Suomen kaunein kesämökki
Nyt alkaa, tässä jaksossa esitellään skandinaavisia mökkejä.
Kommentit (930)
Vierailija kirjoitti:
Oishan se pitänyt arvata että täällä lynkataan voittaja suorin tein. Niin varmaan kävisi vaikka voittaja olisi minkälainen. Paha olo ihmisillä?
Minusta oli hauskaa että voittaja ei ollut mikään öky"mökki" eli hulppea loistohuvila, vaan aito mökki, jossa ei ollut vesijohtoja eikä sähköjä. Tunnelma varmasti paikan päällä hieno!
Ainoa juttu mitä itse ajattelisin huonoksi puoleksi on hyttyset. Eikö Lapissa suon vieressä luulisi olevan kesäisin aikamoiset pöhinät?
Itsehän tuossa lynkkaat ne ihmiset, jotka tykkäävät ÖKYMÖKEISTÄ, eikä AIDOISTA mökeistä. Aito mökki on siis hirveä mörskä karhuntaljoineen :D Jepjep.
Hämmentävä voittaja, omaan makuuni vähiten viehättävä finaalikymmeniköstä. Itse äänestin Mynämäen mökkiä, niin kuin moni muukin täällä tuntuu äänestäneen eikä tuo päässyt silti edes top vitoseen.
Vaikka haluaisinkin ajatella äänestyksen tapahtuneen reilusti ja oikein, jäi kuitenkin jotenkin olo masinoidusta ja kikkailusta äänestyksestä. Ehkä sen takia, että on vaikea kuvitella että peräti 40% äänestäjistä mielestä unelmien kesämökki on synkkä ja askeettinen erämaakämppä suon vieressä.
Aika radikaalisti tuntuu mökkimaku muuttuneen, kun ottaa huomioon, että edellisen kauden voitti perinteinen punainen puutalo isolla puutarhalla järven rannalla (miesparin talo.) Ettei tässä olisi kuitenkin markkinointi- ja näkyvyysmielessä masinoitu koko Pelkosenniemi lähialueineen äänestämään oman kylän mökkiä. En tiedä ketään, jonka mielestä tuollainen mökki olisi unelma ja olen sentään jo reippaasti yli viisikymppinen.
Jännä juttu kun tässäkin ketjussa on haukuttu hienoja moderneja mökkejä ja nyt kun ihan voittaja onkin täysi vastakohta, niin sekään ei ole hyvä 😆
Etsikääpä tältä Vauva-palstalta otsikolla 'Suomen KAUHEIN mökki'.
Siellä oli ennustettu täysin tämän vuoden voittaja :::DDDDD Tää on niiiiiin hauska juttu.
Vierailija kirjoitti:
Hämmentävä voittaja, omaan makuuni vähiten viehättävä finaalikymmeniköstä. Itse äänestin Mynämäen mökkiä, niin kuin moni muukin täällä tuntuu äänestäneen eikä tuo päässyt silti edes top vitoseen.
Vaikka haluaisinkin ajatella äänestyksen tapahtuneen reilusti ja oikein, jäi kuitenkin jotenkin olo masinoidusta ja kikkailusta äänestyksestä. Ehkä sen takia, että on vaikea kuvitella että peräti 40% äänestäjistä mielestä unelmien kesämökki on synkkä ja askeettinen erämaakämppä suon vieressä.
Aika radikaalisti tuntuu mökkimaku muuttuneen, kun ottaa huomioon, että edellisen kauden voitti perinteinen punainen puutalo isolla puutarhalla järven rannalla (miesparin talo.) Ettei tässä olisi kuitenkin markkinointi- ja näkyvyysmielessä masinoitu koko Pelkosenniemi lähialueineen äänestämään oman kylän mökkiä. En tiedä ketään, jonka mielestä tuollainen mökki olisi unelma ja olen sentään jo reippaasti yli viisikymppinen.
Tämä! Veit sanat näppiksiltäni!
Kyllähän lapinhulluille tuollainen mökki on just se oikea. Oikeaa alkuasukkaan elämää. Ainakaan ei tarvitse nurmikkoa hoitaa. Hyttyset hoitelee rokotukset, niin että pogostan tautia voi olla odotettavissa. Onnea vaan matkaan!
