Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomen kaunein kesämökki

Vierailija
21.03.2022 |

Nyt alkaa, tässä jaksossa esitellään skandinaavisia mökkejä.

Kommentit (930)

Vierailija
821/930 |
15.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapinakka kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän nämä tylleröt ees omista tuota ihanaa hyttyspesää

Kuinka monella lienee mitään omakohtaista kokemusta tuon paikan hyttyspopulaatiosta. Mutua sitäkin enemmän.

No jos olet ikinä esim hillasuolla käynyt marjoja poimimassa, niin olet varmasti saanut aikas hyvän käsityksen hyttys/paarma/mäkäräis populaatioista tuollaisessa suomaisessa maisemassa. Tuskin se tuon kyseisen mökin suolampi poikkeaa tässä suhteessa kaikista muista tämän maan suolammista.

Kyllä nuorena tuli käytyä hillasuolla joka kesä ja ei tultu takaisin ilman marjoja. Eikä meitä ötökät syöneet. Muistelen, että jotain torjuntaäljyä tms käytimme ja saimme olla rauhassa hyttysiltä ja muilta lentäviltä.

Minä taasen muistan lapsuuden hillasoista..ne itikat!! Hirveä määrä offia ja kaikenmaailman öljyjä..ei ikänä enää!

No onneksi sinun ei ole pakko aikuisena enää sinne suolle mutta kun syöt lakkahilloa niin muista, että jonkun sinne on pitänyt kuitenkin mennä.

Vierailija
822/930 |
15.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ex Lappalainen kirjoitti:

Tämä erämökki on outo. Onko mökki rakennettu suoraan maan päälle? Onko tällainen mörskä oikeesti äänestäjistä kaunein? Ei ainakaan jos tätä keskustelupalstaa lukee. Miten on voinut saada noin paljon ääniä. Ihan karsee olo tulee kun miettiin. Mitä maasta mönkii mökin sisällä sänkyyn. Suossa ei voi uida yäk. Onko vesi juomakelposta. Tien auraus talvella, suuri ongelma ja kallis. Pimeää, hankalaa. Mitä tuolla on kivaa rentoa tekemistä oikeesti, kotitöitä vielä hankalammin kuin kotona, muka rentouttavaa. Tosi kaukaa haettua kuvitelmaa. Hyttysiä ja mäkäräisiä ulkona ja sisällä ja joka paikassa. Olen Lapista kotoisin, tiedän kyllä. Ja vuokra näkyy olevan aika suolainen! Tällaisia mökkejä on Suomessa pilvin pimein. Sisäpuolen sisustus aivan järkyttävä, ruma ja epäsiisti. Ei mitään mikä miellyttäisi silmää. En ikinä huolis tällaista paikkaa vaikka olis ilmainen.

Kuinka mainitsemasi asiat  - esim hyttyset, onko vesi juomakelpoista, tien auraus talvella - vaikuttavat mökin kauneuteen? Hyttysiä on kaikilla mökeillä, juomavesi tuodaan kanistereissa, aurataan itse tai pyydetään paikallista auraajaa auraamaan. Outoa haukkumista tois sijaisista asioista. Kuulostaa ihan kuin kilvan hävinnyt olisi haukkumassa parempaansa.

Sama ajatus tuli mieleen kun näitä kommentteja luin. Että katkera kilpakumppani on usean negatiivisen viestin takana.

Kun näitä kesäpaikkoja katselin, ei tullut mieleen itikat eikä lumien auraamiset, näin vain erilaisia mökkejä/asuntoja jonka mukaan mielipiteeni perustin.

Joissakin viesteissä ihmetellään voittaja mökin näköalaa, itse kuitenkin ihmettelen erästä rivitalo asuntoa jossa näköalana oli rahtilaivan lastaus.

Ymmärrän täysin miksi voittajamökki sai sellaisen äänivyöryn: se oli kaunis ulkoa päin. Itse äänestin toista mökkiä, joka ei päässyt top 5.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
823/930 |
15.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensi vuonna tuossa kilpailussa on todennäköisesti aiempaa enemmän mökkejä, jotka muistuttavat tämän vuoden voittajaa. Ihmiset ajattelevat, ettei sen mökin tarvitsekaan näyttää mummonmökiltä, jossa on siististi hoidettu piha kukkaistutuksineen ja marjapensaineen, vastamaalatut punaiset seinät ja valkoiset ikkunalaudat.

