apua! työnantaja väittää että olen ottanut lopputilin!
Eli olen hoitovapaalla ja sain tänään sähköposti kun oli ollut puhetta paljanlaskijan kanssa että maksaa vanheinpainvapaalta lomarahat ni nyt tuli viestii että olen kuulemma irtisanonu itteni silloin kun lopetin enkä puhunut työnantajalle mitään hoitovapaista ym ym!! MITÄ HITTOA!?!? luulin että minua odottaa työpaikka mihin palata.. voiko niin tehdä? mietin jos tässä tulee joku riitatilanne täytyykö niillä olla joku todistus jonka olen allekirjottanut että irtisanoin itseni vai onko vain sana vastaan sana? mä tiesin että työnantaja on kunnon kieroilija mutten tätä uskonu :(
Kommentit (164)
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 21:46"][quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 21:40"][quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 21:37"]Koska esikoisen hoitovapaa olisi loppunut?
[/quote]
jatkuisi edelleen. Vaikuttaako se asiaan että olen tehnyt muutaman keikan tässä välissä työnantajalle?
ap
[/quote]
Eli siis olet SOPINUT että esikoisen hoitovapaa loppuu päivänä x. Muuta et ole sopinut kirjallisesti?
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 14:59"]
Soita suoraan liittoon.
[/quote]
Mistä ihmeestä työntekijät ovat saaneet päähänsä soittaa suoraan liittoon, kun joku asia töissä epäilyttää? Liittoon ollaan yhteydessä aina vasta siinä vaiheessa, kun työntekijä ja työnantaja eivät pysty sopimaan asiaa keskenään. Ap ei käsittääkseni ole edes yrittänyt keskustella tästä epäselvyydestä työnantajan kanssa? Ei liitosta anneta mitään apua ennen kuin asia on yritetty selvittää asianomaisten kesken.
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 21:46"][quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 21:40"][quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 21:37"]Koska esikoisen hoitovapaa olisi loppunut?
[/quote]
jatkuisi edelleen. Vaikuttaako se asiaan että olen tehnyt muutaman keikan tässä välissä työnantajalle?
ap
[/quote]
Eli siis olet SOPINUT että esikoisen hoitovapaa loppuu päivänä x. Muuta et ole sopinut kirjallisesti?
[/quote]
ei sovittu päivämäärää x vaan puhe oli että 2kk aijemmin ilmoitan kun haluun palata takaisin töihin. Ilmoitin siis ensimmäisen lapsen kohdalla kaikki ajoissa kun jäin kotihoidontuelle.. Sitten tein kumminkin työkeikkaa kotihoidontuella ollessani ja pian tulinkin uudestaan raskaaksi (ilmoitin asiasta pomolle kirjallisesti) ja työkeikat loppu, nyt siis kuukausi sitten ilmoitin että jään hoitovapaalle 2. lapsesta (suullisesti) ja nyt pomo väittää että otin lopputilin sen jäljeen kun keikkahommat loppu (vaikka en todellakaan ottanut) ap
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 21:42"]
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 15:52"]
Ja sitten jotkut vielä valittavat että naisia ei oteta töihin? Aijai...miksiköhän...
[/quote]
Tänne pitäisi saada USA:n käytäntö, että äitiysloma on sen 7 viikkoa synnytyksestä toipumiseen ja sen jälkeen takaisin töihin. Helpottaisi varmaan naisten etenemistä työelämässäkin aika lailla, kun ei olisi näitä älyttömiä äitiyslomia pomon riskinä...
[/quote]
Taidat olla alle 40. Täällähän on ollut systeemi, että äitiysloma loppui suurin piirtein lapsen ollessa 2 kk. Tässä iässä olen itsekin joutunut hoitoon.
Maksaako työnantajasi sulle palkkaa äitiysloman alussa? Jos maksaa, niin ilmoititko uudesta äitiyslomastasi työnantajalle ja saitko palkkaa myös se alussa?
Jos et ole ilmoittanut ajoissa uudesta hoitovapaasta, niin sun on vaan mentävä töihin heti vanhampainvapaan päätyttyä (jos siis olet nyt vanhempainvapaalla virallisesti).
Ymmärrätkö ap, että työnantaja saa Kelasta maksuja ja joutuu sinne myös maksamaan työntekijästä, joka on äitiys- tai vanhempainvapaalla? Ei ole yhdentekevää, millä vapaalla olet. Olet sössinyt asiasi pahemman kerran. Äitiys- ja vanhempainvapaalla työntekijälle kuuluu monia oikeuksia, kuten lomakertymät. Näitä ei puolestaan hoitovapaalla kerry. Miten ihmeessä tämä on edes mahdollista?! Aina kirjalliset sopimukset asioista, asiat paperille! Aina!
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 21:48"][quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 14:59"]
Soita suoraan liittoon.
[/quote]
Mistä ihmeestä työntekijät ovat saaneet päähänsä soittaa suoraan liittoon, kun joku asia töissä epäilyttää? Liittoon ollaan yhteydessä aina vasta siinä vaiheessa, kun työntekijä ja työnantaja eivät pysty sopimaan asiaa keskenään. Ap ei käsittääkseni ole edes yrittänyt keskustella tästä epäselvyydestä työnantajan kanssa? Ei liitosta anneta mitään apua ennen kuin asia on yritetty selvittää asianomaisten kesken.
[/quote]
Kyllä liitoista saa neuvontaa ja lakiapua, vaikkei mitään riitaa vielä olisikaan. Miksei siis tässäkin tilanteessa?