Vierailija kirjoitti:
Pelkosenniemellä asuu alle tuhat asukasta. Eikä lähikuntienkaan väkiluku päätä huimaa. Asukkaista todella suuri osa on mökin mummoja pappoja, jotka eivät varmasti edes osaa äänestää. Vaikka äänestämään olisi masinoitu koko Itä-Lapin kynnelle kykenevät, ei näillä äänillä voitto olisi irronnut. Oma sukulainen asuu Pelkosenniemellä ja on alle 70 v. Katsoo telkkaria ja osaa käyttää nettiä, mutta ei ollut koko ohjelmasta kuullutkaan. Eikä kuulemalla kukaan ikätovereistakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän nämä tylleröt ees omista tuota ihanaa hyttyspesää
Kuinka monella lienee mitään omakohtaista kokemusta tuon paikan hyttyspopulaatiosta. Mutua sitäkin enemmän.
No jos olet ikinä esim hillasuolla käynyt marjoja poimimassa, niin olet varmasti saanut aikas hyvän käsityksen hyttys/paarma/mäkäräis populaatioista tuollaisessa suomaisessa maisemassa. Tuskin se tuon kyseisen mökin suolampi poikkeaa tässä suhteessa kaikista muista tämän maan suolammista.
Aikas, aikas. Minulla on mökki pohjoisessa ja kuka käskee tiheimpään pöheikköön lähteä kykkimään. Aukeilla paikoilla ei hyttysiä juuri näy eikä paarmatkaan lennä vähänkään viileämmällä ilmalla.
No tässä onkin kyse tuosta voittaneesta mökistä ja sen ympäristöstä. Kumma hinku jollain väittää ettei tuollaisella suomökillä ole hyttysiä, paarmoja ja muita. Aivan satavarmasti on. Typerää väittää ettei olisi. Jokainen suomalainen tietää että on, sama kun väittäisi ettei vesi ole märkää. Suomökki nyt kuitenkin on saanut eniten ääniä, joten se on ilmeisesti joidenkin mielestä "kaunein". Mutta en ihmettele yhtään että äänestyksen tulos ihmetyttää osaa ihmisistä. Makuja on kuitenkin monia. Omasta mielestäni kaunein mökki oli se järjestyksessä toisena esitelty punainen joen rannalla ollut mökki. Veikkasin sitä myös voittajaksi, mutta se ei ollut edes viiden eniten ääniä saaneiden joukossa. Olen aina osannut veikata voittajan "kaunein koti" -ohjelmassa paitsi nyt, joten olen tottakai hieman hämmästynyt. Mutta viihdeohjelmahan tämä vain on, ei minun elämääni muuta miksikään voitti kuka vaan.
Kannattaako katsoa? Onko yhtään persoonallisen näköistä tai perinteikästä mökkiä?
Vierailija kirjoitti:
Synkkä? Yötön yö, talvella puhtaat hanget. Unelma on. Eihän se mikään laiskan ja vaivasen mökki ole.
Vierailija kirjoitti:
Epäilyttävää kirjoitti:
Tässä on nyt jotain kummallista että tuollainen hirveä ruma mörskä voitti, pistää kyllä todella miettimään mikä tää juttu oikein on...
Rmuus on katsojan silmässä. Kaikkia eivät suorakulmaiset lasilaatikot miellytä.
Ne voi olla mukavia mutta luonne puuttuu. Luontokin on etäännytetty harmittomaksi taustaksi. Se mikä tulee erämaamökin ohessa, historiaa, aika ennen nykyajan vouhotuksia, luonnollisuus. Toinen aika ja paikka. Ei siellä enää tarvitse vilua ja nälkää nähdä jos kaupassa viitsii käydä.
Vierailija kirjoitti:
Täytyy olla manipuloitu tuo äänestyksen tulos! Kuka oikeasti äänestäisi keskellä suota kököttävää röttelöä?! Itikoitten määrä täytyy olla jäätävä joten joo, mikäs siinä, varmaan ihan unelma loma tuossa mökissä... Jos siis tykkää itseään kiduttaa kaiken muun lisäksi ilman mitään mukavuuksia.
Paljon vaikutti äänestykseen myös se, miten vaikuttuneita tuomarit olivat paikasta. Heistä jokainen oli todella ihastunut paikan hiljaisuuteen ja luonnonrauhaan. Itsekin tykkäsin, mutta silti unelmamökkini se ei ollut. Oma suosikkini oli Mynämäen punainen vanha talo.