Vierailija
824/930 |
15.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ex Lappalainen kirjoitti:

Tämä erämökki on outo. Onko mökki rakennettu suoraan maan päälle? Onko tällainen mörskä oikeesti äänestäjistä kaunein? Ei ainakaan jos tätä keskustelupalstaa lukee. Miten on voinut saada noin paljon ääniä. Ihan karsee olo tulee kun miettiin. Mitä maasta mönkii mökin sisällä sänkyyn. Suossa ei voi uida yäk. Onko vesi juomakelposta. Tien auraus talvella, suuri ongelma ja kallis. Pimeää, hankalaa. Mitä tuolla on kivaa rentoa tekemistä oikeesti, kotitöitä vielä hankalammin kuin kotona, muka rentouttavaa. Tosi kaukaa haettua kuvitelmaa. Hyttysiä ja mäkäräisiä ulkona ja sisällä ja joka paikassa. Olen Lapista kotoisin, tiedän kyllä. Ja vuokra näkyy olevan aika suolainen! Tällaisia mökkejä on Suomessa pilvin pimein. Sisäpuolen sisustus aivan järkyttävä, ruma ja epäsiisti. Ei mitään mikä miellyttäisi silmää. En ikinä huolis tällaista paikkaa vaikka olis ilmainen.

Kuinka mainitsemasi asiat  - esim hyttyset, onko vesi juomakelpoista, tien auraus talvella - vaikuttavat mökin kauneuteen? Hyttysiä on kaikilla mökeillä, juomavesi tuodaan kanistereissa, aurataan itse tai pyydetään paikallista auraajaa auraamaan. Outoa haukkumista tois sijaisista asioista. Kuulostaa ihan kuin kilvan hävinnyt olisi haukkumassa parempaansa.

Sama ajatus tuli mieleen kun näitä kommentteja luin. Että katkera kilpakumppani on usean negatiivisen viestin takana.

Kun näitä kesäpaikkoja katselin, ei tullut mieleen itikat eikä lumien auraamiset, näin vain erilaisia mökkejä/asuntoja jonka mukaan mielipiteeni perustin.

Joissakin viesteissä ihmetellään voittaja mökin näköalaa, itse kuitenkin ihmettelen erästä rivitalo asuntoa jossa näköalana oli rahtilaivan lastaus.

Ymmärrän täysin miksi voittajamökki sai sellaisen äänivyöryn: se oli kaunis ulkoa päin. Itse äänestin toista mökkiä, joka ei päässyt top 5.

Olen katsonut kuvia voittajasta ja minusta se näyttää enemmän erämaamökiltä tai piilopirtiltä kuin kesämökiltä.

Kyse on siitä, miten kukin ymmärtää sanan "kesämökki". Jotkut kilpailussa olleista ovat olleet hulppeita ja isoja. Sellaiset ymmärrän enemmän huviloiksi kuin kesämökeiksi, vrt. rikkaiden pitsihuvilat yli sata vuotta sitten.

Kilpailussa on ollut myös rivitaloasuntoja, joita kaikki eivät myöskään miellä varsinaisesti kesämökeiksi, vaan enemmän kakkosasunnoiksi tai vapaa-ajanasunnoiksi.

Vierailija
825/930 |
15.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hämmentävä voittaja, omaan makuuni vähiten viehättävä finaalikymmeniköstä. Itse äänestin Mynämäen mökkiä, niin kuin moni muukin täällä tuntuu äänestäneen eikä tuo päässyt silti edes top vitoseen.

Vaikka haluaisinkin ajatella äänestyksen tapahtuneen reilusti ja oikein, jäi kuitenkin jotenkin olo masinoidusta ja kikkailusta äänestyksestä. Ehkä sen takia, että on vaikea kuvitella että peräti 40% äänestäjistä mielestä unelmien kesämökki on synkkä ja askeettinen erämaakämppä suon vieressä.

Aika radikaalisti tuntuu mökkimaku muuttuneen, kun ottaa huomioon, että edellisen kauden voitti perinteinen punainen puutalo isolla puutarhalla järven rannalla (miesparin talo.) Ettei tässä olisi kuitenkin markkinointi- ja näkyvyysmielessä masinoitu koko Pelkosenniemi lähialueineen äänestämään oman kylän mökkiä. En tiedä ketään, jonka mielestä tuollainen mökki olisi unelma ja olen sentään jo reippaasti yli viisikymppinen.

