apua! työnantaja väittää että olen ottanut lopputilin!
Eli olen hoitovapaalla ja sain tänään sähköposti kun oli ollut puhetta paljanlaskijan kanssa että maksaa vanheinpainvapaalta lomarahat ni nyt tuli viestii että olen kuulemma irtisanonu itteni silloin kun lopetin enkä puhunut työnantajalle mitään hoitovapaista ym ym!! MITÄ HITTOA!?!? luulin että minua odottaa työpaikka mihin palata.. voiko niin tehdä? mietin jos tässä tulee joku riitatilanne täytyykö niillä olla joku todistus jonka olen allekirjottanut että irtisanoin itseni vai onko vain sana vastaan sana? mä tiesin että työnantaja on kunnon kieroilija mutten tätä uskonu :(
Kommentit (164)
Mihin asti alunperin ilmoitettu hoitovapaa on sovittu? Sitähän saa kahdessa osassa pitää mut ootko ollu sen putkeen? Jos et oo työnantajalle uudesta äitiyslomasta ilmottanut,ei sulle lomiakaan siltä oo kertynyt.
Miten et oo muistanu/tajunnu ilmottaa?!
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 22:06"]
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 22:04"][quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 21:42"]Et ole irtisanoutunut, jos et ole tehnyt irtisanomisilmoitusta. [/quote] Olet irtisanoutunut ellet ole anonut vanhenpainvapaata tai hoitovapaata etkä ole palannut töihin [/quote] mutta olen kumminki ekasta lapsesta anonu kaikki ihan oikein (lapsi 2,5v) joten periaattessahan mä voisin olla vielä kotihoidonvapaalla? Ap
[/quote]
Olet siis oikeasti hakenut hoitovapaata siihen asti että lapsi täyttää 3 vuotta? Jotenkin epäilen ettet ole, vaan olet hakenut äitiysvapaan ja sen jälkeen vanhempainvapaan. Toki sinulla on oikeus olla pois töistä koko hoitovapaan ajan, mutta et voi ilmoittamatta jatkaa vanhempainvapaalta suoraan hoitovapaalle. Myös palkanlaskun, vuosilomien jne. vuoksi töissä pitää tietää tarkalleen mitkä päivät olet ollut keikkatöissä ja mitkä vanhempainvapaalla. Liitosta saa tosiaan tällaisissa hämmentävissä tilanteissa kysyä neuvoja ja ohjeita, sitä varten sinne sitä jäsenmaksua maksetaan. Ei liittoa tarvitse aina huutaa apuun ja oman selustan turvaamiseksi, vaan sieltä saa kysyä neuvoja ja selkeytystä kimuranttien tilanteiden ymmärtämiseksi, esim. työsopimuksen sisällöstä saa varsin mainiosti kysyä.
Itse soittaisin palkanlaskijalle ja tarkistaisin mitä vapaita olen anonut ja mihin asti.
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 22:06"][quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 21:59"]
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 21:57"]Ei äitiyslomaa mitenkään anota tai haeta. Se ilmoitetaan. Lähtisin sinuna nyt siitä, että olet palaamassa töihin sovittuna päivänä, eli silloin, kun ilmoittamasi perhevapaa päättyy. Se on sitten toinen juttu, jos myöhemmin jäät vielä uudelle hoitovapaalle. Ota tarkkaan selvää, miten se ilmoitetaan ja noudata muutenkin ihan kaikkia sääntöjä ja ohjeita tarkasti. Tuohan nimittäin kuulostaa siltä, että kyllä ne sinut irtisanovat, jos saavat siihen syyn. [/quote] Tottakai anotaan. Pitäisikö työnantajan tietää asia itsestään?