Pelkosenniemi oli yksiselitteisesti kaunis ja suomalaiseen mökkeilyperinteeseen täsmälleen sopiva, joten voitto on varmastikin ansaittu. Mutta eikö ketään muuta ole naurattanut se kuinka Hanna Sumari on "yllättynyt" siitä että juuri tämä mökki voitti? Tämän kisan näyttäisi ainakin Katsomossa olevien kausien perusteella aina voittavan mökki, joka on saanut kaikilta tuomareilta täyden kympin (eli 30 p). Voittajaksi veikattavia oli siis käytännössä alun perinkin vain kolmen mökin verran. Ja kun Pelkosenniemi vielä oli sijoitettu mieleenjäävästi viimeisen jakson viimeiseksi, taustalle laitettu soimaan "yksinäinen ratsastaja"-tyyppistä sankarimusiikkia ja sitten vielä tuomareilta olivat kierroksen aikana ylisanat loppua kesken, tuloksen ei ammattitaitoiselle toimittajalle oikeastaan pitäisi olla ollut yllätys. Ihan pikkuisen kyllä ihmetyttää myös se, että toimittajan omat mieltymykset näyttävät radikaalisti muuttuneen kahdessa vuodessa: aiemmassa mökkikaudessa hän näyttää jaelleen kymppejä erityisesti vanhoille mummonmökkityyppisille mökeille, tässä kaudessa taas jopa Alajärven ihana nostalginen nimismiehen talo sai häneltä vain ysin. Toisaalta ymmärrettävää, koska ohjelma olisi aika epäkiinnostava jos joka kerta samantyyppinen mökki voittaisi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen myös boomeri enkä milloinkaan äänestäisi tuota mökkiä! Synkkä, kolkko ja arvostan juoksevaa vettä sekä sähköä... lapsuudessa alkeellisista oloista on tarpeeksi kärsitty!
Mökiltä toivoisin valoisuutta, avaruutta, vaikka mäntymetsän tuoksua ja mahdollisuutta uida. Mutta tämähän on vain yksi mielipide.Lapsuuteni kesämökillä ei ollut juoksevaa vettä, sähköä eikä muitakaan mukavuuksia. Silti muistelen noita kesiä ehkä elämäni parhaimpana aikana.
Meidän 20v sitten ostamalla mökillä ei ole vieläkään juoksevaa vettä. Sähköt saatiin jossain vaiheessa. Aitoon suomalaiseen mökkeilyyn kuuluu askeettisuus. Monen miljoonan luksuslukaali jonkun metikön vieressä ei ole mökki. Se voi olla lomakoti, mutta ei mökki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No huh, enpä olisi uskonut että suomalaisilla on vielä noin perinteinen maku mökeissä. Boomerit äänestäneet pääosin? Koska ei juuri kukaan alle viisikymppinen oikein tuollaisesta mökistä haaveile. Mä en haluaisi edes ilmaiseksi mennä sinne keskelle suota itikkaräkän keskelle kärsimään.
Juu, te nuorisolaiset olettekin todella hyvin vieraantuneet suomalaisesta luonnosta, jota Espan puisto ei edusta.
Kuvitteletko että kaikki Suomen "nuorisolaiset " pyörii Espan puistossa kesät?
Ex Lappalainen kirjoitti:
Tämä erämökki on outo. Onko mökki rakennettu suoraan maan päälle? Onko tällainen mörskä oikeesti äänestäjistä kaunein? Ei ainakaan jos tätä keskustelupalstaa lukee. Miten on voinut saada noin paljon ääniä. Ihan karsee olo tulee kun miettiin. Mitä maasta mönkii mökin sisällä sänkyyn. Suossa ei voi uida yäk. Onko vesi juomakelposta. Tien auraus talvella, suuri ongelma ja kallis. Pimeää, hankalaa. Mitä tuolla on kivaa rentoa tekemistä oikeesti, kotitöitä vielä hankalammin kuin kotona, muka rentouttavaa. Tosi kaukaa haettua kuvitelmaa. Hyttysiä ja mäkäräisiä ulkona ja sisällä ja joka paikassa. Olen Lapista kotoisin, tiedän kyllä. Ja vuokra näkyy olevan aika suolainen! Tällaisia mökkejä on Suomessa pilvin pimein. Sisäpuolen sisustus aivan järkyttävä, ruma ja epäsiisti. Ei mitään mikä miellyttäisi silmää. En ikinä huolis tällaista paikkaa vaikka olis ilmainen.