Ohjelma sai keväällä kritiikkiä liian hienoista kohteista. Tällä voittajalla ohjelma pelasti "kasvonsa" on nimensä veroinen kilpailu.

Toisaalta pääosalla katsojia on hyvin perinteinen ja vaatimaton mökki, olisivat voineet vaihtaa kanavaa jos voittaja olisikin ollut moderni, musta, lasinen desinghuvila.

Äänestys on salainen, vetoavat liikesalaisuutena. Herää kysymys, paljonko tuottajat vaikuttavat lopputulokseen.

Tästä saa hyvän salaliittoteorian😄😄😂

Vierailija
826/930 |
15.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tota voittajamökkiähän on vuokrattu jo pitkään ulkopuolisille ja ohjelmapalvelukin järjestetään. Tälläiset "yritys"käytössä olevat mökit pois tästä kisasta. Omistajakin sanoi, että on tullut paljon psotiivista palautetta mökistä. Vuokramökeistä annetaan palautetta. Aika harvoin "normi"mökistä tuttavat mitään varsinaista palautetta anna.

Paikka oli kyllä mun mielestä hieno, muttei kaunein. 

Vierailija
827/930 |
15.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka monella lienee mitään omakohtaista kokemusta tuon paikan hyttyspopulaatiosta. Mutua sitäkin enemmän.

No jos olet ikinä esim hillasuolla käynyt marjoja poimimassa, niin olet varmasti saanut aikas hyvän käsityksen hyttys/paarma/mäkäräis populaatioista tuollaisessa suomaisessa maisemassa. Tuskin se tuon kyseisen mökin suolampi poikkeaa tässä suhteessa kaikista muista tämän maan suolammista.

Aikas, aikas. Minulla on mökki pohjoisessa ja kuka käskee tiheimpään pöheikköön lähteä kykkimään. Aukeilla paikoilla ei hyttysiä juuri näy eikä paarmatkaan lennä vähänkään viileämmällä ilmalla.

No tässä onkin kyse tuosta voittaneesta mökistä ja sen ympäristöstä. Kumma hinku jollain väittää ettei tuollaisella suomökillä ole hyttysiä, paarmoja ja muita. Aivan satavarmasti on. Typerää väittää ettei olisi. Jokainen suomalainen tietää että on, sama kun väittäisi ettei vesi ole märkää. Suomökki nyt kuitenkin on saanut eniten ääniä, joten se on ilmeisesti joidenkin mielestä "kaunein". Mutta en ihmettele yhtään että äänestyksen tulos ihmetyttää osaa ihmisistä. Makuja on kuitenkin monia. Omasta mielestäni kaunein mökki oli se järjestyksessä toisena esitelty punainen joen rannalla ollut mökki. Veikkasin sitä myös voittajaksi, mutta se ei ollut edes viiden eniten ääniä saaneiden joukossa. Olen aina osannut veikata voittajan "kaunein koti" -ohjelmassa paitsi nyt, joten olen tottakai hieman hämmästynyt. Mutta viihdeohjelmahan tämä vain on, ei minun elämääni muuta miksikään voitti kuka vaan.

Mitä tekemistä mahdollisilla hyttysillä tai paarmoilla on mökin kauneuden kanssa eikä niitä juuri sisällä ole?

Jossain etelämpänä on punkkeja ja käärmeitä. Miksi näistä ei ole keskusteltu?

Vierailija
828/930 |
15.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikas, aikas. Minulla on mökki pohjoisessa ja kuka käskee tiheimpään pöheikköön lähteä kykkimään. Aukeilla paikoilla ei hyttysiä juuri näy eikä paarmatkaan lennä vähänkään viileämmällä ilmalla.

No tässä onkin kyse tuosta voittaneesta mökistä ja sen ympäristöstä. Kumma hinku jollain väittää ettei tuollaisella suomökillä ole hyttysiä, paarmoja ja muita. Aivan satavarmasti on. Typerää väittää ettei olisi. Jokainen suomalainen tietää että on, sama kun väittäisi ettei vesi ole märkää. Suomökki nyt kuitenkin on saanut eniten ääniä, joten se on ilmeisesti joidenkin mielestä "kaunein". Mutta en ihmettele yhtään että äänestyksen tulos ihmetyttää osaa ihmisistä. Makuja on kuitenkin monia. Omasta mielestäni kaunein mökki oli se järjestyksessä toisena esitelty punainen joen rannalla ollut mökki. Veikkasin sitä myös voittajaksi, mutta se ei ollut edes viiden eniten ääniä saaneiden joukossa. Olen aina osannut veikata voittajan "kaunein koti" -ohjelmassa paitsi nyt, joten olen tottakai hieman hämmästynyt. Mutta viihdeohjelmahan tämä vain on, ei minun elämääni muuta miksikään voitti kuka vaan.