[/quote]
Se ilmoitetaan
[/quote]
Se anotaan. Kelan papereiden kanssa
Hoitovapaata koskeva lainsäädäntö:
"Työntekijällä on oikeus saada hoitovapaata lapsensa tai muun hänen taloudessaan vakituisesti asuvan lapsen hoitamiseksi, kunnes lapsi täyttää kolme vuotta. Hoitovapaana voidaan pitää enintään kaksi vähintään kuukauden pituista jaksoa, jolleivät työnantaja ja työntekijä sovi kahta useammasta tai kuukautta lyhyemmästä jaksosta. Hoitovapaata saa vain toinen vanhemmista tai huoltajista kerrallaan. Äitiys- tai vanhempainvapaan aikana toinen vanhemmista tai huoltajista voi kuitenkin pitää yhden jakson hoitovapaata.
Työntekijän on ilmoitettava työnantajalle hoitovapaasta ja sen pituudesta viimeistään kaksi kuukautta ennen sen alkamista. Työntekijä voi perustellusta syystä muuttaa hoitovapaan ajankohdan ja sen pituuden ilmoittamalla siitä työnantajalle viimeistään kuukautta ennen muutosta."
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 21:42"]
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 15:52"]
Ja sitten jotkut vielä valittavat että naisia ei oteta töihin? Aijai...miksiköhän...
[/quote]
Tänne pitäisi saada USA:n käytäntö, että äitiysloma on sen 7 viikkoa synnytyksestä toipumiseen ja sen jälkeen takaisin töihin. Helpottaisi varmaan naisten etenemistä työelämässäkin aika lailla, kun ei olisi näitä älyttömiä äitiyslomia pomon riskinä...
[/quote]
Niin naisethan eteni Suomessa uralla paljon paremmin, kun äitiyslomat oli lyhyempiä.... Eiku....
Voi ei. Tsemppiä ap!
Saan tähän alapeukkuja, mutta ehkä se pomokin voisi tiedustella, onko työntekijä palaamassa...
Jos sinulla on vakituinen työsuhde, niin ei se pääty, jos ei ole mustaa valkoisella. Voit olla huoletta siis.
Niin millainen työsopimus sulla muuten on?
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 22:08"]
On pomon onni saada ap:n kaltainen onneton tollo ulos firmasta. Ap:n ulosantikin on jotain täysin käsittämätöntä, sekä kirjoitustaito. Esimerkkejä:
AiJemmin, vanheinpaivapaa, jospä mä sittenki, + isot kirjaimet, pilkut, pisteet ovat jossain muualla kuin ap:n kommenteissa...
Kaikenlaisia tämä maailma kantaakin.
[/quote]ja "kotihoidonvapaalla"
Ei hemmetti kun näitä lukee niin ei voi kun olla iloinen siitä että on itse yrittäjä. Ei tarvitse ilmoitella kenellekään mitään, eikä panikoida potkuja.
Hoitovapaasi siis keskeytyi, kun jäit vanhempainvapaalle ja sait äitiyspäivärahaa. Työnantaja maksaa äitiysloman alussa palkkaakin! Jos nyt vanhempainvapaa päättymässä, voit ilmoittaa halusta jäädä hoitovapaalle 2 kk päästä ja pyytää pitää kertyneet lomapäivät nyt! Ei tarvitse ehkä töissä käydäkään tässä välissä.
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 15:35"]Liity vaikka heti huomenna liittoon, niin pystyt kysymään sieltä apua ja neuvoja. Meillä kyllä palkanlaskija soitteli perään, kun esimies ei ollut laittanut eteenpäin tietoa anomastani hoitovapaasta.
[/quote]Eihän ay-kommareiden liittoihin kannata liittyä. Ne vain kuppaavat kaikkien rahat ja ovat syyllisiä suomen tuhoon.
Jokainen kyllä voi neuvotella paikallisesti asiansa.
Luin koko ketjun ja tosiaan missään ei käy ilmi,minkälaisesta työsuhteesta kyse?Vakanssi?Toimi?Toistaiseksi voimassa oleva soppari?Aika ratkaisevaa kuitenkin tilanteen kannalta.
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 22:14"]
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 21:42"]
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 15:52"]
Ja sitten jotkut vielä valittavat että naisia ei oteta töihin? Aijai...miksiköhän...
