mutta pelkää tosiaan kovasti vanhempiensa reaktiota. Onko abortista pakko kertoa vanhemmille? Tuntui vähän siltä, että "ei ole väliä, kunhan vanhempani eivät saa tietää" Se oli hänellä päällimmäisenä mielessä. Eikä se, että hänelle on syntymässä vauva

[/quote]Abortista ei kerrota terveydenhuoltohenkilöstön taholta vanhemmille, jos nuori ei halua. Vaitiolovelvollisuus. Toki aborttiin saattaa liittyä komplikaatioita, esim. runsas verenvuoto, jonka vuoksi joutuu olemaan sairaalassa yötä. 

Vierailija
100/106 |
03.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 19:00"]

Miksi abortti? Ei kai lapsi ole pahaa tehnyt? Hänhän on siis pieni lapsi siellä masussa. Suomessa syntyvä vaavi saa heti adoptioperheen.

[/quote]Kuka lasta haluamaton haluaa ryhtyä ilmaiseksi lapsentekokoneeksi lisääntymiskyvyttömille tuntemattomille ihmisille??