Mitä tekemistä mahdollisilla hyttysillä tai paarmoilla on mökin kauneuden kanssa eikä niitä juuri sisällä ole?

En ottanut siihen kantaa. Vaan siihen kun tässä ketjussa useassa kommentissa väitetään ettei tuollaisessa "aavassa" paikassa suon vieressä ole hyttysiä. Tai niitä paarmoja. "Vain harvoina lämpiminä päivinä" 😂😂😂 Että wtf, oletteko ikinä olleet tuollaisessa paikassa?!? Mutta joo, kauneus on katsojan silmässä, eivätkä ötökät tietenkään "kauneutta" pilaa. Kuka mistäkin tykkää.

Vierailija
829/930 |
15.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaunis kuvissa ja ajatuksena hieno. Käytännössä jos mökkeily olisi tollaista, niin 95% ei menisi mökille.

Vierailija
830/930 |
15.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niitä ei ole niin pilivin pimein kuin ötököitä metsässä. No, ehkä punkkeja merenrantaheinikossa on paljon, mutta ei tainnut kisassa olla yhtään mökkiä tällaisella heinikolla.

Vierailija
831/930 |
15.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäilyttävää kirjoitti:

Tässä on nyt jotain kummallista että tuollainen hirveä ruma mörskä voitti, pistää kyllä todella miettimään mikä tää juttu oikein on... 

Loistava valinta,  tarvitsevat rahaa, suolla mökki lahoaa kaiken aikaa.

Mikä järki olisi ollut antaa eurot modernille lasilukaalille, jossa on kaikki viimeisen päälle, hintakin.

Suolla on muuten kauniina kuumana kesäpäivänä oma hajunsa, ei niin miellyttävä. On sääskiä, paarmoja, mäkäräisiä, hiiriä, karhuja ja susiakin elämää sulostuttamassa.  Tai siis tekemässä elämästä helvettiä.

Vierailija
832/930 |
15.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niitä ei ole niin pilivin pimein kuin ötököitä metsässä. No, ehkä punkkeja merenrantaheinikossa on paljon, mutta ei tainnut kisassa olla yhtään mökkiä tällaisella heinikolla.

Olen Lapista kotoisin ja mieluummin kyllä ottaisin hyttyset kuin nämä punkit. Hyttyset ovat rajallinen riesa (kutinaa, iho-oireita jne.). Punkkien kanssa pitää olla paljon tarkempi ja pahimmassa tapauksessa saat vakavan sairauden loppuelämäksi.

Vierailija
833/930 |
15.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etsikääpä tältä Vauva-palstalta otsikolla 'Suomen KAUHEIN mökki'.

Siellä oli ennustettu täysin tämän vuoden voittaja :::DDDDD  Tää on niiiiiin hauska juttu.

Aivan. Jos voittaja olisi ollut moderni laatikkomökki, olisi alkanut sen parjaaminen.

Mikään ei ole hyvä. Olisin ehkä äänestänyt sitä luonnollista joenrannassa sijainnista mökkiä, jos olisin äänestänyt. En tykkää moderneista " laatikkomökeistä". En varsinkaan jos on kaikki koneet ja vempeleet rikkomassa mökkitunnelmaa.

Joten meitä on moneen makuun ja hyväksyn täysin voittajan.

Vierailija
834/930 |
15.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

lapinakka kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä nuorena tuli käytyä hillasuolla joka kesä ja ei tultu takaisin ilman marjoja. Eikä meitä ötökät syöneet. Muistelen, että jotain torjuntaäljyä tms käytimme ja saimme olla rauhassa hyttysiltä ja muilta lentäviltä.

Minä taasen muistan lapsuuden hillasoista..ne itikat!! Hirveä määrä offia ja kaikenmaailman öljyjä..ei ikänä enää!