[/quote]
Tänne pitäisi saada USA:n käytäntö, että äitiysloma on sen 7 viikkoa synnytyksestä toipumiseen ja sen jälkeen takaisin töihin. Helpottaisi varmaan naisten etenemistä työelämässäkin aika lailla, kun ei olisi näitä älyttömiä äitiyslomia pomon riskinä...
[/quote]
Niin naisethan eteni Suomessa uralla paljon paremmin, kun äitiyslomat oli lyhyempiä.... Eiku....
[/quote]
On se silti kansantaloudellisesti järkevämpää että lastenhoitaja hoitaa lapsia ja insinööri tekee omia koulutusta vastaavia hommiaan eikä hoida niitä lapsia vuosia...
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 22:14"]Voi ei. Tsemppiä ap!
Saan tähän alapeukkuja, mutta ehkä se pomokin voisi tiedustella, onko työntekijä palaamassa...
[/quote]
kiitos sulle tsempeistä, mä oon ihan rikki täällä :( ihan itkettää, kyllä näköjään hoitanu hommani päin persettä..
pomo vaa ilmotti etten ole enää kirjoilla siellä. En tiedä miten tässä pitäis toimia, täytyy varmaa rupee ettimään uutta työpaikkaa. Onneksi ei ole kiire kun vauvakin on viel pieni. Ja anteeksi kun jotakin häiritsi mun kirjotustapa, mulla on uusi puhelin jota en osaa vielä käyttää kunnolla ja lukihäiriö. Ap
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 22:21"]
Hoitovapaasi siis keskeytyi, kun jäit vanhempainvapaalle ja sait äitiyspäivärahaa. Työnantaja maksaa äitiysloman alussa palkkaakin! Jos nyt vanhempainvapaa päättymässä, voit ilmoittaa halusta jäädä hoitovapaalle 2 kk päästä ja pyytää pitää kertyneet lomapäivät nyt! Ei tarvitse ehkä töissä käydäkään tässä välissä.
[/quote]Vielä ei ole saatu lypsettyä ap:ltä, onko hän keskeyttänyt hoitovapaansa, tai saako hän palkkaa äitiysloman alussa.
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 22:09"][quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 22:06"]Ei kukaan ole voinut toimia näin
[/quote]
Neuvolassa ohjataan Kelan ja sieltä työnantajalle.
Provo
[/quote]
kelaan olen hoitanut kaikki paperit oikein ja ajoissa, neuvollassa ei ole mitään puhuttu että pitäisi työnantajalle ilmoitella tästä toisesta lapsesta. Ap
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 21:56"]
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 21:48"][quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 14:59"] Soita suoraan liittoon. [/quote] Mistä ihmeestä työntekijät ovat saaneet päähänsä soittaa suoraan liittoon, kun joku asia töissä epäilyttää? Liittoon ollaan yhteydessä aina vasta siinä vaiheessa, kun työntekijä ja työnantaja eivät pysty sopimaan asiaa keskenään. Ap ei käsittääkseni ole edes yrittänyt keskustella tästä epäselvyydestä työnantajan kanssa? Ei liitosta anneta mitään apua ennen kuin asia on yritetty selvittää asianomaisten kesken. [/quote] Kyllä liitoista saa neuvontaa ja lakiapua, vaikkei mitään riitaa vielä olisikaan. Miksei siis tässäkin tilanteessa?
[/quote]
Siksi, ettei ap ole edes kysynyt työnantajalta, mistä on kysymys. Tämä tulee olemaan ensimmäinen "neuvo", ennen kuin liitto ottaa asiaan sen kummempaa kantaa.
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 22:17"]Niin millainen työsopimus sulla muuten on?
[/quote]
vakituinen, kuukausipalkka. Silloin kun tein keikkaa niin tuntipalkkalla ( keikkahommista ei tehty erillistä sopimusta vaan suullisesti sovittii hinta) 8 vuotta olen ollut töissä sielä
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 22:06"]Ei kukaan ole voinut toimia näin
[/quote]
Neuvolassa ohjataan Kelan ja sieltä työnantajalle.
Provo