apua! työnantaja väittää että olen ottanut lopputilin!
Eli olen hoitovapaalla ja sain tänään sähköposti kun oli ollut puhetta paljanlaskijan kanssa että maksaa vanheinpainvapaalta lomarahat ni nyt tuli viestii että olen kuulemma irtisanonu itteni silloin kun lopetin enkä puhunut työnantajalle mitään hoitovapaista ym ym!! MITÄ HITTOA!?!? luulin että minua odottaa työpaikka mihin palata.. voiko niin tehdä? mietin jos tässä tulee joku riitatilanne täytyykö niillä olla joku todistus jonka olen allekirjottanut että irtisanoin itseni vai onko vain sana vastaan sana? mä tiesin että työnantaja on kunnon kieroilija mutten tätä uskonu :(
Kommentit (164)
No ilmoititko työnantajalle 2 kk ennen äitiysloman hoitovapaan alkamista, että aiot jäädä myös hoitovapaalle? Jos et ilmoittanut, mutta et myöskään saapunut töihin, niin tuo katsotaan irtisanoutumiseksi.
Kyllä nyt kuvittelis että täytyy kirjallinen irtisanoutuminen löytyä. Ota liittoon yhteyttä sekä työnantajaan.
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 15:00"]
No ilmoititko työnantajalle 2 kk ennen äitiysloman hoitovapaan alkamista, että aiot jäädä myös hoitovapaalle? Jos et ilmoittanut, mutta et myöskään saapunut töihin, niin tuo katsotaan irtisanoutumiseksi.
[/quote]
Siis äitiysloman päättymistä ja hoitovapaan alkamista...
Täytitkö paperit ja ilmoiti hoitovapaan alkamisesta 2 kk ennen hoitovapaan alkua työnantajalle? mä tein työnantajan kanssa paerin jo ennen lapsen syntymää, jossa arvioin paluuajan, ja molemmat osapuolet allekirjoittivat sen. Mun piti työsyistä aloittaa työt pari viikkoa oletettyua aiemmin, ja siitäkin tehtiin paperi hyvissä ajoin, ei ollut itsestään selvää, mutta työnantajan intresseissä oli myös minun hiukan aikaistettu paluu.
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 15:00"]
Kyllä nyt kuvittelis että täytyy kirjallinen irtisanoutuminen löytyä. Ota liittoon yhteyttä sekä työnantajaan.
[/quote]
Ei tarvitse, jos työntekijä jää saapumatta töihin.
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 14:59"]
Soita suoraan liittoon.
[/quote]
en kuulu liittoon :(
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 15:30"]
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 14:59"]
Soita suoraan liittoon.
[/quote]
onko siitä hyötyä jos liityn heti huomenna?
en kuulu liittoon :(
[/quote]
Kerrohan nyt, teitkö sen ilmoituksen hoitovapaalle jäämisestä ajoissa?
Liity vaikka heti huomenna liittoon, niin pystyt kysymään sieltä apua ja neuvoja. Meillä kyllä palkanlaskija soitteli perään, kun esimies ei ollut laittanut eteenpäin tietoa anomastani hoitovapaasta.
Haitko hoitovapaata? On työntekijän velvollisuus hakea sitä, mutta kaipa työnantajallakin on jokin velvoite selvittää mitä hänen työntekijänsä aikoo tehdä. Liittyisin tältä istumalta liittoon ja alkaisin heti huomenna selvittää asiaa.
Hoitovapaa
Työntekijällä on oikeus saada hoitovapaata lapsensa tai muun hänen taloudessaan vakituisesti asuvan lapsen hoitamiseksi, kunnes lapsi täyttää kolme vuotta. Hoitovapaana voidaan pitää enintään kaksi vähintään kuukauden pituista jaksoa, jolleivät työnantaja ja työntekijä sovi kahta useammasta tai kuukautta lyhyemmästä jaksosta. Hoitovapaata saa vain toinen vanhemmista tai huoltajista kerrallaan. Äitiys- tai vanhempainvapaan aikana toinen vanhemmista tai huoltajista voi kuitenkin pitää yhden jakson hoitovapaata.
Työntekijän on ilmoitettava työnantajalle hoitovapaasta ja sen pituudesta viimeistään kaksi kuukautta ennen sen alkamista. Työntekijä voi perustellusta syystä muuttaa hoitovapaan ajankohdan ja sen pituuden ilmoittamalla siitä työnantajalle viimeistään kuukautta ennen muutosta.
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 15:34"]
[/quote]
tein ekan lapsen kohdalla ja sain siis heti perään tämän toisen lapsen enkä tajunnut että tästäkin täytyy ilmoittaa :o mulla on enää kuukaus vanheinpainvapaata jäljellä ja luin että pitäisi 2 kk aijemmin iloittaa työnantajalle..
ap
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 15:38"][quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 15:34"]
[/quote]
tein ekan lapsen kohdalla ja sain siis heti perään tämän toisen lapsen enkä tajunnut että tästäkin täytyy ilmoittaa :o mulla on enää kuukaus vanheinpainvapaata jäljellä ja luin että pitäisi 2 kk aijemmin iloittaa työnantajalle..
ap
[/quote]
Et oo tosissasi? Et ilmoittanut työnantajalle, että olet uudestaan raskaana ja jäät vanhempainvapaalle? Onneksi olkoon, olet työtön!
Ap, oletko ilmoittanut hoitovapaasta ajoissa?
Ota sitten yhteyttä AVI:n työsuojeluviranomaiseen. Pyydä heiltä apua tämän asian selvittämiseen. Lopetitko työt kun jäit äitiysvapaalle ja annoit ymmärtää, että et palaa, vai oletko jättänyt hoitovapaan ilmoittamatta?
Mitä lomarahoja hoitovapaan ajalta kertyy? Selvähän tämä, että jos sinä et ole ilmoittanut hoitovapaasta asianmukaisesti vaan kylmästi jättänyt menemättä töihin, et ole edes irtisanoutunut. Työnantajalla on ollut oikeus purkaa työsopimus, jos olet ollut 7 päivää syytä ilmoittamatta poissa töistä. Kai sinä olet edes ilmoittanut olevasi hoitovapaalla.
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 15:38"]
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 15:34"]
[/quote]
ap
[/quote]Eli käytännössä olet irtisanonut itsesi, kun et ole ilmestynyt töihin silloin kun edellinen hoitovapaasi päättyy. Nämä käydään läpi neuvolassa ja löytyvät Kelan sivuilta.
Ihan oma moka jos et ole ilmoittanut uudesta raskaudesta. Kyllä nyt syyllinen löytyy peilistä.
Siitä uudesta raskaudestakin olisi käsittääkseni pitänyt ilmoittaa työnantajalle mm. noiden vuosiloma-asioiden vuoksi.
Soita suoraan liittoon.