Ei äitiyslomaa mitenkään anota tai haeta. Se ilmoitetaan. Lähtisin sinuna nyt siitä, että olet palaamassa töihin sovittuna päivänä, eli silloin, kun ilmoittamasi perhevapaa päättyy. Se on sitten toinen juttu, jos myöhemmin jäät vielä uudelle hoitovapaalle. Ota tarkkaan selvää, miten se ilmoitetaan ja noudata muutenkin ihan kaikkia sääntöjä ja ohjeita tarkasti. Tuohan nimittäin kuulostaa siltä, että kyllä ne sinut irtisanovat, jos saavat siihen syyn.
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 21:42"][quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 15:52"]
Ja sitten jotkut vielä valittavat että naisia ei oteta töihin? Aijai...miksiköhän...
[/quote]
Tänne pitäisi saada USA:n käytäntö, että äitiysloma on sen 7 viikkoa synnytyksestä toipumiseen ja sen jälkeen takaisin töihin. Helpottaisi varmaan naisten etenemistä työelämässäkin aika lailla, kun ei olisi näitä älyttömiä äitiyslomia pomon riskinä...
[/quote]
Japanilaisilla on 4 viikkoa. Josta vaan 2 on palkallisia. No, ne ottaa naisetkin töihin. :)
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 21:57"]Ei äitiyslomaa mitenkään anota tai haeta. Se ilmoitetaan. Lähtisin sinuna nyt siitä, että olet palaamassa töihin sovittuna päivänä, eli silloin, kun ilmoittamasi perhevapaa päättyy. Se on sitten toinen juttu, jos myöhemmin jäät vielä uudelle hoitovapaalle. Ota tarkkaan selvää, miten se ilmoitetaan ja noudata muutenkin ihan kaikkia sääntöjä ja ohjeita tarkasti. Tuohan nimittäin kuulostaa siltä, että kyllä ne sinut irtisanovat, jos saavat siihen syyn.
[/quote]
Tottakai anotaan. Pitäisikö työnantajan tietää asia itsestään?
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 21:55"]Ymmärrätkö ap, että työnantaja saa Kelasta maksuja ja joutuu sinne myös maksamaan työntekijästä, joka on äitiys- tai vanhempainvapaalla? Ei ole yhdentekevää, millä vapaalla olet. Olet sössinyt asiasi pahemman kerran. Äitiys- ja vanhempainvapaalla työntekijälle kuuluu monia oikeuksia, kuten lomakertymät. Näitä ei puolestaan hoitovapaalla kerry. Miten ihmeessä tämä on edes mahdollista?! Aina kirjalliset sopimukset asioista, asiat paperille! Aina!
[/quote]
voi hitto mä tajua että melkonen soppa tää on :(
mä en tajua miten tää on mahollista.. Ap
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 21:42"]Et ole irtisanoutunut, jos et ole tehnyt irtisanomisilmoitusta.
[/quote]
Olet irtisanoutunut ellet ole anonut vanhenpainvapaata tai hoitovapaata etkä ole palannut töihin
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 22:04"][quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 21:42"]Et ole irtisanoutunut, jos et ole tehnyt irtisanomisilmoitusta.
[/quote]
Olet irtisanoutunut ellet ole anonut vanhenpainvapaata tai hoitovapaata etkä ole palannut töihin
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 15:00"]
No ilmoititko työnantajalle 2 kk ennen äitiysloman hoitovapaan alkamista, että aiot jäädä myös hoitovapaalle? Jos et ilmoittanut, mutta et myöskään saapunut töihin, niin tuo katsotaan irtisanoutumiseksi.
[/quote]
Ei katsota. Jos on kaksi viikkoa ilmoittamatta pois töistä, niin se katsotaan työsuhteen puruksi.
Jos ap on ilmoittanut että "jää pois töistä", sen sijaan että olisi ilmoittanut "jäävänsä äitiyslomalle tai vanhempainvapaalle", niin kai työnantaja voi tulkita sen irtisanoutumisekisi.
Mutta kannattaa riitauttaa asia, sillä kyllä nämä aina kaatuu työntekijän eduksi, ellei ole mustaa valkoisella työnantajan väitteen tueksi.
Ei kukaan ole voinut toimia näin
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 21:59"]
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 21:57"]Ei äitiyslomaa mitenkään anota tai haeta. Se ilmoitetaan. Lähtisin sinuna nyt siitä, että olet palaamassa töihin sovittuna päivänä, eli silloin, kun ilmoittamasi perhevapaa päättyy. Se on sitten toinen juttu, jos myöhemmin jäät vielä uudelle hoitovapaalle. Ota tarkkaan selvää, miten se ilmoitetaan ja noudata muutenkin ihan kaikkia sääntöjä ja ohjeita tarkasti. Tuohan nimittäin kuulostaa siltä, että kyllä ne sinut irtisanovat, jos saavat siihen syyn. [/quote] Tottakai anotaan. Pitäisikö työnantajan tietää asia itsestään?
[/quote]
Se ilmoitetaan
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 22:04"][quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 21:42"]Et ole irtisanoutunut, jos et ole tehnyt irtisanomisilmoitusta.
[/quote]
[/quote]
mutta olen kumminki ekasta lapsesta anonu kaikki ihan oikein (lapsi 2,5v) joten periaattessahan mä voisin olla vielä kotihoidonvapaalla? Ap
Jos tää ei oo provo,niin ootpa aika vitun typerä ihminen:D N16
On pomon onni saada ap:n kaltainen onneton tollo ulos firmasta. Ap:n ulosantikin on jotain täysin käsittämätöntä, sekä kirjoitustaito. Esimerkkejä:
AiJemmin, vanheinpaivapaa, jospä mä sittenki, + isot kirjaimet, pilkut, pisteet ovat jossain muualla kuin ap:n kommenteissa...
Kaikenlaisia tämä maailma kantaakin.
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 21:40"][quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 21:37"]Koska esikoisen hoitovapaa olisi loppunut?
[/quote]
ap
[/quote]