No onneksi sinun ei ole pakko aikuisena enää sinne suolle mutta kun syöt lakkahilloa niin muista, että jonkun sinne on pitänyt kuitenkin mennä.

Ei kuulema ole ötököitä autioilla lakkasoilla sanoo veljeni, joka poimii vähintään puolenkymmentä 10l sankkoa joka kesä lakkoja. Jos on hyvä vuosi poimii enemmänkin.

Vierailija
835/930 |
15.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä toinen tylleröistä Heidi omistaa, eli omistaa saksalais - ranskalaisen miehensä Christopin kanssa. Asuvat talvet mökissä ja viime talvena siellä asui myös Heidin sisar Henna. Kesällä vuokraavat turisteille.

https://kotiliesi.fi/koti/kodit-tilat/suomen-kaunein-mokki-2022/

Lukekaa linkin juttu, niin ei tarvii suotta spekuloida.

Mietin, että miksi pitää olla kaunein? Parempi olisi kodikkain, viihtyisin, lumoavin tms.

Mutta kuten on sanottu, kauneus on katsojan silmissä.

Vierailija
836/930 |
15.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tässä arvostelussa jäänyt mökki tai mökit sivuosaan, kun ruoditaan enemmän ympäristöjä?

Kun olet varannut hotellihuoneen, niin kumpi painaa eniten huone varusteineen( siisteys ym) vai itse hotelli ympäristöineen?

Itselle on sivuseikka ympäristö mökissäkin, jos siellä viihtyy ja käsittääkseni haettiin mökkiä , lomapaikkaa.

Vierailija
837/930 |
15.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän mökki voi olla vanha ja lahoava, ilman mitään mukavuuksia, mikäli siellä piipahdetaan päiväseltään tai pari yötä. Mukana on vuokranantajan puolesta henkolökunaa, jotka hoitavat suit sait kaikki käytännön työt. Itse en arvosta mökkiraatamista, jolloin ei ehdi mökin ja ympäristön kauneudesta nauttimaan.

Kauneudestahan tässä kisassa oli kyse. Voittajamökin kauneudella ei ole väliä, mikäli aika kuluu perustoimintojen ylläpitoon ja elämäntapaan kuuluu lämmitys, veden kantaminen suonsilmästä, käsintiskaaminen, huussinluonti...

Mökillä pitää olla kaikki fasiliteetit kunnossa, mikli haluaa nauttia ympäristön ja mökin kauneudesta ja rentoutua hektisestä arjesta.

Vierailija
838/930 |
15.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää oli upea!

Vierailija
839/930 |
15.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän mökki voi olla vanha ja lahoava, ilman mitään mukavuuksia, mikäli siellä piipahdetaan päiväseltään tai pari yötä. Mukana on vuokranantajan puolesta henkolökunaa, jotka hoitavat suit sait kaikki käytännön työt. Itse en arvosta mökkiraatamista, jolloin ei ehdi mökin ja ympäristön kauneudesta nauttimaan.

Kauneudestahan tässä kisassa oli kyse. Voittajamökin kauneudella ei ole väliä, mikäli aika kuluu perustoimintojen ylläpitoon ja elämäntapaan kuuluu lämmitys, veden kantaminen suonsilmästä, käsintiskaaminen, huussinluonti...

Mökillä pitää olla kaikki fasiliteetit kunnossa, mikli haluaa nauttia ympäristön ja mökin kauneudesta ja rentoutua hektisestä arjesta.

Tuskin on täysin laho kum omistajapariskunta on asunut talvet mökissä. Onko ulkohuussi vai biovessa/kuivakäymälä käytössä, se ei ole tullut ilmi? Olettaisin että turistien vuoksikin on se hankittu.

Mutta jokainen valitsee itselleen sopivimman ja toisen valintaa ei voi moittia. Minullakin on kaksi tuttua pariskuntaa, joiden mökillä ei ole mitään mukavuuksia ( kuivakäymälät on) ja mökki on molemmilla saaressa. Eri paikkakunnat ja olen käynyt toisella mökillä. Mikä rauha ottaa aurinkoa vaikka alasti omalla yksityisellä laiturilla.

Vierailija
840/930 |
15.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi hauska nähdä perusteisiin ilme, jos hänelle kerrottaisiin millaisessa mökissä vietetään heinäkuu. Kännykkäverkon, sähkön ja juoksevan veden puuttuminen vielä siihen päälle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi yksi