Kuinka mainitsemasi asiat - esim hyttyset, onko vesi juomakelpoista, tien auraus talvella - vaikuttavat mökin kauneuteen? Hyttysiä on kaikilla mökeillä, juomavesi tuodaan kanistereissa, aurataan itse tai pyydetään paikallista auraajaa auraamaan. Outoa haukkumista tois sijaisista asioista. Kuulostaa ihan kuin kilvan hävinnyt olisi haukkumassa parempaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän sitä kannata laittaa isoja ikkunoita jos ei ole maisemaa mitä ikkunoista katsella. Pelkosenniemellä ei ollu maisemia mitä katsella ei tarvi isoja ikkunoita. Lestijärven mökillä oli just sopivan kokoiset ikkunat ja maisemat mitä niistä katsella. Eikä yhtään ökymökki. Pieni mökki, neliöitä en muista. Oisko ollu 40-50. Vaikka Sini valitti ikkunoista. Äänestin Lestijärveä. Niin sopiva sisustus. Täydellinen ja sopiva mökille. Uutta ja vanhaa. Kummaa tuo keskustelu hiekkarannasta eli rannasta ei pihasta. Näyttää todellakin että on luonnon hiekkaranta ja ei tuollaista rantaa voi tehdä kepulikonstein. Ja miksi hiekka ei voisi lisätä mökin ja terassin viereen jos nurmikkoakin laitetaan. Sama asia.
Ei tuollaiseen erämaa-hirsimökkiin edes sovi isot ikkunat. Ja muutenkin pienet ikkunat ovat lämpötaloudellisesti viisaampi valinta.
En ymmärrä noita monien suosimia jätti-ikkunoita mökeillä. Jos maisemia haluaa katsella voi mennä ulos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No huh, enpä olisi uskonut että suomalaisilla on vielä noin perinteinen maku mökeissä. Boomerit äänestäneet pääosin? Koska ei juuri kukaan alle viisikymppinen oikein tuollaisesta mökistä haaveile. Mä en haluaisi edes ilmaiseksi mennä sinne keskelle suota itikkaräkän keskelle kärsimään.
Juu, te nuorisolaiset olettekin todella hyvin vieraantuneet suomalaisesta luonnosta, jota Espan puisto ei edusta.
Kuvitteletko että kaikki Suomen "nuorisolaiset " pyörii Espan puistossa kesät?
Espan puisto oli vain esimerkki siitä mikä suhde nuorilla on nykyisin luontoon. Se voisi olla minkä tahansa kaupungin muu puisto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän nämä tylleröt ees omista tuota ihanaa hyttyspesää
Kuinka monella lienee mitään omakohtaista kokemusta tuon paikan hyttyspopulaatiosta. Mutua sitäkin enemmän.
No jos olet ikinä esim hillasuolla käynyt marjoja poimimassa, niin olet varmasti saanut aikas hyvän käsityksen hyttys/paarma/mäkäräis populaatioista tuollaisessa suomaisessa maisemassa. Tuskin se tuon kyseisen mökin suolampi poikkeaa tässä suhteessa kaikista muista tämän maan suolammista.
Aikas, aikas. Minulla on mökki pohjoisessa ja kuka käskee tiheimpään pöheikköön lähteä kykkimään. Aukeilla paikoilla ei hyttysiä juuri näy eikä paarmatkaan lennä vähänkään viileämmällä ilmalla.
No tässä onkin kyse tuosta voittaneesta mökistä ja sen ympäristöstä. Kumma hinku jollain väittää ettei tuollaisella suomökillä ole hyttysiä, paarmoja ja muita. Aivan satavarmasti on. Typerää väittää ettei olisi. Jokainen suomalainen tietää että on, sama kun väittäisi ettei vesi ole märkää. Suomökki nyt kuitenkin on saanut eniten ääniä, joten se on ilmeisesti joidenkin mielestä "kaunein". Mutta en ihmettele yhtään että äänestyksen tulos ihmetyttää osaa ihmisistä. Makuja on kuitenkin monia. Omasta mielestäni kaunein mökki oli se järjestyksessä toisena esitelty punainen joen rannalla ollut mökki. Veikkasin sitä myös voittajaksi, mutta se ei ollut edes viiden eniten ääniä saaneiden joukossa. Olen aina osannut veikata voittajan "kaunein koti" -ohjelmassa paitsi nyt, joten olen tottakai hieman hämmästynyt. Mutta viihdeohjelmahan tämä vain on, ei minun elämääni muuta miksikään voitti kuka vaan.
Mitä tekemistä mahdollisilla hyttysillä tai paarmoilla on mökin kauneuden kanssa eikä niitä juuri sisällä ole?
Ei tuollaiseen erämaa-hirsimökkiin edes sovi isot ikkunat. Ja muutenkin pienet ikkunat ovat lämpötaloudellisesti viisaampi valinta.